larscph 18 Anmeld indhold Skrevet September 25, 2005 Tænkte det gik at åbne en ny tråd i stedet for at poste videre i den kilometer langt IP telefoni tråd :) Nu får jeg - forhåbentlig - snart ADSL herude på bøh-landet og så er IP telefoni jo noget af det, der står for skud. Efter at have kigget rundt på adaptorer så man kan sætte sin go'e gamle Beocom 6000 til er der vel primært to/tre forskellige typer: 1 - Adaptor man sætter i sin router/switch 2 - Adaptor man sætter til sit ADSL modem, som har indbygget QoS og en ethernetport til PC'ere man så kan sætte i en switch. 3 - Router med det hele indbygget, inkl. QoS mulighed. Spørgsmålet er egentlig primært - er den simple version uden QoS fin, eller får man udfald på forbindelsen hvis der starter et eller andet der trækker meget trafik på PC'en? Jeg har både router/switch/wlan dims som fungerer fint og har som sådan ingen grund til at skifte den, med mindre QoS funktionen altså er relevant ved IP telefoni. Nogen der har erfaringer med det? Jeg kommer til at køre den på en 512 kbit/s forbindelse. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret September 25, 2005 Hvis du kører på en 512'er, så skal du ha' QoS... Jeg kan anbefale en Zyxel Prestige 2002L... Det funker. Dog er den ikke så meget for at route via subnet's, men det går jeg udfra at du ikke bruger... Den er nem at sætte op... og den funker sgu bare upåklageligt.... Kig evt. her: http://www.zyxel.dk/Produkter.32+B6JnR4X1p5WEVMcHJvZHVjdHNfcGkxW3Nob3dVaWRdPTk5JmNIYXNoPThkNzBiYjYzNGY_.0.html Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret September 25, 2005 Den er nem at sætte op... og den funker sgu bare upåklageligt.... I'm confused http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=2918 Larschp>> Jeg har IP telefon og den fungerer, men har absolut ingen ide om hvad du spørger om:lol: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret September 25, 2005 Jamen jeg skriver jo for fanden da også at den har problemer med at route på subnet's... Det var jo det, det hele gik ud på Moerke... Kom nu ind i kampen....;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret September 25, 2005 Jamen jeg skriver jo for fanden da også at den har problemer med at route på subnet's... Det var jo det, det hele gik ud på Moerke... Kom nu ind i kampen....;) Sorry, jeg skrev jo også jeg ikke fattede en brik af det larscph spurgte til... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret September 25, 2005 Jamen det var ikke det jeg mente... :) Kig i det indlæg som du referede til og så læs mit første indlæg her i dette emne... ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret September 25, 2005 Hvis du kører på en 512'er, så skal du ha' QoS... Jeg kan anbefale en Zyxel Prestige 2002L... Det funker. Dog er den ikke så meget for at route via subnet's, men det går jeg udfra at du ikke bruger... Den er nem at sætte op... og den funker sgu bare upåklageligt.... Kig evt. her: http://www.zyxel.dk/Produkter.32+B6JnR4X1p5WEVMcHJvZHVjdHNfcGkxW3Nob3dVaWRdPTk5JmNIYXNoPThkNzBiYjYzNGY_.0.html Ja jeg tænkte egentlig nok at det ville være en fordel med QoS når jeg kun har 512 kbit, jeg kan desværre ikke få højere hastighed hvor jeg bor. Mit netværk består af 3 PC'ere og 1 printer så er der vist ingen grund til at begynde at rode med subnets ;) Kan jo så overveje lidt om det er ZyXEL'en eller en Linksys WRT54GP2 jeg skal have og så bare stille den NetGear wireless router jeg har på lager... De koster jo cirka det samme, og ser så rodet ud med 117 forskellige dingenoter på kontoret (om end.. lidt hightech.. ) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret September 25, 2005 Jeg ville klart vælge Zyxel med en ekstern switch... Skal du køre trådløst, så er det ikke en prestige 2002 du skal ha'.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret September 25, 2005 Jeg ville klart vælge Zyxel med en ekstern switch... Skal du køre trådløst, så er det ikke en prestige 2002 du skal ha'.... Hvorfor den - ift. Linksys'en fx? Trådløst -> Har to almindelige PC'ere som er på almindelig kabel, men derudover også en laptop med trådløst netkort som skal kunne være på nettet. Men det trådløse er med andre ord ikke til den PC som vi primært anvender, men det skal fungere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret September 25, 2005 Så skal du ha' en ATA boks med trådløst indbygget... Så skal du ha' sådan en istedet... http://www.zyxel.dk/Produkter.32+B6JnR4X1p5WEVMcHJvZHVjdHNfcGkxW3Nob3dVaWRdPTEwMSZjSGFzaD05MjQyOWM4MDMx.0.html Zyxel spiller bare.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret September 25, 2005 Så skal du ha' en ATA boks med trådløst indbygget... Så skal du ha' sådan en istedet... http://www.zyxel.dk/Produkter.32+B6JnR4X1p5WEVMcHJvZHVjdHNfcGkxW3Nob3dVaWRdPTEwMSZjSGFzaD05MjQyOWM4MDMx.0.html Zyxel spiller bare.... Hmm.. Men den koster så også lige det dobbelte af føromtalte Linksys-router, er den så meget bedre?! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret September 25, 2005 Ja... Den er sindssyg nem at konfigurere... Selv for knapt så "langhårede"... :) Men tag en sammenligning på specs. Se om Linksys'en understøtter adsl2+. Selvom det ikke er nødvendigt lige nu for dig, så er det lækkert at den er sikret nogle år fremover... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret December 20, 2005 Tja, nu vil jeg også have en IP-telefon:-) Har selvfölgelig forsögt at läse alle tråde ang. dette emne, men da mine evner indenfor det tekniske er temmelig begränsede, fatter jeg ofte ikke en bjälde Altså, jeg skal bare have en IP-adapter (tror jeg), og har nu set at der findes flere slags er der stor forskel i kvalitet? (hmm.. dumt spörgsmål vel), omformuleret: kan man klare sig med at välge nogle af de billigere? Og skal jeg bare have en adapter (jeg har en fastnettelefon) eller er en Router også nödvendig??? (jeg aner ikke hvad en Router er ) Jeg har set på en Sipura 2002, der er på tilbud i öjeblikket, nogle der kender den? (http://www.estation.dk/product.asp?product=77) Da det ikke er så ofte jeg snakker i telefon og kun til DK, har jeg tänkt mig at välge musimi eller Telsome... (tror jeg). Jeg har (=boligforeningen har) lige skiftet til Telia bredbånd (og jeg har Telia fastnet, som jeg nu vil af med!). Nogle gode råd? (håber ikke de IP-kloge er for trätte til at give svar:-/) :) Sanne Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret December 20, 2005 SPA 2002´eren er en forrygende adapter, som dog kræver en router foran, hvis du samtidig vil ha´ din pc på nettet ;) IP-adaptere fåes også med indbygget router - men jeg vil, til hver en tid, foreslå dig at have en selvstændig router foran. SPA2002´eren har den fordel, at den kan indeholde to fosrkellige VoIP-abbonnementer - så du kan eks. ha´ et svensk og et dansk ip-nummer koblet til samtidig. Hvis det ene så har problemer, så kan du ringe via det andet. Bestemt et godt køb. Routere koster ikke alverden - men regn med 500-1000 kr, alt efter om du skal have en med trådløs eller kan nøjes med almindeligt kablet netværk rundt i hytten. Og til sidst...hvis du har internet igennem foreningen, så kan du bare opsige din Telia-telefon, når du har fået VoIP-delen op at køre via Internettet. Spørg endelig løs....vi er flere herinde der gerne øser ud af vores (dyrtkøbte) erfaringer :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 20, 2005 Jeg købte en LinkSys WRT54GP2 med router, wireless LAN, tre ports switch og to telefon porte. Må indrømme at jeg er meget tilfreds med den, den var nem at konfigurere iflg. vejledningen hos RedSpot, jeg kan lave port forward på udvalgte porte internt, jeg har wireless g-lan til den bærbare samt telefonstik i en og samme boks. Til prisen (<1.000 kroner gav jeg) er det en rigtig god alt-i-en løsning syntes jeg. Vejledningen hos RedSpot kan nok også bruges til andre udbydere tror jeg! ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret December 20, 2005 Øh drenge.... Sanne skrev "men da mine evner indenfor det tekniske er temmelig begränsede, fatter jeg ofte ikke en bjälde" ... jeg tror vi skal skrue lidt ned for de fornemme formuleringer hvis vi ikke skal miste hende.... jeg har IP og jeg er lost.... Sanne hvis du har trådløst netværk til din bærbare (??) kan man få sådan nogle med indbygget router. Jeg har Telsome, fandt først for nyligt ud af jeg har en router.. men det virker.. Kan anbefale Telsome iøvrigt, hold dig fra Telefin. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 20, 2005 Sorry.. Hehe.. Got carried away... Jeg tror en billig adaptor gør det lige så godt som de dyre på en almindelig god internetforbindelse. Sipura'en kiggede jeg selv på og den er et udmærket valg tror jeg. Jeg købte LinkSys routeren fordi jeg gerne ville have trådløst netværk og stik så jeg kunne sætte flere PC'ere til i én og samme "æske" som min telefonforbindelse. I stedet for at have 3 dimser stående - til stor glæde for fruen i huset ;) Hvis du har et ledigt stik til netværk (det der ligner et forvokset telefonstik) i den boks hvor din PC sidder til kan du købe den du nævner. Ellers skal du nok ha' fat i den her: http://www.estation.dk/product.asp?product=489⊂=0&page=1 som sættes direkte til din internet forbindelse, og så sætter du din PC ind den. Forskellen på de to er om man har en switch/hub der kan siges at "dele" internetforbindelsen mellem to enheder. Har man fx. en standard løsnins fra Telia med et ZyXEL Prestige 600 modem har man IKKE et switch (dvs. der kan kun sidde én enhed - PC eller IP Telefon adaptor - til modem'et.) og har så brug for en telefon adaptor der kan føre data videre til PC'en. Var det bedre?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret December 20, 2005 Sorry.. Hehe.. Got carried away... Jeg tror en billig adaptor gør det lige så godt som de dyre på en almindelig god internetforbindelse. Sipura'en kiggede jeg selv på og den er et udmærket valg tror jeg. Jeg købte LinkSys routeren fordi jeg gerne ville have trådløst netværk og stik så jeg kunne sætte flere PC'ere til i én og samme "æske" som min telefonforbindelse. I stedet for at have 3 dimser stående - til stor glæde for fruen i huset ;) Var det bedre?? Meget bedre hvis du spørger mig....tak. NEJ LARS NU FIK DU ØDELAGT DET IGEN!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 20, 2005 Meget bedre hvis du spørger mig....tak. Var så lidt.. ;) Jeg kan skam være vældig pædagogisk! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret December 20, 2005 Vær opmærksom på at en switch ikke er garanti for at det virker, hvis Telia kun tillader én maskine/ip (MAC-add.) på forbindelsen ad gangen. Men jow...Linksys´en ville jo slå alle fluer med ét drøn. Router (m/switch), VoIP-adapter (2 styk, til hver sin udbyder) og trådløs. Dyret kan købes masser af steder. Her er en liste fra EDB-Priser. Så kunne den jo nives pr. postordre. Opsætning af drønnerten skulle være lige til. Ellers elsker jeg gratis mad og et glas rødvin :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 20, 2005 NEJ LARS NU FIK DU ØDELAGT DET IGEN!!! Ej hold nu OP altså.. Det er altså forskellige løsninger man skal vælge alt efter hvad man i øvrigt har stående derhjemme af æsker. Den med et stik som man sætter i sit internet hvis man har sådan en "fordeler" stående der kan tage flere PC'ere Den med et stik man sætter til sit internet, og endnu et stik hvor man sætter PC'en til hvis man ikke har sådan en "fordeler" stående. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret December 20, 2005 Og til sidst...hvis du har internet igennem foreningen, så kan du bare opsige din Telia-telefon, når du har fået VoIP-delen op at køre via Internettet. öhhhh... VoIP-del... Hvordan ved jeg om den er "oppe at köre" (ha ha, der fik det pludselig en anden betydning...). Men tak til Jer alle sammen for Jeres svar :th2: Nu skal der tänkes lidt... Hvis sådan en adapter-dims med indbygget router virker stabilt, så tror jeg, jeg går for den. Jeg har kun et enkelt stik ved min computer (stationär), men 2 i entrén, men det betyder jo flere kabler... hmm.. Nå, men jeg vender nok tilbage i morgen, når jeg er lidt mere frisk (så beklager hvis jeg har misset nogle informationer). I skal ihvertfald ha forelöbigt ( :o ) tak! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret December 30, 2005 En lille update på Telsome. Min Grandstream 486 har hidtil ikke fungeret med nummerviserfunktionen på min Beocom 4. (den virkede iøvrigt heller ikke da vi havde svensk fastnet). Men i forgårs sent på aftenen var Telsome nede og vups et par timer senere virkede min nummerviser pludselig.. Superb... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2005 En lille update på Telsome. Min Grandstream 486 har hidtil ikke fungeret med nummerviserfunktionen på min Beocom 4. (den virkede iøvrigt heller ikke da vi havde svensk fastnet). Men i forgårs sent på aftenen var Telsome nede og vups et par timer senere virkede min nummerviser pludselig.. Superb... Ja det er altså en mærkeligt system... Vores Beocom 6000 fra Danmark virkede heller ikke med Telia's Vis-Nr - LinkSys dimsen til IP telefoni havde en "dansk" vis-nr indstilling, men det virkede vis-nr ikke af. Derimod skulle den indstilles til "svensk/norsk" vis-nr, ja så virkede vis-nr på vores danske telefon?!? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites