Jump to content
europær

Indførsel af katte

Recommended Posts

Nogen der ved, om man stadig skal fremvise papirerne ved tolden, for at kunne få kattene indført i Sverige ? Jeg har hørt, at det behøver man ikke mere, bare man er i besiddelse af et dyrepas, hvor alle nødvendige vaccinationer er anført, hvis man skulle blive stoppet. Hvad er nu det korrekte ? Hilsen Lone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nogen der ved, om man stadig skal fremvise papirerne ved tolden, for at kunne få kattene indført i Sverige ? Jeg har hørt, at det behøver man ikke mere, bare man er i besiddelse af et dyrepas, hvor alle nødvendige vaccinationer er anført, hvis man skulle blive stoppet. Hvad er nu det korrekte ? Hilsen Lone
Hej Lone När du reser till Sverige med hund eller katt från Danmark krävs: 2005-09-08 1. Sällskapsdjurspass 2. Id-märkning 3. Rabiesvaccination inkl. blodprov med godkänd mängd antikroppar mot rabies 4. Avmaskning mot dvärgbandmask 5. Anmälan till tullen vid gränspassagen se mere på www.jordbruksverket.se smil fra Christina

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nogen der ved, om man stadig skal fremvise papirerne ved tolden, for at kunne få kattene indført i Sverige ?
Vi fremviste ingenting da vores misser kom ind i landet, men hvis de kræver det skal det kunne forevises... Og desuden er de meget strikse med den rabiesvaccination så det kan ikke anbefales at "springe over hvor gærdet er lavest..." :th2: Men ellers velkommen til med en dansk misser! Ifølge de danske opdrættere er svenske racekatte eller svenske katte gererelt ikke noget at prale af... Har nu ikke undersøgt det selv... og en kat er vel en kat...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Madsen m.fl., de ændrede reglerne en gang i starten af september, jeg har nemlig fulgt lidt med. Inden de lavede dem om havde man i princippet pligt til at ringe og meddele at man havde tænkt sig at rejse ind med katte, og det var der nok ikke særlig mange der gjorde - mærkeligt nok.... Så nu har man faktisk pligt til at køre i "rød bane" og meddele tolderen at man medbringer dyr. Om tolderen så har lyst til at se papirer eller ej skal jeg med glæde give en melding om næste lørdag når mine katte er blevet bragt over grænsen :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Okay, det lyder spændende... tror du det samme gælder når man rejser ud og hjem med katten? (og dermed held og lykke med turen herover!)
Yep - iflg. mine katteudstillende bekendte gør det... så hvis du tager katten med til DK og retur til Sverige, så husk fyraveckorsintyg og den fordømte ormekur (nej, jeg glæder mig ikke til at dyrlægen skal proppe piller i mine 4 katte i næste uge, og heller ikke til regningen!)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er virkelig noget fis at de skal gøre det, og det ikke er nok at man kan gøre det selv... De mennesker der snyder med deres kats sundhed burde ikke have kat, da det går ud over så mange andre der overholder reglerne.. Ved du hvor længe inden det er katten skal have ormepillen? Er det ikke 10 dage? For en tur til DK hver måned med misseren kan godt blive noget af en omkostning så... Har ikke lige sat mig ind i reglerne endnu, og har heller ikke haft hende med ud af landet... men det kommer snart...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Iflg. Jordbruksverket: Veterinären utomlands ska 1-10 dagar före hemresan avmaska hunden eller katten mot dvärgbandmask - så som udgangspunkt er det korrekt. Men de skriver også Du som reser ofta mellan Danmark och Sverige kan för avmaskning mot dvärgbandmask använda ett s.k. fyraveckorsintyg som fylls i av veterinär. Jeg kan bare ikke rigtig se ideen medmindre man rejser med katten meget tit. Og under alle omstændigheder betyder det så at ormekuren skal gives hver 4. uge og det er godtnok meget tit og efter min opfattelse ikke særlig sundt.... specielt ikke hvis man har indekatte der af gode grunde ikke udsættes for orm!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kan bare ikke rigtig se ideen medmindre man rejser med katten meget tit. Og under alle omstændigheder betyder det så at ormekuren skal gives hver 4. uge og det er godtnok meget tit og efter min opfattelse ikke særlig sundt.... specielt ikke hvis man har indekatte der af gode grunde ikke udsættes for orm!
Da jeg pendlede lidt frem og tilbage med misserne fik de ormekur og et 4 ugers.....(kan ikke huske at stave til det) også var den skid slået. Uden at nævne nogen navne kan jeg fortælle at flere dyrelæger også mener det er usundt for katten og at den med stor chanse bliver imun over for kuren. Så det blev kun til hver 2 gang at pillen blev givet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Uden at nævne nogen navne kan jeg fortælle at flere dyrelæger også mener det er usundt for katten og at den med stor chanse bliver imun over for kuren. Så det blev kun til hver 2 gang at pillen blev givet.
Det er da rart at høre at der findes fornuftige dyrlæger der godt kan se at reglerne ikke er de mest geniale i forhold til kattens sundhed og især ormenes resistens :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Da jeg pendlede lidt frem og tilbage med misserne fik de ormekur og et 4 ugers.....(kan ikke huske at stave til det) også var den skid slået. Uden at nævne nogen navne kan jeg fortælle at flere dyrelæger også mener det er usundt for katten og at den med stor chanse bliver imun over for kuren. Så det blev kun til hver 2 gang at pillen blev givet.
Ej, hvor lyder det dejligt at nogle tænker sig om... Jeg har også hørt fra vores opdrætter i Jylland at nogle dyrlæger er begyndt at tjekke for orm inden de giver pillerne... Virkelig en god ide... Man kan specielt godt føle sig en smule snydt over at skulle betale en dyrlæge for at give sin kat en ormepille, specielt når katten er indekat og ikke er så nemt udsat for orm som udekatte... og hver 4. uge virker helt vanvittigt! Brugte du en dyrlæge i Sverige eller en i DK?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Brugte du en dyrlæge i Sverige eller en i DK?
Det var en dansk dyrelæge. Af en eller anden grund tror jeg ikke de svenske dyrelæger ser på samme lette måde på det. Glæder mig sq til at få katte igen :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det kunne jeg godt forestille mig de svenske dyrlæger de ikke gør... Tror godt jeg kunne finde på at undgå at tage katten med til Dk... Har ikke meget lyst til at udsætte hende for alle de ormepiller når der egentligt ikke er den store grund til det... Det er med høj sansynlighed ikke vildt sundt for hende... Måske kunne man finde en dyrlæge herovre der vil tage afføringsprøver og tjekke for orm... det må også kunne virke i tolden... måske... Desuden siger man jo også at katten blive mindre stresset af at blive passet i sit eget hjem...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Update på toldernes interesse for katte... Hej andre katte-flyttere, jeg körte over broen med 4 stk. katte i weekenden. Vi meddelte tolderen at vi medbragte katte, og han tjekkede samtlige pas, men kiggede derimod overhovedet ikke på kattene som sad i overdäkkede transportkasser. Jeg kunne altså mageligt have medbragt nogle helt andre dyr eller 2 kuld killinger ekstra uden problemer, men havde der väret nogen manglende stempler i passene var han sikkert blevet hysterisk. Iflg. min dyrläge (der ofte tager sine dyr med til sit svenske sommerhus) er tolderene lige så trätte af reglerne som dyreejerne, så det er tit de ikke gider kigge papirer. (beklager de säre bogstaver, men jeg kan ikke få min internetforbindelse för tidligst om en uge ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan er det med indførselstilladelse? Skal man søge om denne hos veterinærmyndighederne i Sverige, eller er kattens pas med stempler for vacciner osv. nok? Har læst om det lidt rundt omkring, men svarene peger i alle retninger, nogle steder påstår at man skal søge indførselstilladelse og dette koster 400 sek. Andre påstår at man skal søge indførselstilladelse og at dette nu er gratis. Mens helt andre steder påstår at passet er nok. Svaret kan jeg sikkert få efter min dyrlæge har ringet hist og her. Men nu ville jeg høre om nogle her vidste det. Så kan vi også alle få gavn af svaret :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi har lige taget vores hund med herover - det kostede 25 kr for ormekuren og 50 kr. for hans tid, så regningen behøver du ikke bekymre dig om. :) Sanni
Det var da helt vildt billigt :th2: må man spørge hvilken dyrelæge???? smil fra Christina

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der er godt nok lidt delte meninger om det !! Er der nogle der har andre bud herinde ?
Jeg har da en mening....Ikke sikkert den deles af andre men here goes :scared: Tag katten og sæt den i en transport kasse læg et lille tæppe over og placer den i din bil hvorefter du kører mod Sverige ........ det kan da vist kun tage 6 måneder hvis din bil bryder sammen undervejs :D smil fra

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites