Janteploven 10 Anmeld indhold Skrevet July 23, 2005 Først god weekend til jer alle :th2: Det er vores plan at flytte ind i vores nye lejlighed til Oktober og det glæder vi os meget til! Vi er dog meget forvirrede ang. bostadrättforeningens rolle i vores nye svenske liv. Vi har lavet en reservationsaftale på en stor nyopført lejlighed som ligger helt ud til vandet og det giver i teorien en lækker udsigt, men en af stuerne har en bærende væg som skygger meget for udsigten og den vil vi meget gerne fjerne. Da den bærer en del af tagkonstruktionen (øverste etage) er det selvf. ikke let, men det skulle kunne være muligt at lave en ny mindre afskærmende konstruktion som feks en bærende søjle som man ser i mange nyere byggerier. Mit spørgsmål: Er her nogen som ved hvordan den bedste fremgangsmåde overfor foreningen er mht såden en ændring? Vi hart endnu ingen kontakt haft med foreningen men vi har fået at vide de godt kan være lidt tunge at danse med! Er det i første omgang forkert at se ens bostadrätt som en skal for et sted vi selv vil gøre til vores drømmebolig? En anden ting vi synes er lidt kryptiskt, kan det passe at hvis vi køber en lejlighed som feks har 4 rum så skal den også have 4 rum når vi engang måske vil sælge den igen? kunne jo godt være vi hellere ville have 2 store extra rum og at den nye køber også synes vores ændringer var dejlige og hvis ikke så er det vel kun vores problem at den tager længere tid at sælge? Hvad kan der ske hvis vi laver en sådan ændring uden at spørge dem, men iøvrigt laver alt andet så den overholder alle svenske byggerelementer og med bistand af ingeniør osv. I vores kontrakt står der kun: "Bostadsrättshaveren får inte göra någen väsentlige förändringer i lägenheten utan tillstånd av bestyrelsen." der står ikke hvad konsekvenserne er. Vi vil meget gerne høre om jeres erfaringer med ændringer i jeres lejligheder da det er et noget forvirrende område for os. med venlig hilsen Nicolaj Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret July 23, 2005 Væsentlige ændringer skal godkendes af bestyrelsen. Og det må man sige jeres projekt ér, da risikoen er et sammenstyrtet tag. Konsekvenserne kan blive, hvis i ikke informerer styrelsen, at i bliver smidt ud af foreningen - og i yderste konsekvens retsligt efterspil. Så i bør nok snakke med dem :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Janteploven 10 Anmeld indhold Besvaret July 23, 2005 Hej Gio, Du har helt ret det er ikke noget at spøge med :) Vi må håbe de er til at arbejde med. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret July 23, 2005 Husk på, at i også skal sove om byggetilladelse (bygglov som det hedder på svensk) for at lave sådan en ændring - når det nu drejer sig om en ændring af en bærende væg. Jeg kunne godt forestille mig, at det vil være meget svært at komme igennem med. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thsk 11 Anmeld indhold Besvaret July 23, 2005 Og velkomne til Piren, for det er vel der i skal flytte ind? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Janteploven 10 Anmeld indhold Besvaret July 23, 2005 credde: Tak for den information! Det var endnu en "lille" detalje vi ikke havde taget med i vores overvejelser. thsk: nej det er ikke piren vi skal flytte ind i, det er en af Bo01 lejlighederne der er ved at blive "ombygget", det har ikke boet nogen i den endnu, og vi skal overtage den med accept af en del ændringer som en anden person, der sprang fra kontrakten, havde ønsket. Lidt en underlig situation, men vi ser store muligheder i lejligheden hvis vi kan få vores ændringer i hus :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
videdal 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2005 Hej Nicolaj, Det lyder som en FED lejlighed - og det er også et skønt område Bo01 ligger i!! Min mand og jeg bor i bostadsrätt og har derfor også en forening at 'svare for' - men som jeg læser vores kontrakt, har vi ingen begrænsninger - kun udendørs mht. farvevalg og sådan nogle andre småting (vi bor i halv dobbelthus). Men nu er det jo sådan, at så længe man holder sig indenfor lovgivningen, må disse foreninger lave de regler de har lyst til og som de bliver enige om, så vidt jeg ved. Jeg synes, det lyder suspekt at I ikke skulle må lave om på rumfordelingen... Mht. om fjernelsen af væggen er det foreningen fortolker som en 'væsentlig ændring' er jo svært at sige - jeg har tidligere fjernet en bærende væg, og den lader sig hurtigt flytte og erstatte af en jernpille (sat op af fagfolk) - det var godt nok i en ejerlejlighed - men det er forholdsvis simpelt (hvis man anser den slags arbejde som letoverstået :o) Vi påtænker en del ændringer i vores have og står i samme situation som jer mht. foreningen: Skal man satse på tilgivelse fremfor tilladelse??? Men som de andre anbefaler jer, vil jeg nok også anbefale, at I går i dialog med dem - jeg kan bare ikke se, det er en 'væsentlig ændring' - jeg kunne forstå om I flyttede køkkenet, eller noget i den stil. Væggen kan jo ALTID sættes op igen... Held og lykke med det! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2005 Ææææ en bærende væg i et betonhus ER en "væsentlig ændring"... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2005 At ændre på en bærende væg er ALTID en væsentlig ændring. Man skal fremsende statiske beregninger, som viser at ændringen kan holde mindst samme styrke som før. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites