Jump to content
Jonas

Studerende i Sverige

Recommended Posts

Hej, Jeg har efter at have læst rundt omkring fundet en masse svar på nogle af de spørgsmål jeg har før jeg beslutter mig for om jeg skal flytte til sverige. Men jeg manglert stadig information. Som studerende lever man jo på et lidt stramt budget så jeg skal helst undgå overraskelser i form at ekstra beskatning eller fradrag som ikke findes alligevel. Med hensyn til bolig: Hvor meget skat skal man betale af evt. gevinst ved salg? Findes der gebyr til mæglere, advokat eller andet når man køber bolig? Findes der udgifter på boliger udover den månedlige afgift? Her tænler jeg på hvad vi i danmark betegner som fællesudgifter. Bliver boliger i Malmø primært solgt af mæglere eller private og er der fare ved at handle privat? Jeg leder efter en mindre bolig. Noget småt og hyggeligt lidt ligesom en lille 1,5 - 2v i et område som Nørrebro. Prisen skal ligge mellem 200,000-400,000 dkr og må maks koste 2200 dkr om måneden. Har fundet forskellige boliger der ligger omkring det pris leje på hemnet men jeg kender ikke byen så jeg ved ikke hvad der kunne minde om Nørrebro. Mange spørgsmål. Jeg vil være meget glad hvis nogen har svar på nogen af dem. På forhånd tak. :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Jonas her kommer lidt hjælp. Hvor meget skat skal man betale af evt. gevinst ved salg? Der skal kun betales skat af fortjenesten hvis du IKKE investerer i anden ejendom i sverige også mener jeg det er 30%. Findes der gebyr til mæglere, advokat eller andet når man køber bolig? Ja ligesom i dk skal der betales gebyrer. Spørg den mægler som du har tænkt dig at købe hos da der vist er forskel. Findes der udgifter på boliger udover den månedlige afgift? Her tænler jeg på hvad vi i danmark betegner som fællesudgifter. De 2 foreninger jeg har boet i har der ikke været andre udgifter en huslejen. Det var bostadsrätt. Bliver boliger i Malmø primært solgt af mæglere eller private og er der fare ved at handle privat? Ja boliger bliver solgt både privat og af mægler. Jeg har dog ingen erfaring med privat salg. Men vil råde dig til at få en advokat til at hjælpe i forbindelse med overtagelse og kontrakt osv. Jeg leder efter en mindre bolig. Noget småt og hyggeligt lidt ligesom en lille 1,5 - 2v i et område som Nørrebro. Prisen skal ligge mellem 200,000-400,000 dkr og må maks koste 2200 dkr om måneden. Har fundet forskellige boliger der ligger omkring det pris leje på hemnet men jeg kender ikke byen så jeg ved ikke hvad der kunne minde om Nørrebro. Jeg købte selv en 2v på 56kvm til 425000 for 1½ år siden og huslejen er på 2295 inkl p-plads. Den er dog steget væsentligt siden men det kan lade sig gøre. Kig på www.malmo.se under karta eller www.gulasidorna.se under karta og se hvor de lejligheder ligger som du finder. Gør dig selv den tjeneste. Kom herover og kig og tag et kort med så du kan finde ud af hvor i byen du er og lav en + og - liste over steder der er tiltalende og ikke. Held og lykke med det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Findes der gebyr til mæglere, advokat eller andet når man køber bolig? Findes der udgifter på boliger udover den månedlige afgift? Her tænler jeg på hvad vi i danmark betegner som fællesudgifter.
Jeg betalte ikke noget gebyr til mægleren. Som jeg forstod det, er det sælger, der betaler gebyr. Den månedlige afgift ER, det der i DK kaldes, fællesudgifter. Hvis du skal låne pengene til bostadsrätten kommer afdraget på lånet så oveni afgiften. Held og lykke med projektet. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Skatten på nettofortjenesten som beskrevet mere udførligt andetsteds er 20 procent. Køber har ingen udgifter til mægler, advokat etc. Man kan altid få sig en advokat, hvis man har for mange penge, men han har meget lidt at lave i forbindelse med en simpel bostadsrättshandel. Der skal således ikke skrives skøde i en svensk bolighandel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg været på tur til det store udland. Det er lidt svært at finde ud af hvor det er godt og bo ved bare at cykle op igennem tilfældige gader men jeg fik da en nogenlunde ide om hvordan byen ser ud. Med de kriterier jeg opremsede først i denne tråd er der så nogen chance for at budgettet kan holde til en bostadsret i eks. gammelstaden, slussen eller innerstaden? Nogen der har en ide om hvor tæt på Malmø C station jeg kan komme for de penge. Hilsen Jonas

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du finde boligerne på hemnet kan du jo også se hvor tæt på city de er! Det er bare at åbne det kort der er så du kan se hvor boligen ligger! Men det er jo ikke til at sige for det kommer jo an på hvad du vil have, hvad stand det skal være og om der er andre der byder på den samme!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så har jeg været på tur til det store udland. Med de kriterier jeg opremsede først i denne tråd er der så nogen chance for at budgettet kan holde til en bostadsret i eks. gammelstaden, slussen eller innerstaden? Nogen der har en ide om hvor tæt på Malmø C station jeg kan komme for de penge. Hilsen Jonas
Umiddelbart nej. Det koster at bo i centrum som udgangspunkt Hvorfor skal det være tæt på Malmø C og ikke Svågertorp hvis det bare er transport til DK du skal bruge. Jeg bor i Almhög og det tager ca 10-15min på cykel til malmø C.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad hedder området omkring Svågertorp? Købte et kort over Malmø men stationen er ikke med der ... Ved der er et område der hedder Lindeborg men syntes ikke jeg kan finde noget der hedder det på hemnet .. Men overvejer stadig Ellstorp ... Nogen der har erfaringer med det område?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Så er der jo også Almvik... Du ved de store høje hvide huse ved indkørslen til Malmø. Der kan du godt finde en bolig til de penge, som er værd at bo i... Desuden er muligheden for at dele med en anden studerende jo tilstede, hvis man har lyst til det....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har fundet nogle boliger omkring Malmø Syd, men der er en lille ting der gør beslutningen om området lidt sværere .. For mig ser det ud til at boligerne i udkanten af malmø er dyrere .. De er på samme tid en del større, og nyere men som jeg vil nok stadig fortrække noget mindre til færere penge, og jeg syntes at disse er nemere at finde tættere på centrum .. Et lille side spørgsmål: Er det ikke hurtigere at køre med toget fra Malmø Syd til Ørestaden end med bil? Toget køre jo lidt hurtigere og man kommer uden om betalings anlæget ..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Et lille side spørgsmål: Er det ikke hurtigere at køre med toget fra Malmø Syd til Ørestaden end med bil? Toget køre jo lidt hurtigere og man kommer uden om betalings anlæget ..
Kommer jo an på chaufføren :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Toget køre jo lidt hurtigere og man kommer uden om betalings anlæget ..
Betalingsanlægget tager ingen tid, hvis du har brobizz. Så kan du køre lige igennem. Der er aldrig kø, højst et par biler lige efter hinanden. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Betalingsanlægget tager ingen tid' date=' hvis du har brobizz. Så kan du køre lige igennem. Der er aldrig kø, højst et par biler lige efter hinanden. :)[/quote'] Hørt!! og man skal jo også tænke på at toget holder stille fra tid til anden, om ikke andet så for at tage passagerer af og på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hørt!! og man skal jo også tænke på at toget holder stille fra tid til anden' date=' om ikke andet så for at tage passagerer af og på.[/quote']Af uransagelige årsager holder tog også ofte stille uden grund. Sådan bare midt i det hele. Eller klassikeren:
  • "DING DONG....vi har lidt kø ind til Hovedbanegården, og venter på at det bliver vores tur. Vi forventer at køre igen lige om lidt...KNAS"

10 minutter senere....scenen gentager sig. Derfor valgte jeg, efter et par mdr med tog til Ørestaden, at investere i en Brobizz og en nyere bil. Og fortrød det ikke et sekund.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal nu kun til Ørestaden så derfor syntes toget som et bedre valg ... Derudover ville jeg hvis jeg ikke skulle bruge toget køre på MC og som bro kundeservice lige idag har bekræftet så må en MC ikke køre gennem brobizz banen ... Vi kunne jo få bommen i hovedet ... Så der vil altid være kø for en MC ... Også selvom det er dyere for dem at komme over :-/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så der vil altid være kø for en MC ... Også selvom det er dyere for dem at komme over :-/
Du misforstod mig, Jonas - der er hellerikke noget kø-problem i resten af anlægget. Det tager højst et par min. normalt. Selvfølgelig er der altid nogle fæhoveder, der ikke kan finde ud af det, men så er du jo heldig, at du hurtigt kan trække over i en anden bane, når du er på MC. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hvorfor kan der ikke laves en bane uden bom ... Har set betalings anlæg der fungere fint uden bom i mange andre lande ... Det sørger også for at en forvirret billist ikke blokere hele anlæget hvis de køre forkert ...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Bizz-banen til højre, for lastvogne og busser, er egentlig bare en almindelig bane der har Bizz-læser i loftet. Du skal stille hen til bommen - ofte lige stoppe op - og så registreres din Bizz...og *zoooom* Ofte er banen lige ved siden af den almindelige Personbils-Brobizz-bane også åben, og tager imod folk med Den Lille Grå-Hvide. Men...kig på skiltene - de viser med al tydelighed hvilke baner der guffer bizz´er. Du skal nok bare lade være med at køre knallerten igennem det almindelige brobizz-anlæg. Så kommer der en masse selvlysende veste efter dig ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites