Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret October 4, 2005 Jeg bliver ikke sur over at blive kaldt for svansk........det er vel bedre en fjällabe. Men jeg ville jo også sige at vi stadig er dansker. Nu er jeg godt nok mere svensk end dansk men sådan er det jo.... :o) Ja nu er labels jo også en uheldig ting, det vigtigeste er vel også at man føler man høre til et eller andet sted. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret October 4, 2005 Fjeld-abe...er det ikke nordmænd? ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Johan 10 Anmeld indhold Besvaret October 4, 2005 Måske den kan være at der er en Nordskandinavisk masse betegnelse.....hehehe Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret October 4, 2005 Fjeld-abe...er det ikke nordmænd? ;) De kaldes nordbagger hertillands, men det er vist nærmest kærligt ment... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peter H. 10 Anmeld indhold Besvaret October 4, 2005 Thomas: Er der ikke noget med at SV har haft hele norden,og noget af tyskland med ??:):) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
raket77 10 Anmeld indhold Besvaret October 4, 2005 Halv svensker!! Hele stakken..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest ThomasO Anmeld indhold Besvaret October 4, 2005 Thomas: Er der ikke noget med at SV har haft hele norden' date='og noget af tyskland med ??:):)[/quote'] Nej det er ikke helt rigtigt. Jeg skal gøre det kort, det berører jo et tidligere langvarigt fagområde for mig. Karl fik tæv af de lokale da han hærgede de baltiske lande, og kom for langt ned i Tyskland, så gik han hjem igennem Jylland, Fyn, og angreb Kbh. For mens han var dernede var vi lige smuttet over øresund for at få Skåne tilbage. Dvs Danmark var på et tidspunkt så trængt at der kun var København tilbage. Under stormen på København kom Skånske Friskytter kongen til hjælp, trods at Skånes gårde stod i flammer... og afværgede at Kbh faldt. Det blev Luxemborg for meget, de var det Europæriske magtcentrum dengang, og de sendte en ernorm undsætningstyrke (omkring 35.000md) imod Danmark. Det vidste Danmark desværre ikke, og derfor troede vi slaget var tabt (Svenskerne vidste dette), og måtte i freden 1658 desværre afstå Skåne 2/5 af Dansk område. Det var meget hårde tider. Vi fik aldrig dette område igen, men det hang nok også sammen med Dansk politik på det tidspunkt, da Øresundstolden var brutal, og dette ønskede gamle allierede som Holland mfl ikke genindført. Da vi allierede os med Rusland, for at få Skåne tilbage, (så kunne Russerne få resten) lagde dern Engelske flåde sig i vejen for invasionsstyrken i Øresund. Vi var jo kommet til at holde med Napoleon, da de sloges med ham. Norge måtte vi jo også afstå, de frigjorde sig først fra Sverige for 100 år siden, hvilket nær havde medført invasion. Sådan tænkte man jo dengang. Så hvis bare man i Norden ikke havde haft de sindsyge Konger, især Danske C4 og Svenske Karl, så havde Norden nok set noget anderledes ud. Det var nok Karl der begyndte, men C4 var sgu heller ikke for snu. Dog kom Norden heller ikke Danmark til hjælp i 1864, da vi tabte Sydslesvig og Holsten, trods man havde indgået en nordisk forsvarspagt. Men ser man mindesmærkerne over faldne ved Dybbøl, opdager man hurtigt at et ret stort antal frivillige fra Sverige faktisk drog ned, kæmpede, og faldt sammen med Danskerne imod overmagten fra syd. Det var helt på frivillig basis, og et stort offer vi naturligtvis hædrer helt retfærdigt. Mærkeligt at tænke der trods dette stadigt frem til 1992 stod i Svenske skolehistoriebøger, at Sverige "reddede Skåne fra Dansk erobring". Og at Karl stadigt står på Stortorget, trods han for Skåningene var værre folkedrabsmand end Hitler og Stalin. Måske det var på tide statuen ud af bybilledet. Så i nogle henseender sloges vi, men vi er begyndt at slås på samme side langt om længe. Selv har jeg haft mine bedste militære oplevelser sammen med Svenske infanterister, da vi sammen holdt orden omkring Tuzla nede i Bosnien. Der var Danske og Svenske soldater i direkte ildkamp sammen året inden jeg var der, imod en Serbisk division der troede de skulle bombe livet ud af Svenskerne. De tog grueligt fejl. Danskerne satte omgående sine Leopardkampvogne ind, gav ilden fri og hentede dem ud. FN var rystet over denne vikinghandling... men det gav en helt fantastisk forbedret forståelse og samarbejdsevne fra Serbisk side resten af krigen. Vil anbefale bogen "Operation Bøllebank" af Lars R. Møller, specielt beskrivelsen af påtvunget Svensk Surtröming middag er helt fantastisk. Det var lidt Dansk / Svensk militærhistorie. Som brødre vi toppes, men vi holder alligevel sammen, da vi har nok mere til fælles end vi selv aner....og mere end hvad småsindsyge konger og politikkere slet ikke har indset. Så joeh... Skåne er og bliver Skåne.... - og alle Svenske også 100% mine venner.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret October 4, 2005 Du er da ved at blive blød, Thomas "alle Svenske også 100% mine venner...." hallo hvad med alle de frække opsvenskere, der knægtede danskheden i Skåne? Er det dine nye venner? Apropos historiebøger til 1992: Hvad står der i pågatåget, der bærer Magnus Stenbocks navn: Efter hukommelsen står der, at han i 1710 "generoberede" Skåne efter en dansk "okkupation". Ak ja. Men han døde i dansk fangenskab i Frederikshavn, så ka de lære det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest ThomasO Anmeld indhold Besvaret October 4, 2005 He he he ... ja og nej Niels. Der er stadigt rabiate granskovsindianere der mener meget grimme ting om Skåne. Eks ville de jo i 1911 forsøge at dele Danmark med Kejserens Tyskland, hvis de lige huggede til samtidigt. Det blev heldigvis ikke til noget. Synd... for det er jo få rådne personer der pisker en sådan stemning op. Bemærk hærværket på Snapphane statuerne i Skåne. Det har nok også hjulpet at få en del venner herovre, men en stor del af dem så gerne Karl den fede, og Magnus væk fra Helsingborg og malmø. For dem burde de være fjernet, samtidigt med at man fjernede Stalin statuerne fra Østtyskland. Sådan er der jo så meget.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Quark 10 Anmeld indhold Besvaret November 7, 2005 Jeg er jyde! og det fungerer sguda udemærket! GG!! og ja jeg ved godt at lige om lidt så får smidt en masse i hovedet!! Vi ses til julefrokosten!! LOVE U ALL!! tror jeg?? Hmm... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites