kikkomaniac 10 Anmeld indhold Skrevet July 16, 2005 Godaften allesammen. Min kæreste og jeg venter i længsel på at kunne købe en dejlig lejlighed i Dockan - västra hamnen, det seneste projekt "kajmästeren" bliver klar til april næste år og vanen tro har der været spekulanter inde og købe ind for derefter at sælge lejligheden videre med stor fortjeneste. Jeg får ikke ondt i røven - da men selv "bare" kan udnytte markedet - men får en lidt underlig smag i munden når sælger udelukkende er ude på at kapitalisere på lejligheden. Her er 2 eksempler: http://www.hemnet.se/a.asp?id=3047398&q=1&s=4 Sat til salg for 1.875.000 sælger har selv givet 1.060.500,- http://www.hemnet.se/a.asp?id=3047399&q=1&s=4 Sat til salg for 2.595.000 sælger har selv givet 1.700.000,- Mit spørgsmål er, er det tilladt at gøre dette. De 2 lejligheder er til salg fra samme mægler og som man kan se på ovenstående link så hedder lejlighederne xxxxx98 + xxxxx99 hvilket tyder på de er smidt på hemnet præcis samtidigt. Ser da lidt skummelt ud Anyways, håber som sagt bare min kæreste og jeg kan købe een når salgsmappen kommer dumpende ind af brevsprækken til september (kaj33 projektet) Mvh Peter Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret July 17, 2005 Lidt forbudt er det jo altid for almindelige mennesker at drage fordel af, at vi lever i et kapitalistisk samfund (prøv bare at læse Proletariatets Stemme alias Berlingske Tidende i disse uger), så boligsælgeren kommer til at betale ekstra meget i kapitalvinstskatt. Hvis man har en kriminel tankegang og følger pengene, kan man jo undre sig over den voldsomme prisudviking og sætte spørgsmålstegn ved, om den oprindelige købspris - hvor du så kender den fra - har været markedsmæssig, og om der er givet fordele til en særlig kreds. Kunne I ikke bare have købt, da spekulanterne købte? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
kikkomaniac 10 Anmeld indhold Besvaret July 17, 2005 Hej Niels Priserne på lejlighederne er frit tilgænglige på www.jm.se (bygherren) http://bostad.jm.se/templates/Project/ObjectList.aspx?id=3088&companyid=&kalkyl=&Menu=Prislista%20bostäderv Herfra er det en smal sag at finde priserne på netop de 2 lejligheder. Bortset fra det, så ser det ud som om JM sælger lejlighedene langt under markedsprisen, nogen der ved om det er fordi bygherren har et loft på deres fortjeneste pr m2? Desværre var vi for sent ude for at få lov til at købe projektet "kajmästeren" hvorfor vi nu håber vi kan være med i kaj33 projektet som kommer til salg til september - vi krydser fingrene Med venlig hilsen Peter Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret July 17, 2005 Det skulle da være mærkeligt, om noget tvang bygherren til at sælge under markedsprisen, men hvem ved. Nu er det måske heller ikke så mærkeligt, at prisen stiger markant på noget, der udvikler sig fra at være en køn akvarel og et hul i jorden til noget, der mere konkret antager form af en bolig. Men anyway: Held og lykke med det nye projekt - og tag nu rigeligt! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Carsten D Anmeld indhold Besvaret July 18, 2005 Min gode ven og hans kæreste har lige købt lejlighed på Islands Brygge her i København og så vidt som de har fortalt, så bliver lejlighederne solgt til lidt under markedsprisen, så bygherren er sikker på han kan få alle pengenen ind og komme igang med byggeriet hurtigtst muligt. Derfor er det også meget populært at opkøbe andelslejligheder f.eks. på Islands Brygge også sælge dem videre, med en fortjeneste af større eller mindre grad. Nu ved jeg godt man ikke kan sammenligne en lejlighed med havne udsigt med en lejlighed med markudsigt - men det glæder mig da at nye lejligheder i malmø allerede er steget så meget, kæresten og jer har nemlig købt lejlighed i Annestadm, som mange af jer sikkert kender, så hvis det allerede er steget så meget så glæder jeg mig da til vi en dag skal sælge vores lejlighed. Der er forøvrigt stadig enkelte 4-værelses lejligheder på 111m2 tilbage i det nye byggeri derude til omkring 1,7 mille SEK og det inkluderer hel køl og hel frys, opvaskemaskine, komfur alt sammen i børstet stål plus der også bliver sat både vaskemaskine og tørretumbler ind i lejligheden for den nævnte pris. Mvh C Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thsk 11 Anmeld indhold Besvaret July 18, 2005 Jeg håber at I får en lejlighed i Kaj 33, men jeg tror at der er rift om dem. Jeg har selv stået i kø i flere år i JM's boligregister, og jeg kunne ikke få en lejlighed i Fyren. Men jeg var så heldig at få en i Piren! JM har oplyst at ca 10% af indflytterne er danskere, så det kan være at vi ses der? JM har en fornuftig indbetalingsform for deres nybyggede lejligheder. Man betaler ca. 1000 SEK kr /m2 i indskud, og den resterende betaling sker først ved indflytning. Det betød for os at vi ca 1,5 år før lejligheden blev færdig "låste" prisen, og det er selvfølgelig en forklaring til at disse lejligheder stiger pænt. Så hvis man vil spekulere i lejlighedskøb, er JM en oplagt mulighed eftesom man kun binder en relativt lille betaling, men får del i værdiforøgelsen uden at have hele købesummen op af lommen. Jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle have lov til at bolighamstre. Men hvis man ikke har boet i lejligheden mener jeg at der er 30% skat på overkudet, og ikke 20% som i normale tilfælde. Og jeg vil tro at en boligspekulerende dansker, som ikke bor i Sverige, og som aldrig flytter ind i lejligheden, bliver beskattet som almindelig indtægt, og så kan man jo risikere at betale topskat af overskudet. Jeg er på en udlandsopgave i ca. 2 år endnu, så det kan godt være at jeg skal fremleje min lejlighed i Piren hvis i er intresserede? Det er lejllighed B23, 115,5 m2 med fri havsudsigt fra alle værelser og 28m2 altaner. Der er indflytning 27/okt i år. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites