Madsen 10 Anmeld indhold Skrevet July 10, 2005 ... ... Den anden dag da jeg var ude at handle ind oplevede jeg pludselig at være lidt udenfor det hele. Ekspedienten blev ved med at overse mig, svarede ikke på mine spørgsmål og hun blev ved med at lade de andre kunder komme før mig... Så var det jeg tænkte om det var et enestående eksempel eller om svenskerne har samme fordomme overfor os som vi har overfor svenskerne? Det er jo pænt almindeligt at opfatte svenskerne som fordrukne, så måske opfatter de os som nassere der udnytter deres lave priser på boligere mv.? Synes nemlig jeg har oplevet op til flere gange at tonen ændres når de hører vi snakker dansk... er der andre med samme oplevelser? ... eller er det bare mig der er lidt for ny i Sverige? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fisker 0 Anmeld indhold Besvaret July 10, 2005 Du kunne jo.......... Snakke svensk? Det ville måske ændre Deres opfattelse af dig? Alle folk forventer jo at man intergrerer sig i det pågældende land man bosætter sig ;-) God søndag til alle Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret July 10, 2005 Ja... Ja selvfølgelig skal man integreres, men det tager lidt længere tid at lære sproget end de 14 dage vi har været her... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret July 10, 2005 Det syntes jeg ikke har været noget problem, selv om man forsøger at kunne de "anderledes" svenske ord er der jo ingen tvivl om at jeg ikke mestrer det svenske sprog. Jeg har faktisk ikke været ude for noget i stil med det du beskriver i den tid vi har boet her (siden september sidste år). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret July 10, 2005 ... Jeg satser på at jeg fangede de damer på en dårlig dag... Udover butikkerne er jeg også blevet mødt af de venligste mennesker... her hvor vi bor er der kommet 4 forbi med kage til os!! Det har jeg aldrig oplevet i DK... Tonen og tempoer er også anderledes, lækkert!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret July 11, 2005 Ahja - så kender jeg det igen. Vi følte os også i høj grad mere velkomne end da vi flyttede på landet i Danmark for nogen år siden! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
göte_børge 0 Anmeld indhold Besvaret July 11, 2005 JAg tror att du råkat finna ett otrevligt exemplar. Jag får nästan bara höra positivt om Danmark och danskar när jag berättar i Sverige att jag bor i Danmark. Det enda negativa jag kommer på just nu är att ni drar upp priserna på bostadsmarknaden, men det är ju bara negativt för dem som inte äger bostad. De där som kommit med kaka är troligen glada för prisökningen... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Malezar 10 Anmeld indhold Besvaret July 11, 2005 Jeg er også kun rendt ind i et frispark, og det var hos Folksam forsikring og over telefonen. Så fik jeg min direktør (som er svensk) til at sludre med dem, og så makkede de ret. Ellers har jeg kun været mødt af positive svenskere. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest ThomasO Anmeld indhold Besvaret July 11, 2005 Spøjst nok så snakkede vi tit om hvornår vi mødt den første idiot. Fordi alle var så pokkers overflinke og imødekommende, at vi mente at den første "tosse" vi ville støde på nok ville være en der faldt rigtigt igennem. Det eneste vi rigtigt har oplevet er lidt smådrillerier eks den med "Dansk Jävlar" hvor jeg plejer at finde det mest overraskende gladest smil frem og beæret juble TAK ...og så bare se rigtigt lykkelig ud... så bliver de monster forvirrede ....men syntes det er hyle sjovt alligevel. I en by som Malmø med over 275.000 indbyggere MÅ der jo være nogle der falder igennem i ny og næ... så lad det endeligt fare forbi, der skal jo være en tosse i ny og næ. De underligste hændelse var en min kæreste faldt i snak med i toget, en "professor et eller andet fra Lund". Han virkede rigtigt flink og spurgte hvor længe vi havde boet i Malmø. Min kæreste sagde 2 år,og så spurgte han forarget hvorfor hun så ikke havde lært at tale Svensk endnu. Bøtten vendt lige for manden. Min kæreste valgte bare at rejse sig og gå fra pladsen. Jeg havde nok fyret den helt store af og spurgt hvorfor han ikke talte Dansk. De fleste er smadder søde, men når man møder sådan en overbelæst teoretisk klaphat holder jeg sgu ikke mund. Men alligevel kunne jeg ikke forestille mig at bo noget andet sted i scandinavien, har mange Svenske venner og ikke en eneste har på noget tidspunkt været generet af mit Danske ophav. Herregud, vi er jo kun mennesker allesammen. Tværtimod er de normalt oprigtigt nysgerrige og interesserede. En del af dem gør en stor sag ud af at lære at tale gebrokkent Dansk til mig, lige som jeg forsøger mig på svensk over for dem. Skægt når de har stået og taget sig sammen og så pludseligt siger: " Så får du ikk mere for den 25 øre" (Tegnefilmene før i tiden i TV husker i det), eller kommer ind ad døren og siger "goddaggg goddaggg" istedet for "Tjena". Flere er begyndt at sige det københavnske "Haaarriiijjjjjj" når de går... istedet for deres Skånske "Hææææiiiijjj".... Fedt at bo i Skåne... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Morsing 10 Anmeld indhold Besvaret July 11, 2005 Jeg må også sige at jeg har også den opfattelse at folk i Sverige er meget imødekommende. Nu har jeg boet i landet i snart 3 måneder, og er meget overrasket over at folk fra samme bebyggelse som min egen kommer ind og banker på for at sige velkommen - det nægter jeg simpelthen at tro på at det var sket i Danmark. Jeg har endda haft besøg af boligforeningsformanden op til flere gange hvor han bare har kigget forbi for at høre om jeg var faldet godt til. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Admin 12 Anmeld indhold Besvaret July 11, 2005 Sp Flere er begyndt at sige det københavnske "Haaarriiijjjjjj" når de går... istedet for deres Skånske "Hææææiiiijjj".... Jeg tror nu der er mere skånsk at sige "Haaarriiijjjjjj" og mere svensk at sige "Hææææiiiijjj". Ligesom deres "Ja" lyder dansk her i Skåne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites