Jump to content
thomas_lund

De nye danske kørekortsregler - hvad med os?

Recommended Posts

Noget som jeg er sikker på vil gælde en del af os - frygten for klip på kortet. Hvad gælder egentlig for os, når vi nu drager til det ganske danske land og bliver knaldet i f.eks. en fotofælde. Jeg har stadig mit danske kørekort, bor i Sverige - så får jeg klip? Hvis ja, kan man evt. ungå dette ved simpelthen at skifte sit DK kørekort ud med et ditto S?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg overhovedet ikke fulgt med i hvor og hvordan man får de klip men når man så har klip nok til næsten at få taget kortet skifter men vel bare til svensk kørekort? 10 klip hos den lokale pizza pusher giver en gratis pizza...hvad giver polisen? :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo helt brutalt :fight::rolleye: Nu er jeg ikke den der kører meget mere end hvad man må men man kan jo på den måde vise sit danske kort når man bliver stoppet i sverige og lige omvendt. Så slipper man kun med en bøde?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er jo helt brutalt :fight::rolleye: Nu er jeg ikke den der kører meget mere end hvad man må men man kan jo på den måde vise sit danske kort når man bliver stoppet i sverige og lige omvendt. Så slipper man kun med en bøde?
Nej, for du afleverer dit danske kort til Länsstyrelsen - så du har kun det svenske når du har byttet...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så hellere aflevere sit danske end at få det frataget (i værste fald). Der er en kæmpe lang liste af ting som gør man får klip. F.eks. 30% hastighedsoverskridelse. 30% af 50km/t i byen er altså 65 km/t. Så der er satme ikke meget at give af. 3 klip, og dit kort ryger sig en tur. Så skal man op til ny køreprøve etc.etc.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad udløser klip?

• at man kører mere end 30% over den tilladte hastighedsbegrænsning
  • at man kører med for kort afstand til forankørende
  • at man kører ulovligt i nødspor
  • at man ikke fastspænder børn under 15 år i bilen
  • at man kører over for rødt lys
  • at man overtræder reglerne om vigepligt
  • at man overtræder reglerne for overhaling og forbud mod overhaling
  • at man overskrider spærrelinierne ved overhaling
  • at man øger hastigheden når man bliver overhalet
  • at man overhaler ved et fodgængerfelt
  • at man kører mod færdselsretningen
  • at man kører uforsvarlig slalom- og forbikørsel i tæt trafik
  • at man ændrer placering til fare eller unødig ulempe for andre trafikanter
  • at man kører venstre om helleanlæg
  • at man kører kap- eller væddeløbskørsel på vej
  • at man kører over jernbanespor, hvis der er givet signal til standsning
  • at man ikke sørger for, at passagerer mellem 8 og 15 år, anvender styrthjelm på motorcykel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

har nu godt nok 3 kørekort. 2 danske (ja mistede et af dem og fandt det igen) og 1 australsk.. kan vel bare vise det australske på begge sider af vandet? Har tænkt mig at bytte det ene danske jeg har til et svensk så kan jeg jo selv vælge hvad jeg vil vise :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

men, men, men Kan det ikke betale sig at beholde det danske så? Du mister jo kørekortet i sverige ved over 140, i danmark har du i det mindste 3 chancer, eller? Smid lige et par gode argumenter for at bytte ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest michaelbo
Kan det ikke betale sig at beholde det danske så? Du mister jo kørekortet i sverige ved over 140, i danmark har du i det mindste 3 chancer, eller? Smid lige et par gode argumenter for at bytte ;)
Du mister det et par måneder, ikke mere. Du skal ikke til køreprøve.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Nåh' date=' jeg venter lige 2 klip för det er aktuelt.[/quote'] Så bare sørg for du ikke kører overfor rødt, mod ensrettet med børn under 15 bagi der ikke er fastspændt:lol: In other words. Man kan sagtens gøre sig fortjent til mere end 1 klip pr. gang hvis man er en rigtig dårlig bilist...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ro på nu ik?! Et klip gælder i tre år, derefter bortfalder klippet. Dvs at man inden for en periode på tre år, skal have tre klip, før man mister sit kørekort betinget. Det er jo ikke sådan, at hvis man som 26 årig får to klip, så mister man kortet på 3. klip, fordi man kører over for rødt lys som 58 årig. Sagt på en anden måde: Når du får dit 1. klip, så skal der minimum gå tre år, før du får dit 3. klip (til den tid er dit 1. klip forældet/bortfaldet). Klart at klippekortet er en stramning af loven, men ærlig talt, så er der jo ingen grund til hysteri. Hvor mange folk har hidtil fået tre bøder af politiet i DK, inden for en tre års periode, som ville have gjort at folk havde mistet kørekortet betinget?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I øvrigt skal det også bemærkes, at hvis man kun har haft kørekort i mindre end tre år, ja så ryger kortet efter kun to klip på en tre års periode :scared: Så "vi gamle rutinerede" kan da trods alt glæde os over at have et klip mere, når nu verden er så uretfærdig ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites