Guest michaelbo Anmeld indhold Skrevet July 13, 2005 Hej Mit navn er Jane og jeg skriver i min kærste MichaelBo`s navn (med hans accept selvfølgelig):-) Jeg har et spørgsmål vedr. dagpenge for arbejdsløse, jeg ved godt at det før har været oppe at vende men lige præcis min situation kan jeg ikke rigtig finde noget om. Sagen er den at jeg som arbejdsløs nu for anden gang er blevet afvist af en svensk A-kasse, henholdsvis Alfa-Kassan og Hft. Deres begrundelse er at jeg ikke har haft arbejde i Sverige, og uanset at jeg har en E 301 attest fra HK er jeg ikke berettiget til dagpende i SE. Kan det virkelig passe? Det skal lige siges at jeg var på barsel da jeg flyttede herover og var på det tidspunkt også arbejdsløs. Så jeg har altså hverken været grænsegænger eller haft arbejde i SE. Har de så ret til at afvise mig? Håber på svar. Venlig hilsen Jane Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
oleskyum 0 Anmeld indhold Besvaret July 14, 2005 http://www.oresunddirekt.com/authority.aspx?lang=1013&type=authority&id=32245 Der er nogle på dette kontor der kender reglerne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest michaelbo Anmeld indhold Besvaret July 15, 2005 Dem har jeg talt med, de kan ikke hjælpe men har henvist til arbejdsdirektoratet som heller ikke kan hjælpe. De henviste mig til IAF her i Sverige som siger at jeg ikke har ret til at blive optaget i en svensk akasse, men der er jo nogen gange at hvis man lige får de rigtige knapper at trykke på, ja så kan det lige pludselig godt lade sig gøre alligevel. Så det var derfor at jeg efterlyste om der var nogen herinde fra der har lignende erfaringer. Venlig hilsen Jane Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
oleskyum 0 Anmeld indhold Besvaret July 15, 2005 Ja du er kommet i klemme, i den regel hvor du ikke kan flytte som ledig. Som jeg ser det er din eneste mulighed, at tage f.eks. vikar job i Danmark, for at få din gamle ancinitet tilbage og så blive ledig når du har fået akassen tilbage til Danmark. Og så forfra med E 301. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret July 15, 2005 Det de siger med at du ikke han komme i A-kassen da du ikke har haft arbejde i Sverige er "lidt" forkert men det ved de normalt ikke. De blander fagforening og A-kasse sammen til en enhed. Du kan altid overføres fra en Dansk A-kasse til en Svensk A-Kasse og der kan HK muligvis hjælpe dig med at finde ud af hvilken. Men du kan ikke komme i Facket (fagforeningen) før du har et arbejde, og det er da også lige meget for os danskere, men det betyder så helvedes meget for svenskerne. Prøv at kontakte dem (A-kassan) igen og sig at du er enig med dem om, at du ikke kan stå komme i facket før du har jobb, men at du har ret og krav på at komme i A-kassen, ved en overflytning fra Danmark i henhold til reglerne i EU, Norden osv. De er tunge at danse med, men med tålmodighed og venlighed går det. Selv om du bliver ivrig så tal for guds skyld langsomt for hvis de ikke forstår hvad du siger så er det at de ofte siger at det ikke kan lade sig gøre. Det kan godt tage helt op til 3 måneder at få det igennem og det er der ikke noget du kan gøre noget ved, men start hellere idag end i morgen. Ellers vend tilbage så finder vi overtalelses værktøjet fra Bofors frem. Vedrørende www.oresunddirekt.com så er det ikke min opfattelse at de kan bruges til ret meget da de (som svenskerne også gør) siger fra så snart der kommer bare 10 % besværligheder, det er desværre min erfaring og så prøver de at henvise til andre. Held og lykke. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest michaelbo Anmeld indhold Besvaret July 15, 2005 Det var udelukkende a-kassen jeg forsøgte at blive medlem af og ikke fagforeningen. Jeg har søgt højt og lavt på nettet vedr. EU og EØS reglerne men kan intet finde om at jeg skulle have ret til at bliver optaget som arbejdsløs når jeg flyttede til landet som arbejdsløs. Så vidt jeg kan læse mig frem til så skriver de at man som arbejdstager har ret til at overflytte sin akasse og at det for øvrigt kun gælder kun for grænsegængere eller hvis man tidligere har arbejdet i Sverige. Jeg synes at det er lidt svært at sige til akassen at de tager fejl hvis jeg ikke kan bevise at de tager fejl. Men kan du Carspar finde det konkret på nettet? For jeg er virkelig ved at kaste håndklædet i ringen og så dette som sidste mulighed. Det er for øvrigt naturligvis fordi jeg ønsker at få udbetalt dagpenge at jeg har søgt om optagelse og ikke bare for at stå i akassen hvis du forstår hvad jeg mener. Pft. Jane Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret July 18, 2005 Jeg tror at du skal have kontakt med Nordisk Råd da det er der de fælles love laves i Norden www.hallonorden.org/ Her er det det handler om for dig. Jeg fandt den danske tekst, men det er skrevet på alle Nordiske sprog, så du kan bare switche over til Svensk så kan de læse det her i Sverige også. http://www.hallonorden.org/?XModuleID=13214 Se afsnit II artikkel nr. 5 det er vsit det det handler om for dig. Du ved vel at Alfakassen er for alle der ikke har betalt til en Svensk A-kasse som nyuddannede og folk der har "glemt" at melde sig ind i en A-Kasse. Alfa kassen er en grundydelse alle har ret til ved arbejdsløhed. A-Kassen har lidt højere ydelser men er forbeholdt for dem der har betalt til A-Kassen. Du har jo betalt til A-Kassen i Danmark, så du skal have i henhold til reglerne om A-kassen, husk det. Gå und under Spørg Norden og stil spørgsmålet, skriv at det haster meget. https://nordsvar.norden.org/newq/question.asp?lid=0 Jeg har tidligere haft en større korrespondance med Poul Schlütter som arbejder for Nordisk råd med problemerne om pendlere mellem landene, men det er mest overordnet han kan være med. Held og lykke og vend endelig tilbage hvis jeg kan hjælpe. Send eventuelt en direkte mail til mig hvis det skal gå hurtigt. Hav en god dag. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites