Jump to content
Pippi

Er du flyttet til Sverige alene eller med partner?

Recommended Posts

Jeg er single pige og flytter til Malmö (igen) d. 1 .september 2005... Har lige skrevet kontrakten under i dag, faktisk! Jeg har dog boet her før (i perioden 2003-2004) og da var det med den daværende kæreste. Jeg ville sagtens turde flytte herover som single - også selvom jeg ikke havde boet her før.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er single pige og flytter til Malmö (igen) d. 1 .september 2005... Har lige skrevet kontrakten under i dag' date=' faktisk! Jeg har dog boet her før (i perioden 2003-2004) og da var det med den daværende kæreste. Jeg ville sagtens turde flytte herover som single - også selvom jeg ikke havde boet her før.[/quote'] Er det dig Anne, der boede ved Möllan, og som skulle med til Nevermore koncert i KB i sin tid? Undskyld jeg sikkert spørger dumt, men det slog mig lige da jeg læste dit indlæg :) Tillykke med den nye hytte i øvrigt :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er det dig Anne, der boede ved Möllan, og som skulle med til Nevermore koncert i KB i sin tid? Undskyld jeg sikkert spørger dumt, men det slog mig lige da jeg læste dit indlæg :) Tillykke med den nye hytte i øvrigt :th2:
Yeps, det er skam mig.. Nu er jeg jo også tættere på når bl.a. Opeth spiller på KB til september - genialt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Yeps' date=' det er skam mig.. Nu er jeg jo også tættere på når bl.a. Opeth spiller på KB til september - genialt.[/quote'] Cool! Vi nåede jo aldrig forbi jer den dag til lidt opvarmning, men så regner jeg bestemt med at se dig til Opeth. Der er ingen andre der har reageret på mit indlæg her http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=2074 skrevet for snart tre måneder siden ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Jeg sidder i Styrelsen herude i Bruksparken... Mødte en gammel kælling der brokkede sig over at jeg hængte sedler op på dansk. De skulle oversættes til svensk så hun kunne læse dem... Nå sagde jeg bare og gjorde hende opmærksom på at Skåne kun var blevet lånt ud til Svenskerne og danskerne er i færd med at overtage magten, således at dansk igen bliver hovedsprog og hun så dermed ligeså godt kunne begynde at lære dansk og min seddel var en god begyndelse.... Hun blev helt stille......

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg sidder i Styrelsen herude i Bruksparken... Mødte en gammel kælling der brokkede sig over at jeg hængte sedler op på dansk. De skulle oversættes til svensk så hun kunne læse dem... Nå sagde jeg bare og gjorde hende opmærksom på at Skåne kun var blevet lånt ud til Svenskerne og danskerne er i færd med at overtage magten, således at dansk igen bliver hovedsprog og hun så dermed ligeså godt kunne begynde at lære dansk og min seddel var en god begyndelse.... Hun blev helt stille......
Tja, jeg holder nu med hende :cool:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Helt ærligt Brian havde du sagt det til mig og jeg var "indfødt" svensker :) havde jeg vappet dig et par på hovedet!!!!!! Hvis DU vil skrive og tale dansk kan du jo smutte hjem til DK......Og mangler du en vejbeskrivelse giver jeg dig gerne en!!! Håber seriøst det du skrev var ment som en joke....ellers er du da en stude dum og respektløs stodder!!!! Men som sagt er du bare "lystløgner" er det da en meget sjov lille historie ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Nej det var ikke ment i sjov... Hader bare gamle kællinger... Og Ccdj....Vi har hver især vores holdninger, men derfor kalder jeg ikke dig for en latterlig sæk, vel??? Kunne jeg ikke drømme om.... ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Palle...

LOOOL.... Brian, jeg kan nu godt se det sjov i din kommentar til hende. Altså, der jo en grund til at man skriver på dansk. Det er nok fordi man endnu ikke har lært svensk, ikk ? Når jeg er sammen med svenskere siger de hele tiden "nu skal du snakke svensk da du er i sverige"... Jamen, hurra... jeg kan ikke tale svensk, skal jeg så bare tie stille ?? Jeg er grænseløst træt af hele tiden at få at vide "kom nu, tal svensk" ... det ville jeg nok gøre hvis jeg kunne.... ja, jeg forsøger det bedste jeg har lært, men det er åbenbart usandsynlig svært at fatte at man ikke "bare" lærer et nyt sprog. Og, jeg nægter at tale et "for-dansket svensk"...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Palle...
Tänk på alle dem der kommer fra det store udland' date='og rejser til sv og dk, som bliver svinet til fordi de ikke kan snakke vores sprog... Hmmmm :):)[/quote'] Hehe... ja, det har også altid undret mig... "tal dansk, du er i danmark"... Hallo... det ville de nok også hvis de kunne :) Nå men, jeg flyttede iøvrigt til Sverige som single... var det ikke det tråden handlede om ??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaaa, jeg vil nu give CCDJ og Steen ret. Jeg TALER ikke særlig godt svensk, men drømmer da ikke om at sende et brev til et svensk firma på dansk. Og jeg ved, at svenskerne hellere vil have at man tager "øresundsk" end rent dansk. Hvis man gør det, bliver de ovenud lydhøre og imødekommende og hjælper gerne. Altså forsøg dog i det mindste :th2: !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er personligt af den opfattelse, at alle skandinaver burde kunne forstå hinanden også selvom man ikke kan finde ud af hinandens sprog. Jeg forstår nordmænd rimeligt godt, men jeg er ikke særlig god til svensk og det er da også en af grundene (men et stykke nede på listen) til at jeg gerne vil prøve at bo i Malmø. På mit arbejde har jeg ofte kontakt til et af vores større datterselskaber i Sverige og vi har altid kommunikeret ved at jeg snakker dansk og de snakker svensk. Det skaber nogle få sproglige problemer når vi snakker om regnskabstekniske detaljer, men de kan overkommes. Derfor mener jeg at den gamle svenske kone i Brians historie burde have kunne forstå hvad der stod i hans opslag. Selvfølgelig håber jeg selv en dag at kunne svensk, men det sker ikke lige med det samme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tjaaa, jeg vil nu give CCDJ og Steen ret. Jeg TALER ikke særlig godt svensk, men drømmer da ikke om at sende et brev til et svensk firma på dansk. Og jeg ved, at svenskerne hellere vil have at man tager "øresundsk" end rent dansk. Hvis man gør det, bliver de ovenud lydhøre og imødekommende og hjælper gerne. Altså forsøg dog i det mindste :th2: !
Det tror jeg da at alle gør, i større eller mindre udstrækning :) Derfor behøver man jo ikke blive irettesat af andre danskere, bare fordi disse enten har boet her længere end en selv, er klogere, eller er "klogere". I sidste ende er det sgu de færeste af os der behersker det svenske sprog perfekt, inklusiv dem der føler de skal belære os andre der er knap så gode til sproget. Selv kan jeg føre en nogenlunde ligegyldig samtale på svensk i 5 minutter, derefter begynder jeg at gentage mig selv, da mit ordforråd ikke er større. Skriver jeg til et svensk selskab, ja så er det på svensk selvfølgelig, men jeg kan da ikke garantere at det er uden stavefejl osv.. Ja, vi bor i Sverige, og ja, sproget er svensk. Men altså, visse folk burde lige tage en slapper, det er altså ikke et krav at man skal kunne beherske svensk inden man flytter til landet. Vi bliver vel alle bedre til svensk med tiden, nogle hurtigere end andre.. Og så vigtigt er det vel heller ikke for andre end en selv?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og Ccdj....Vi har hver især vores holdninger' date=' men derfor kalder jeg ikke dig for en latterlig sæk, vel??? Kunne jeg ikke drømme om.... ;)[/quote'] Enig. Man kan sagtens være uenig uden at svine hinanden til :mad:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Tillykke du har nu mödt en af de skånske "gnällare", dem er der en hel del af. Gnällerne brokker sig först i stedet for at indgå i en positiv dialog. Et kompromis som jeg altid bruger at det både står på dansk og svensk. Det er at imödekomme. De er jo selv interesseret i at forstå dansk lige som vi er interesseret i at forstå svensk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo tankevækkende hvordan denne tråd har udviklet sig.... I bund og grund syntes jeg ikke det handler om hvorvidt man er god eller dårlig til at snakke svensk, jeg tror helt sikkert at kiggede man på alle os danskere her i Sverige, er det kun et fåtal der taler et "fejlfrit" svensk. Det der betyder noget er hvorvidt man prøver eller ej. Det lyder som om nogle folk bare siger. Jeg gider ikke....jeg kan ikke...jeg vil ikke????? har de mennesker mon også den holdning til alt andet i livet??? Til dig Brian (hvis du læser tråden ;)) Ja folk har absolut ret til hver sin mening..... Og det har vi så kan jeg forstå!! at jeg siger "respekløs stodder" burde nok have været "respektløse mennekse" eller en anden "lettere" beskrivelse. Men det ændre ikke på at det du sagde til den dame syntes jeg er TOTALT respektløst og uden situations fornemmelse........Og måske endnu værre at du så vælger at skrive et indlæg her og pensle ud hvordan hun bare blev "helt stille". Tjaaa har du overhovedet efterfølgende tænkt på hvorfor hun blev så stille ...Det har jeg derfor, gør det mig gal i skralden!!! Og til alle dine "rygklappere" ....Fair nok hvis i syntes det er en sjov historie. Men igen, hvor er JERES respekt for andre mennesker og det land i bor og lever i så henne??? Smil fra Christina

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Uha....Nu vil jeg gerne slå fast at det er MEGET få jeg har mødt herinde fra og rygklappere vil jeg ikke kalde dem... Nu stod du ikke i situationen og kunne se hendes uhørte utilfredshed med at jeg ikke skrev svensk så hun kunne forstå det. Som du har læst så svarede jeg hende på den måde, baseret på hendes attitude overfor danskere. Jeg er normalt flink og omgængelig, men uvenlighed, arrogance og surhed stejler jeg overfor. Nu har du ikke mødt mig, men jeg kan se fandens grum ud, hvis det slår mig og det gjorde det... Det var nok medvirkende til hendes manglende svar på tiltale... Jeg hader sure kællinger og folk der skal/vil diskutere for diskussionens skyld. dem findes der en del af....også herinde.... ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er jo tankevækkende hvordan denne tråd har udviklet sig.... I bund og grund syntes jeg ikke det handler om hvorvidt man er god eller dårlig til at snakke svensk, jeg tror helt sikkert at kiggede man på alle os danskere her i Sverige, er det kun et fåtal der taler et "fejlfrit" svensk. Det der betyder noget er hvorvidt man prøver eller ej. Det lyder som om nogle folk bare siger. Jeg gider ikke....jeg kan ikke...jeg vil ikke????? har de mennesker mon også den holdning til alt andet i livet??? Til dig Brian (hvis du læser tråden ;)) Ja folk har absolut ret til hver sin mening..... Og det har vi så kan jeg forstå!! at jeg siger "respekløs stodder" burde nok have været "respektløse mennekse" eller en anden "lettere" beskrivelse. Men det ændre ikke på at det du sagde til den dame syntes jeg er TOTALT respektløst og uden situations fornemmelse........Og måske endnu værre at du så vælger at skrive et indlæg her og pensle ud hvordan hun bare blev "helt stille". Tjaaa har du overhovedet efterfølgende tænkt på hvorfor hun blev så stille ...Det har jeg derfor, gør det mig gal i skralden!!! Og til alle dine "rygklappere" ....Fair nok hvis i syntes det er en sjov historie. Men igen, hvor er JERES respekt for andre mennesker og det land i bor og lever i så henne??? Smil fra Christina
HØRT!!! Skik følge eller land fly!! Længere er den ikke!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites