Malezar 10 Anmeld indhold Skrevet September 2, 2005 Jeg hørte i nyhederne igår at der ikke bliver fysisk klippet i dit kørekort, men at det bliver registreret elektronisk. Situation: Jeg kører 30% for stærkt, bliver stoppet og får 1 klip. Jeg viser et udenlandsk kørekort. Politiet beder om mit CPR nummer og kan se jeg har et DK køre tilladelse. De spørger efter mit DK kørekort og jeg siger jeg ikke har noget, da det forsvandt efter en Oktoberfest. Spørgsmål: For jeg stadig 1 klip registreret hos politiet? For så har jeg vel et problem efter 3 klip i en 3 årig periode, hvis jeg ønsker at flytte tilbage til DK? Skal jeg opgive mit danske CPR nummer når jeg er bosat i Sverige, for at identificere mig selv? Det ver nogle ting jeg sad og spekulerede på igår. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peter H. 10 Anmeld indhold Besvaret September 2, 2005 du skal aldrig gi dem dit Danske cpr nr .. Jeg gir dem altid det svenske :):) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
claus 0 Anmeld indhold Besvaret September 2, 2005 Ja de kan jo ikke klippe i dit svenske pap, så du får bare bøden og kører videre.... Det er jo endnu en fordel ved at bo herovre...... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Palle... Anmeld indhold Besvaret September 2, 2005 Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår fordelen ved at ha' svensk kort.... Kører man 30% for hurtigt i sverige, så ryger kortet ubetinget... Har man derimod danskkort, så beholder man kortet i sverige.. og, har 3 chancer i dk.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret September 2, 2005 Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår fordelen ved at ha' svensk kort.... Kører man 30% for hurtigt i sverige' date=' så ryger kortet ubetinget... Har man derimod danskkort, så beholder man kortet i sverige.. og, har 3 chancer i dk....[/quote'] Er du sikker på det? For jeg kender en som fik sit kørekort taget i Sverige. Han bor i Danmark og har dansk kørekort. Han fik det taget fordi han kørte 30km/t for stærkt i sverige. Han fik taget sit kort og de beholdte det i 2 måneder, hvorpå det blev sendt til hans bolig. Hans løsning blev dog at få et midlertidigt kørekort i Danmark, da det ikke gjaldt i Danmark. Det åbner jo egentlig op for noget interessant. For hvis du bosiddende i sverige får taget dit Danske kort, så kan du jo ikke få et nyt i DK, derfor skal du jo have et midlertidigt, som så bliver til et Svensk kort eller hvordan? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Palle... Anmeld indhold Besvaret September 2, 2005 De svenske myndigheder kan ikke inddrage et dansk kørekort. Hvis de gør det, kan du forlange et midlertidigt kort, og så bare vente på at de sender det tilbage. Du kan så miste retten til at føre bil/mc ell. lign i sverige, men du har stadig dit danske kort. Du skal så nok bare ikke stoppes i sverige... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret September 2, 2005 Det kan de godt såfremt du er bosiddende i Sverige. Har prøvet det... :( Fik det tilbage på min svenske adresse... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret September 2, 2005 Bare lige en tanke: Har nogen af jer tænkt på, at man "bare" kan køre efter reglerne??? Ja-ja , jeg ku' altså ikke la'vær' ;) ! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Palle... Anmeld indhold Besvaret September 2, 2005 Det kan de godt såfremt du er bosiddende i Sverige. Har prøvet det... :( Fik det tilbage på min svenske adresse... Så kan man vel næppe sige du fik taget pappet ?? Du fik det jo retur, ikk ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
tommy_h 0 Anmeld indhold Besvaret September 2, 2005 Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår fordelen ved at ha' svensk kort.... Kører man 30% for hurtigt i sverige' date=' så ryger kortet ubetinget... Har man derimod danskkort, så beholder man kortet i sverige.. og, har 3 chancer i dk....[/quote'] Du har ikke 3 chancer som du skriver. på 1 gang kan det nemt koste 3 klip eller mere jo. Så det er en gang du køre for stærkt, tæt og uforsvarligt så ryger kortet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret September 2, 2005 Også var der ham her:.. (klippet fra Berlingske.dk) Samme betjent måtte kort tid efter have saksen frem endnu engang, da han på Storebæltsbroen standsede en anden billist, der også kørte mere end 160 kilometer i timen. Det udløste igen tre klip. »Men den pågældende bilist lå samtidig og pressede et forankørende køretøj, og på videofilmen fra politibilen kan man se, at han kun kører med en afstand på fem til syv meter. Det kunne være gået meget galt. Og den forseelse giver også en betinget frakendelse af kørekortet, fordi det er så uforsvarligt. Så den bilist røg faktisk ind i seks klip i ét hug,« fortæller vicepolitiinspektør Gert Sejbak, der er daglig leder af færdselsafdelingen i København. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thygesen 0 Anmeld indhold Besvaret September 2, 2005 jeg kan altså ikke lade være med at smile når jeg ser de her indlæg.. De fleste normale mennesker får sgu da ikke mere end 1 bøde om året.. så har man enten været et svin på vejen eller også meget meget uheldig.. jeg har ikke fået en bøde i 6 år.. jeg er i den tid blevet stoppet 2-3 gange i rutine check.. Og jeg kører altså ikke helt pænt.. Hvis man skal ud i at have 3 klip skal man: 1) køre for stærkt, 2) lægge for tæt på en anden 3) køre uforsvarligt i overhaling. Eller noget andet helt utænkeligt som at ligge og køre 150km/t på motorvejen, meget tæt på den forankørende og med sit 10 årige barn på bagsædet uden sele.. Dette er skrevet af en uden børn.. Så hold op med jeres brokkeri, kør fornuftigt(ikke nødvendigvis efter loven) og lad være med at tænke mere over hvis og hvis.. andet har jeg vist ikke og sige til det... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Polle Anmeld indhold Besvaret September 2, 2005 Vis det svenske når du er i DK og det danske når du er i S Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
claus 0 Anmeld indhold Besvaret September 2, 2005 når du får lavet det svenske , tager de danske..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kasper 10 Anmeld indhold Besvaret September 2, 2005 Det er nationaliten på kørekortet der bestemmer, hvordan man bliver "straffet" og ikke hvor man bor. F.eks. 84 km/t i en 50 km/t zone: DK kørekort, får man en bøde på 2500,- orienterende køreprøve samt betinget frakendt kørekortet. SE kørekort , bøde 2500,- samt betinget frakendelse af kørekort, denne kan ved lidt skriveri frafaldes. OG ja, det er frækt man kun må køre 50 på nogle af de dobbeltsporede veje i kbh ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Palle... Anmeld indhold Besvaret September 2, 2005 Det er nationaliten på kørekortet der bestemmer, hvordan man bliver "straffet" og ikke hvor man bor. F.eks. 84 km/t i en 50 km/t zone: DK kørekort, får man en bøde på 2500,- orienterende køreprøve samt betinget frakendt kørekortet. SE kørekort , bøde 2500,- samt betinget frakendelse af kørekort, denne kan ved lidt skriveri frafaldes. Det er altså ikke korrekt. Hvis du bliver snuppet i DK, med dit danske kort, så skal du ikke op til orienterende køreprøve. Du kan ikke erhverve et dansk kørekort medmindre du er bosiddende i DK. Altså, du får en bøde, og så er den ikke længere. Derimod kan du få taget dit kørekort hvis du kører alt for hurtigt (kan ikke huske hvor meget det er) og miste retten til at fører motoriseret køretøj i 1-3 år, eller for bestandigt. Så kan du ta' nyt kørekort i SE, men du har stadig mistet retten til at køre bil i DK i den tid som straffen gælder (1-3år eller bestandigt). Danske myndigheder kan på ingen måde inddrage et svensk kørekort. Der var en sag om en tysk lastbilchauffør som kørte med en promille på 2.0 (i Nordjylland) .. han fik 8.000 dkk i bøde, og lov til at sove den ud i dententionen, ... dagen efter fik han udleveret hans kørekort igen, men havde fået frataget retten til at køre i DK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
claus 0 Anmeld indhold Besvaret September 3, 2005 Derimod kan du få taget dit kørekort hvis du kører alt for hurtigt (kan ikke huske hvor meget det er) og miste retten til at fører motoriseret køretøj i 1-3 år' date=' eller for bestandigt. Så kan du ta' nyt kørekort i SE, men du har stadig mistet retten til at køre bil i DK i den tid som straffen gælder (1-3år eller bestandigt).[/quote'] Jeg tror godt nok du skal spade til den hvis du skal have taget det for bestandigt, der var en sag om ham knægten der blev taget ved slagelse med 220 km/t i hans fars bil og han fik vidst nok "kun" et par år hvor han ikke måtte føre et køretøj Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Palle... Anmeld indhold Besvaret September 3, 2005 Jeg tror godt nok du skal spade til den hvis du skal have taget det for bestandigt' date=' [/quote'] Ok, men forstil dig, at du bliver taget med under 1.20 i promille i DK. Så skal du ha' ny teoriprøve og til køreprøve. Det kan man ikke hvis man bor i Sverige, så derfor kun en bøde. Bliver kortet taget i DK, kan man altid ta' et nyt i sverige... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret September 3, 2005 Du kan miste det betinget hvis du körer mere end 30% for meget og du kan miste det ubetinget hvis du körer mere end 60% for meget eller körer mere end 160 Km/time. Det har jeg set på polisens hjemmeside. Så hold dig til at köre mindre end 30% for meget. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret September 6, 2005 Nu har jeg talt med Tårnby Politi omkring klippekortsordningen for os svanskere med dansk kørekort. Han har skrevet følgende om de nye regler, håber det afhjælper lidt;) Hej Trine. Tak for din henvendelse. Du er kommet til den rigtige! Hvert klip giver en bøde. Hvis du får 3 klip indenfor 3 år, så får du udover en bøde også en betinget frakendelse af førerretten. Hvis det er mindre end 3 år siden, at du fik kørekort, skal der kun 2 klip til et kørselsforbud. En betinget frakendelse betyder, at man godt må fortsætte med at køre bil. Hvis man i en prøvetid på 3 år efter den betingede frakendelse laver en forseelse, som i sig selv er til en betinget frakendelse, eller får et tredje klip, så udløser det en ubetinget frakendelse af førerretten, hvilket betyder, at man ikke må køre bil i en periode. Ved en betinget frakendelse af førerretten skal man, hvis man bor i Danmark, op til en kontrollerende køreprøve, for at bevise, at man kender færdselsloven og kan køre bil. Da du bor i Sverige, skal du ikke op til en kontrollerende køreprøve, men hvis du indenfor prøvetiden på 3 år flytter tilbage til Danmark, kan du forvente at blive indkaldt til en kontrollerende køreprøve. En betinget frakendelse har ingen betydning for din førerret i Sverige eller andre lande. En ubetinget frakendelse kan få betydning for din førerret i Sverige, hvis forseelsen også ville have medført en ubetinget frakendelse i Sverige. Du behøver ikke at ombytte dit danske kørekort til et svensk. Der er intet krav om, at du skal ombytte kørekortet, så længe du bor i et nordisk land eller indenfor EU. Hvis du har yderligere spørgsmål, så kan du evt. ringe til mig på tlf. 32 48 14 48. I øvrigt, så kan du hente en folder om klippekortordningen på enhver politistation i Danmark. Med venlig hilsen Bo Schødt Kluxen politiassistent Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret September 6, 2005 Dejligt.... Ergo kan vi ikke kaldes til orienterende prøve og skal opnå minimum 6 klip på 3 år før vi får det ubetinget frakendt. Dog kun hvis den tilsvarende forseelse ville give frakendelse i Sverige... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Malezar 10 Anmeld indhold Besvaret September 7, 2005 Men du får stadig klip registret, og det tredje giver dig stadig en betinget frakendelse. Så hvis du flytter tilbage til DK inden i den 3 årige periode, så kan du forvente at blive indkaldt til en ny prøve selvom du bruger dit svenske kørekort. Svensk kørekort betyder i teorien ikke det helt store så. Du bliver registret i DKs systemer som synder, du kan bare ikke "straffes" med køreprøver før du er bosat i DK igen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
claus 0 Anmeld indhold Besvaret September 7, 2005 Det må da også være en fordel, hvis man nu ikke har planer om at returnere til danmark.... ellers kan man vælge at blive i Sverige 3 år mere, for derefter at rejse hjem og undgå en ny køreprøve hvis det skulle komme så vidt..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Palle... Anmeld indhold Besvaret September 7, 2005 Hvis man får 3 klip på 3 år, så er en køreprøve jo egentlig også ganske berettiget. Det kan da vel ikke være så svært at bestå en køreprøve ? Ellers.... kør fornuftigt... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret September 7, 2005 Nej for du kan ikke få klip i dit svenske kort... Kun i det danske! Men du får stadig bøden... Den slipper du ikke for!! Men du får stadig klip registret, og det tredje giver dig stadig en betinget frakendelse. Så hvis du flytter tilbage til DK inden i den 3 årige periode, så kan du forvente at blive indkaldt til en ny prøve selvom du bruger dit svenske kørekort. Svensk kørekort betyder i teorien ikke det helt store så. Du bliver registret i DKs systemer som synder, du kan bare ikke "straffes" med køreprøver før du er bosat i DK igen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites