Jump to content
Cat og Mar

Må jeg føde i Danmark, når jeg bor i Sverige?

Recommended Posts

Vi er nye brugere her på siden og af Sverige :new: Vi hedder Martin og Catrine og bor i Almvik i Malmø. Omkring juletid skal jeg (Catrine) føde vores lille dreng, men der er nogle problemer!!! Da vi flyttede her til Malmø i Juni måned, var jeg tilmeldt Herlev Hospital og planen var helt sikkert, at jeg skulle føde der! Men... Efter vi var flyttet, ringede en sekretær fra sygehuset og sagde, at hun havde fundet ud af, at jeg ikke måtte føde på et dansk hospital. Jeg måtte slet ikke komme til noget som helst på et sygehus i DK, fordi det så kostede dem penge, at have mig der. Hun sagde, det var fordi jeg havde en svensk adresse og kun var studerende i Danmark. Hun smed mig faktisk helt ud fra deres system der :cry: Jeg studerer på pædagogseminariet i DK og betaler dansk skat! :mad: Hun sagde, det ville have været anderledes, hvis jeg havde haft et fast dansk arbejde??? Kan det virkelig passe, at jeg ikke har de samme rettigheder længere, når jeg betaler dansk skat??? Jeg vil så gerne føde i DK, så jeg håber der er nogen som kan hjælpe!!! Kærlig hilsen (Martin) og Catrine.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi er nye brugere her på siden og af Sverige :new: Vi hedder Martin og Catrine og bor i Almvik i Malmø. Omkring juletid skal jeg (Catrine) føde vores lille dreng, men der er nogle problemer!!! Da vi flyttede her til Malmø i Juni måned, var jeg tilmeldt Herlev Hospital og planen var helt sikkert, at jeg skulle føde der! Men... Efter vi var flyttet, ringede en sekretær fra sygehuset og sagde, at hun havde fundet ud af, at jeg ikke måtte føde på et dansk hospital. Jeg måtte slet ikke komme til noget som helst på et sygehus i DK, fordi det så kostede dem penge, at have mig der. Hun sagde, det var fordi jeg havde en svensk adresse og kun var studerende i Danmark. Hun smed mig faktisk helt ud fra deres system der :cry: Jeg studerer på pædagogseminariet i DK og betaler dansk skat! :mad: Hun sagde, det ville have været anderledes, hvis jeg havde haft et fast dansk arbejde??? Kan det virkelig passe, at jeg ikke har de samme rettigheder længere, når jeg betaler dansk skat??? Jeg vil så gerne føde i DK, så jeg håber der er nogen som kan hjælpe!!! Kærlig hilsen (Martin) og Catrine.
Som studerende betaler du ikke Atp og det er det der afgør det! søg og du skal finde :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Hej Catrine Jeg er desærre enig med Kenneth at det er ATP indbetalingen der giver retten til lægebehandling i Danmark. Men hvorfor vil I føde i Danmark? Vi har et vennepar der fik en pige sidste år i november i Malmø, og de har absolut kun rosende ord om det svenske system. De er ligsom jer danske pendlere og har ingen speciel tilknytning til Malmø. Held og lykke

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Catrine Jeg er desærre enig med Kenneth at det er ATP indbetalingen der giver retten til lægebehandling i Danmark.
Jeg irriterer mig altså lige lidt over den ATP-diskurs, der har bredt sig: Det er ikke fordi man betaler ATP, at man har ret til lægebehandling i Danmark. Man kan få grænsergængerstatus, når man har indtægter fra erhverv eller erhvervsarbejde - den slags man typisk skal betale ATP af, javel, men det er ikke ATP'en, der gør'ed, så kunne man jo bare indbetale lidt håndører på sin konto... Men anyway, hvis man vil føde i Danmark, så er det jo en pragmatisk løsning at få lidt erhvervsarbejde, så man kan blive grænsegænger. I øvrigt er det jo interessant, at man kan stritte patienter ud fra hospitalet med en telefonopringning. Man skulle tro, at man havde krav på at få en skriftlig afgørelse med oplysning om klagemuligheder. Hvis man får afslag på støtte til en stifttand, kan man jo gå den halve vej til Højesteret med sagen. Man kunne jo anføre over for systemet, at man var i gang med et forløb af en slags. Man ville vel ikke hale en kræftpatient i kemo ud af sengen nytårsaften, fordi vedkommende mister sin grænsegængerstatus. Og hvad med kæresten? Er han ikke grænsegænger? Har han ingen rettigheder? :confused:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Catrine Jeg er desærre enig med Kenneth at det er ATP indbetalingen der giver retten til lægebehandling i Danmark. Men hvorfor vil I føde i Danmark? Vi har et vennepar der fik en pige sidste år i november i Malmø, og de har absolut kun rosende ord om det svenske system. De er ligsom jer danske pendlere og har ingen speciel tilknytning til Malmø. Held og lykke
vi har fået en dreng på Hvidovre og en på Lunds universitetshospital.. og jeg kan helt klart anbefale det svenske frem for det danske.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Jeg har ikke født i Sverige, men kender en der har... ;) Jeg har kun hørt positivt om det i forhold til DK. Herovre ligner det ikke et transportbånd af nyfødte, men man får rent faktisk en fornemmelse af at man er speciel og de bryder sig om en...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kan desværre ikke svarer på jeres spørgsmål, men velkommen til Almvik :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sverige som føde sted Begge vores er født her i SE og vi har ikke noget at udsætte på hverken læger,barnmorskaer eller sygeplejesker alt har været tip top. Og hvis det er sproget man er nervøs for så spiller det ikke den store rolle når man ligger og har veer :rolleye: Vi har kun haft et lille mix up hvad det angår. Jeg er westjyde og på westjysk er en lille baby altså en lille bajs .... det er den så altså IKK i SE :laugh: men så lærte vi det ord. Og føder man her så sker alt papirarbejde helt automatisk et par dage efter man er kommet hjem bliver man kontaktet at sundhedsplejersken som kommer og koller den lille.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Derfor...

Jeg har haft ubehagelige oplevelser med det svenske sygehus jeg skal føde på... Her i weekenden skulle jeg behandles af en jordmoder. Hun var sur og ubehagelig! Hun forstod slet ikke hvad jeg sagde til hende og prøvede heller ikke på det. Hvis det ikke havde været for min mand, var jeg gået i frustration over hende! Og hende kan jeg risikere at få, når jeg skal føde. Det har jeg bestemt ikke lyst til! Derudover har jeg oplevet meget lange ventetider, hvis der har været noget galt i min graviditet. I Danmark fløj jeg nærmest bare ind på en undersøgelsesseng, hvis der opstod noget i forbindelse med graviditeten. Derfor er jeg mest tryk ved Danmark!!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Hvis i har problemer med Jordmoderen så forlang en anden, det kan i sagtens her i Sverige. Det er blot at sige at hun ikke forstår jeres sprog, så det er for farligt for jer og jeres kommende barn at koble hende på jer. Svenskerne selv er meget kritiske så det skal i også väre. Hav en god dag og held og lykke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi fødte vores datter for 7 måneder siden på Helsingborg sygehus og alt var bare perfekt. Vores jordemoder vi havde før fødslen var også helt på toppen. Og sundhedsplejesken vi har nu er bare endnu bedre, hun gør alt for os. Men jeg kan godt forstå din frustration, prøv som de skriver i de andre indlæg at få en ny... De har måske en der normalt tager sig af danskere?! Det havde de der hvor vi gik.... Held og lykke

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske du kan få dig et lille job i DK som giver dig ret til at føde i DK. Vi er stadig glade for vores beslutning om at vi fødte i DK og de næste som kommer til februar bliver også sat i verden i DK. Fx. får dit barn et cpr-nr. i DK når du føder i DK hvilket ikke sker når de fødes i Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Måske du kan få dig et lille job i DK som giver dig ret til at føde i DK. Vi er stadig glade for vores beslutning om at vi fødte i DK og de næste som kommer til februar bliver også sat i verden i DK. Fx. får dit barn et cpr-nr. i DK når du føder i DK hvilket ikke sker når de fødes i Sverige.
Jeg er sygemeldt fra studiet og kan ikke bare sådan få et job i Danmark... Ellers et godt forslag! Hilsen Catrine.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites