Jump to content
Trine&Thomas

Dansk el. Svensk boliglån ?

Recommended Posts

Guest Supermule

nej for du knytter EUR til den svenske krone... Du skal knytte EUR til den danske krone, hvis det skal ha' en effekt...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Det gør ikke noget at være kreativ... :) Vi har valgt lån i Dkk fordi den er mere stabil end Euro'en... Vi var lidt i tvivl om konsekvensen for € ovenpå afstemningen i Frankrig. Derfor valgte vi Dkk...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for analyserne! Jeg føler mig lidt bedre klædt på til det kommende bankmøde. Jeg er i øvrigt vældig begejstret for dette forum - kvaliteten af svarene, tonen etc.. Især var det meget informativt med dit, Trine.merc, tidligere indlæg fra Arbejdsdirektoratet i en tråd ang. dagpenge for grænsearbejdere (jvf. cand. mag...). Mange hilsner, Trine

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Især var det meget informativt med dit, Trine.merc, tidligere indlæg fra Arbejdsdirektoratet i en tråd ang. dagpenge for grænsearbejdere (jvf. cand. mag...). Mange hilsner, Trine
Tak, for det. Det jo altid rart at vide at man først ved, om man er berettiget til dagpenge efter man er blevet arbejdsløs og har kørt sag mod A-kassen. Men vi fandt et smuthul, hvis du bare arbejder et par timer om ugen i DK så er du berettiget til supplerende dagpenge, og du overflyttes ikke til den svenske A-kasse. Så kan man vel altid få sig et job et par timer, som hvad ved jeg, og undgå alt det bøvl med tilhørsforhold.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Her tænker jeg på: løbetiden der er meget længer i Sverige på renten der er lavere(det er en påstand fra mig), ca. 2,41% nu se http://www.comboloan.se/ Alle de gebyrer stat og alle andre tager i Dk slipper vi for her. Men afdragsfrihed har de jo også ovre i gamle Danmark. Det var det jeg mente.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kommer lige ind fra højre med en observation. Hvis man ikke er den store gambler, så kan det være en fordel at have den størst mulige del af sine udgifter i samme valuta, som man får udbetalt sin løn i.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Det har du absolut ret I, det er faktisk ca 1% af al vekslen de (banker/vekslekontorer) stjæler samt eventuelt gebyr, fordi hverken Danmark eller Sverige har Euroen indført

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså lige for at præcisere om fordelen ved euro-lån i Sverige: Hvis man låner i EUR i en svensk bank, så får man lånebeløbet vekslet til SEK til den forhåbentlig dejligt dejligt lave kurs, der gælder den dag, og betaler sin bolig. Restgælden består til enhver tid af et beløb i EUR. Eftersom EUR og DKK følges ad i tykt og tyndt vil ydelsen være konstant, når man har dansk løn. Med et EUR-lån kan man kapitalisere fordelen ved en lav SEK-kurs her og nu. Hvis man i stedet i samme svenske bank låner i SEK og ikke i EUR, så vil den til enhver tid gældende restgæld være et beløb i SEK, som man skal betale ydelser på ved at veksle et antal DKK. Hvis kursen på SEK stiger, hvad nogle tror, den gør, så skal man op med flere DKK for at betale dem - det bliver altså dyrere at sidde i huset. At låne DKK i en dansk bank, som Brian foreslår, er også en måde at kapitalisere fordelen ved en lav SEK-kurs her og nu, men jeg tror ikke nogen dansk bank kan matche et svensk boliglån når det gælder vilkår. SEK nærmer sig desværre 80 øre nu, og man skal indkalkuere mirakler for at få et dansk banklån til at give mening. Eller hvilke vilkår kan man opnå i en dansk bank? Det moerke prøver at sige uden at være illoyal med sin branche er, at en bankrådgiver er en SÆLGER. Hvis I spørger ham, om det er en god ide at optage et lån i hans bank, så vil han svare ja, ligesom brugtvognsforhandler Kurt Olsen, Kurts Auto i Bredebro, vil svare ja, hvis I spørger, om det er en god ide at købe en nyere brugt vogn af ham. Brugtvognsforhandlere har ry for at være et lusket folkefærd, men de har i det mindste hæderlighed nok til ikke at kalde sig brugtvognsrådgivere. Venlig hilsen Nils, multidilettant

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Nu vil jeg lige præcisere..... på trods af at min arbejdsgiver bærer samme navn som en større nordisk bank, så arbejder jeg i en investeringsforening og har derfor INTET med bankdrift at gøre. Jeg er ligesom alle andre interesseret i at få de bedst mulige lån og kreditter. Og det får man kun ved at være kritisk og selvtænkende og ikke bilde sig ind at "banken er min ven".... En bank er, og har altid været en forretning og ikke et socialkontor. Og man skal aldrig tro det er andet, for så bliver man helt sikkert snydt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Endnu et par spørgsmål til såvel eksperter som dilettanter: Jeg forstår fordelen ved at optage et lån i Sverige, pga de favourable lånevilkår, og i EUR, pga forhåbningen om at binde en lav/svagere valutakurs til en mere stabil. Men er der ikke ulemper forbundet med at afdrage på et boliglån i en anden valuta end den man får udbetalt sin løn i, her tænker jeg blandt andet på om der er vekslegebyrer etc? Og endelig: Sådan som jeg forstår det på jer er der tilsyneladende ikke rigtig noget der taler for at man skulle vælge en dansk bank fremfor en svensk? Trine, om muligt mere forvirret end før..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Stiger kursen fra 0,78 til 0,85 på den svenske krone får SVENSKERNE næsten 10% større købekraft i udlandet. Derved falder antallet af Euro du skal låne for at betale et hus i Sverige. Ergo falder den samlede lånestr. Derfor knytter man Dkk til Eur og låner pengene i DK. Renten er en smule højere, men kronen er mere stabil. Du får større købekraft i Dkk i forhold Skr, samt en mere stabil valuta. Desuden skal du låne færre penge for at købe mere i Sverige...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Stiger kursen fra 0' date='78 til 0,85 på den svenske krone får SVENSKERNE næsten 10% større købekraft i udlandet. Derved falder antallet af Euro du skal låne for at betale et hus i Sverige.[/quote'] Nej, Brian, stiger kursen fra 0,78 til 0,85 på den svenske krone, så STIGER også antallet af euro, du skal låne for at betale et hus i Sverige. Før var det 78, nu er det 85 - det er da en stigning, oder? I øvrigt er den oppe på 80,02 nu. Ergo STIGER den samlede lånestørrelse, hvis SEK stiger I eftermiddag. Hvis man har lån i SEK, så stiger restgælden. Hvis man har lån i EUR/DKK, så stiger restgælden ikke - derfor. Trine og Thomas - I skal låne pengene i en svensk bank, for der får man de bedste vilkår, når man komer med sikkerhed i et svensk hus. Hvis I tror, SEK vil stige, eller i øvrigt har lyst til at vide, at jeres ydelse er uforandret i danske kroner, så vælg et EUR-lån i den svenske bank. Der er sikkert nogle ekstra omkostninger, men ved et SEK-lån skal der jo også veksles. Det optimale ville være et lån i DKK i en svensk bank, så bliver der ingen veksling.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Her tænker jeg på: løbetiden der er meget længer i Sverige på renten der er lavere(det er en påstand fra mig), ca. 2,41% nu se http://www.comboloan.se/ Alle de gebyrer stat og alle andre tager i Dk slipper vi for her. Men afdragsfrihed har de jo også ovre i gamle Danmark. Det var det jeg mente.
Carspar, der er altså ikke noget boliglån i en svensk bank, der slår - jeg havde nær sagt skønheden ved :love: - et dansk obligationslån med fast rente i 30 år og en restgæld, der falder i takt med en eventuel rentestigning. Løbetid til dommedag og afdragsfrihed kan du jo få både her og hisset. 2,41 er en lav rente, og der kommer ikke bidrag oven i, men glem ikke den svenske stempelskat på to procent af pantebrevet, når man låner i en fastighet (nb: gælder ikke bostadsrätt, det summer også op.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Det er mig der har modsagt mig selv... Skide godt... Nu skylder vi pengene... Vi har dem ikke.... Ergo: Kurs 0,78 Før kostede huset 1.000.000SEK=780.000Dkk=104.980€ Kurs 0,85 Nu koster huset 1.000.000SEK=850.000Dkk=114.401€ Stiger kursen 7 øre pr kr vil restgælden stige 70.000Dkk pr million kr lånt. Derfor kan det betale sig at låne i en svensk bank i svenske kroner, når kursen er høj. Falder kursen så, falder restværdien også. Derfor skal man ikke låne i Skr iøjeblikket jvfr ovenstående eksempel. Der skal man låne i Dkk, dqa man derved opnår den maksimale valutafordel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites