Guest Foreningen for Stemmeret Anmeld indhold Skrevet July 21, 2005 Nu har vi været i gang længe, og nu begynder det at blive alvor: Vi vil have stemmeretten tilbage. Som bekendt og nævnt flere gange, skal man lyve for at at kunne stemme, hvis, man ikke er så heldig at falde ind nder en af de seks stærkt diskriminerende undtagelser fra grundlovens § 29. Derfor vil vi føre en sag mod staten i håbet om at vi får stemmeretten tilbage til ALLE danske statsborgere. Læs mere på www.stemmeret.webbyen.dk Du kan støtte sagen både moralsk og så sandelig også økonomisk. Brug også vores blog: http://stemmeretsdebat.blogspot.com/ mvh Johnny Larsen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Karina 20 Anmeld indhold Besvaret July 21, 2005 Jeg må altså lige komme med en kommentar her. Vi er jo altså flyttet til et andet land. Jeg kan ikke helt forstå, hvorfor pokker vi skulle have ret til at stemme i et land, som vi ikke længere bor i. Hvis jeg stadig var bosat i Danmark, så ville jeg godt nok blive pissed over at de danskere som frivilligt vælger at bosætte sig i andet land, skal være med til at bestemme, hvorledes det danske samfund skal være opbygget. Man kan jo fortsat være medlem af et politisk parti, hvis man har lyst. Tænk hvis de havde de regler i nogle af de lande i verden, hvor der er hundrede af tusinde statsborgere som er flyttet. VH Karina Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest gæst Anmeld indhold Besvaret July 21, 2005 Reglerne forfra Kære Karina Du har fået reglerne galt i halsen. Hovedparten af verdens +170 lande har regler, der sikrer at statsborgere kan stemme, selvom de er flyttet til et andet land. Danmark er ikke et fantastisk land når det kommer til borgerrettigheder i forhold til det resterende Europa eller verden. Det er da kun rimeligt at danske statsborgere i udlandet kan stemme - ligesom irakiske statsborgere havde mulighed for at stemme da Irak afholdt de første valg for nyligt. Som du nok så i fjernsynet stemte de i Taastrup. Så også på det område er Danmark en bananrepublik. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Karina 20 Anmeld indhold Besvaret July 21, 2005 Jeg må så erkende at jeg er uenig i de regler de andre lande har. Synes altså stadigdet er helt okay, at jeg ikke må stemme i det land jeg er født, når jeg har valgt at flytte til et andet permanent. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest gæst Anmeld indhold Besvaret July 21, 2005 ikke overraskende Kære Karina Ikke overraskende. Danskere har nemlig oftest en opfattelse af, at den måde vi gør tingene på er verdens bedste. Men når nu de fleste andre lande har sådanne regler kunne det være at det var fornuftigt at gøre det samme i Danmark. DAKOLAS lov (De Andre Kan Også Læse og Skrive) gælder også i Danmark. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke 10 Anmeld indhold Besvaret July 21, 2005 Hej Karina Jeg tror ikke, at jeg ville have samme problem med min "retsløshed" hvis jeg så til gengæld fik ret til at afgive min stemme i Sverige (hvor svenskerne jo i øvrigt har stemmeret uanset, hvor de er bosat i verdnen. Men stemmeretten hænger sammen med statsborgerskabet - og jeg er stadig dansk statsborger, selvom jeg er flyttet til Sverige. Alternativt skal man til at ændre statsborgerskab, hvis man bliver "fuldblods-øresundsborger", som man fra politisk side jo også har et ønske om i Øresundsintegrationens navn. Hvis den eneste mulighed for at få stemmeret tilbage er at skifte statsborgerskab,, så er der jo ikken megen integration over det - så er vi jo bare danskere og svenskere på hver side af sundet og ikke borgere i en region. Og så skal jeg i øvrigt ikke gøre mig klog på det med statsborgerskabsskift, men kan ikke helt forestille mig det er let :-) Desuden betaler jeg jo stadig min skat i Danmark - lidt mærkeligt at blive beskattet men ikke via en stemmeret have indflydelse på hvem, der bestemmer, og hvor meget jeg skal betale i skat... Hilsner Rikke Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Karina 20 Anmeld indhold Besvaret July 21, 2005 Hej Rikke. Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at stemmeretten hørte sammen med dér hvor man bor. Jeg vil helst have indflydelse på det samfund, som jeg nu engang selv har valgt og bo i, end det som jeg har valgt at flytte fra. Det kunne jo være smart med et øresunds-statsborgerskab, så kunne man jo evt. selv vælge i hvilket land man ville stemme, og dermed ville denne diskution være irrelevant. Vi betaler skat i Danmark, men vi må jo heller ikke glemme at en hel del af de skattepenge biver overført til den svenske stat. Så vi betaler jo rent faktisk skat i begge lande. Endnu et argument for at det skulle være op til den enkelte at bestemme. Problemet er jo ikke nødvendigvis de danske eller de svenske regler. Men fordi de ikke er ens, er vi "Svanskere" kommet i klemme imellem to landes forskellige regler og dermed slet ikke har nogen stemmeret. Jeg har selv valgt at melde mig ind i det parti, som jeg stemmer på og på den måde deltage i debatten om det danske samfund, så jeg ikke føler mig helt udenfor ;o) Jeg vil så lige understrege at min mening ikke har noget at gøre med om: "Danskere har nemlig oftest en opfattelse af, at den måde vi gør tingene på er verdens bedste.", hvis jeg mente det var jeg jo ikke flyttet over sundet. Jeg er bare den type som prøver at vende mig til forandringer og forsøger at se andre måder at gøre tingene på. Vh Karina Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
oleskyum 0 Anmeld indhold Besvaret July 21, 2005 Ja og du er valgbar ved kommunevalget i Danmark selv om du bor i Sverige. Husk Villo Sigurson der var borgmester i København men boede i Sverige. Danmark er næsten det eneste civiliserede land, hvor deres statsborgere ikke kan stemme. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret July 21, 2005 Karina, For det første at man stadig statsborger, for det andet betaler mange stadig skat til Danmark og er underlagt arbejdsmarkedets regler i Danmark. Var det så ikke rimeligt at man havde stemmeret til folketinget i Danmark? I øvrigt syntes jeg reglerne er lettere diskriminerende, der er jo 117 undtagelse hvor man godt må stemme alligevel selv om man bor i udlandet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kim H 10 Anmeld indhold Besvaret July 21, 2005 Det er vist på tide, at nogen støtter Karinas synspunkter her. Når man har valgt at fraflytte Danmark, må man acceptere at det har visse følger. En anden sag, er at der måske findes andre sager/kampe, som man har langt større chancer for at få held med. Så længe det er den danske grundlov, som står i vejen for stemmeret for danskere i eksil, er det en næsten uoverskuelig kamp som skal kæmpes for at ændre på forholdene. Derfor kan man selvfølgelig godt have en smule sympati for de, der orker at kæmpe for sagen - men jeg kan som nævnt sagtens acceptere, at jeg ikke kan stemme til Folketingsvalg i DK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Foreningen for Stemmeret Anmeld indhold Besvaret July 22, 2005 retten til at vælge Det vigtige i at have stemmeret er at det en en menneskerettighed, som er nedfældet i FNs menneskerettighedserklæring. Det vigtige er at der er en ret og ikke en pligt. Altså hvis man af den ene eller anden grund ikke vil stemme, så behøver man ikke gøre det. Problemet opstår først når man gerne vil men ikke må. Det er defor det er vigtigt at retten er lige for alle - uanset bopæl, eller årsag til man ikke bor i det land, man er statsborger i. Nogle bruger øresundsregionen fordi det er den eneste mulighed for at få en bolig (der er til at betale), andre for at få en bil, andre igen for at have lettere adgang til Korv med Mos, men uanset årsagen til udflytningen bør det ikke hindre en statsborger i at have mulighed for at få indflydelse på sit hjemlands politik og drift. Selv et flertal af Folketingets politikere er enige i dette... men de turde ikke gå længere end at udvide begrebet "bopæl" en anelse. Det skete i 2003/2004, men det oprindelige mål for flertallet i Folketinget var altså at ALLE danske statsborgere skulle have stemmeret. Nu betyder det jo ikke at man skal være enige med et flertal, eller at man ikke må have en selvstændig mening. Jeg synes blot det er en uheldig holdning at have, at man vil støtte det synespunkt at nogle ikke bør kunne stemme, fordi man selv synes det er noget "pjat", når man "frivilligt" er flyttet fra sit hjemland. Det er for unuanceret... og der er mange som ikke er flyttet helt så frivilligt som andre. Mangler man en betalelig bolig mindre end 100 km fra sit job, kan man sagtens have en stor interesse i at Danmarks politik på boligområdet blev ændret, så der var boliger til andre. Det er blot en af mange knap så frivillige årsager. MEN det vigtigste er jo trods alt, at man som statsborger har ret til at stemme... konsekvensen af "modstanderindlæggene" bør jo være, at man skifter statsborgerskab. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Foreningen for Stemmeret Anmeld indhold Besvaret July 22, 2005 medlem af parti Hej Karina Jeg kom lige til at tænke på dette: Du skriver du er medlem af et parti, så er mine spørgsmål: Når du er til opstillingsmøde i partiet, må du så stemme på en kandidat? Hvorfor medlem af et parti i Danmark, når du mener, man ikke bør have stemmeret andre steder end det land hvor man bor? Hvorfor vil du have indflydelse på politiken gennem medlemsskab af parti, men ikke give andre muligheden for at have indflydelse uden at være medlem af et parti? Hvor demokratisk, synes du den holdning er? Mener du at demokrati kan gradbøjes: Intet demokrat, lidt demokrati, mere deomkrati, mest demokrati... eller er der kun to måder: 1.: Demokrati 2.: Intet demokrati. (Jævnfør: Lidt gravid eller Gravid)? Misforstå mig nu rigtigt: Jeg synes du har fuld ret til at have din mening, og jeg vil kæmpe for din ret til at have præcis den holdning du har -uden begrænsninger. Jeg håber omvendt at du vil lade mig og andre have vores :c) Det er jo altid et åbent spørgsmål om de fleste har ret eller bare er de fleste... men lad også mig påpege, at demokrati er ensbetydende med at ALLE har lige rettigheder! mvh Johnny Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
NGO 10 Anmeld indhold Besvaret August 24, 2005 Bliv svensk statsborger. Umiddelbart syntes jeg det er helt fint at vi danskere der er flyttet fra Danmark ikke må stemme i Danmark. Hvis man vil stemme, hvorfor så ikke søge om svensk statsborgerskab, straks man har boet her længe nok til at det bliver muligt? Oftest er flytningen til udlandet jo et valg man træffer fordi man ikke er enig i den måde forholdende administreres i Danmark og ikke er interesseret i at blive og bruge 50år på at ændre forholdende. Desuden er der ikke nogen danske partier som er interesserede i at ændre de danske forhold i en retning der kunne få mig til at genoverveje min flytning til Sverige. Faktisk mener jeg at man burde tage skridtet fuldt ud og ændre reglerne for udstationerede så det kun gjaldt for udstationerede i statens tjeneste at kunne bevare den danske stemmeret i forbindelse med udlandsophold. Alle andre der udstationeres, bliver det jo alligevel for deres egen skyld og ikke for "fædrelandets". For os der alligevel arbejder i Danmark, så er vores daglige beretninger til bekendte og kolleger om fortræffelighederne på den anden side af sundet, forhåbentlig nok lobbyisme til at opveje de stemmer vi i forvejen ville have givet de partier der måtte have interesse i at ændre forholdende i lille Danmark. (kan dog ikke forestille mig hvilke parti/partier det så måtte være) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
willerup 0 Anmeld indhold Besvaret August 29, 2005 Så længe jeg er med til at betale, så vil jeg også gerne have noget at skulle have sagt... Jeg vil meget gerne stemme til det ene, eller andet valg, når jeg også skal betale en del af regningen - og jeg er lidt enig med "Foreningen...". Enten har man demokrati, eller også har man ikke demokrati. Jeg er statsborger i DK, og bosiddende i SE, og betaler regninger begge steder, så jeg vil også gerne være med til at bestemme hvad, hvordan og hvorfor, især når jeg ikke kan melde mig ud af "foreningen DK" og ind i SE p.g.a. at jeg arb. i DK... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret August 29, 2005 Hvis vi er skatteydere i et land, så bør vi også have en vis indflydelse på hvordan pengene forvaltes. Længere burde den ikke være... *suk* Og hvis dette ikke kan lade sig gøre, så burde vi have kompensation i form af et eller andet "må-ikke-stemme-og-kan-derfor-ikke-få-indflydelse"-fradrag. Vi betaler jo stadig til at hjulene kører rundt i Danmark, og bureaukraterne kan nyde deres alenlange middagskaffe. Og nej...det handler ikke om at "skrabe til os", men derimod om en ret der burde være grundlovssikret. Også selvom adressen befinder sig i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Hansi 10 Anmeld indhold Besvaret October 6, 2005 Vi har ingen indflydese over politikerne. Tænk hvis en parti som DF opfandt et andet lov mod os.. Ja først den dag er vi på røven :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret October 6, 2005 Eftersom jag är svensk i Danmark, så röstar jag i 2 länder nu! I Danmark dock endast kummun-val, men i Sverige även till riksdag. Jag tycker att det är självklart att man får lov till det, i synnerhet - som ni skriver - när man arbetar och betaler skatt i det landet! Det behöver ju heller inte vara så att man lämnar landet för att man tycker att det är nåt fel på det. Man kanske blir utstationerad av sin firma, eller planerar att vara borta i några år. Klart att man vill kunna påverka hur tingen är när man kommer hem igen! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret October 6, 2005 Det behöver ju heller inte vara så att man lämnar landet för att man tycker att det är nåt fel på det. Man kanske blir utstationerad av sin firma, eller planerar att vara borta i några år. Klart att man vill kunna påverka hur tingen är när man kommer hem igen! I sandhedens navn, så kan man jo bevare stemmeretten i to år, hvis man tigger om det. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke 10 Anmeld indhold Besvaret October 6, 2005 Ja - hvis du på tro og love erklærer at du påtænker at flytte tilbage til riget inden 2 år - det er vist nogenlunde sådan ordlyden er. Det er vel dybest set ikke tiggeri, men nærmere løgn..? Synes egentlig ikke der er megen retfærdighed i at måtte lyve sig til sin ret til at stemme. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret October 6, 2005 Politikere er jo notoriske løgne og vendekåber...so whats the difference!? ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret October 6, 2005 Ja - hvis du på tro og love erklærer at du påtænker at flytte tilbage til riget inden 2 år - det er vist nogenlunde sådan ordlyden er. Det er vel dybest set ikke tiggeri, men nærmere løgn..? Synes egentlig ikke der er megen retfærdighed i at måtte lyve sig til sin ret til at stemme. Jeg skal være den sidste til at forsvare systemet. I øvrigt mener jeg ikke, det er at lyve, hvis det er som du siger, at man skal "påtænke" at flytte tilbage. Jeg går med tusind tanker, og desuden har jeg planer om at flytte til Danmark, jeg har også planer om ikke at gøre det: Plan A plan B plan C plan D... I stedet for at udhule begrebet "bopæl i riget" til det absurde, skulle man hellere udvide "riget" til også at omfatte grænseregionerne, men politikerne er så hamrende græskkatolske, når det gælder det par tusind stemmer herovre, og de højere demokratiske principper spiller ingen større rolle i den daglige jagt på at komme i pressen og score billige point på døgnpopulære emner. Det er jo ikke mere end et par måneder siden Anders Fogh sendte enhver tanke om ændring af grundloven down the drain for good med Mary-loven. Til gengæld fik han et tilfreds nik fra Dansk Folkeparti og smil fra det royale segment. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret October 27, 2005 Jeg udvandrede fra Danmark for 9 år siden. Det er det der står ud for mit cpr nr i Dk. At jeg så bor när nok til at fölge med der stadig er jo bare et tilfälde. Jeg er absolut modstander af at jeg skal have stemmeret i et land jeg ikke bor I. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret October 27, 2005 Jeg udvandrede fra Danmark for 9 år siden. Det er det der står ud for mit cpr nr i Dk. At jeg så bor när nok til at fölge med der stadig er jo bare et tilfälde. Jeg er absolut modstander af at jeg skal have stemmeret i et land jeg ikke bor I. Det må være skønt sådan at være helt fri for demokratiske drifter... Ens statsborgerskab er en mere alvorlig sag end ens tilfældige (og evt. tillfällige) opholdssted, så stemmeretten bør være knyttet til det. Da man skrev den danske grundlov forudså man ikke en tid, hvor borgerne ville flyve og fare verden rundt, og at nogen kunne bo i Sverige og arbejde i Danmark var simpelthen en utænkelig tanke. Moderne mennesker er ikke inventar, der hører til jorden. Det er en forældet tankegang. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret October 28, 2005 De 2 år er vist bare om man registrerer sig som udenlandsk Dansker,f.esk er udstationeret.Men det kräver en kontrakt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest ThomasO Anmeld indhold Besvaret November 1, 2005 Jeg syntes at stemmeretten skulle følge skattepengene. Altså at den anden vej faktisk, dem der lader os stemme som borgere også får vores skattepenge. Kanon indlæg iøvrigt Niels, nogen burde printe det ud og hænge det på på Christiansborg. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites