Jump to content
Admin

Danskerne kører råddent

Recommended Posts

Ja, hun er da simpelhen for dum at høre på.. Jeg har personligt selv oplevet at svenskere såvidst som danskere har opført sig "uter'ligt" i trafikken i malmö.. hvorfor skulle sverige var så meget anderledes end DK? Det har vidst også lidt at gøre med at Anette Heick har fået storhedsvanvid og udråbt sig selv som lokal ekspert på området "at flytte til sverige" , så vidt jeg ved var det også hende og hendes mand som var på TV2's morgen TV omkring en bog de havde skrevet, netop om at flytte til sverige. osv. osv.. Det er muligt at Anette Heick har haft så gode oplevelser med trafikken i sverige, men det svarer bare ikke til virkeligheden ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=313125 Jeg ved ikke lige hvad det er for en underlig fantasidel af Sverige Anette Heick bor i, men svenskerne kører da præcis ligeså dårligt som danskerne.
Dog lige med den undtagelse at man i SE kan komme over vejen, uden at man skal have en skolebørnspatrulje til at stoppe trafikken...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Palle...

Ja, jeg vil nu gerne gi' hende lidt ret. Syntes altså der generelt køres pænere i Sverige end i DK. Især på motorvejene (ihvertfald omkring Malmö), men også i byen er kørslen ikke nær så aggressiv. Jeg har ihvertfald aldrig mødt en "finger" eller lign.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ja, jeg vil nu gerne gi' hende lidt ret. Syntes altså der generelt køres pænere i Sverige end i DK. Især på motorvejene (ihvertfald omkring Malmö), men også i byen er kørslen ikke nær så aggressiv. Jeg har ihvertfald aldrig mødt en "finger" eller lign.
Der er nok ingen tvivl om at svenskerne er mere autoritetestro og dermed mere lydige når det gælder færdselsregler, men så er der så mange andre måder hvor de så kører ubevidst dårligt, så at sige at de er bedre til at oveholde reglerne er helt ude i hampen. Dette set både som billist og som cyklist hvor jeg næsten dagligt oplever farlige situationer fra dårlige bilister.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hun har vel ret i at der ikke er så mange fuckfingre i det svenske færdselsbillede. Der er ikke så meget aggression, måske fordi, der ikke er så meget kommunikation i det hele taget. Svenske trafikanter (på landsbygden) bruger ikke blinklysene i særdeleshed i rundkørsler og når de kører i højre vejbane, så er det HELE højre vejbane, helt til midterstregen. Det undrer mig lidt, hvad der sker inde i hovedet på en bilist, der (kolugnt) kører gennem et uoverskueligt sving med venstre hjulpar på den forkerte side af midterstregen. Har manden ikke fantasi til at forestille sig, at der kunne komme en svensker fra den anden side? Hvis jeg selv lægger mig ud i svenskersporet bliver jeg meget stresset. Min teori er, at trafik i Sverige ikke opfattes som en social foreteelse. Alle er alene på vejen. De følger de regler, de lærte af farfar under övningskörningen, og dermed er deres forpligtelser opfyldt. På den måde ligner trafikken almindeligt socialt umgänge af svensk model: En svensker skal være skötsam (følge reglerne) trevlig (uden aggressioner) og lagom reserveret (kontakt med fremmede er uønsket). Når man holder og venter på at køre ind i rundkørslen og medtrafikanten, der skal ud, ikke blinker ud, så man er nødt til at blive holdende og se, hvad han gør, så er det ikke fordi han er otrevlig, for man eksisterer simpelthen ikke. Der er ingen kontakt. Måske føles det dybt nede som noget utilbørligt for en svensker at ligge og blinke til fremmede mennesker ude på vejen. Samme ude på stregen. Så længe man er på sin egen side af stregen, sker der ingenting. Her må jeg køre. Dem på den anden side findes ikke. Sköt dig själv och skit i andra, som Karl-Oskar Nilssons altid sagde. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det helt vilde i sverige er deres "övningskör" (sikkert stavet forkert), med sådan et skilt i bagruden, kan man køre hjem i selv den største brandert uden nogen store problemer (ikke for jeg selv gør det). Men kører man bag sådan en ser man til tider nogle meget shockerende ting og sager.. de er godt nok nye i trafikken og ved at lære, men det giver tit anledning til nogle farlige situationer. Nogen som egentlig ved om der er bestemte tidspunkter man må køre som "övningskör" ? reglerne er så vidt jeg ved bare at der skal sidde en ved siden af som har kørekort og kørt skadefrit i 3 år. (correct me if I'm wrong).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

En lille provokation ... Har I tænkt over, at de "svenskere" , som I har observeret som "vilde i trafikken", måske er danskere som endelig har fået en ordentlig bil med en ordentlig motor og derfor fører sig kraftigt frem i trafikken. Det er selvfølgelig ikke lige "dig" jeg tænker på - men en af de andre - ikk'? ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan kan man generalisere og sammen ligne Malmö området med Københavns området mht trafikanter ? Den ene er en størreprovinsby som (med opland) ligger på omkring 250000 mennesker, København som værende en storby (på hvad ?? 1½M mennesker ?) med tung trafik og veje der ikke er tilpaset trrafik mængden. At på den baggrund at generalisere disse som ligeværdige repræsentanter for danske og svenske trafikanter er nok lidt malplaceret. Sammenlign København med Stockholm eller Malmø med Odense, så vil jeg tro at temperamenterne passer hinanden betydeligt bedre end den nuværende sammenligning.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Min mor var en gång inte tillräckligt snabb vid ett rödljus (i Malmö) och fick "fingert" av en annan trafikant. Och var kom han ifrån? Jodå' date=' Danmark....[/quote'] LOL, og min mor kom en dag overvældet af glæde på besøg hos mig da vi boede i Vanløse. Hun havde taget bilen derind fra Nordsjælland og sagde som det første : "Tænk Trine, det gik bare rigtig godt idag, jeg fik kun fingeren en gang!!" Og hun mente det fandme...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

jeg for aldrig fingeren og der ikke nogen der slår eller sparker på min bil, det kan være fordi man ikke kan se ind igennem de tonnet ruder så folk kan ikke se hvem der sidder derinde. :fight: angående der der med svensker køre pænere det kan jo have noget af gøre med at det siger klip klip ved i 130 på motorvejen, hvor imod i dk, skete der intet, men der synes jeg har ændret sig markant efterklippe kortet er kommet i aktion. :scared: Hun taler jo også om min ærkefjende nr. 1 cykelister de kan ikke færdselsloven og viser ikke hensyn til andre end dem selv. :sick: jeg er blevet påkørt af en cykelist da jeg gik over en grøn lyskurv i kbh, plus at der var en der råbte af mig da jeg gik over en overgang uden lyskurv :rolleye:, så i min verden jo færre cykler jo bedre.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jag har nog skrivit någonting om Københavnertrafik, men den handlar mer om min konspirationsteori att de danska myndigheterna bevist gör det svårare att köra bil i Köpenhamn. Låt mig se... "Efter några års erfarenhet av Stockholmstrafiken vet jag att det är svårare att köra bil i storstaden än i mindre städer. Köpenhamn bjuder dock på ytterligare utmaningar och överraskningar som gör bilkörningen till ett äventyr"... "Alla storstadsbilister i alla länder är tvungna att vänja sig vid vägarbete, men det är på detta område jag började ana att de danska myndigheterna avsiktligt försöker göra det jobbigare och farligare att köra bil. Jag tror myndigheterna har satt ett krav om minimitid för vägarbete. Det minsta lilla hål som skall grävas tar flera veckor att fylla igen och så går det några veckor till innan avspärrningarna får avlägsnas." ... "Min fru retar sig mycket på ljussignaler. Hon påstår att vi i Sverige har ett mycket smartare system, något som hon jämt och ständigt refererar till som ”gröna vågen”, vilket innebär att man på en väg med många ljussignaler får grönt igenom dem alla. I Danmark är det vanligt med tidsinställda rödljusen. Det blir grönt på tvärgatorna till de stora genomfartslederna även om inte en bil kommit på tvärgatan sen morgonkaffet. Jag tror till och med att de danska myndigheterna skapat den ”röda vågen”, dvs kör du enligt fartbestämmelserna när det blir grönt kan du vara helt säker på att du har rött också vid nästa ljussignal." http://www.andrasidansundet.se/artikel.asp?adressID=35

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest ThomasO

Jeg er mest tilbøjelig til at give Niels 100% ret. Men jeg syntes generelt de udtalelser vores søde Heick kommer med er så latterlige ....at jeg mere end en gang har måttet fægte med armene og råbe til himlen..... At sammenligne Malmø og København er jo urealistisk. Sammenlign storby med storby, hun kører nok ikke så meget bil som hun påstår. Men jeg medholder de fleste at "trafikmønstret er markant anderledes". I Kbh er det fremad for grønt, begår du en fejl koster det, men kører du ligeud uanset hastigheden afvikles trafikken. I København kommer der ikke lige pludseligt en fodgænger gående ud foran dig. Han bliver omgående dræbt på stedet, og de ved de og så overholder fodgængerne dermed deres del af trafikloven. I København ser man heller ikke en cyklist lave en kæmpe U-vending, midt i et dobbelsporet vejkryds -for rødt -i forkert side. Den med højrevigepligt er gældende for 90% af befolkningen, 5% overholder den uanset om der er lyskurve med grønt eller ej, og de sidste 5% laver de mest * manøvrer som med garanti ville få det svenske politi til at tage kørekortet fra dem omgående. At holde for rødt og en venlig mand med grønt lys, holder tilbage og vinker dig frem....for rødt... *sukk* Jeg må indrømme jeg slapper af når trafikken glider hurtigt igennem København om morgenen, istedet for Malmøs morgentrafik. Min kæreste og jeg har tit siddet og betragtet trafikken når den er sjovest... især når en "stiv sumper" inde ved Värnhemstorget, lige laver en usikker zig-zag manøvre igennem det hele.... tværs hen over et kryds, uden noget særligt bestemt retningspunkt.:rolleye: Prøv her de nærmeste dage og se hvor mange egentligt kører over for rent rødt lys i Malmø. Prøv at lægge ekstra mærke til det. Og prøv at lytte efter bilhorn, de dytter da rimeligt meget ad hinanden. Men det er nok fordi de ikke blinker når de skifter vejbane. Måske hænger det også lidt sammen med geografi, i Danmark er trafikken langt mere mandsopdækket, og landlige kørevaner, spritkørsel og andet adfærdsreguleres som regel hurtigt i DK med en sand bøderegn. I (Motormännens) bladet Motor stod der at Svensk politi udskriver meget færre bøder, i årligt antal end det Danske politi. Noget er altså anderledes..... jeg slapper ikke af når jeg kører derovre - selv om jeg bare elsker den by inderligt.. :love: (Bemærk mit indlæg er kun møntet på Kbh vs. Malmø, ikke SE generelt)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest ThomasO

Ha ha ha .... nej det er fra den morgen en taxa og en vagtpatrulje smaskede sammen på en stille villavej en tidlig morgen. Det er vagtbilen der er kastet helt ind i indkørslen, hvor den ligger på siden. Vruuuuummmm.... det er kun danskerne der kører råddent, og meget stærkt..... så det er nok 2 danskere som der arbejder herovre: Udtaler Anette Heick til ritzau. **************************' Hus sælges, beliggende på skøn lille stille villavej. Altid mulighed for at få fat i en hyrevogn i nærheden, og vagtselskab holder alle familiene trygge på deres ejendom.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest michaelbo

Kbh "I København kommer der ikke lige pludseligt en fodgænger gående ud foran dig. Han bliver omgående dræbt på stedet, og de ved de og så overholder fodgængerne dermed deres del af trafikloven. I København ser man heller ikke en cyklist lave en kæmpe U-vending, midt i et dobbelsporet vejkryds -for rødt -i forkert side." Med fare for at pådrage sig det meste af foraets vrede så kan jeg sgu ikke lade den stå uimodsagt. Min baggrund er ca 28 år som billist i kbh. Følgende er udklip fra en mindre kendt bog : En art af dumme pattedyr i KBH er Fodgængere Homo Pedester, de kender ikke forskel på en rød og en grøn mand, men synes iøvrigt at det er en smuk udsmykning. De lider af en medfødt skavank , der pludselig uden varsel kan få dem til at fare tværs over kørebanen uden varsel, stoppe op på den anden side og råbe et eller andet hvori ordet FUCK indgår flere gange, en adfærd som mange sociologer har svært ved at rubricere. En langt farligere og nok det dummeste pattedyr i vores verden er Cyklisten. I denne sammenhæng vil jeg tillade mig at dvæle ved underarten Storbycyklisten. Jeg vil godt indskyde at der findes andre og langt dummere og farligere arter fks. Bude i forskellige farver, Weekendraceren og ikke at glemme Mountainnarren; men de vil ikke blive gennemgået nu. Storbycyklisten, eller Homo Rødmossis Cyklitis er en ganske fornøjelig fætter. den kan bedst iagttages om morgenen eller sidst på eftermiddagen hvor den i store sværme kæmper om pladsen på hovedfærdselsårene. Det er karakteristisk for racen ikke at respektere spærreliner som fuldt optrukkent eller fodgængerfelter hvor de ofte kommer i karambolage med det førnævnte territoriedyr Fodgængeren. Oftest fortrækker fodgængeren hilst på vej af Storbycyklistens kækt gjaldende " FUCK DIG FEDE NAR". Dette gælder også når de træffes på Homo Pedesters enemærker: fortove og gågader. Det er karakteristisk for racen ikke at kunne se længere frem end sin egen næse,og dette tillige med racens laden hånt om de førnævnte spærrelinier afstedkommer en vis overdødelighed under højresvingende lastbiler og busser (Homo Lastbillius og Homo Bussus Majorum). Det skal kort nævnes at hvis man som Privat billist, Homo Bilistus Privatis, under lignende omstændigheder træffer Stobycyklisten risikerer man meget vel at få en bule i bilen eller et afrevet sidespejl efterfulgt af det smukke territorie skrig "NOSSERØV". Et par flade kan dog som regel bibringe Storbycyklisten fornuften igen. Racens største problem er dog en medfødt farveblindhed parret med end sand dødsforagt, det er ikke ualmindeligt at iagttage adskillige pludselig kaste sig frem trods rødt og nonchelant prøve at krydse en tætbefærdet vej. Det er flot og farverigt, men det ender alt for ofte galt. Homo Rødmossis Cyklitis lader sig også iagttage i lygtetændingstiden det kræver dog skarpe øjne og et kraftigt lys, de er af naturen grå og om aftenen er de svære at spotte da de helst undgår reflekser og lys. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
"I København kommer der ikke lige pludseligt en fodgænger gående ud foran dig. Han bliver omgående dræbt på stedet, og de ved de og så overholder fodgængerne dermed deres del af trafikloven. I København ser man heller ikke en cyklist lave en kæmpe U-vending, midt i et dobbelsporet vejkryds -for rødt -i forkert side." Med fare for at pådrage sig det meste af foraets vrede så kan jeg sgu ikke lade den stå uimodsagt. Min baggrund er ca 28 år som billist i kbh. Følgende er udklip fra en mindre kendt bog : En art af dumme pattedyr i KBH er Fodgængere Homo Pedester, de kender ikke forskel på en rød og en grøn mand, men synes iøvrigt at det er en smuk udsmykning. De lider af en medfødt skavank , der pludselig uden varsel kan få dem til at fare tværs over kørebanen uden varsel, stoppe op på den anden side og råbe et eller andet hvori ordet FUCK indgår flere gange, en adfærd som mange sociologer har svært ved at rubricere. En langt farligere og nok det dummeste pattedyr i vores verden er Cyklisten. I denne sammenhæng vil jeg tillade mig at dvæle ved underarten Storbycyklisten. Jeg vil godt indskyde at der findes andre og langt dummere og farligere arter fks. Bude i forskellige farver, Weekendraceren og ikke at glemme Mountainnarren; men de vil ikke blive gennemgået nu. Storbycyklisten, eller Homo Rødmossis Cyklitis er en ganske fornøjelig fætter. den kan bedst iagttages om morgenen eller sidst på eftermiddagen hvor den i store sværme kæmper om pladsen på hovedfærdselsårene. Det er karakteristisk for racen ikke at respektere spærreliner som fuldt optrukkent eller fodgængerfelter hvor de ofte kommer i karambolage med det førnævnte territoriedyr Fodgængeren. Oftest fortrækker fodgængeren hilst på vej af Storbycyklistens kækt gjaldende " FUCK DIG FEDE NAR". Dette gælder også når de træffes på Homo Pedesters enemærker: fortove og gågader. Det er karakteristisk for racen ikke at kunne se længere frem end sin egen næse,og dette tillige med racens laden hånt om de førnævnte spærrelinier afstedkommer en vis overdødelighed under højresvingende lastbiler og busser (Homo Lastbillius og Homo Bussus Majorum). Det skal kort nævnes at hvis man som Privat billist, Homo Bilistus Privatis, under lignende omstændigheder træffer Stobycyklisten risikerer man meget vel at få en bule i bilen eller et afrevet sidespejl efterfulgt af det smukke territorie skrig "NOSSERØV". Et par flade kan dog som regel bibringe Storbycyklisten fornuften igen. Racens største problem er dog en medfødt farveblindhed parret med end sand dødsforagt, det er ikke ualmindeligt at iagttage adskillige pludselig kaste sig frem trods rødt og nonchelant prøve at krydse en tætbefærdet vej. Det er flot og farverigt, men det ender alt for ofte galt. Homo Rødmossis Cyklitis lader sig også iagttage i lygtetændingstiden det kræver dog skarpe øjne og et kraftigt lys, de er af naturen grå og om aftenen er de svære at spotte da de helst undgår reflekser og lys. :)
så sandt så sandt :th2: jeg vil dog tilføje den kvindlige cykelist som kan spise høre musik og tale i telefon alsammen men shun cykler og fæles for dem er at de ikke kender færdselsloven

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
I København kommer der ikke lige pludseligt en fodgænger gående ud foran dig. Han bliver omgående dræbt på stedet' date= og de ved de og så overholder fodgængerne dermed deres del af trafikloven.
Lige en tilføjelse til generaliseringen: Som fodgænger i SE, så ved man at bilerne holder trafikloven, når fodgængeren står ved en overgang og skal over vejen. Denne trafiklov gælder kun i DK til og med køreprøven, derefter behøver man ikke længere som bilist at stoppe op ved et fodgængerfelt, hvor der står en eller flere fodgængere og venter. Selvfølgelig hænder det her i SE, at en bil ikke overholder trafikloven ved et fodgængerfelt, men det er fordi vi snart er så mange danskere her, så man efterhånden ikke kan undgå os i trafiken. Og så længe man som dansk bilist ved at cyklisterne er dummere, så har man altid en undskyldning for selv blot at være dum :D Nåh, men i det hele taget, så er den evindelige debat mellem diverse trafikanter (biler, cykler, fodgængere) simpelhen til at brække sig over! Folk der i den ene eller anden gruppe mener at alle de andre grupper er idioter, og de derfor hader bilerne, cyklerne eller fodgængerne. De generaliserende påstande er SÅ LATTERLIGE, at det tangerer Hitler's udtalelser om at det hele er jødernes skyld :rolleye: Selv har jeg cyklet dagligt fra Bellahøj til Lufthavnen i 10 år (inden jeg flyttede til SE), og hver uge var jeg mindst to gange ved at blive kørt ned af en bil. Det lykkedes dog kun at blive kørt ned to gange på de 10 år, og begge gange var det en venstresvingende taxa, der troede den kunne nå at svinge inden jeg kørte over lyskrydset (for grønt lys, hvis der skulle sidde en bilist og læse dette). Det får da ikke mig til at udtale mig om, at taxa'er ikke overholder færdselsloven...eller hov, jeg mente de andre bilister ikke gør det.. Selv må jeg da indrømme, at jeg én gang på cykel er kommet til at køre ind i mindre lastbil der holdt stille. Men det var fordi min opmærksomhed, af uforklarlige årsager, var henledt på hende der gik inde ved siden af på fortovet. Og derfor ramte jeg sidespejlet på bilen der, så det bøjede helt frem i frontruden. Jeg vil nu som cyklist mene, at hun godt kunne have klædt sig anderledes, for det var da hendes skyld at jeg ramte den bil der, helt sikkert ikke min egen skyld :rolleyes: Faktisk så tror jeg det er en fordel for mig, at jeg har cyklet over 100.000 km i KBH, for jeg har generelt ingen problemer med hverken biler eller cykler. Selvfølgelig undrer jeg mig da af og til i trafiken, men altså, det er sgu ikke noget der kan ødelægge mit humør.. Jeg har en teori om, at de bilister der kommer med deres hjernedøde generalisering om andre trafikanter, de aldrig har siddet på en cykel, eller også vil de ikke sidde på en - for så er de jo en af de andre (læs: fjenden). Omvendt, så er de cyklister der kommer med deres lige så hjernedøde generalisering om bilisterne, sådan nogle folk der går i sandaler og aldrig vil eje en bil - for så er de jo en af de andre (læs: fjenden). Mvh, en bilistcyklistfodgænger PS. Thomas O: Mit indlæg er ikke ment som en kritik af dig eller dit indlæg. Det var bare lige det du havde skrevet der, jeg måtte kommentere, og så blev det åbenbart en længere historie (som man vist ikke skal lægge for meget i).. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det handler om kultur, arv og miljø. Svenskere er generelt "opdraget" til at være mere åbne og tolerante. Hvor danskere er vant til intolerance og lukkethed. Der er ikke mange danskere der er vant til åbenhed og et mere tolerant samfund. Det er utænkeligt at man i danmark offentligt kan se hvad naboen betaler i skat, eller på den simpleste måde få en adresse ud fra et bil registreringsnummer. Det er samme tendens i trafikken, dog i mindre grad i göteborg og stockholm.. Respekt og forståelse for hinanden. Vi skal være her allesammen. Pigen på cykel skal også på arbejde. Brian i hans M3'er med 170 over broen skal også på arbejde, han er der bare 20 minutter før tid. I sverige er der bare en større forståelse og et større hensyn. Så kan man vælge at synes om det eller ej. I sverige er der iøvrigt den forskel i færdselsloven at cyklister betragtes som ethvert andet fordon (køretøj) i trafikken. Derfor må de gerne lave u-vendinger som bilerne med mere... På Värnhemstorget lige før eller efter Hemköp, afhængigt af hvor man kommer fra, så er der rent faktisk højre-vigepligt, det er kommet bag på mange har jeg set. Faktisk er der højre-vigepligt mange steder i malmö, at de så ikke bliver overholdt så ofte ændrer jo ikke ved at loven er gældende.. Jeg vil give Heick ret i at nogle cyklister i kbh. kan være anstrengende, men de har det heller ikke nemt. De er ultra sårbare i en by der er sprængfyldt med bedrevidende bilister (mig selv inkluderet). Jeg ynder også at gøre som Heick, helt ind til kantstenen når man skal til højre. Men det er faktisk irriterende som cyklist at bilen gør det, og det fungerer heller ikke efter hensigten, for cyklisten bliver jo ikke bag bilen så den kan svinge i fred og ro. Næh, det er venstre udenom, lige støtte med hånden på bussen der holder ved siden af bilen, ind foran bilen (mig), og køre rundt inden om den næste bil i rækken, lidt op på fortorvet og så er vi fremme og forbi fodgængerfeltet, godt ude i krydset! Hvorfor ikke bare lade dem komme forbi inden om.. Det er næsten nemmere for alle parter. Vi bilister har det ofte med at påpege over for cyklisterne at de bryder færdselsloven. Men hey, hvem er vi (bilisterne) til at påpege det? Hvormange af os bilister har ikke lavet en listig overhaling eller innerhaling, overset en hajtand, bakket i en ensrettet gade, parkeret 3 meter før et sving/sidegade og jeg kunne blive ved. Hvormange herinde bliver ikke dagligt irriteret over bilisten i overhalingsbanen på motorvejen der ikke kører hurtigt nok? Eller hvad med de utallige situationer med bilister der fjumrer rundt i betalingsanlægget på broen? Nej nej når der ikke er noget biip og den lyser rødt skal du ikke bare blive holdende! For mit vedkommede har jeg fundet ud af, at det handler om overskud i hverdagen. Det er da sejt at man kan ryste på hovedet af fjolset på cykel, især nar man selv sidder i tørvejr og med 200 heste ude foran, og blødt læder i ryggen... Jeg synes også at det er en totalt dejlig fornemmelse at være den der stopper for moren med 2 børn der forsøger at krydse torvegade ved ravelinen på chr. havn i fodgængerfeltet. Der sidder man med alle de danske fordomsfulde blikke i ryggen - " Ja ja det er en dansker der er flyttet til malmö, de betaler jo sikkert ikke skat, og bilen, ha ja jeg kunne også købe bil på svenske plader, den koster jo kun halvdelen! Han får lige et dyt!" Ha ha ja hvem griner? Sidst men ikke mindst, det er en historie i ekstrabladet, hvem læser den slags?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest ThomasO

Lige en tilføjelse til generaliseringen: Som fodgænger i SE, så ved man at bilerne holder trafikloven, når fodgængeren står ved en overgang og skal over vejen. Denne trafiklov gælder kun i DK til og med køreprøven, derefter behøver man ikke længere som bilist at stoppe op ved et fodgængerfelt, hvor der står en eller flere fodgængere og venter.
Toft nu forholder det sig altså sådan at man har lavet en lille lovændring herovre. En fodgænger må ikke gå ud foaran bilerne uden videre. Man skal sikre sig at bilerne ser en og stopper - når de er stoppet må man gå ud. Halvdelen af byen ved det, resten vader ud og tror de stopper. Hvis man shopper i Willys ved man sådan noget, fra info tv over kassekøen :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...