thomas_lund 10 Anmeld indhold Skrevet August 27, 2005 Noget som jeg er sikker på vil gælde en del af os - frygten for klip på kortet. Hvad gælder egentlig for os, når vi nu drager til det ganske danske land og bliver knaldet i f.eks. en fotofælde. Jeg har stadig mit danske kørekort, bor i Sverige - så får jeg klip? Hvis ja, kan man evt. ungå dette ved simpelthen at skifte sit DK kørekort ud med et ditto S? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
claus 0 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2005 Så vidt jeg ved bliver du knaldet i DK med dansk kørekort, så ja får du et lille klip i pappet..... og det får man ikke hvis man har svensk ditto...... kun bøden.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2005 Nu har jeg overhovedet ikke fulgt med i hvor og hvordan man får de klip men når man så har klip nok til næsten at få taget kortet skifter men vel bare til svensk kørekort? 10 klip hos den lokale pizza pusher giver en gratis pizza...hvad giver polisen? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Tomcat 10 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2005 Hvad er egenligt proceduren for at få et svenskt kørekort? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2005 Hvad er egenligt proceduren for at få et svenskt kørekort? Ind til Länsstyrelsen med det gamle pap, en ny ansøgning og et pasfoto - så gr der ca. 2 uger, så har du nyt kørekort på svensk... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Tomcat 10 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2005 Det er jo helt brutalt Nu er jeg ikke den der kører meget mere end hvad man må men man kan jo på den måde vise sit danske kort når man bliver stoppet i sverige og lige omvendt. Så slipper man kun med en bøde? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2005 Det er jo helt brutalt Nu er jeg ikke den der kører meget mere end hvad man må men man kan jo på den måde vise sit danske kort når man bliver stoppet i sverige og lige omvendt. Så slipper man kun med en bøde? Nej, for du afleverer dit danske kort til Länsstyrelsen - så du har kun det svenske når du har byttet... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thomas_lund 10 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2005 Så hellere aflevere sit danske end at få det frataget (i værste fald). Der er en kæmpe lang liste af ting som gør man får klip. F.eks. 30% hastighedsoverskridelse. 30% af 50km/t i byen er altså 65 km/t. Så der er satme ikke meget at give af. 3 klip, og dit kort ryger sig en tur. Så skal man op til ny køreprøve etc.etc. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2005 Hvad udløser klip? at man kører mere end 30% over den tilladte hastighedsbegrænsning at man kører med for kort afstand til forankørende at man kører ulovligt i nødspor at man ikke fastspænder børn under 15 år i bilen at man kører over for rødt lys at man overtræder reglerne om vigepligt at man overtræder reglerne for overhaling og forbud mod overhaling at man overskrider spærrelinierne ved overhaling at man øger hastigheden når man bliver overhalet at man overhaler ved et fodgængerfelt at man kører mod færdselsretningen at man kører uforsvarlig slalom- og forbikørsel i tæt trafik at man ændrer placering til fare eller unødig ulempe for andre trafikanter at man kører venstre om helleanlæg at man kører kap- eller væddeløbskørsel på vej at man kører over jernbanespor, hvis der er givet signal til standsning at man ikke sørger for, at passagerer mellem 8 og 15 år, anvender styrthjelm på motorcykel. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peter H. 10 Anmeld indhold Besvaret August 28, 2005 Godt man har bestilt et sv körekort..:):):) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thomas_lund 10 Anmeld indhold Besvaret August 28, 2005 Tror også jeg lige fået taget skridtet nu til et svensk pappet. Har manglet en begrundelse for at gøre det, men den er der nu. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bluee 10 Anmeld indhold Besvaret August 28, 2005 har nu godt nok 3 kørekort. 2 danske (ja mistede et af dem og fandt det igen) og 1 australsk.. kan vel bare vise det australske på begge sider af vandet? Har tænkt mig at bytte det ene danske jeg har til et svensk så kan jeg jo selv vælge hvad jeg vil vise :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest ritz Anmeld indhold Besvaret August 28, 2005 Ja indtil at polisen tjekker kørekort nr. så istedet for bøde bliver man knaldet for dokument falsk... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bluee 10 Anmeld indhold Besvaret August 28, 2005 kørekort nr er det samme på begge kort? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest ritz Anmeld indhold Besvaret August 28, 2005 en lille tyrk fejl havde sneget sig ind, mente udstedelse dato og ikke kørekort nr. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Tomcat 10 Anmeld indhold Besvaret August 28, 2005 men, men, men Kan det ikke betale sig at beholde det danske så? Du mister jo kørekortet i sverige ved over 140, i danmark har du i det mindste 3 chancer, eller? Smid lige et par gode argumenter for at bytte ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest michaelbo Anmeld indhold Besvaret August 29, 2005 Kan det ikke betale sig at beholde det danske så? Du mister jo kørekortet i sverige ved over 140, i danmark har du i det mindste 3 chancer, eller? Smid lige et par gode argumenter for at bytte ;) Du mister det et par måneder, ikke mere. Du skal ikke til køreprøve. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thomas_lund 10 Anmeld indhold Besvaret August 29, 2005 Og man får endda "rabat" på den tid dit kørekort er taget hvis du kan påvise at du bruger bilen arbejdsmæssigt Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret August 29, 2005 Så findes der da snart ikke flere taxichauförer med körekort hvis de mener det alvorligt! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret August 29, 2005 Nåh, jeg venter lige 2 klip för det er aktuelt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret August 29, 2005 Nåh' date=' jeg venter lige 2 klip för det er aktuelt.[/quote'] Så bare sørg for du ikke kører overfor rødt, mod ensrettet med børn under 15 bagi der ikke er fastspændt:lol: In other words. Man kan sagtens gøre sig fortjent til mere end 1 klip pr. gang hvis man er en rigtig dårlig bilist... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret August 29, 2005 Jep 2 klip og jeg konverterer.... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret August 29, 2005 Ro på nu ik?! Et klip gælder i tre år, derefter bortfalder klippet. Dvs at man inden for en periode på tre år, skal have tre klip, før man mister sit kørekort betinget. Det er jo ikke sådan, at hvis man som 26 årig får to klip, så mister man kortet på 3. klip, fordi man kører over for rødt lys som 58 årig. Sagt på en anden måde: Når du får dit 1. klip, så skal der minimum gå tre år, før du får dit 3. klip (til den tid er dit 1. klip forældet/bortfaldet). Klart at klippekortet er en stramning af loven, men ærlig talt, så er der jo ingen grund til hysteri. Hvor mange folk har hidtil fået tre bøder af politiet i DK, inden for en tre års periode, som ville have gjort at folk havde mistet kørekortet betinget? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret August 29, 2005 I øvrigt skal det også bemærkes, at hvis man kun har haft kørekort i mindre end tre år, ja så ryger kortet efter kun to klip på en tre års periode Så "vi gamle rutinerede" kan da trods alt glæde os over at have et klip mere, når nu verden er så uretfærdig ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret August 29, 2005 Man kunne vel også bare køre ordentligt - har i tænkt på den version :) Hehe... er bestemt ikke hellig, når det gælder kørsel. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites