Nils 10 Anmeld indhold Skrevet July 17, 2005 Hvis man overvejer at sælge sin lejlighed og flytte tilbage, kan der være penge i at tøve lidt. Og hvis man har solgt sin svenske lejlighed i år og købt en anden bolig i Danmark, bør man nok søge om udsættelse (uppskov) med sin kapitalvinst (det hedder ikke længere reavinst på skattesprog) fuldstændig som om, den nye danske bolig havde været svensk. Som det fremgår af artiklen http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,674140,00.html har EU-Kommissionen givet Sverige noget der kaldes en "sidste advarsel", før EF-Domstolen tager over. Der er ingen tvivl om, at Sverige har en dårlig sag, men erfaringerne med bl.a. alkoholimport og apoteket viser jo, at Sverige egentlig er hævet over EU-afgørelser og vil trække sagen så meget i langdrag, som det overhovedet kan lade sig gøre - for princippets skyld. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret July 17, 2005 Det er lidt det samme med registreringsafgiften i Danmark. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kim H 10 Anmeld indhold Besvaret July 17, 2005 Godt set Nils - så er der alligevel håb - især når man ikke ligefrem har aktuelle planer om at flytte tilbage. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Gert Anmeld indhold Besvaret August 18, 2005 Lige mere til sagen, det bliver spændende at følge udviklingen, men rigtig lidt lige meget når men ikke vil flytte tilbage til DK. http://www.di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?stat=0&ArticleID=2005%5c08%5c17%5c153329&SectionId=Privatekonomi&menusection=Privatekonomi;PrivatNyheter Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret August 18, 2005 Godt set Nils - så er der alligevel håb - især når man ikke ligefrem har aktuelle planer om at flytte tilbage. Der er jo ingen fare hvis du ikke har planer om at flytte tilbage. For så vidt jeg er informeret er det først når man ikke investerer i anden ejendom i swea at der skal betales skat af overskuddet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thygesen 0 Anmeld indhold Besvaret August 19, 2005 Jeg kunne godt tænke mig at få det præciseret... Jeg har købt en ny lejlighed herovre i Sverige, jeg lånte alle pengene da jeg kan som medarbejder i banken. Dvs. Jeg har ikke skudt noget ind i lejligheden. Nu har jeg så solgt min egen lejlighed og får pengene hvor der er noget fortjeneste. Nu vil jeg så søge om udsættelse er der så noget LOVKRAV om at jeg SKAL indbetale overskuddet i lejligheden? Det eneste jeg har kunne finde på www.skatteverket.se er at ved HUS skal man inden 2. maj året efter bruge nogle penge på udbyggelse, renovering eller andet ved huset. Der står dog ikke om det er hele gevinsten man skal bruge eller noget. Er der nogen der ved noget med SIKKERHED omkring dette? Jeg behøver ikke høre om fordelen ved at indbetale penge for at afdrage på lejligheden, det jeg er interesseret i er selve lovkravet om det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lars C 10 Anmeld indhold Besvaret August 19, 2005 Så vidt jeg har forstået er skatteverket fuldstændig ligeglad med hvordan du finansierer din bolig. Det der betyder noget er købspris/salgspris/ny købspris. Hvis du køber en lejl. til 100.000 sælger den til 200.000 er din gevinst 100.000. Du skal nu købe en lejl. til mindst 200.000, og du kan belåne den som du vil, for at udskyde din skat af gevinsten. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thygesen 0 Anmeld indhold Besvaret August 19, 2005 Ok, lyder også som jeg mente det ville være.. ved du så om hvordan jeg skal regne når vi var 3 i den gamle lejlighed. Vi ejede på lige fod. Lejligheden blev solgt til 1.250.000 og så ville jeg jo mene at jeg bare skal købe lejlighed for !/3 del af det beløb = 417,000skr for jeg tror ikke jeg behøver at købe for det fulde beløb???? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret August 19, 2005 Nej du kan köbe lejlighed for 1/3 af värdistigningen, og ikke af värdien, efter at du har fratrukket mägler omkostninger og istandsättelser. Salgspris af lejlighed...................1.250,000 Eks.Köbspris af lejlighed.................900.000 - Fakturabeläb for istandsättelse.......20.000 - Mäglersalär lejlighed......................30.000 = värdistigning..............................300,000 da I var 3 så er din andel af värdistigningen kun 100.000 som du "skal" köbe en anden bolig for, for at undgå beskatning af salget. Men se denne link til beregning, der findes sikket også andre. http://www.nordea.se/sitemod/default/index.aspx?pid=782742 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret August 19, 2005 Jeg må lige korrigere, hvad Carspar skriver. Det er ikke din gevinst på lejlighedssalget, der afgør, om du kan få udsættelse af skatten. Det er som lars c også skriver udelukkende forholdet mellem, hvad den gamle bolig kostede og hvad den nye bolig koster. For at få udsat hele skatten, skal den nye bolig eller andel af bolig være dyrere end den gamle. Hvis man flytter til en billigere bolig, kan man kun få udsættelse med en del af skatten. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites