Kram78 10 Anmeld indhold Skrevet August 29, 2005 Hej alle Jeg er i færd med at købe en lejlighed i Sverige. Skal låne pengene i FSB i Malmø. Det jeg ikke var opmærksom på er at man skal have et svensk personnummer for at låne penge i Sverige. Min plan var indtil for 2 dage siden at købe lejligheden, leje den ud i et år og så selv flytte til Sverige derefter. Nu står jeg med håret i postkassen , da jeg skal opsige min lejelejlighed (som jeg havde regnet med at bo i et år endnu) og flytte til Sverige, får at få lånet i den Svenske bank. Mine spørgsmål er... Kan jeg få et Svensk personnummer uden at flytte til Sverige? Eller skal jeg finde en dansk bank og låne pengene i? Kan jeg godt have en leje-lejlighed i DK og bo i Sverige? Så jeg ikke behøver at tage til Sverige hver nat? Hilsen Mark Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret August 29, 2005 Hej Mark Jeg kan svare på noget af det. 1) nej du kan ikke få et svensk personnummer uden at være folkebogført i Sverige. (flytte via folkeregistret). 2) Ja du kan godt låne pengene i en dansk bank til boligkøb i Sverige, men oftest vil din forening (hvis du handler bostadsret) kræve at du reelt bor på adressen (folkebogført). Desuden har mange foreninger regler for fremleje. 3) Der er ikke krav til du sover i Sverige hver nat, kan ikke helt huske reglerne men der er vist krav til at man skal opholde sig x antal dage om året på hjemmeadressen. Men hvorfor betale dobbelt husleje i et år? hvorfor ikke bare flytte med det samme? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kram78 10 Anmeld indhold Besvaret August 29, 2005 Tak for svaret.. Det er jo lidt som jeg frygtede.... Tror bare jeg tager lånet i Sverige. Fremlejer min DK lejlighed ud til min bror, så kan jeg crache der engang i mellem. Jeg får nyt job om et år som er meget tættere på Kbh, derfor er det mest optimalt at bo i DK indtil da. Mark... Hej Mark Jeg kan svare på noget af det. 1) nej du kan ikke få et svensk personnummer uden at være folkebogført i Sverige. (flytte via folkeregistret). 2) Ja du kan godt låne pengene i en dansk bank til boligkøb i Sverige, men oftest vil din forening (hvis du handler bostadsret) kræve at du reelt bor på adressen (folkebogført). Desuden har mange foreninger regler for fremleje. 3) Der er ikke krav til du sover i Sverige hver nat, kan ikke helt huske reglerne men der er vist krav til at man skal opholde sig x antal dage om året på hjemmeadressen. Men hvorfor betale dobbelt husleje i et år? hvorfor ikke bare flytte med det samme? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nif 0 Anmeld indhold Besvaret August 29, 2005 Man kan godt låne penge i S uden personnummer. De laver bare et opdigtet nummer til dig. Du har bopligt i DK og også mange steder i S. Hvis du VIL lave dit lille nummer kan du gøre det og bare være "lidt" lang tid om at flytte til sverige. Tror ikke den forening du lejer dig ind hos forlanger at du flytter lige med det samme. Du får nok bare et problem med at fremleje den ud med mindre det sker meget privat. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kram78 10 Anmeld indhold Besvaret August 30, 2005 Kan man beholde sit svenske personnummer? Problemet er at F. SparBanken forlanger at jeg har et rigtigt personnummer, de har lavet et midlertidigt til mig, men kræver at jeg har et rigtigt personnummer snarst. Jeg skal leje lejligheden til min bror i Sverige, så det er "privat". Nogen der ved hvor længe man skal være bosat i Sverige for at få lov til at beholde sig svenske personnummer. (dvs. flytte tilbaget til dk uden at miste det igen) Mark Man kan godt låne penge i S uden personnummer. De laver bare et opdigtet nummer til dig. Du har bopligt i DK og også mange steder i S. Hvis du VIL lave dit lille nummer kan du gøre det og bare være "lidt" lang tid om at flytte til sverige. Tror ikke den forening du lejer dig ind hos forlanger at du flytter lige med det samme. Du får nok bare et problem med at fremleje den ud med mindre det sker meget privat. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret August 30, 2005 Problemet er at F. SparBanken forlanger at jeg har et rigtigt personnummer, de har lavet et midlertidigt til mig, men kræver at jeg har et rigtigt personnummer snarst. Jeg skal leje lejligheden til min bror i Sverige, så det er "privat". Nogen der ved hvor længe man skal være bosat i Sverige for at få lov til at beholde sig svenske personnummer. (dvs. flytte tilbaget til dk uden at miste det igen) Mark Når du en gang har fået et svensk personnummer, beholder du det til evig tid. Det vil sige, hvis du flytter fra Sverige og senerehen vender tilbage, har du det samme nummer. Så det er muligt, du kan gøre banken glad ved at bo i Sverige en halv time. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
janlunde 10 Anmeld indhold Besvaret August 30, 2005 Når/hvis man nu beslutter sig for at flytte til Sverige er det godt at vide følgende: opholder man sig i udlandet i mere end 6 måneder, er man jf. CPR-loven forpligtet til at melde flytning til udlandet. Dette har Folkeregistret fortalt mig. Mvh Jan Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret August 30, 2005 Når/hvis man nu beslutter sig for at flytte til Sverige er det godt at vide følgende: opholder man sig i udlandet i mere end 6 måneder' date=' er man jf. CPR-loven forpligtet til at melde flytning til udlandet. Dette har Folkeregistret fortalt mig.[/quote']Korrekt. Har netop været på Folkeregistret idag, og fået opfrisket saglighederne. Og jeg skulle hilse at sige de har travlt....især med flytninger til Sverige. (...sagt på anden vis, så har de fået styr på reglerne nu :p ) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kram78 10 Anmeld indhold Besvaret September 1, 2005 Jamen der er der noget med at man skal bo i Sverige i 6 eller 12 mdr. for at kunne flytte tilbage til DK og stadig beholde sit personnummer. Det da ikke nok at bo der i 2 uger og flytte så snart man har sit svenske personnummer.. vel???? Mark Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
oleskyum 0 Anmeld indhold Besvaret September 1, 2005 Jamen der er der noget med at man skal bo i Sverige i 6 eller 12 mdr. for at kunne flytte tilbage til DK og stadig beholde sit personnummer. Det da ikke nok at bo der i 2 uger og flytte så snart man har sit svenske personnummer.. vel???? Mark Handler dit spørgsmål i virkeligheden om udlændingestyrelsen, for dig eller din bror?? Hvis det er det, så send mig en mail. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nif 0 Anmeld indhold Besvaret September 1, 2005 Der er 100procent ikke nogen grænse for hvor længe du skal være i S. Det ER prøvet. Så snart du har fået dit personnummer kan du flytte til DK igen med det samme. 2år efter hvis du vender tilbage til S har du stadig det samme personnummer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kram78 10 Anmeld indhold Besvaret September 2, 2005 Hmm tror ik det har så meget med udlændingestyrelsen at gøre. Jeg prøver bare at finde ud af hvordan jeg kan få et Svensk Cpr nr. nemmest og hurtigst. Reglerne siger jo at jeg skal bo i Sverige for at få et Svensk personnummer. Men som jeg kan forstå er der ingen tidsgrænse på hvor længe jeg skal bo der. Dvs. jeg kan flytte tilbage til DK straks efter jeg har fået det. Det sætter mig så i en anden klemmer, som betyder at jeg skal opsige min leje lejlighed i DK, "bare" for at flytte derover i et par uger. Den eneste mulighed var måske at fremleje den, men der ingen der vil leje en lejlighed for bare 3 uger Mark Handler dit spørgsmål i virkeligheden om udlændingestyrelsen, for dig eller din bror?? Hvis det er det, så send mig en mail. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret September 2, 2005 Det sætter mig så i en anden klemmer, som betyder at jeg skal opsige min leje lejlighed i DK, "bare" for at flytte derover i et par uger. Den eneste mulighed var måske at fremleje den, men der ingen der vil leje en lejlighed for bare 3 uger Mark Hvorfor skulle du sige din ejlighed op? Du kan da godt skrive dig i Sverige, selv om du har en dansk lejlighed. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kram78 10 Anmeld indhold Besvaret September 2, 2005 Nej Kommunen skal have et bevis på at jeg flytter til Sverige, så som jeg siger min lejlighed op eller fremlejer den, før de vil overflytte mig. Det siger Albertslund kommune... I hvert fald... Hvorfor skulle du sige din ejlighed op? Du kan da godt skrive dig i Sverige' date=' selv om du har en dansk lejlighed.[/quote'] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
claus 0 Anmeld indhold Besvaret September 2, 2005 Undskyld jeg spørger, men hvorfor vil du kun bo i Sverige et par uger..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret September 2, 2005 Den eneste mulighed var måske at fremleje den, men der ingen der vil leje en lejlighed for bare 3 uger Mark Så fremlej din DK lejlighed til din bror også når der er gået et par uger bytter i rundt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites