Jump to content
DBD

Hvor skal man bo i malmø??

Recommended Posts

Guest jxhab
Lige præcis i dette indlæg tager du fejl... Man skal ikke kalde andre for naive såfremt de har en holdning der ikke passer ind i ens eget verdensbillede... DESUDEN!!!, så lægger du skylden over på samfundet for den dårlige integration i samfundet.... Er det ikke op til folk selv, hvor godt de vil integreres??? Skal de ikke selv yde noget, eller skal SAMFUNDET sørge for det hele??? Skal de sidde på deres flade og bare modtage uden at yde??? Har du selv boet i mellemøsten??? Sjovt nok er holdningen til vesterlændinge stik modsat. Arbejder du ikke, så er det bare hjem... Du får ikke lov til at IKKE yde noget i deres samfund. Jeg har boet i Saudi Arabien i 2 år... Ærligt talt, så findes der også mennesker der er glade for Gjellerup parken, Vollsmose og Mjølnerparken.... Fred være med dem. Dog er statistikker svære at gøre noget ved, såfremt datagrundlaget er iorden. Hvem skulle vide det bedre end Malmø Kommune??? Mig bekendt er det ikke dig der udbetaler understøttelse til alle disse mennesker??? Det var så lige mine 25 cents i denne debat...
Statistikker er noget svært noget. Se bare i Danmark, hvor man tidligere hævde at invandrere stod for størstedelen af alt kriminalitet, dette var baseret på det antal mennesker politiet tilbageholdte. Her registrerede man tilhørsforhold, men hvis disse mennesker blev frikendt igen, så blev de ikke fjernet fra listen. Selvfølgelig skal man heller ikke være naiv, men at definiere et helt område som et sted man ikke skal bo, skal man passe på med. Især hvis man ikke selv bor der ;) Jeg har boet på Holmbladsgade 4 - 4½ år. Når folk høre jeg bor der, så spørger de tit om man enten ikke er bange eller om der ikke er meget vold osv. Frygten baserer de jo på enkeltsager taget ud af kontekst og desværre ikke på personlige erfaringer. Fordomme er noget forfærdeligt noget. Og så husk lige på, at selvom Skåne har tilhørt Danmark og vi ligner hinanden og har mange ligheder. Så er vi jo også gæster i et andet land ..=)..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Supermule :th2: : Tak for den nye vinkel - Glad for at se at denne debat trods ikke, var forbeholdt overdrevet lyserøde holdninger. Og jeg giver dig ret i, at malene netop virkede som om, alt skulle passe ind i hendes verdensbillede og hvis det ikke gjorde, var man fremmedfjends, naiv, aldrig været i malmø og aldrig set noget som helst. :thumbdown Jxhab :) : Har boet i akacieparken, som er nævnt ved siden af mjølnerparken i bogen og så har jeg boet i aldersrogade på nørrebro. Bor som sagt stadig med mine forældre, da jeg ville købe lejlighed i malmø. Og jeg kan tydeligvis se, at jeg skal så langt væk fra folk som Malene. Men jeg er skam også kritisk overfor statistiker osv., men det er troværdige kilder og jeg har boet længe nok i belastede områder i hele mit liv. Måske har jeg bare ikke gået rundt med skyklapper hele mit liv, som visse andre har gjort herinde. Så ja, derfor ér jeg pænt kritisk overfor Rosengård i og med, at den bydel ligger så tæt op af mjølnerparken og akacieparken som overhovedet ér muligt. Samtidig med de uroligheder man så. Men jeg kritisere altså ikke de danskere som flytter derover, hvis de har lyst til det. Jeg har bestemt ingen intention om at hakke personligt på nogen, imodsætning til visse andre. :thumbdown Har taget et screenshot af den omtalte bog, jeg købte for et stykke tid siden, og helt ærligt Malene, hvis du virkelig synes at forfatterne er nogle fordomsfulde mennesker pga. det de skriver, så vil jeg virkelig påstå at det er dig som er fordomsfuld. Men jeg kan ikke finde ud af at uploade billedet her til debatten?! Man kan da sige, at de har deres udtalelser baseret på: Reported Offenses 2003 - Malmö Kommun - "Brottsförebyggande rådet" på side 16 og fra "Ministeriet for flygtninge, indvandrere og integration" her fra København på side 17. Så lad dog være med at kritisere deres kilder, bare fordi du er drøn hamrende uenig i deres udtalelser.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Supermule :th2: : Tak for den nye vinkel - Glad for at se at denne debat trods ikke, var forbeholdt overdrevet lyserøde holdninger. Og jeg giver dig ret i, at malene netop virkede som om, alt skulle passe ind i hendes verdensbillede og hvis det ikke gjorde, var man fremmedfjends, naiv, aldrig været i malmø og aldrig set noget som helst. :thumbdown Jxhab :) : Har boet i akacieparken, som er nævnt ved siden af mjølnerparken i bogen og så har jeg boet i aldersrogade på nørrebro. Bor som sagt stadig med mine forældre, da jeg ville købe lejlighed i malmø. Og jeg kan tydeligvis se, at jeg skal så langt væk fra folk som Malene. Men jeg er skam også kritisk overfor statistiker osv., men det er troværdige kilder og jeg har boet længe nok i belastede områder i hele mit liv. Måske har jeg bare ikke gået rundt med skyklapper hele mit liv, som visse andre har gjort herinde. Så ja, derfor ér jeg pænt kritisk overfor Rosengård i og med, at den bydel ligger så tæt op af mjølnerparken og akacieparken som overhovedet ér muligt. Samtidig med de uroligheder man så. Men jeg kritisere altså ikke de danskere som flytter derover, hvis de har lyst til det. Jeg har bestemt ingen intention om at hakke personligt på nogen, imodsætning til visse andre. :thumbdown
Men det er jo også i orden du ikke vil bo der. Men diskussionen skabes fordi du anbefaler folk at de ikke skal bo i områder og dine kilder er ikke personlige erfaringer fra Rosengård, men derimod noget du har læst i en bog eller noget du har oplevet fra helt andre steder. Jeg synes det er fint man ikke selv vil bo et sted, men det er jo en provokation for folk som bor i Rosengård og er glade for at bo der, når de kan læse om personer der snakker om ting de ikke selv har nogen erfaring med. Det er jo også forfærdeligt for Nørrebro at hele Nørrebro (som jo ikke kun er Nørrebro station og blågårdsplads) skal lide under at nogle få individer laver ballade. Personligt ville jeg aldrig vælge at bo hverken på Nørrebro eller i Rosengården, men det er nogle helt andre årsager. Vi er flyttet fra Holmbladsgade fordi vi gerne ville have et lækkert hus i et stille villa kvarter og det er jo nogle helt andre præferecer der er gældende der.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Palle...
Jxhab :) : Måske har jeg bare ikke gået rundt med skyklapper hele mit liv' date=' som visse andre har gjort herinde. Så ja, derfor ér jeg pænt kritisk overfor Rosengård i og med, at den bydel ligger så tæt op af mjølnerparken og akacieparken som overhovedet ér muligt. [/quote'] Det er jo saa lige praecis der du tager fejl. Kom nu ud og kig paa omraadet istedet at komme med saadanne udtalelser. Det er ganske enkelt ikke korrekt. Vi er 100% enige i at der er OMRAADER i Rosengaarden der er haardt belastet, men der er sandelig ogsaa det modsatte, saa lad vaere med at skaere det hele over een kam. Kom herud og kig. Det er som at sige at HELE Noerrebro er noget skidt. Mange vil vel mene at Skt. Hans Torv er rimelig cool ? Ioevrigt er her rigelig med groenne omraader. Park, tennisbaner, fodboldbaner osv osv. Ja, der ER faktisk en stor park lige ved siden af hvor jeg bor. PS. jeg sidder i udlandet og har ikke dk keyboard

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange af boligområderne - også Rosengård - er delt op i hyresrätter og bostadsrätter, hvor en del af hyresrättområderne, vel nok med rette, kan kaldes "belastede", men som sagt, det behøver jo absolut ikke gøre hele bydelen til en ghetto. /Anders

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Rosengården var også det eneste sted jeg blev advaret imod at flytte hen af mine svenske kolleger, da jeg besluttede mig for at flytte til Malmö. MEN jeg har aldrig väret der, og der har aldrig väret nogle steder i Kbh, jeg har väret nervös for at färdes. Min (svenske) nabo, synes dog heller ikke jeg burde tage mine löbeture i de grönne områder ved Lindängen, men hvem faaaen skulle dog lige på lur bag en busk kl. lort om morgenen. Det er vel altid en god idé, at kende til de områder man udtaler sig om, og man kan vel väre uheldig hvor som helst...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Palle...
Lige et link taget fra en anden tråd... http://sydsvenskan.se/malmo/article121060.ece Bare lige for at skyde en pil igennem noget af det rosenrøde billede der bliver tegnet i visse indlæg!
Denne artikel har vaeret bragt herinde foer. Gider du ikke lige laese hvad vi (som rent faktisk har vores daglige gang i Rosengaarden) skriver ??? Jeg har faet tilsendt en artikel, som beskriver udviklingen i Malmo, vedr. kriminelle bander. Den viser (iflg. afsender) at problemet ikke laengere findes i Rosengaarden, men er flyttet til andre bydele. Desvaerre har jeg ikke mulighed for at laese den pt, men saa snart jeg har laest den, saa poster jeg den her. (loerdag) Vi forsoerger jo ikke at tegne et lyseroedt billede af Rosengaarden, men be'r bare folk om at komme ud og opleve det selv, inden man smider om sig med fordomme. Det svarer lidt til vestjyder der vil ha' lukket Christiania, uden at vide hvor det ligger. Kom nu forbi... jeg giver gerne en guided tour

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lige et link taget fra en anden tråd... http://sydsvenskan.se/malmo/article121060.ece Bare lige for at skyde en pil igennem noget af det rosenrøde billede der bliver tegnet i visse indlæg!
Ok, det lyserøde billede er vist hentydet til mit indlæg, men hvis man læser artiklen igennem, kan man læse følgende udtalelse: – Här handlar det ju om människor som egentligen vill gott. Problemet är att vi inte kan kommunicera ordentligt med dem. Därför skulle vi behöva personal med rätt bakgrund och vi skulle också behöva lära oss mer om olika kulturer, menar Stefan Greschner. Det jeg er forarget over er, at folk som som ikke engang har besøgt Rosengård og bogen "farvel Danmark" ligefrem anbefaler folk ikke at flytte til Rosengård bare fordi der er nogle små problemer (problemer som også findes mange steder i DK) - men der er jo ikke problemer i hele området.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Men problemerne er der og fordi man har sin daglige gang i området eller bor der, kan man jo bare være heldig ikke at have stødt på problemerne...Det er jo bare facts man kan læse sig til alle steder, men det er jo sikkert bare pressen eller Sverige's pendant til DF som pisker en stemning op! Og med hensyn til kommunikationen, så er det igen snakken om man skal ansætte 1 social-pædagog pr. udlænding eller om udlændinge inkl. danskere selv må gøre en større indsats når de kommer til et fremmed land. Det er jo så nemt at komme til et andet land og kræve at de indretter sig efter dig, frem for omvendt. Og lige for at slutte mit indlæg, så mener jeg helt sikkert der skal være plads til alle, men det kræver altså at man selv gør en indsats...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Palle...
Men problemerne er der og fordi man har sin daglige gang i området eller bor der, kan man jo bare være heldig ikke at have stødt på problemerne...Det er jo bare facts man kan læse sig til alle steder, men det er jo sikkert bare pressen eller Sverige's pendant til DF som pisker en stemning op! QUOTE] Hvor dum og naiv maa man vaere ? Ja, du maa sgu undskylde at jeg bruger saadanne ord om dig. Du har garanteret aldrig vaeret i Rosengaarden, men alligevel ved du alt om de problemer der er her. Det er for latterligt. Jeg har boet her i 2.5 aar, og har ikke ignoreret noget. Jeg har vitterligt ikke set de problemer du mener 'er der', men udelukker bestemt ikke at der er problemer. Et af problemerne er folk som dig, der har en mening uden at ha' vaeret her. De svenskere jeg kender, havde alle samme holdning som dig, lige indtil de rent faktisk kom herud og saa omraadet. Det aendrede en hel del. Spar mig for dit forkvaklede syn, medmindre du kommer herud selv. Derefter kan vi snakke om hvilke problemer der er, og hvad der boer goeres for at faa en succesfuld integration. Som sagt, jeg giver gerne en guided tour, og saa kan vi ta' denfra. Men, alle de facts du mener at kunne laese ud af statestiker gi'r jeg intet for. PS. for at kunne koebe en bostattsrat i vores forening skal man (som alle andre steder) vise loensedler, have fast arbejde og godkendes af HSB. Praecis som du garanteret blev da du handlede lejlighed.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kald du mig bare dum og naiv, men hvis man ikke kan forholde sig til det man hører og læser, hvad fanden skal man så lige forholde sig til? Skal jeg selv hoppe på flyveren til Irak, for at se at der hersker kaos i visse områder, eller skal jeg vælge at tro på det jeg ser og læser? Jeg har været forbi Rosengården og synes at det umiddelbart virker som et hyggeligt sted, ikke desto mindre HAR der altså været en del episoder og skræmmende ting som gør at jeg lige ville tænke mig om inden jeg flyttede derud...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Palle...
Det syntes jeg ogsaa du skal.... hvad med at forholde dig til det du hoerer og laeser fra os der bor i omraadet ??? Nu kan man naeppe sammenligne Irak med Rosengaarden... hvad med selv at se det, og saa forholde sig til det ? Det kan da ikke vaere rigtigt at du vaelger at tro paa alt du laeser, naar muligheden for at opleve det selv ligger mindre end 20 min. fra din egen virkelighed ? Jeg har paa intet tidspunkt sagt at dette er verdens bedste omraade, eller at der ikke er nogle problemer. Det er der ....men, det er der godt nok ogsaa mange andre steder hvor folk ikke har noget imod at bo. Det eneste jeg be'r om er, at man skal se omraadet foer man doemmer det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Og lige et PS. Nu har jeg rejst en del i USA og har været i nogle af de mest belastede områder i L.A., på facaden ligner de jo næsten alle andre områder, men ikke desto mindre er der dagligt skud-episoder osv. Og det skal lige siges at de gange jeg har været der har jeg heller ikke oplevet noget! Men fred være med at du elsker Rosengården, derfor kan der altså godt være andre der har haft en dårlig oplevelse! Og så ellers op med humøret... :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er jo netop det jeg mener og derfor er det folk siger, hvis valget står mellem Rosengården og noget andet, hvorfor så ikke vælge et mindre belastet område? Jeg har personligt intet imod at bo i et belastet område, men står valget mellem det og et andet, så vælger jeg nok det andet i 98% af tilfældende..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Palle...
Nu har jeg rejst en del i USA og har været i nogle af de mest belastede områder i L.A., på facaden ligner de jo næsten alle andre områder, men ikke desto mindre er der dagligt skud-episoder osv. Og det skal lige siges at de gange jeg har været der har jeg heller ikke oplevet noget!
Uhm.... var det ikke i loerdags der var en mand der skoed 4-5 skud op i luften, for derefter at skyde sigselv ? Hvor var det nu det var ? Trianglen, S.forstadsgatan ? Jeg har dog ikke selv set noget lignende, saa det maa vaere et skidt omraade ??? Jeg ved jo kun hvad jeg har laest

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

For Søren da, Jønsson - at have en sund skepsis overfor, hvad medierne fylder dig med, er sgu da ikke bare en god idé, det er nødvendigt! Det ved enhver da! Er kommet en del hos Palle de forløbne to år og ligeså hos andre i Rosengården, og jeg har aldrig hverken set eller hørt om de mange problemer, du refererer til. Det er ikke ensbetydende med, at der ingen problemer er - men hvis de eneste problemer, du selv kender til, er dem, medierne præsenterer dig for, så kan du med sindsro trække 50% fra, og så vil du være nærmere virkeligheden, end du er i dag... gode nyheder er dårlige nyheder! :) Sanni

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Malene

Ok, det lyserøde billede er vist hentydet til mit indlæg, men hvis man læser artiklen igennem, kan man læse følgende udtalelse: – Här handlar det ju om människor som egentligen vill gott. Problemet är att vi inte kan kommunicera ordentligt med dem. Därför skulle vi behöva personal med rätt bakgrund och vi skulle också behöva lära oss mer om olika kulturer, menar Stefan Greschner. Det jeg er forarget over er, at folk som som ikke engang har besøgt Rosengård og bogen "farvel Danmark" ligefrem anbefaler folk ikke at flytte til Rosengård bare fordi der er nogle små problemer (problemer som også findes mange steder i DK) - men der er jo ikke problemer i hele området.
Hvis du er så pokkers forarget over farveldanmark og deres bog (Som du sikkert ikke engang ejer) hvorfor brokker du dig så ikke til dem?! Og nu stopper du altså med, at sige at de ikke bor i malmø eller har besøgt stedet, det ved du jo intet om Malene?! Hvis du spørger en person fra WhiskeyBæltet i Nordsjælland har han nok ANDRE steder at anbefale end folk som har boet på Nørrebro!? Wake up ... please ... Du går meget højt op i, at der altså er folk som ikke bryder sig om, at bo i områder som betragtes som "belastede". Hvis de ikke fandtes, ville de jo ikke blive betegnet sådan! Og desuden svarede du mig ikke på mit sidste indlæg, hvor jeg beskrev hvilke kilder farveldanmark har brugt i deres bog. Hvis du ikke betragter de kilder som utroværdige, så er INTET jo troværdigt i dine øjene åbenbart?! :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
For Søren da, Jønsson - at have en sund skepsis overfor, hvad medierne fylder dig med, er sgu da ikke bare en god idé, det er nødvendigt! Det ved enhver da! Er kommet en del hos Palle de forløbne to år og ligeså hos andre i Rosengården, og jeg har aldrig hverken set eller hørt om de mange problemer, du refererer til. Det er ikke ensbetydende med, at der ingen problemer er - men hvis de eneste problemer, du selv kender til, er dem, medierne præsenterer dig for, så kan du med sindsro trække 50% fra, og så vil du være nærmere virkeligheden, end du er i dag... gode nyheder er dårlige nyheder!
Dvs. alle info fra diverse nyheder skal jeg trække 50% fra? Eller kun dem om Rosengården?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites