Jump to content
GoldMan

Sygesikring/Læge??

Recommended Posts

Det er sådan så at mig og min kone har ikke fået en slags Sygesikringsbevis så vi kan gå til lægen i sverige. Vi bor i Landskrona, og nu hvor min kone er blevet gravid skal vi have et besøg hos lægen men vi ved ikke hvordan det hænger sammen... Hvad skal vi gøre fra start til slut? Hvor skal vi henvende os?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Glemte også lige og fortælle at det kun er mig som arbejder i danmark og bor i sverige men damen arbejder ikke i danmark eller i sverige. Hun går hjemme for tiden. Hun er også lige kommet fra udlandet på grund af 24 års reglen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej GoldMan Når din kone bor i Sverige, har hun ret til at benytte det svenske sundhedssystem. Hun skal ikke bruge noget sygesikringsbevis, passende legitimation rækker. Når I først har talt med lægen, går det hele nok af sig selv. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I Sverige finns det inga sygsikringsbevis, man har inte heller någon "fast" doktor, utan finner de läkare man behöver, så att säga. När jag bodde i Sverige hade jag en gynekolog, en hudläkare och en allmänpraktiserande. Man kan också gå till vårdcentralen, det är billigare. Tänk alltså på att läkarbesök i Sverige inte är gratis.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Ikke registreret1

En uddybning Hvis man ikke er grænsegænger men er selvstændig i SE, så skal man benytte det svenske lægesystem, og mod et mindre gebyr. Så lang så godt. Hvis man så får brug for lægehjælp i DK eller Spanien som svenskboende ikke-grænsegænger - hvad bruger man så, istedet for et sygesikringsbevis for at dokumentere 'hvem man er'? Som grænsegænger (eller begrænset skattepligtig) får man jo et særligt sygesikringsbevis, så der er vel ingen problemer der? mvh Tulle

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis man ikke er grænsegænger men er selvstændig i SE, så skal man benytte det svenske lægesystem, og mod et mindre gebyr. Så lang så godt. Hvis man så får brug for lægehjælp i DK eller Spanien som svenskboende ikke-grænsegænger - hvad bruger man så, istedet for et sygesikringsbevis for at dokumentere 'hvem man er'? Som grænsegænger (eller begrænset skattepligtig) får man jo et særligt sygesikringsbevis, så der er vel ingen problemer der? mvh Tulle
Man kan bestille et særligt EU-sygeforsikringskort hos Försäkringskassan, som beviser, at man har ret til akut lægehjælp i EØS-landene. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Forsikringskassan??? Jeg er lidt forvirret Jeg fik et skema fra forsikringskassen og jeg har meddelt dem at jeg skal arbejde i Danmark - de har så svaret tilbage at jeg så er dækket af den danske sygesikring - det er forsåvidt jo også rigtigt. Men - når jeg skal på ferie i f.eks. Tyskland, hvad skal jeg så bruge, hvis jeg får brug for lægehjælp?? mvh FruJensen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg ser det, dit danske gule sygesikrings kort som så er udskiftet med et pap kort men stadig gult. Du har jo ret til lægehjælp world wide via din skat i dk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er lidt forvirret Jeg fik et skema fra forsikringskassen og jeg har meddelt dem at jeg skal arbejde i Danmark - de har så svaret tilbage at jeg så er dækket af den danske sygesikring - det er forsåvidt jo også rigtigt. Men - når jeg skal på ferie i f.eks. Tyskland, hvad skal jeg så bruge, hvis jeg får brug for lægehjælp?? mvh FruJensen
Ja, du er fuldt dækket i Danmark, samtidig med, at du også er fuldt dækket i Sverige. På rejser i EØS m.fl. har du som EU-borger ret til akut hjælp. Nu er jeg ikke selv grænsegænger, men står det ikke på dit danske sygesikringsbevis, at du har denne rettighed?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, nu er jeg ikke kommet så langt i processen at jeg har modtaget mit pap-sygesikringskort.... så det kan jeg ikke lige sige. Men hvis jeg besøger vårdcentralen for f.eks. ørepine eller andet akut, hvad skal jeg så 'have med'? Er det nok med mit svenske personnummer? mvh frujensen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja, nu er jeg ikke kommet så langt i processen at jeg har modtaget mit pap-sygesikringskort.... så det kan jeg ikke lige sige. Men hvis jeg besøger vårdcentralen for f.eks. ørepine eller andet akut, hvad skal jeg så 'have med'? Er det nok med mit svenske personnummer? mvh frujensen
Ja. Svenskerne har jo ikke noget sygesikringsbevis. De er sygesikrede, fordi de er svenskere, så et personnummer rækker i princippet, men legitimation af en slags vil nok være nyttigt. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja, jeg medgiver at det vil lette - men hvem skal "gå med" og skrive under for en - det skal så vidt jeg ved, være en, der om jeg så må sige, allerede er inde i varmen? mvh Fru Jensen
...en indehaver at ef svensk ID-kort, eller, typisk, den mægler som du alligevel er i banken og ordne boligkøb med (hvis du da ikke skal bo til leje)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites