csa 0 Anmeld indhold Besvaret September 13, 2005 Hihi.. Nej - det er det godt nok ikke :) Faktisk havde vi Simba - Grand Danois - i lejlighed i et par måneder, men det går ikke. Spørger af nysgerrighed: Hvor stor var jeres lejlighed, og hvad var problemet i at have den der? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
juliedenise 10 Anmeld indhold Besvaret September 14, 2005 Som hundeejer til en stor Cane Corso - som på onsdag skal have sin første tur til DK med sit hundepas - fik jeg lyst til følgende komentar: I risikerer ikke at miste hunden, hvis I bliver "snuppet" i tolden uden EU-pas, men hvorfor tage chancen. Jeg overvejede for 1½ år siden at smugle en 13 måneders Mastiff på godt 80 kg og med en mankhøjde på 85 cm ind i Sverige, men i stedet brugte vi 13.000 SEK på vores Nostro. Har I ikke papirerne i orden, og bliver taget, vil en hund fra f.eks. DK blive undersøgt af en dyrlæge, identitetsmærket, vaccineret mod rabies og få en ormekur (avmaskning). Alt sammen for ejerens regning, MEN DET NYE ER at hunden så kommer i isolering I HJEMMET. Denne ordning har man valgt for hunde, som kommer fra "sikre EU-lande", hvorimod hunde fra østlande, som forsøges impoteret illegalt som hovedregel bliver aflivet, hvis de er syge - hvad de ofte er. Her følger så lidt tekst udskrevet fra Rigsdagens protokol. Jordbruksverkets roll när misstänkt insmugglade hundar påträffas inne i landet är att besluta om lämpliga åtgärder för att minska smittspridningsrisken. Enligt Jordbruksverkets nuvarande praxis undersöks, identitetsmärks, avmaskas och rabiesvaccineras misstänkt insmugglade hundar för att sedan isoleras i hemmet. Enligt Jordbruksverkets bedömning gynnas smittläget både på kort och lång sikt av denna praxis. Om verket i stället skulle föreskriva om avlivning eller karantän finns en risk att fallen skulle hemlighållas och att djuren inte skulle bli föremål för behandling. Systemet med hemisolering tillämpas endast när det gäller djur från EU-länder och andra lågriskländer. Rabiessituationen har förbättrats avsevärt i EU under de senaste tio åren. Trots mycket öppna gränser mellan flertalet EU-länder sedan lång tid tillbaka har man inte sett någon spridning av rabies med sällskapsdjur. För hundar från högriskländer och för hundar med okänd bakgrund är Jordbruksverkets praxis fortfarande att djuren avlivas eller sätts i karantän. Mange tak for svaret :th2: Men hvordan kan hunde komme i isolering der hjemme, de skal jo luftes? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret September 15, 2005 Hunde i Isolering Pak dem ind i Rockwool, hvor svärt skal det väre. Behold dem i Rockwool'en når du lufter dem så er den sag ok. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
gammeldansk 10 Anmeld indhold Besvaret September 15, 2005 Du må sikkert lufte hundemand så ofte, du og han har lyst. "Hemisolering" betyder vist bare, at hunden ikke skal i én eller anden offentlig karantæne. Der er sikkert også krav om, at en veterinär skal undersøge, om hunden har dannet antistoffer mod rabies - 3 måneder efter indsprøjtningen. Så er alle de krav, der stilles i forbindelse med hundepas opfyldt. God fornøjelse Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret September 18, 2005 Kan huske med mine 2 tidligere katte. Der havde vi fået givet dem vaccinen men der skulle gå 120 dage og var kommet for sent igang så jeg prøvede at få dem med over. Men der var en krakilsk tolder ude i brobizz banen. Så jeg tog mappen man får til alt det halløj med ind på kontoret og spillede dum og der stod en meget forstående tolder som prøvede at få fat i kreds dyrlægen om vi kunne få dem ind på dispentation når de nu var vaccineret. Men han var ikke et få fat i. Så vi blev pænt eskorteret rundt om anlægget og tilbage til dk hvor kattene måtte bo 120 dage hos mine forældre. Tolderen sluttede så vores besøg af med at sige at hvis han så dem igen ville han personligt sørge for at få dem aflivet. Dumme svin! Så engang imellem tager de det ganske seriøst. Men om 1 år eller 2 kan jeg skrive mig ind i "hunde klubben" her med en Basset hound. Eller en sort hvid "great dane" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sanni 10 Anmeld indhold Besvaret October 31, 2005 Hej alle sammen Nogen, der ved, hvad man skal gøre - sådan helt konkret -, hvis man har fundet sig en ni uger gammel hvalp i DK, som man gerne vil have med herover, og som efterfølgende gerne skulle kunne rejse frem og tilbage ml DK og SE, hvornår det skulle være? :) Sanni Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
tommy_h 0 Anmeld indhold Besvaret October 31, 2005 sanni> lidt info: enten skal man have den fra 8 - 9 ugers alderen - direkte fra opdrætter med dyrlæge attest og ansøgning om at få den hurtigt hjem - ellers skal den rabies vakcineres når den er 8 og igen ved 12 ugers alderen - så skal der gå 120 dage præsis, og så kan man tage blodprøve som skal sendes til lab. - så en hund kan sagtens blive 7 - 8 måneder inden den kan komme til Sverige... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mc.Kinnell 10 Anmeld indhold Besvaret October 31, 2005 Andre med hunde Når du så vil ha den med på ferie til Danmark skal du lige runde en dyrlæge og få et "friskhedsintyg" + en ormekur" ca 350 bobs pr tur. Og du skal selvfølgelig sørge for at alle kræet vacc. er up 2 date dvs den skal genvacc. mod rabies og hundesyge + alle de andre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Heidi 10 Anmeld indhold Besvaret November 1, 2005 Hej Sani Tillykke med jeres måske nye hund :) Hvad er det for én i er faldet for Vi har en "orm" af en Amerikansk Staffordshire Terrie, i dagligtale en amstaff sanni> lidt info: enten skal man have den fra 8 - 9 ugers alderen - direkte fra opdrætter med dyrlæge attest og ansøgning om at få den hurtigt hjem - ellers skal den rabies vakcineres når den er 8 og igen ved 12 ugers alderen - så skal der gå 120 dage præsis, og så kan man tage blodprøve som skal sendes til lab. - så en hund kan sagtens blive 7 - 8 måneder inden den kan komme til Sverige... Det er nu ikke helt sandt... Man kan få hundehvalpe ind til Sverige hvis de er under 3 måneder ( 12 uger) uden de er vaccineret.. *** Införsel av hundvalpar och kattungar Hundvalpar och kattungar får fritt föras in till Sverige från Norge. Införsel är också fri från Storbritannien och Irland, förutsatt att djuren har sällskapsdjurspass och Id-märkning och att resan görs direkt med flyg eller båt och inte via kontinenten - då gäller reglerna nedan. Jordbruksverket kan bevilja dispens för att föra in hundvalpar och kattungar under som är yngre än tre månader från vissa andra länder, trots att djuren ännu inte vaccinerats mot rabies. För dispens krävs: Att djuret kommer från ett land där det inte finns rabies (som DK er) Sällskapsdjurspass Id-märkning med mikrochip eller tatuering Djuret ska vara avmaskat mot dvärgbandmask 1 - 10 dagar före inresan till Sverige (Valpar och kattungar födda i Finland behöver inte avmaskas) Ansökan om dispens görs av den som köper valpen/kattungen Köpet ska vara avslutat när valpen/kattungen tas in i Sverige Du får ansöka om maximalt 2 djur per dispens/år Den nya ägaren eller dennes ombud ska följa med valpen/kattungen. Om valpen eller kattungen ska resa ensam som fraktgods eller säljas vid ankomsten så räknas djuret som handelsdjur. För handelsdjur gäller särskilda regler, se vänstermenyn. Djuret får bara ha vistats hos uppfödaren Djuret ska transporteras direkt till Sverige Djur från Danmark och Finland får transporteras med bil, båt eller flyg. Från andra länder ska resan göras med direktflyg till Sverige. Om du vill föra en ovaccinerad valp/kattunge till Norge via Sverige krävs först dispens hos Mattilsynet i Norge. Du bifogar sedan en kopia på den norska dispensen när du ansöker om dispens från Jordbruksverket. **** Tilgengæld kan man så ikke rejse ud af Sverige med hunde de næste ca. 5 måneder, mens man får rabies vaccinen på plads. man kan dog skærer lidt af tiden var at få den vaccineret nu i DK og ikke vente til dem kommer til Sverige. Når først alt er iorden så er det følgende som gælder ved rejse frem og tilbage *** När du reser till Sverige med hund eller katt från Danmark krävs: 1. Sällskapsdjurspass 2. Id-märkning 3. Rabiesvaccination inkl. blodprov med godkänd mängd antikroppar mot rabies 4. Avmaskning mot dvärgbandmask 5. Anmälan till tullen vid gränspassagen *** Hvis man rejser meget mellem dk/sv kan det betale sig at få lavet at "fyraveckorsintyg", så man slipper for at skulla give orme kur hver og hver anden dag, så er det kun hver 4 uge (hvis man har en krakilsk dyrlæge, visse dyrlæger giver ikke, men stempler bare passet hvis man fast har gået hos dem og de ved hunden har fået ormekuren mange gange... taler ikke af erfaring men af "har hørt det sker") Hilsner Heidi, nu i skåne Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Solsikke Anmeld indhold Besvaret November 1, 2005 Vi har en beagle. Vi har købt ham i Danmark og fik lov at tage ham med til Sverige da han var otte uger. Vi søgte selvfølgelig jordbruksverket om lov. Det var faktisk ikke så stort et arbejde som vi havde regnet med. Da vi havde set vores hund sendte vi en ansøgning afsted et par dage senere. Det tog selvfølgelig lidt behandlingstid. Imens måtte vi lige kontakte kennelen, så de kunne sørge for at vi fik et hundepas hvori de første vaccinationer blev skrevet ned. Han måtte ikke få rabiet vaccinationen i DK, så det skulle selvfølgelig også oplyses til kennelen. Jordbruksverket skulle dog kende nummeret på hundens chip før de kunne tage stilling, så vi måtte lige have lagt en chip til side. Når vi kører frem og tilbage plejer vi bare at bruge brobizz banen. Det er så sjældent vi bliver stoppet og skulle vi blive stoppet en dag, ja å har vi passet med. Den dag vi tog hunden med til Sverige for alle første gang, måtte vi ind for at få stemplet vores papirer. Vi troede det var et stort arbejde, men tolderen bladrede dem bare lige igennem. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret November 1, 2005 Stakkels vuffer...hvis reglerne skal overholdes, så er lille vaf jo på piller det meste af tiden...hvis al´så det skal være en pendler-hund *s* Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Solsikke Anmeld indhold Besvaret November 1, 2005 I skal søge i meget god tid. Vi så vores for første gang beagle da han var elleve dage og papirene gik i orden lige før han fyldte seks uger. Jordbruksverket giver gerne dispentation (jeg synes ihvertfald ikke vi havde nogle problemer) men hunden skal indføres så tidligt som muligt - dvs. omkring otte ugers alderen. Solsikke Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret November 1, 2005 Den dag vi tog hunden med til Sverige for alle første gang' date=' måtte vi ind for at få stemplet vores papirer. Vi troede det var et stort arbejde, men tolderen bladrede dem bare lige igennem.[/quote'] Da vi flyttede herover forsøgte vi at få en tolders opmærksomhed - rullede vinduet ned og råbe ud til ham... "Hallo.. vi har to hunde med..". Så komplementerede vores fine gule Grand Danois som regel lydende navnet Simba den udtalelse med et potent *WOF* og tolder-manden svarede "Ja.. det kan jeg höra" og vinkede os videre fra hvor han stod 3 baner længere henne. Vi kørte i svensk indreg. bil og havde taget toldbanen til højre - samt havde betalt en mindre formue i vaccination og tests.. Og så gider de ikke engang glo på det dér hundepas. Sikke da en gang fis... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret November 1, 2005 Stakkels vuffer...hvis reglerne skal overholdes' date=' så er lille vaf jo på piller det meste af tiden...hvis al´så det skal være en pendler-hund *s*[/quote'] Ja.. Rabies vaccinationen kan man jo satens holde ved lige. Men alt det dér ormekur de skal have - det er altså langt ude... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ccdj 0 Anmeld indhold Besvaret November 3, 2005 Når du så vil ha den med på ferie til Danmark skal du lige runde en dyrlæge og få et "friskhedsintyg" + en ormekur" ca 350 bobs pr tur. Og du skal selvfølgelig sørge for at alle kræet vacc. er up 2 date dvs den skal genvacc. mod rabies og hundesyge + alle de andre. Hej Mc.Kinnell Jeg kan anbefale at du får lavet dine "friskintyg" i Danmark det koster "kun" mellem 160-200 dkk Det du gør er bare at printe friskintyget ud fra Jordbruksverkets hjemmmeside, tage det med til en dyrelæge og bede dem om at udfylde det og give ornekuren. Vi bruger en dyrelæge på amager og så sørger vi bare for at ringe den dag vi skal over og så sørger de for at give os pillerne og skrive på papirene. Nemt og hurtigt og lidt billigere!! :th2: Smil fra Christina & Co Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sanni 10 Anmeld indhold Besvaret November 3, 2005 Hej allesammen Tak for gode svar. Må dog indrømme, at jeg stadig er lidt forvirret. Jeg vil lige prøve at ridse op, hvad jeg har forstået, og så vil jeg være rigtig glad, hvis nogen gider prøve én gang mere for Prins Knud...på det jeg ik' har fattet... Altså: 1) Hvalpen fra DK skal ind i SE. Gøres nemmest ved at gøre det, inden den bliver 3 mdr. Ml 8 og 12 uger kan man tage den med over forholdsvist problemfrit, hvis bare man gøre, som jordbrukverket forskriver mht at melde, hvornår og hvor, man kommer ind og alt det der.. Det tror jeg, jeg har fat i. 2) Hvalpen bor nu i SE og skal kunne fungere som pendlerhund. Hvad skal man gøre? Hunden skal, når den er 12 uger, rabbiesvaccineres og efterfølgende skal der gå 120 dage, før den kan få taget en blodprøve, så man kan se, hvor meget antirabbies-et-eller-andet, der er i blodet. Når det er gjort, og blodprøven viser, hvad den skal, så kan man så tage hunden til DK igen. Når så den skal ind i SE igen skal man til dyrlægen, have ormekur (og mere???) og et stempel, og så kan man rejse ind i SE igen. Det skal man i princippet hver gang, man skal tilbage til SE med hunden. Hvis man gør det tilstrækkelig tit, tager hunden med frem og tilbage, så kan man få lavet et fire-ugers-pas... men hvor skal man det, og hvad skal der stå i det? Hvem skal lave det, og hvem skal godkende det, når det er lavet? Så langt er jeg nået... hmmm.. please correct me... :) Sanni Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret November 3, 2005 Hej allesammen Det skal man i princippet hver gang, man skal tilbage til SE med hunden. Hvis man gør det tilstrækkelig tit, tager hunden med frem og tilbage, så kan man få lavet et fire-ugers-pas... men hvor skal man det, og hvad skal der stå i det? Hvem skal lave det, og hvem skal godkende det, når det er lavet? Sanni Jeg har kun erfaring med katte men vil næsten tro det er samme princip i forbindelse med 4 veckors intyg. For det er ikke dyrere at få lavet et 4 veckors intyg end det er at få lavet et alm. Så få lavet sådan et hver gang. Det er din dyrelæge der skal udfylde det. Hvis din dyrelæge ikke har "attesten" i forvejen kan den printes på Jordbruksverkets hjemmeside. Når din dyrelæge har lavet det er det "godkendelse" nok. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ccdj 0 Anmeld indhold Besvaret November 3, 2005 Hej allesammen Tak for gode svar. Må dog indrømme, at jeg stadig er lidt forvirret. Jeg vil lige prøve at ridse op, hvad jeg har forstået, og så vil jeg være rigtig glad, hvis nogen gider prøve én gang mere for Prins Knud...på det jeg ik' har fattet... Altså: 1) Hvalpen fra DK skal ind i SE. Gøres nemmest ved at gøre det, inden den bliver 3 mdr. Ml 8 og 12 uger kan man tage den med over forholdsvist problemfrit, hvis bare man gøre, som jordbrukverket forskriver mht at melde, hvornår og hvor, man kommer ind og alt det der.. Det tror jeg, jeg har fat i. 2) Hvalpen bor nu i SE og skal kunne fungere som pendlerhund. Hvad skal man gøre? Hunden skal, når den er 12 uger, rabbiesvaccineres og efterfølgende skal der gå 120 dage, før den kan få taget en blodprøve, så man kan se, hvor meget antirabbies-et-eller-andet, der er i blodet. Når det er gjort, og blodprøven viser, hvad den skal, så kan man så tage hunden til DK igen. Når så den skal ind i SE igen skal man til dyrlægen, have ormekur (og mere???) og et stempel, og så kan man rejse ind i SE igen. Det skal man i princippet hver gang, man skal tilbage til SE med hunden. Hvis man gør det tilstrækkelig tit, tager hunden med frem og tilbage, så kan man få lavet et fire-ugers-pas... men hvor skal man det, og hvad skal der stå i det? Hvem skal lave det, og hvem skal godkende det, når det er lavet? Så langt er jeg nået... hmmm.. please correct me... :) Sanni Når hunden er færdig vaccineret og har fået ustedt et pas, og du vil en tur til danmark gør du følgende. aftaler tid hos en dyrelæge til at få lavet et friskintyg, samt givet ormekur mod rævebændelorm. Dyrelægen giver hunden ormekuren på stedet samt skriver på friskintyget og i passet. Herefter kan du frit rejse frem og tilbage mellen SE og DK i 4 uger fra den dag ormekuren er givet. Dette skal selvfølgelig gøres efterfølgende hver 4 uge hvis hunden skal følge med til DK hver dag. Ellers kun efter "perioden" er udløbet og du står og skal rejse til DK igen. Smil fra Christina Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret November 3, 2005 Det er vel stadig sådan et man til hver en tid må rejse IND i DK med en hund ( og kat ) men den ikke må komme med tilbage til Sverige uden ovenstående behandlinger! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sanni 10 Anmeld indhold Besvaret November 4, 2005 Hej, Så er Trine og jeg blevet ejere af en border terrier tæve-hvalp. Vi henter hende, så snart Jordbruksverket har behandlet vores sag - forhåbentlig om en uges tid til halvanden. Mange tak for god hjælp herinde!! :) Sanni Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sanni 10 Anmeld indhold Besvaret November 4, 2005 Hov forresten, glemte helt at spørge, om der er nogen, der har et stålbur stående, de gerne vil af med? Det skal nok være noget i størrelsesordnen 75x55x55 eller sådan... :) Sanni Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret November 4, 2005 Hov forresten, glemte helt at spørge, om der er nogen, der har et stålbur stående, de gerne vil af med? Det skal nok være noget i størrelsesordnen 75x55x55 eller sådan... :) Sanni Hvad er det lige at i skal bruge et stålbur til??? Var det ikke en hund i havde købt:) Stålbure er til fugle;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Heidi 10 Anmeld indhold Besvaret November 5, 2005 Tillykke med det lille nye familiemedlem :) det bliver spændende :th2: Jeg har ikke lige et bur, men prøv at kik HER Og nej thomas det er ikke kun fugle der sidder i bur ... Hunde kan også gøre det og nej det er ikke synd, hvis man bruger det rigtigt ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sanni 10 Anmeld indhold Besvaret December 19, 2005 Indhegnet GÅ-tur-sted??? Hej Vi leder efter et sted, hvor vi kan lade vores lille hvalp løbe fri. Hun er ik' spor usikker på sig selv, og mener derfor sagtens, at hun kan klare sig på helt egen hånd, hvis man lader hende løbe løs. Derfor er det ikke smart at have hende løs nær veje/ trfik mv. Er der nogle steder, der er indhegnet ala Fort Knox, for hun er flink til at finde huller og grave sig ud... Ellers er hun fin nok ;) Sanni :p Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Persson 10 Anmeld indhold Besvaret December 19, 2005 Hven ??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites