Jump to content
Cat og Mar

Skal man have barsel fra Sverige?

Recommended Posts

Hej igen! Alle de spørgsmål... :rolleye: Jeg er sygemeldt fra mit studie fra Danmark, indtil jeg skal føde. Jeg får SU fra studiet, så længe jeg er sygemeldt, men stopper det så derefter??? Jeg er i tvivl om, hvor jeg skal have min barsel fra??? Jeg har tænkt mig, at være på barsel i et år efter jeg har født. Skal jeg melde noget til kommunen i Malmø? Venlig hilsen Catrine.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Eftersom du er SU-modtager, og dermed ikke bliver betragtet som grænsegænger vil jeg skyde på, at det er Sverige der skal yde foräldrepenning (barselsdagpenge) efter fødslen. Du kan kontakte EU-kontoret hos Forsäkringskassan i Malmø. Jeg ved ikke hvor længe man kan være på barsel efter svenske regler. Men ellers kan du læse lidt om reglerne på www.fk.se Karina

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Karina, så vidt jeg husker får SU-modtagere også SU-klip under barselsorlov, i hvert fald dem jeg har mødt - men de har også boet i Danmark. Prøv at spørge SU-kontoret på din uddannelse om det ikke er sådan det forholder sig, det er jeg nemlig temmelig sikker på. Spørgsmålet er om der gælder særlige regler når du er sygemeldt - omvendt, hvis du er sygemeldt pga. graviditeten kan det være at det er helt problemløst. Held og lykke!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvor du skal have barsel fra. Jeg arbejder i DK, og fulgte så de danske regler, men kunne først få den lille passet efter svenske regler dvs. efter hun var fyldt et år. Var således "tvunget" til at være hjemme et helt år. Det var fint med mig, men man skal lige have det økonomiske aspekt med i det. Det bedste er nok at kontakte Forsekringskassan.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Du har ret til 1 års ekstra SU, når du som studerende får et barn. Skulle du være studieinaktiv og derfor ikke få SU, men stadig være studerende, får du barselspenge gennem Forsäkringskassen, det såkaldte Garantibeloppet hvilket er 180 kr om dagen i 390 dage og herefter 60 kr i de næste 90 dage hvis der er brug for det. Mvh Anna

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Beløbene er før skat. Satsen er 198 SEK de første 390 dag. De efterfølgende 60 dag bliver efter årsskiftet hævet til 198 SEK, så hold dig hvis du kan :-) Selvom man får 12 ekstra SU-klip har man stadig dagpenge fra Sverige. Men børnebidrag skal man have fra sin fraflytterkommune i Danmark. Det kommer dog meget an på, hvor din kæreste/mand arbejder. Samtidig kan man få et tilskud fra Sverige, hvor de dog modregner Dansk barnbidrag i, men det er stadig en økonomisk hjælp. Men start evt med at gå op på Øresund Direkt på Stortorget, der er en fra forsikringskassen (mørkhåret, kan ik huske navnet) hun er kanon. Få 2 brochurer om at få barn i Sverige, få en "moderskabs intygg" fra din jordmor og gå så til EU forsikringskassen på Kungsgatan mener jeg det er. Men deres intensioner om at integrere Øresund virker heller ikke helt perfekt på dette område endnu :-) zeni

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Beløbene er før skat. Satsen er 198 SEK de første 390 dag. De efterfølgende 60 dag bliver efter årsskiftet hævet til 198 SEK, så hold dig hvis du kan :-) Selvom man får 12 ekstra SU-klip har man stadig dagpenge fra Sverige. Men børnebidrag skal man have fra sin fraflytterkommune i Danmark. Det kommer dog meget an på, hvor din kæreste/mand arbejder. Samtidig kan man få et tilskud fra Sverige, hvor de dog modregner Dansk barnbidrag i, men det er stadig en økonomisk hjælp. Men start evt med at gå op på Øresund Direkt på Stortorget, der er en fra forsikringskassen (mørkhåret, kan ik huske navnet) hun er kanon. Få 2 brochurer om at få barn i Sverige, få en "moderskabs intygg" fra din jordmor og gå så til EU forsikringskassen på Kungsgatan mener jeg det er. Men deres intensioner om at integrere Øresund virker heller ikke helt perfekt på dette område endnu :-) zeni
Altså... Du mener altså, at jeg både har ret til de 12 ekstra klip OG barsel fra Malmø kommune? Nu blev jeg lige lidt forvirret :confused: Hilsen Catrine

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Erfaringer med barsel i SE Er der nogen der har lyst til at dele ud af deres erfaringer mht barsel i SE når man har et barn i forvejen. Man kan jo kun sende den store i dagis 3 timer om dagen. Hvordan har det fungeret for jer, som har prøvet det? Vi har en datter på to og vil gerne have en mere. Men jeg er lidt spændt på, hvordan det bliver at have dem begge hjemme :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Anja

jeg bliver lidt forvirret nu, kan man kun få passet sit barn tre timer om dagen???? hvad gør man så resten af tiden? jeg kan heller ikke finde ud af om man får både SU og barsel fra Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hmm - det med at både få SU og dagpenge fra Sverige har jeg ikke oplevet, jeg kunne bare få dagpenge fra Sverige, hvis jeg ikke var berettiget til noget fra DK. Anna

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er der nogen der har lyst til at dele ud af deres erfaringer mht barsel i SE når man har et barn i forvejen. Man kan jo kun sende den store i dagis 3 timer om dagen. Hvordan har det fungeret for jer, som har prøvet det? Vi har en datter på to og vil gerne have en mere. Men jeg er lidt spændt på, hvordan det bliver at have dem begge hjemme :rolleye:
Jeg synes det har fungeret fint, at vores 5 årige søn kun har været i dagis 15 timer om ugen, mens jeg var på barsel. Jeg har altid haft mine børn meget hjemme, mens jeg har været på barsel med deres søskende, så nu var det bare sat lidt mere i system. Her i Oxie er det dog 5 timer hveranden dag dvs. mandag, onsdag, fredag kl. 9 - 15 i en uge og tirsdag, torsdag den anden uge i stedet for. 15 timers børnene får dog lov til at deltage i juletræsfesten osv., selv om det ikke er deres "dag" det bliver holdt på. Eneste ulempe synes jeg er at man ikke så godt kan gå til babysvømning e.l., da man så kun kan komme hveranden gang. Men alt i alt har de to små fået et dejligt forhold, da de har været meget sammen til daglig og går nu på samme stue i dagis og det fungerer helt optilmalt. Hilsen Anna

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er der nogen der har lyst til at dele ud af deres erfaringer mht barsel i SE når man har et barn i forvejen. Man kan jo kun sende den store i dagis 3 timer om dagen. Hvordan har det fungeret for jer, som har prøvet det? Vi har en datter på to og vil gerne have en mere. Men jeg er lidt spændt på, hvordan det bliver at have dem begge hjemme :rolleye:
Det er røv og nøgler!! :sad: Hvis børnene har 3 timer om dagen, når de knap nok at blive afleveret, inden de skal hentes igen. Og der er lissom rigeligt at se til i en husholdning hjemme med en helt lille!! I Vellinge har man dog pr. 15.9.05 indført at man i stedet kan vælge 3x5 timer på "valgfrie" dage, og det er langt bedre... Men stadig noget noller! Næste skridt er at de (=dagis'en) skal de arbejdsskemaer for forældrene - tænk hvis man skulle "snyde" sig til at ens børn tilbringer en dag blandt andre børn! Det går sandelig ikke i "her-er-alle-lige-og-åh-så-lykkelige-Sverige"... :mad: Men bortset fra det, har jeg/vi ingen problemer med Sverige - tværtimod!! :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt uenig. Kan simpelten ikke forstå at man ikke først og fremmest vil passe sine børn selv. Hvorfor skal storebror/søster afsted hver dag, når en af forælderen er derhjemme alligevel. Har arbejdet i vuggestue i København og set alt for mange børn der blev afleveret tidligt og hentet sent hver dag, mens mor var på barsel. Selvfølgelig har de store brug for at komme ud blandt andre børn, men de kan jo komme i institution hveranden dag. Men når det er sagt, så synes jeg også det med de faste tider og at man skal aflevere et skema over sine arbejdstider 8 uger i forvejen er meget irreterende, det eneste det skaber er ekstra stress, for man skal jo nå at hente før kl 15 og ikke 15.30. Men da jeg spurgte ind til det, fik jeg som svar at det var med til at holde prisen på institutionspladsen nede, da de kan planlægge pædagogernes timer i forvejen, og vi er jo alle glade for de mange penge vi sparer på institutionpladser herovre, så hvad vil man heller? Anna

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke noget problem med at aflevere et tids skema. Vi har påskrevet 30 min. ekstra for transport tid. For hvad nu hvis vi kommer for sent til færgen eller der er sket en ulykke på motorvejen. Så det er rart at jeg har en halv time at rende på. Her i Bjuv, kan man ikke lave en ordning med 3x5 timer - desværre! Det synes jeg ville være bedst for den store. Det har noget at gøre med, at de ikke skal have udgifter til forplejning. Nogle gang synes jeg godt nok at de har for mange regler, men på den anden side, kan jeg godt forstå at det er med til at holde priserne nede. Jeg kunne aldrig drømme om at sende mit barn i dagis på fuldtid, hvis jeg går ledig. Men jeg ser ikke barsel som ledig. Barsel er en periode, hvor man lærer det nye barn at kende og det skal der jo som bekendt gerne være lidt ro til. Tror ikke at det er specielt hyggeligt at amme, hvis der står en hysterisk pige ved siden af, fordi hun ikke lige får opmærksomhed. Ja det er bare et af eksemplerne til de problemstillinger jeg kunne forestille mig der ville dukke op. Men vi vælger at se lyst på tingene, for en lille bror/søster vil vi meget gerne have ;-) Jeg har spurgt hvordan man skal forholde sig, hvis man bliver sygemeldt under sin graviditet (var meget dårlig sidst) og her vil de så gå ind og lave dagis tid efter faderens arb. tid.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites