Jump to content
Mc.Kinnell

Fastighetsskat ???

Recommended Posts

Nu da vi svenske "lønslaver" går og venter på slutskattesedlen ( og har gjort dette siden midsommer ) Stødte jeg lige på en ting jeg ikke har tænkt over før ... fastighetskat .... Nu har vi boet her siden 2002 og har ikke en gang betalt noget - hertil skal siges at vi IKKE har fået noget girokort eller noget .... Skyldes dette at vi hidtil begge har uppgivet et stort fedt 0 på deklarationssedlen ??? Bare lige sårn for at få en ide om at vi nu bliver bommet i skat eller ?? :scared: Og er der i øvrigt så ikke en eller anden der kender en svensk revisor ? ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu da vi svenske "lønslaver" går og venter på slutskattesedlen ( og har gjort dette siden midsommer ) Stødte jeg lige på en ting jeg ikke har tænkt over før ... fastighetskat .... Nu har vi boet her siden 2002 og har ikke en gang betalt noget - hertil skal siges at vi IKKE har fået noget girokort eller noget .... Skyldes dette at vi hidtil begge har uppgivet et stort fedt 0 på deklarationssedlen ???
Ja, der kan godt være en vis sammenhæng imellem, hvad man meddeler skattevæsenet via selvangivelsen og så skatteansættelsen. Hvis I ejer fast ejendom, men skriver 0 eller ingenting under "underlag for fastighetsskatt", så kan skattevæsenet jo nemt blive stedt i den vildfarelse, at I ikke har fast ejendom, der skal beskattes. De er jo ikke synske. :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nej...men' date=' udover dét, så er det da fuldstændig sindssyge stigninger!! :mad:[/quote'] Svensk ejendomsskatteindkradsning er en sindssygeanstalt for middel til svært ud- og indebrændte bureaukrater. :sick: Først laver man nogle urimelige regler, siden går man i gang med at lave stribevis af undtagelser og begrænsinger. Selve vurderingerne, der uvist af hvilken grund skal afspejle 75 procent af ejendomsværdien for to år siden, men aldrig gør det er gennemgående grebet ud af luften, så nogen betaler latterlige småbeløb og andre bliver flået. Man kan næsten få hjemve. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har boet her i 2 1/2 år og har endnu ikke hørt fra skattefar i sverige i den henseende. Det ser ud som om at man på sin selvangivelse modregner fastighetsskatten, men da vi har negativ indkomst iform af renteudgifter, så er der ikke noget at modregne i. Meeen, jeg regner da ikke med at den bliver ved med at gå. Jeg vil jo ligesom bare ikke opsøge det vel ? :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det ser ud som om at man på sin selvangivelse modregner fastighetsskatten, men da vi har negativ indkomst iform af renteudgifter, så er der ikke noget at modregne i. Meeen, jeg regner da ikke med at den bliver ved med at gå. Jeg vil jo ligesom bare ikke opsøge det vel ? :-)
Fastighetsskatt er ikke noget, man hverken trækker fra eller lægger til i sin kapitalindkomst/-udgift eller hvad du mener. Kun hvis den faste ejendom indgår i en erhvervsvirksomhed, kan der være tale om at trække udgiften til skat fra. Selve beløbet optræder jo slet ikke på den almindelige selvangivelse. Det gør derimod feltet "underlag for fastighetsskatt", hvor man skal skrive, hvad ens ejendom er vurderet til - eller rettere sagt, hvad den er taxeret til, hvilket er noget helt andet. Hvor mange år, man kan spille forvirret :surprise: turist, :o ved jeg ikke, men der er vel en grænse for tålmodigheden selv hos det milde svenske skattevæsen. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Idet vi "svanskere" ikke har nogen ind tjening i sverige kommer vi til at betale mindste Fastighetskatt på en villa som er ca 2800,- skr, yderligere er den bagud betalt, så man skal først bo der 1 år for man får regning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg trækker mine renteudgifter fra i DK. Jeg har boet her i 2 1/2 år så selvom den gælder 1 år bagud, så burde jeg jo have hørt noget. Men, som sagt, jeg ved den kommer en dag......og jeg venter bare på hvornår :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Svensk ejendomsskat er lidt speciel idet den til en vis grænse er indkomstafhængig. D.v.s. at hvis man ikke tjener nogen penge skal man heller ikke betale ejendomsskat. Hvis du arbejder i Danmark er hele din indkomst jo indberettet i Danmark og du har således ingen indkomst i Sverige. Dermed vil din ejendomsskat blive nedsat til laveste beløb.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ejendomsskat Skat af ny bolig.....................da vi købte voes nye hus, fik vi af vide vi ikke skulle betale i 10 og fra 10 til 15 0.5 %, men vi har vi så lige fået af vide vi skal betale det første år og dernæst efter 5 år. Er der nogle af jer der har skulle betale ejendomsskat af det nye hus det første år ?????? Fanme meget mystisk de pludselig sender en regning på 8000 ke sur R*V

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
De förste - undskyld - de første 5 år ingen ejendomsskat, de næste 5 år gives der 50 % reduktion af den normale gældende ejendomsskat på huset. Tommy
Nemlig. Men det første skattefrie år er året efter, at huset er bygget færdig. Hvis man først har taget huset i brug i år, skal man betale fastighetsskatt i år. Men der er jo grænser for, hvor meget man kan komme til at betale, for huset er jo ikke taxeret før det er bygget. Men grunden skal man betale skat af - hvis den altså har et taxeringsvärde. Hvis der endnu ikke er fastsat et taxeringsvärde, skal man ikke betale skat. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja så langt er jeg med.........men nu kommer det "sjove" vi købte en nypro. som var visningshus dvs færdigbygget i 2004 og vi flytter ind i maj 2005, vi har intet haft med byggeriet af gøre, alligevel vil det ondsvage skattevæsen have vi skal betale skat af det og det er altså 8000 som jeg syntes er en slat når man ikke lige har dem, jeg fatter sgu hat af de regler, og prob. er desværre at de selv fatter mindre.......ikke en god cocktail :rolleye: Nogen der har et bud på dette ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja så langt er jeg med.........men nu kommer det "sjove" vi købte en nypro. som var visningshus dvs færdigbygget i 2004 og vi flytter ind i maj 2005, vi har intet haft med byggeriet af gøre, alligevel vil det ondsvage skattevæsen have vi skal betale skat af det og det er altså 8000 som jeg syntes er en slat når man ikke lige har dem, jeg fatter sgu hat af de regler, og prob. er desværre at de selv fatter mindre.......ikke en god cocktail :rolleye: Nogen der har et bud på dette ?
De må jo henholde sig til et eller andet formelt om færdiggørelsestidspunktet og ibrugtagningstidspunktet... Men hvorom alting er, så har I jo lige fået et ekstra skattefrit år foræret: år 2010 - plus et halvskatteår, som skulle have været et helskatteår: 2015. Til lykke! :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Uanset om I selv har stået som bygherre - eller i dette tilfælde Derome gruppen - så er der absolut ingen fatstighetsskatt de første 5 år, med 99.5 % sikkerhed. Se venligst linkede fil (hvis jeg kan finde ud af hvordan :rolleye: ) som er hentet fra skatteverkets hjemmeside for mindre end 5 min. siden. Fastighetsskatt: Tommy

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites