Jump to content
Betina

Hest med til Malmö

Recommended Posts

Hej. Jeg har forsøgt at gennemlæse jordbruksverkets regler for indførsel af hest, men synes de er lidt svære at finde ud af. Jeg håbede derfor der var en herinde der har prøvet det og derfor helt konkret kan fortælle mig hvilke betingelser der skal være opfyldt for at jeg kan tage min hest med og hvor længe det varer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Betina, Vi havde vores to med herop - hvis det skal foregå efter bogen skal du 1 - Oprettes hos din regionale fødevaregion som eksportør af heste (du skal bare ringe til dem, så klarer de det). 2 - Ved samme lejlighed rekvirerer du kredsdyrlægen, som kommer ud og besigtiger din(e) hest(e). Dyrlægen udfylder et dokument på, at hestene er i en stand, så de kan eksporteres til udlandet. Det koster så vidt jeg husker 5-600 kroner. De skal ske max 48 timer før du kører hestene til Sverige. Du skal have en ankomst adresse + anslået transporttid. Ved mere end 7 timer skal du have en rute som dyrlægen se. 3 - Du får papirer på hesten(e) og kører dem glad til Skåne. Vi har på intet tidspunkt haft brug for disse papirer - men så var det gjort korrekt. Der er ingen krav til specielle vaccinationer/attester udover de almindelige man har i Danmark (i modsætning til fx hunde, der skal være testet for aktiv vaccine mod rabies).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja utroligt så stor forskel der kan være på dyr i den forbindelse. Havde selv 2 katte med over da jeg for et par år siden flyttede over. Damn et show og få dem med over. Godt at høre det ikke er sådan over hele linien. Køber sq en hest næste gang :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej. Jeg har forsøgt at gennemlæse jordbruksverkets regler for indførsel af hest, men synes de er lidt svære at finde ud af. Jeg håbede derfor der var en herinde der har prøvet det og derfor helt konkret kan fortælle mig hvilke betingelser der skal være opfyldt for at jeg kan tage min hest med og hvor længe det varer.
Nu hedder den vel ikke Trolde, vel :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Betina - det er noget med et EU regulativ der gælder fra 1/1-06, prøver lige at finde noget information om det som du kan læse. Men vi havde ikke pas på vores - kun en beskrivelse som kredsdyrlægen lavede da hun var forbi.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej larschp og Bettina, et spørgsmål til jer begge: Hvor har I jeres hest(e) eller planlægger at have dem opstallet og er det løsdrift eller box. Er der ledig plads og hvad koster det. Har I evt mail/tlf som man kan anvende ? pft Morten

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest HeidiR

ZeNi Hej Morten, Svarer lige på Lars's vegne - vi deler adresse, så det må være OK. Vi har selv vores to krikdyr hjemme på gården. Men opstaldning skulle være let nok at finde, kig lidt her --> http://www.hastnet.se eller http://www.bukefalos.com . Begge sider er hestesider, hvor der også annonceres opstaldning. Muligvis kan www.annonsdirekt.se også bruges - det er den svenske pendant til dba.dk SteenElm --> *LOOOOOL* Mvh, Heidi

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Zeni. Jeg fik i går tilbudt en boks til 3500 sek om måneden, ganske vist med alt inklusiv, men jeg synes liiige det er i overkanten, så jeg leder stadig. Skal ud og kigge på noget i morgen, men ejeren ville ikke oplyse hvad det kostede over mail da priserne let kunne "misforstås", så jeg har en eller anden fornemmelse af at det heller ikke bliver dér... Der er også et 3. sted hvor det koster 1500 sek for pony og 1800 sek for hest. Det er inkl. alt bortset fra udmugning, så jeg satser lidt på det. Jeg ved ikke hvor mange pladser der er tilbage, men er du interesseret oplyser jeg gerne tlf. nr. når jeg selv har fået reserveret en boks :-) Det ligger ca. 17 km uden for Malmö...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle! Tak for jeres svar! Jeg leder stadig videre. Håber jeg har fundet noget til slutningen af august, så min lille "fis" kan komme over sundet i en fart. Så Betina... Jeg er lidt interesseret i det sted du skal ud og kigge på og er også frisk på den tur over sundet, hvis det kan passe sammen;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej. Det sted som jeg skrev jeg skulle ud og kigge på først var ubeskriveligt flot (men en 30 kilometers kørsel fra Malmö). Desværre fik jeg ret i mine bange forudanelser om at det var for dyrt for mig, i hvert fald for fuldpension. Til gengæld kostede det kun 1250 for "kallhyra" som inkluderer fodring og ind-og udlukning. Fuldpension, som er min eneste mulighed når jeg har en lille (og tilmed er lidt doven :-) ), var på min. 2500 sek. Det andet sted var ikke nær så flot, men kan sagtens gå an og det koster kun 1800 for fuldpension og så er der tilmed ridehus (muger du selv ud og måler foder op er det kun 1500 sek). Det er dog også lidt langt fra Malmö, nærmere betegnet Kongsmarken i Genarp. Er du interesseret i en af ovenstående steder så sig endelig til. Du er velkommen til at maile til mig privat på betina.nielsen@telia.com Jeg er også gerne behjælpelig med at prøve at finde et helt 3. sted. MHT. transport: Jeg skal have flyttet min i midten af august, så det er desværre 14 dage tidligere end din...æv!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites