Pakwhan 10 Anmeld indhold Besvaret March 5, 2006 Jeg har også læst Antons indlæg, som jeg læser det kan man godt få fradrag for Renter og a-kasse (§5 A-D) og få overført sin ægtefældes fradrag, hvis hun/han 1. ikke selv har nogen indkomst (bruger fradraget selv) 2. Er fuld skatte pligtig til Danmark Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret March 6, 2006 Snakker om Antons indlæg i DENNE tråd... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret March 6, 2006 Snakker om Antons indlæg i DENNE tråd... :) Ja og nu har jeg læst det indlæg igen og igen og forsøgt at sie informationer om Tonga og alt muligt andet fra. Jeg læser: "Som begrænset skattepligtig skal man oplyse sine indkomster til DK, og der er så fradrag for de udgifter, der relaterer sig til indkomsten, dvs. befordring og fagforening - intet andet og dermed BASTA! Er man gift, kan man så, hvis ægtefællen ikke har indkomst fra DK, få det personfradrag, som ægtefællen ville have fået i DK, som et ligningsmæssigt fradrag." Dvs at benytter man sig IKKE af grænsegængerreglen gælder ovenstående som begrænset skattepligtig... man har altså ikke andre fordrag end dem der relaterer sig til indkomsten... som Anton skriver dvs. befordring og fagforening... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret March 6, 2006 Jeg læser Antons indlæg sådan, at hvis jeg er grænsegænger og bruger disse regler (kan man andet?), tjener 100 % i DK, og fruen begynder at gå hjemme uden nogen indtægt, hverken fra DK eller S, så kan jeg fratrække alle mine ligningsmæssige fradrag (befordring, a-kasse, børnebidrag fra sønnen af tidligere ægteskab, renter osv) + hendes personfradrag også kaldet ægtefællefradraget, efter grænsegængerreglerne. Hvis vores huslån står i vores begges navne, mister vi fruens rentefradrag i og med hun jo ikke har nogen indtægt at fratrække det i, så derfor er det smart at få ændret lånet til mit navn, så jeg også har det fulde rentefradrag. Er det korrekt forstået ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret March 6, 2006 Homer dit kloge hoved... Nu har jeg talt med SkatØresund og svaret er ret klart. Valg 1: Du er begrænset skattepligtig under grænsegængerreglen. Du får fradrag for befordring, renteudgifter på svenske lån, A-kasse og fagforening. Du kan IKKE få ægtefællefradrag. Valg 2: Du er stadig begrænset skattepligtig men IKKE under grænsegængerreglen. Du får fradrag for befordring og fagforening men IKKE A-kasse og svenske renteudgifter. Du kan få ægtefællefradrag hvis ægtefællen ikke har indtjening i Danmark. ANTON HVOR ER DU....:) Inden Homer slår mig ihjel... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret March 6, 2006 Juhuuuuuuuu... Jamen så behøver vi vel ikke at ævle mere rundt i dén tråd?? Bliv gift, sørg for at konen får alt rentefradraget i Sverige (ved at alle lån står i hendes navn), og lev det søde liv.. Når I så skal skilles engang slipper du også for at skulle betale gælden tilbage... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Plesner 10 Anmeld indhold Besvaret March 6, 2006 Nice - havde aldrig troet at der kunne komme penge ud af at blive gift!! :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret March 6, 2006 Nice - havde aldrig troet at der kunne komme penge ud af at blive gift!! :-) Hvornår er det så ?? :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret March 6, 2006 Da jeg bor i Sverige og har arbejde i DK, er jeg begrænset skattepligtig til DK. Min indkomst skal beskattes i DK. Som begrænset skattepligtig har jeg ret til at fratrække befordring og fagforeningskontingent. Jeg har renteudgifter og betaler også A-kasse-kontingent i DK, men i min svamperus har jeg ikke opdaget grænsegængerreglerne, og der er derfor ikke fradrag for renteudgifter eller mit A-kasse-kontingent. Et dårligt svampetrip gør, at jeg lægger svampene på hylden, og sé - dér ligger sørme Kildeskattelovens § 5 A-D printet ud og lamineret (hvad man ikke gør med svampetoxiner i blodet...). Med Kildeskattelovens § 5 A-D i hånden går jeg op til SkatØresund og siger: "Jeg vil gerne bede om at få fradrag for renteudgifter og A-kasse." Og da jeg opfylder kravene til at være grænsegænger i skattemæssig forstand, er jeg nu berettiget til at fratrække renteudgifter og A-kasse. For at gøre en kort historie endnu kortere er jeg nu blevet gift. Da jeg som grænsegænger i skattemæssig forstand siger til SkatØresund, at jeg nu er blevet gift, siger SkatØresund til mig: "Så skal vi have din kones indkomster og fradrag at vide, så vi kan beregne eventuelt uudnyttet personfradrag og uudnyttede bundfradrag." Nu ligger det sådan, at min kone ikke tjener en rød reje, så hendes indkomster og fradrag er 0 kr. (også i svenske (kurs: 0,80 , red.)). Derved får jeg hendes personfradrag overført til min skatteberegning, ligesom hendes uudnyttede bundfradrag i en eller anden skat (svampe er ikke just befordrende for hukommelsen) også bliver overført. Vi kunne også have valgt en anden løsning: jeg kunne have valgt at få min kones fiktive danske personfradrag som et ligningsmæssigt fradrag på linie med befordringsfradrag, men så bortfalder min ret til at fratrække renteudgifter og A-kasse. Så om det er en god idé afhænger af størrelsen på de mistede fradrag og uudnyttede bundfradrag. Nu begynder min kone så at tjene penge. Er jeg grænsegænger i skattemæssig forstand, skal hun oplyse sine indkomster og fradrag, så der kan beregnes om der skal overføres uudnyttede bundfradrag og personfradrag til mig. Da hun tjener en million om året, er der intet at overføre til mig. Alternativt kan jeg bede om hendes fiktive personfradrag som et ligningsmæssigt fradrag, men igen gå glip af fradrag for renteudgifter og A-kasse, men hendes indkomst i Sverige, Tuvalu eller Nicaragua skal ikke oplyses til det danske skattevæsen. Det er faktisk muligt at beregne den danske del af skatten. Som andetsteds anført kan man som svensk bosiddende med fordel anvende en skattekommune med en kommune- og amtsskatteprocent på sammenlagt 32 og anføre, at man ikke er medlem af folkekirken. Derved får man sin skat beregnet som begrænset skattepligtige. Så kan man prøve at gifte sig og indtaste konens indkomster og fradrag og se, om det sænker ens samlede skatter. Så kan man prøve at fjerne konen, renteudgifter, A-kasse og pensionsbidrag og tilføje et beløb svarende til personfradraget i en rubrik under Ligningsmæssige fradrag. Så kan man se hvad det bevirker. Øvelsen slutter selvfølgelig ikke her, for med renteudgifter i måske to lande, indkomst fra to lande og et svensk skattesystem, der ligner et dansk ét af slagsen er der jo materiale nok til, at man måske bytter den laminerede udgave af Kildeskattelovens § 5 A-D ud med de gode, gamle svampe og fortaber sig i et trip, der med garanti sender bund- og mellemskat i baggrunden... For god ordens skyld er der ikke mulighed for at mixe og matche som man vil i et indkomstår. Jeg vil lige til sidst understrege, at jeg ikke bruger svampe, hverken til hverdag eller fest, men har oplevet mennesker, der var under indflydelse af noget stærkere end Portobello-svampe - de var ikke i stand til at gennemføre en skatteberegning. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret March 7, 2006 Jeg bøjer mig i støvet (et sted hvor der ikke er svampe) og siger velkommen tilbage Anton. Uden at vide HVAD forskellen er, kan jeg se af dit skriv at der er forskel på et fradrag og et ligningsmæssigt fradrag. Og det kan jeg også regne ud betyder noget i forhold til hvor meget det egentlig giver på bundlinien af lønsedlen. Inden jeg nu beder min bank om at lave beregningen (hvis de gider det) så vil jeg bare lige høre dig hvor børnebidrag til barn af tidligere ægteskab hører ind. Er det i den klump der "forsvinder" hvis jeg vælger ligningsmæssigt fradrag ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret July 1, 2013 Jeg tillader mig lige at genoplive denne (lidt ældre) tråd :) Jeg synes at have hørt rygter om at reglerne for ægtefællefradrag er afskaffet selvom man er hjemmehørende under grænsegængerreglerne. Nogen der kan be/afkræfte det? Derudover forvirrer jeg mig selv lidt når jeg læser på SKAT's hjemmeside, idet der står både om ægtefællefradrag og uudnyttet personfradrag. Hvad er forskellen for de 2, for de handler vel begge om at flytte fradrag fra den person som ikke kan udnytte dem til den der kan? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2013 Ægtefællefradraget blev afskaffet i 2011 http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1624718&chk=203981 Det krævede også at du IKKE anvendte grænsegænger reglerne, så for mange var det nok ikke så interessant. Uudnyttet personfradrag gælder stadig, og det ordner Skat helt automatisk ifm behandling af selvangivelsen - http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789813. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2013 Ægtefællefradraget blev afskaffet i 2011 http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1624718&chk=203981 Ja ok, så er den ligesom parkeret... Fandt bare noget på Ægteskab uden grænser's hjemmeside hvor folk talte om at de fik det alligevel... Men det må være SKAT der klokker i det... Uudnyttet personfradrag gælder stadig, og det ordner Skat helt automatisk ifm behandling af selvangivelsen - http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789813. Hvordan fungerer det så i praksis med det? Der står jo at det gælder for fuldt skattepligtige, men finten er jo netop hvis den ene part ikke anvender sit personfradrag kan den anden få det... Og i tilfældet med os der bor i udlandet er reglerne jo sådan at den part som ikke har nogen indtægt i DK vil ikke være skattepligtigt hertil... I hvert fald som jeg tolker det... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2013 Hvordan fungerer det så i praksis med det? Der står jo at det gælder for fuldt skattepligtige, men finten er jo netop hvis den ene part ikke anvender sit personfradrag kan den anden få det... Og i tilfældet med os der bor i udlandet er reglerne jo sådan at den part som ikke har nogen indtægt i DK vil ikke være skattepligtigt hertil... I hvert fald som jeg tolker det... Ahhh - hvis du ikke er skattepligtig til DK så har du mig bekendt heller ikke noget fradrag. Og dermed heller ikke noget uudnyttet fradrag at overføre til ægtefællen. Hvis begge arbejder i DK og bor i SE så "virker" det - det ved jeg af erfaring. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2013 Ahhh - hvis du ikke er skattepligtig til DK så har du mig bekendt heller ikke noget fradrag. Og dermed heller ikke noget uudnyttet fradrag at overføre til ægtefællen. Hvis begge arbejder i DK og bor i SE så "virker" det - det ved jeg af erfaring. Jeg er, men min anden halvdel er ikke... Så det var om det virkede hvis ikke begge arbejdede i DK? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2013 Det er jeg stort set helt sikker på at det ikke gør.. Så - du må hellere ringe til Skat i DK og spørge dem ad - de plejer at være hjælpsomme nok :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret July 3, 2013 Det er jeg stort set helt sikker på at det ikke gør.. Så - du må hellere ringe til Skat i DK og spørge dem ad - de plejer at være hjælpsomme nok :) Dem havde jeg skrevet til for noget tid siden, de er jo bare ikke altid så hurtige. Men svaret kom her: Ægtefællefradraget er afskaffet ved lov pr. 01.01.2011. Nu skal du omfattes af grænsegængerreglerne for at blive sambeskattet med din ægtefælle. Ved sambeskatning overføres personfradrag fra ægtefælle afhængig af ægtefælles globalindkomst. Du skal derfor også oplyse, hvor meget indkomst din ægtefælle forventer udenfor Danmark. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites