Guest ThomasO Anmeld indhold Skrevet August 15, 2005 Hej Nu er det nemlig sådan at jeg aldrig har anvendt sygehuset herovre, men måske en dag det kan blive aktuelt. Hvad er jeres indtryk af dem generelt på skadestuen? Grunden til at jeg spørger er at jeg altid har hørt at sundhedsvæsnet herovre var det førende i Scandinavien (Et vist reelt indhentet af det danske), og derfor undrer det mig at opleve flg.: Text TV- Dame sidder i venterummet og klager over smerter i brystet (vi ved godt allesemmen hvad det kan være ikk?), og bliver fundet død 4 timer efter. Hvordan kan man sidde 4 timer med symptomer skolebørn ved er mulige hjerteproblemer. Real life: Jeg spiller paintball i min fritid, og denne gang havde vi de gæve svenske med nede ved Ringsted og spille. I en match kikser en svensk gut at glide på maven i græsset, og vrider en skulder af led. Trods højlydte protester fik vi mokket ham i en ambulance til Slagelse sygehus. Da han kom tilbage sagde han at han aldrig havde oplevet noget så professionelt, han blev tilset da han ankom, og havde lidt ventetid ved røntgen, ellers strøg han igennem uden problemer. I Sverige får man lov at vente i timevis sagde han. Selv en kvittering på de piller han fik udleveret tænkte de på, så han ikke skulle diskuterer med tolden på vej hjem. Han var meget imponeret. Jeg VED godt det er spinkelt grundlag, men har i oplevet noget lign.? Er virkeligt i tvivl om man skal suse over broen hvis kæresten kommer til skade eller slappe af og tage det lokale sygehus. Har i været på skadestuen herovre? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret August 15, 2005 Jeg skal derind iaften, så skal jeg nok gi' dig en melding.... :( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mc.Kinnell 10 Anmeld indhold Besvaret August 15, 2005 Well - Vi har været der akut én gang og der kom vi ind med det samme men det var så også et blødende mavesår. Vi har siddet der et par gang i weekender med vores datter når hun har haft feber hvor vi har fået lov til at vente et par timer. Til gengæld har jeg lige selv oplevet det danske sygehusvæsen og jeg er GÅT NÅK ikke imponeret. Vores datter (igen) hoppede ud af en seng under en ferie hjemme i det jyske. Da hun dagen efter ikke vil bruge sin venstre arm tager vi se'følgelig til læge med hende og bliver tjekket. Lægen mente nu ikke at der var sket noget det var "nok bare en blodsamling der irreterede lidt" Jeg ville nu være sikker på at der ikke var brækket noget så jeg tager ungen under armen og køre på det lokale sygehus (40 km væk) i Esbjerg. Her får vi lov at vente 3 timer inden vi kommer på røngten - så venter vi yderlig 1 time inden vi får at vide der ikke er noget at se på billederne. Vi tager hjem og fortsætter ferien - 2 dage senere bliver vi ringet op af Esbjerg sygehus og får at vide at nu er der en røgtenlæge der har set billederne og han har konstateret at den ene knogle er flækket og vi skal komme der ned og få lagt gibs på .... 2 DAGE .... Ikke skide imponerende ... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
almir.dk 10 Anmeld indhold Besvaret August 15, 2005 Hej Jeg har været med min kone på skadestuen i landskrona, hvor vi fik ingen hjælp( hun havde smerter i brystet). Vi blev sendt hjem. Så næste dag gik vi igen dertil , og så gad jeg ikke ikke går hjem før hun blev tilset af en læge. De så jeg var lidt "agresiv" så vi fik hjælp af en læge...... efter 2 timer. Dansk sunhedsvæsnet er meget bedre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
leon 0 Anmeld indhold Besvaret August 16, 2005 Sygehuse Hej Vi fødte på helsingborgs sygehus og det var max professionelt, vi blev behandlet som gæster på et hotel, havde eneværelse hvor faderen også kunne sove osv. Skadestuen har jeg heldigvis ikke haft brug for endnu... Men ham svenskeren i Slagelse må have været ekstrem heldig. Jeg kommer selv derude fra og har været på den skadestue/sygehus mange gange. Den ene gang måtte jeg vente i 6 timer en anden 4 timer osv. Alle de gange jeg har været på slagelse skadestue og jeg har været der en del har været med lange ventetider osv. Jeg har også haft en svigermor indlagt over et længere forløb i slagelse og det var også under al kritik..... Vi har faktisk en "tidligere" dansker som læge for vores datter i Helsingborg og han siger også at standarden i Se er betydelig højere end i DK. Min vurdering er at sundhedsvæsenet spiller max i Se og stadig stinker i Dk. Så fik i også lidt livshistorie håber det kan bruges.. Mvh Leon Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret August 17, 2005 jeg kom ind på akutkliniken på MAS i malmø kl 18.38 Blev tilset af en læge kl 22.15 og igen af en ortopæd kl 02.34, fordi den første læge ikke fattede hvad jeg sagde og da ortopæden ikke fandt noget galt, så blev den første læge tilkaldt igen og sagde jeg skulle tage hjem og vente på et opkald fra røntgenkliniken på MAS. Jeg fik at vide jeg skulle tage fri fra arbejde i tirsdags(igår) og vente på opkaldet der ville komme imellem 08->09.30. Så ville jeg få en tid senere på dagen... Opkaldet kom aldrig...:( Totalt ringe og jeg havde mest lyst til at slå hovedet ned i maven på den spasser... Næste gang så bliver det sygehuset i Trelleborg. Fandt senere ud af at MAS havde et lendigt ry... :( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nulla 10 Anmeld indhold Besvaret August 17, 2005 MAS stinker hvad angår barnakuten, jeg tager aldrig derind igen med vores datter, vi var der for ca 5 mdr siden med formodet tyktarmsbetændelse/sprængt, da hun havde de vildeste mavekramper og græd hele tiden, tøsen var kun godt 1 år, vi ventede 5 timer på at blive tilset, det ligner ingen ting, og derefter 1 time på at få tid til fotografering af tarmene, vi var der lidt over 8 timer med et sygt barn :-( og dette er ikke første gang, så vi tager klart trelleborg eller lund til ungen. Jeg selv har født på mas det var rimeligt ok. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Bjarne233 10 Anmeld indhold Besvaret August 17, 2005 Trods højlydte protester fik vi mokket ham i en ambulance til Slagelse sygehus. Han er nok kommet til med det samme da i har "tvunget" ham med en ambulance......det er jo et kendt trick for Københavnere at ringe efter en ambulance selv til mindre skader (man kan jo godt sidde i en bil med forvreden skulder) for så tror man at man kommer til på skadestuen med det samme. Det gør man nok også i provinsen men ikke i København mere.....der har skadestuerne gennemskuet tricket. ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret August 18, 2005 Jeg har været i forbindelse med 2 skadestuer i Sverige, endda mens jeg stadig boede i Danmark. Sct.Görans i Stockholm - udsøgt behandling, enestue i 3 dage (brækket fod) - papirer med hjem om videre behandling. Denne viderebehandling blev så desværre ikke fulgt på Gentofte Amtsygehus, "sådan gør vi ikke her", hvilket er resulteret i en skæv fod med tilhørende kvaler. 1-0 til Sverige Falun Lasaret i Dalarna med mit lille barnebarn, som havde meget voldsom diarré under vores hytteferie, og som vi tilsidst kørte på byens akutmottagning, som videresendte os i Falun. Her blev barn, mor og mormor indlagt i et døgn, hvor barnet blev lagt i drop og undersøgt i alle ender og kanter. Fin behandling af os alle 3. Og ingen regning overhovedet. De bad ikke engang et sygesikringsbevis. 2-0 til Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest ThomasO Anmeld indhold Besvaret August 20, 2005 Bjarne233 "tvunget" ham med en ambulance Nej det var ikke tænkt som Købehavner tricket. Vi satte ham ind i en bil, og dernæst besvimede han. Der var ingen der vile køre med ham når han besvimede konstant, og en falckmand der var på stedet sagde også det var bedst at køre ham med en sådan. De ville heller ikke sende en bil, før han fik fat i telefonen og sludrede med alarmcentralen. Hmm.... det ser meget forskelligt ud med folks oplevelser, det er nok svært at drage en generel sammenligning udfra det. Et simpelt spørgsmål har gjort mig endnu mee forvirret. Men MAS lyder ikke så godt set udfra hvad Nulla og Brian erfarer. Tidligere havde en anden dansker vi kender herovre brug for en læge, og vi ofrede de ekstra minutter på at køre ind til Bispebjerg. Hun forstod ikke et klap Svensk, og så kan man jo godt panikke lidt når man er syg. Sådan er det jo tit. Tror jeg lige skriver mig Trelleborg og Lund for øret, hvis det nu skulle blive aktuelt. Syntes debatten her er yderst spændende, sig endeligt frem hvis i har flere erfaringer -alle i andre...... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
oleskyum 0 Anmeld indhold Besvaret August 21, 2005 Jeg er igang med et sygdomsforløb. Startet i jan. 2005 Har været i Lund, MAS Malmø, Landskrona, Orup i Höör, og egen læge i Landskrona flere gange så man kan sige jeg har brugt systemet herovre. Jeg kan sagtens finde lidt kritikpunkter, men intet der kunne få mig til at opsøge læge eller hospital i Danmark. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
rasmusrene 10 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2006 Mas Vil da også gerne lige blande mig her, min kæreste fødte d. 22-10 på MAS og vi er stadig oppe og køre over hvor proffesionelle og søde de ansatte var der alt var dejligt positivt, virke som om at de ansatte der bare er glade for at være på job. Hun har tidligere født på Hvidovre og dette var også helt ok. Mandag morgen kom jeg til skade på arbejde i København og kørte til skadestuen på Frb. Hospital, her blev jeg undersøgt og man konstaterede at jeg nok havde skåret sener over i hånden og da man ikke har håndkirugi og da de mente at jeg jo var svensk statsborger så syntes de at jeg skulle tage til MAS og få dem til at kigge på det. Jeg fortalte em så lidt om reglerne men valgt selv at tage til MAS, her kom jeg til med det samme hånden blev checket, jeg blev indlagt og opreret mandag aften her vil jeg igen fremhæve alle ansatte, man ønsker ikke at komme til skade men deres humør gjorde næsten det hele til en leg. Jeg blev udskrevet tirsdag og skal til check imorgen. Alt ialt mit indtryk af MAS: Superproff og meget flinke positive ansatte. Hilsen Rasmus Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Anne-Grete 10 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2006 Mas Den 4. oktober besvimede jeg hjemme. Min mand ringede 112 og blev betjent af en utrolig venlig mand, som spurgte ind til, hvor længe jeg havde være besvimet m.m. Han ville sende en ambulance, stille og roligt som han sagde, men fik jeg det værre skulle min mand ringe igen. 10 minutter efter kom ambulancen, og jeg blev kørt til akutmodtagelsen. Jeg blev undersøgt, fik taget blodprøve osv. Jeg blev indlagt på akutafdelingen, og da det viste sig, at min blodprocent var meget lav, blev jeg indlagt på Hermatologisk afd., hvor jeg var en uge. Jeg har det allerbedste indtryk af både personale og afdeling. Alle, jeg var i kontakt med, var meget, meget søde, og de ikke så behagelige undersøgelser, jeg var igennem, blev udført professionelt og med det største hensyn til mit velbefindende. Jeg kan derfor kun give MAS den største ros for den behandling, jeg fik. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Skaanebo 10 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2006 MAS er forfærdelig dårlige til at tage deres patienter alvorligt. Jeg havde engang besøg af en ven fra et ikke-nordisk, ikke-EU, ikke-EØS-land, som pludselig besvimede, dernæst følte sig lam i den halve side af kroppen. Vi tog resolut på Akuten på MAS. Først måtte jeg stå og forsøge at forklare situationen, dernæst ville de overhovedet ikke se på ham, førend de havde fået kontant betaling - over 1000 SEK - fordi han tilsyneladende ikke havde nogen rejseforsikring. Jeg fik den besked, at hvis jeg ikke betalte, så måtte han jo bare besvime igen, så kunne det være, de kunne sende bud efter en ambulance! Eller også kunne vi tage over til København, så kunne det da være, danskerne ville lade ham komme på skadestuden også uden rejseforsikring! Sikke en besked at få! Da det hele var gået så hurtigt, havde jeg hverken fået tegnebog eller betalingskort med i lommen. Nå, efter en del parlementeren frem og tilbage lykkedes det omsider at overbevise dem om, at jeg godt ville betale, hvis bare de sendte en regning. Så langt, så godt. Vente, vente, vente... Det tog flere timer, førend der kom en læge for at undersøge ham, og dernæst yderligere nogle timer, før vi fik et resultat. Jeg har aldrig følt mig så dårligt behandlet - man føler jeg nærmest hensat til amerikanske tilstande! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2006 Absolut Sverige Efter 10 år i Sverige, og det betyder 1 födsel og utallige besög med alle 4 unger på vårdcentraler og hospitaler har jeg bare en ting at sige: Absolut Sverige. De ved hvad det handler om. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Skaanebo 10 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2006 Jeg vil til enhver tid foretrække det danske system: I Sverige har jeg oplevet besvær bare at få tid hos en læge, fordi man ikke har nogen fast læge som i Danmark. I Danmark kommer jeg til samme dag, som jeg bestiller tid. Desuden ingen brugerbetaling. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mulde 10 Anmeld indhold Besvaret November 30, 2006 Jeg vil til enhver tid foretrække det danske system: I Sverige har jeg oplevet besvær bare at få tid hos en læge, fordi man ikke har nogen fast læge som i Danmark. I Danmark kommer jeg til samme dag, som jeg bestiller tid. Desuden ingen brugerbetaling. Man kan vist konkludere, at oplevelserne er noget forskellige, og det handler måske om, at man kan være heldig hhv. uheldig begge steder. Dog er mit umiddelbare indtryk også - uden at jeg heldigvis har de store erfaringer - at Sverige må være at foretrække. For øvrigt har jeg lige fået brev fra vårdcentralen, hvor de beder mig vælge læge, så det må vel være "fast læge"? Jeg har dog ikke sat mig så meget ind i det endnu, da behovet ikke har været der. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret November 30, 2006 Har väret på Akuten en enkelt gang i Lund. Skulle bare ha tjekket for evt. bräkket kraveben, ikke noget akut vigtigt, så derfor tog det også sin tid, men det er jeg sikker på det også ville ha gjort i DK. Desvärre er jeg ikke det mest tålmodige menneske, når jeg har ventet i 4 timer uden at få noget at spise, så når der sidder en läge og stiller de samme spörgsmål om og om igen mister jeg tålmodigheden. Jeg tror (håber) den stakkels läge var ny, men jeg synes godt nok hun var et fjols. Det hjalp nok heller ikke at hun ligesom jeg var ikke-etnisk svensk, så vi nok havde nogle sprogvanskeligheder, men fuck hvor var hun irriterende. Hun fattede simpelthen ikke hvordan jeg var kommet til skade (tror jeg). Alt det havde jeg sådan set også svaret på tidligere i modtagelsen på Akuten, så jeg synes det var temmeligt tåbeligt, at hun skulle spörge om det igen (og igen). Man skulle jo ligesom tro, at papirerne i min sag kom videre til näste indstans men åbenbart ikke -eller så ville hun bare spörge mere ind til det, hvad ved jeg, men jeg synes ikke hun fattede en bjälde, og det giver jo ikke ligefrem indtrykket af professionalisme. Jeg skulle bare ha taget det skide röngtenfotografi, så jeg kunne väre sikker på at jeg ikke havde bräkket noget. Jeg fik taget röngtenbilledet og kom ud derfra efter 6 timer, og alle andre jeg kom i kontakt med derinde på när hende lägen (man kommer lidt rundt omkring fra afdeling til afdeling) var flinke nok. Så jeg var nok bare uheldig med hende der -Der er HELT sikkert også tåber i DK ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Skaanebo 10 Anmeld indhold Besvaret November 30, 2006 For øvrigt har jeg lige fået brev fra vårdcentralen, hvor de beder mig vælge læge, så det må vel være "fast læge"? Jeg har dog ikke sat mig så meget ind i det endnu, da behovet ikke har været der. Ja, svenskerne er ved at få øjnene op for fordelene ved at have en fast "familielæge". Det er dog stadig helt frivilligt, om man lader sig registrere med fast læge, og desuden kan man stadig ikke være sikker på, at komme til den læge, man har registreret sig hos, da der ikke er nogen garanti for, at lægen har tid. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret November 30, 2006 Jeg vil til enhver tid foretrække det danske system: I Sverige har jeg oplevet besvær bare at få tid hos en læge, fordi man ikke har nogen fast læge som i Danmark. I Danmark kommer jeg til samme dag, som jeg bestiller tid. Desuden ingen brugerbetaling. Jag tycker inte om det danska systemet. I Sverige beställde jag bara en tid för tex gynundersökning hos min gynekolog, eller hos "min" hudläkare för att kolla ett födelsemärke, eller vad det nu var. När jag ville ha en mammografi här i Danmark, så fick jag först gå upp till min läkare (2 timmar senare till jobb), och BE om en mammografi, och sen fick jag vänta på att Glostrup sjukhus skulle skicka en kallelse hem till mig. För själva undersökningen jag fick ta fri en hel dag. Idiotiskt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ccdj 0 Anmeld indhold Besvaret November 30, 2006 helt klart Sverige.... Har nu haft "fornøjelsen" af at være på hospitalet 2 gange inden for de sidste 2 måneder på Ystad Lasarett. Første gang var jo en ren fornøjelse, da jeg bare skulle føde, hvilket i øvrigt var en fantastisk oplevelse. Personalet var helt igennem professionelle og dygtige samt havde masser af overskud, på trods af overbelægning dvs. alle fødestuer var optaget og jeg fik lov at føde inde i deres "forberedelses rum" :D Anden gang var knap så sjov, fik desværre konstateret galdesten efter min fødsel og var forbi skadestuen et par gange, hvorefter jeg blev opereret akut, og fik fjernet min galdeblære. Jeg var indlagt i 3 dage på enestue og der var helt igennem god service og søde kompetente mennesker omkring mig. Så de små sygehuse kan også anbefales :th2: smil fra Christina PS. Skal forresten hilse og sige at galdesten gør 1000 gange mere ondt end at føde børn..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
homer132 10 Anmeld indhold Besvaret August 1, 2007 Er der tilfældig én som sidder inde med et link til en seriøs undersøgelse af kvalitetsniveauerne for sygehusvæsenet de nordiske/europæiske lande imellem. Har en nævenyttig kompis som hårdnakket påstår at DK er så så så godt. Har dog ikke selv haft held til at støve en sådan undersøgelse op. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvist 10 Anmeld indhold Besvaret August 1, 2007 Er der tilfældig én som sidder inde med et link til en seriøs undersøgelse af kvalitetsniveauerne for sygehusvæsenet de nordiske/europæiske lande imellem. Har en nævenyttig kompis som hårdnakket påstår at DK er så så så godt. Har dog ikke selv haft held til at støve en sådan undersøgelse op. Skulle efter sigende være supereffektive, men det er vel ikke nødvendigvis det samme som et højt kvalitetsniveau http://jp.dk/arkiv/?id=1026126 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
homer132 10 Anmeld indhold Besvaret August 1, 2007 præcis. havde luret den artikel. Det siger jo bare at dk kan behandle billigt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites