Jump to content
Mc.Kinnell

Ægtefællefradrag IGEN IGEN

Recommended Posts

Nu UNDRE jeg mig altså igen igen Ringede i dag til Skat Øresund og talte med en nok så klåg ung mand ( jah han har vel været på min alder) ;) Som kunne fortælle mig at vi skam var berettiget til ægtefællebidrag :th2: MEN :scared: Han syntes nu bare vi skulle vide at hvis min mand valgte at få det så ville alle hans fradrag for renter, pensionsfradrag og a-kasse fradrag + en mere som han ikke lige kunne huske fra falde ........ Nu er det så jeg undre mig - er det en hemmelighed for de inviede for jeg er ikke støt på det nogensteder?????? Eller er det mig der har fået en gang ørebæ? Aj vel ??? Nåmen så kan jeg da bare overtage evt. renter - pensionsfradrag ... hvad er det ?? Og A-kasse øvbøv det må vi jo så undvære eller noget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ægtefælle fradrag Hej, Ja det er rigtigt, jeg fik også fortalt at jeg ville miste mine fradrag, men man kan få "personfradrag for sin ægtefælle, hvis vedkommende ikke selv arbejder i Danmark" som åbenbart er det samme, hvor man ikke mister sin øvrige fradrag... Kan anbefale at du tager ind til Øresunddirekt som ligger på HC andersens Boulevard , de ved alt om det

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hop! Stoldt! Eller "STOP! HOLDT!", før vi forvirrer alt for mange med at sige, at man ikke kan få én ting, men man derimod kan få en tilsvarende, der virker som det man ikke kan få i første omgang. Når man som gift person bor i Sverige og har indkomst fra DK, er man begrænset skattepligtig til DK. Dvs. man skal oplyse DK om de indkomster man har der skal beskattes i DK. Hvad man har af Trinidadsk & Tobagoansk indkomst rager ikke DK (frem til et vist punkt - mere senere). Så oplysningspligten BEGRÆNSER sig til den danske del. Ikke noget med at man har en indkomst, der så skal begrænses og beskattes efterfølgende. Som begrænset skattepligtig skal man oplyse sine indkomster til DK, og der er så fradrag for de udgifter, der relaterer sig til indkomsten, dvs. befordring og fagforening - intet andet og dermed BASTA! Er man gift, kan man så, hvis ægtefællen ikke har indkomst fra DK, få det personfradrag, som ægtefællen ville have fået i DK, som et ligningsmæssigt fradrag. "Hvad er et ligningsmæssigt fradrag?", lyder det gode spørgsmål så. Et ligningsmæssigt fradrag er fx fagforening, befordring, underholdsbidrag. Man får altså ægtefællens danske personfradrag på 37-38.000 som et ekstra fradrag. Men det her forudsætter alt sammen, at ægtefællen ikke har indkomst fra DK. Har ægtefællen indkomst fra DK, kan man ikke få ægtefællens personfradrag som et ligningsmæssigt fradrag, da ægtefællen jo selv gør brug af sit personfradrag. Vil man som bosiddende i Sverige med indkomst fra DK gerne have fradrag for fx A-kasse og renteudgifter, er man pisket til at bruge reglerne i Kildeskattelovens § 5 A-D, der udvider ens fradragsmuligheder således, at der er fradrag for fx renteudgifter og A-kasse. Konsekvensen for den gifte person er, at ægtefællen så bliver anset som fuldt skattepligtig til DK, og ægtefællen skal derfor oplyse DK om sine indkomster og fradrag, således at det danske skattevæsen kan beregne et eventuelt uudnyttet dansk personfradrag og eventuelt uudnyttede danske bundfradrag. Tjener ægtefællen kassen, ville ægtefællen selv kunne udnytte sit danske personfradrag, og der ville ikke være nogen uudnyttede bundfradrag at overføre. Der er dog ingen dansk skat for ægtefællen, men man laver beregningen. Tjener ægtefællen derimod ikke en krone noget sted i verden, er der jo ikke brugt af det fiktive danske personfradrag, ligesom der er uudnyttede bundfradrag, der kan overføres til den ægtefælle, der har indkomst fra DK. Denne ordning virker beskatningsmæssigt bedre, da de uudnyttede bundfradrag også kommer i spil i modsætning til den første situation, hvor det kun var personfradraget man fik. Bruger man reglerne i Kildeskattelovens §! 5 A-D, og ægtefællen har indkomst fra DK, er der tale om ganske almindelig sambeskatning, som hvis man boede sammen i Fjends kommune eller på en husbåd på Vejle Fjord. For at kunne benytte reglerne i Kildeskattelovens § 5 A-D, skal man have 75 % eller mere af sin indkomst fra DK, og det er jo heller ikke noget problem for mange af os, der jo har 100 % af indkomsten fra DK, men har man lige sænket et Greenpeace-skib i New Zealand for den franske stat eller høstet tobaksplanter i Trinidad & Tobago, skal denne indkomst med i beregningen af om man opfylder 75%-kravet. Opfylder man ikke kravet, kan man ikke få fradrag for renteudgifter, A-kasse osv., men til gengæld få ægtefællens personfradrag som et ligningsmæssigt fradrag, hvis ægtefællen ikke har indkomst i DK. Husk at hvis I begge to står på et lån, skal renteudgiften fordeles 50/50 - ellers må I lave lånet om, så den ene kun står på. Det er den eneste måde, hvorpå man kan få hele renteudgiften over til sig selv på. Om renteudgiften står hos den ene eller den anden er fløjtende, da det vil give det samme udbetalt hver måned. Så hvis I begge arbejder i DK, vil det være en lidet anbefalelsesværdig finansiel disposition (=knald i låget) at fratage den ene fradrag for fx A-kasse, mens den anden får rentefradraget. Det får I mindre ud af pr. måned.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, grunden til at jeg ikke er ansat på SkatØresund er, at jeg ved SkatØresunds oprettelse havde en stilling i en anden kommunal skattemyndighed end København. Kunne have søgt, men valgte af personlige grunde ikke at gøre det. Anton's Papskæreri & Neonb- Øjning eller kort: APNØ

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Anton Jeg har også et lille spørgsmål til dig. Min kæreste og jeg flytter til Sverige 1 november og vi arbejder begge i DK, men jeg arbejder på en ambassade og så bliver jeg skattefri i DK og S. Hvis vi nu bliver gift kan hun så overtage alle mine fradrag?? Takker!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nig, jeg skal lige høre hvorfor du er fritaget for skat i DK. Det normale er, at normale "dødelige" danskere, der bliver ansat på fx den amerikanske ambassade, bliver lokalansat. I det tilfælde vil skattevæsnet anse ambassaden som en ganske almindelig udenlandsk arbejdsgiver, og der skal så betales almindelig dansk skat OG ARBEJDSMARKEDSBIDRAG FRA 1.7.04. Din skat vil så blive opkrævet på girokort sammen med AM-bidraget på 8%. Alternativt får du på årsopgørelsen en stor restskat og stor rest på AM-bidraget, evt. begge med tillæg. Hvis du er udsendt af en fremmed magt (dog ikke udenjordisk) og skulle flytte til DK på grund af din stilling, er du ganske rigtigt fritaget for at skulle betale dansk skat, men er så underlagt dit ambassadelands beskatning, der jo umiddelbart er mere venlig end den danske. Her slipper du også for AM-bidrag. Så skrubber du gulve i kantinen på den amerikanske ambassade, eller er du Mongoliets ambassadør i DK? Det kunne også være du er udenjordisk - i så fald er min leder på arbejde :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Anton Jeg betaler skat nu, men når jeg flytter til Sverige vil Danmark ikke have noget med min B skat at gøre, og i Sverige siger de at hvis du arbejder for en udenlandsk virksomhed i et andet land (Danmark) så skal man ikke betale skat i Sverige. Jeg vil gerne betale skat så kan jeg i det mindste trække kørsel og alt andet fra, men sådan lyder det ikke som i øjeblikket.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Nig. På stående fod (eller rettere: siddende rumpe) vil jeg sige, at du fortsat skal beskattes i DK. Man skal beskattes, hvor man arbejder, og det er jo i dit tilfælde DK. Musikere, skuespillere og andet godtfolk, der bor i Sverige, men som får en indkomst for noget arbejde udført i DK skal også beskattes i DK af denne indkomst. Hvorfor du falder uden for nummer er jeg ikke helt med på - af flere grunde: 1) du skal for h...... betale skat ét eller andet sted - ellers søger jeg Mette Vuns ambassadearbejde... 2) spørgsmålet om social sikring - vil du/skal du høre under svensk eller dansk social lovgivning? Der er lidt at forholde sig til, for hvis du og kæresten en gang får barn, er det så svensk eller dansk barsel, som du vil have? Det er svensk, men hvis du nu regner med at kunne få svensk, men får dansk, er det jo surt (og det er barselsordning vi snakker om). Din arbejdsgiver, som jo er en ambassade, er jo fløjtende ligeglad med din sociale sikring - skulle man tro, men hvis du skal socialt sikres i Sverige, skal din arbejdsgiver måske også betale sociale svenske afgifter, som er på 33-34% af din løn. Så hvis du har en løn før skat på 20.000 nu, kommer din arbejdsgiver altså at få udgifter på 30.000 på dig om måneden. Mit argument for fortsat dansk beskatning er ganske simpelt: hvis skattefar finder ud af, at du har arbejdet sort for firmaet Egons Pengeskabstransport i Sorø eller Tappernøje, så er de nok temmelig ligeglade med om du bor i Sverige, Mali eller Paraguay - du skal nok få et hak over fingrene, ørerne i maskinen og et skattesmæk i den bare alligevel. Om Egons Pengeskabstransport så hedder "Embassy of the United States of America", Mongolian Embassy & Barbecue eller noget helt tredje er vel hip som hap. Men prøv at tale med SkatØresund - det er dem, der i sidste ende afgør sagen... Hvis de siger, at du ikke skal betale skat i DK, vil det så gøre en forskel på om du er: 1) skattepligtig i DK, men skattefritaget af din ambassadeløn 2) ikke skattepligtig i DK Ved 1) kommer din sociale sikring så ind i biledet, hvorfor jeg vil opfordre dig til, efter snakken med SkatØresund, at tage en snak med den Sociale Sikringsstyrelse (www.dss.dk). Det kan være at SkatØresund vil have du snakker med DSS først, så de kan få dig be-/afskattet korrekt. Ved 2) har du intet med DK at gøre. Intet personfradrag, intet bundfradrag, intet fradrag for kørsel, intet, intet, nada. Der er så heller ikke noget at overføre til din eventuelle kone, og dine renteudgifter, A-kasse og hvad du ellers har kan ikke bruges til noget. På den anden side betaler du så ikke skat. Beskattes du i DK, kan du jo selv gøre brug af dine fradrag, hvis du vil under (og opfylder) grænsegængerreglerne. Men få det hele på det rene - det vil jo være surt at skulle efterbetale 1½ års skatter og AM-bidrag med tillæg på et tidspunkt, hvor man ikke har midlerne til det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

{begin off-topic indlæg=y

Det er svensk, men hvis du nu regner med at kunne få svensk, men får dansk, er det jo surt (og det er barselsordning vi snakker om).
Anton...jeg elsker dine små sprogblomster :) {end off-topic indlæg=y

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

for at skyde en bemærkning til alle de indlæg der er her, så er det totalt sindsygt og hul i hovedet de regler, som i øvrigt kan læses her http://www.skat.dk/getFile.aspx?ID=5405 og jeg fik dem confirm af øresund idag, når jeg bliver gift og hvis jeg vælger at få min konens fradrag, så går jeg glip af renteudgifter som er 5500kr pd md, kapitalpension som er 12000kr pd år og a-kasse som er ca 400kr pd md, ja man behøver jo ikke en lommeregner til det, det er jo helt oppe i 80000kr pr år jeg vil miste, hul i hovedet, fordi man er begrænset skatteborger, hvis man var blevet gift i dk, ja så ville der ikke være nogle problemer, men ok udlændinge loven i dk stinker sååå. håber sgu de lavet det her om, sådan som det ser ud nu, så skal jeg i hvert fald ikke have min konens fradrag, så går jeg sgu da fallit.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ægtefællefradrag og rentefradrag har intet med hinanden at gøre. Ægtefællefradraget (i denne sammenhæng) har kun betydning, hvis den ene arbejder i DK og den anden INGEN indtægt har i DK... Dumbom!! :D (whatever that is...) :scared:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm nå tror jeg lige jeg skal have det bøjet i neon. Vi er pt. ikke gift Begge danske statsborgere Flyttede herover juli sidste år Har et svensk huslån fordelt 50/50 Jeg arbejder i danmark og betaler dansk skat og har rentefradrag fra huslånet Hun arbejder i malmø og betaler svensk skat og har rentefradrag fra huslånet Ville det være en fordel for os at blive gift så jeg kunne bruge hendes personfradrag?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hmm nå tror jeg lige jeg skal have det bøjet i neon. Vi er pt. ikke gift Begge danske statsborgere Flyttede herover juli sidste år Har et svensk huslån fordelt 50/50 Jeg arbejder i danmark og betaler dansk skat og har rentefradrag fra huslånet Hun arbejder i malmø og betaler svensk skat og har rentefradrag fra huslånet Ville det være en fordel for os at blive gift så jeg kunne bruge hendes personfradrag?
.......NEJ.....!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Delte meninger kender nogle med samme opsætning som jer og han for hendes danske personfradrag. Fik det tilmed lige bekræftet i går, og de har gjort det i et par år nu !!!! Så....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så bøjer vi det lige i neon for (forhåbentlig) sidste gang: Hvis du "vælger" at få din kones/mands personfradrag, mister du retten til dine "egne" ligningsmæssige fradrag. Disse er følgende (og ikke begrænset til): -Fagforening/A-kasse -Befordring -Renteudgifter Har du ikke nogle af ovennævnte fradrag kan det som regel svare sig at udnytte konens/mandens personfradrag. Som udgangspunkt må man gå ud fra at de fleste der pendler til Danmark som minimum har et (betydeligt) befordringsfradrag, og en del også rentefradrag. Fagforening/A-kasse er et levn fra en svunden tid, men af en eller anden årsag er der også en masse, der betaler til sådanne... Summa summarum: For en "gennemsnitspendler" kan det IKKE betale sig!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Homer nu forvirrer du mig... Ægtefællefradraget kan du få hvis du er begrænset skattepligtig men ikke lader dig omfatte af grænsegængerreglen.. Det du mister ved ikke at vælge grænsegængerreglen er: * renteudgifter til boliglån i Sverige * andre private renteudgifter * udgifter til arbejdsløshedskasse (når det er en dansk arbejdsløshedskasse) *bidrag til visse velgørende foreninger *underholdsbidrag (til tidligere ægtefælle og til børn under 18 år, der ikke bor hjemme) *obligatoriske udenlandske sociale bidrag. og IKKE befordring, som hører under de almindelige regler for begrænset skattepligtige. Du kan selv læse mere på: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=168223&vID=0&i=2#i168223 Så Plesner, selvom det er et ringe argument for at gifte sig så vil jeg tro det ville kunne betale sig for jer. Det kommer lidt an på om din kommende kone kan fratrække hele jeres renteudgift i Sverige, for den ret mister du. Men kan hun det, og du kan få ekstra fradrag i DK så er de øvrige poster vist til at overse. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl, men jeg kan ikke se det skulle omfatte befordringsfradraget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
I stedet for at tærske mere langhalm på et emne der ER besvaret herinde utallige gange - bl.a. i denne tråd - så læs den gode "Anton"s indlæg tidligere..
http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=1770&highlight=%E6gtef%E6llefradrag Er det den her du mener?? Jeg ønsker virkelig ikke tæske langhalm... så hjælp mig lige med at finde tråden.. (og ja jeg har brugt søgefunktionen!!!) På forhånd tak..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites