Madsen 10 Anmeld indhold Skrevet July 10, 2005 I går da jeg var nede at handle ind i Hemkøp undrede jeg mig over hvordan jeg kunne finde ud af prisen på de vej selv kartofler jeg købte. Ved kassen vejede hun dem og slog en pris ind... Så nu kommer spørgsmålet: Betaler man på samme måde som i DK, det er bare ekspedienten der vejer det for dig, eller betaler man for hvert hele kilo man køber? Da jeg er lidt ny til sproget ville jeg ikke lige forsøge at hyle en sød kasseekspedient ud af den med mit gebrokne svensk ved at spørge til det... Kender I svaret? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest DMJ Anmeld indhold Besvaret July 10, 2005 Vi handler i City Gross, her vejer de det ved kassen og taster så koden for varen. Herefter slår kassen prisen op for varen og multiplicerer den medkg prisen. Således betaler man ligesom i Danmark, men man har ikke mulighed for at snyde. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret July 10, 2005 ... hehe... jeg tænkte nok at det var noget på den måde... kunne også godt forestille mig at det er det samme system i hele landet, ligesom det er det i dk... Det burde de egentligt også indføre i Dk... Har selv arbejdet ved kassen og sådan et system kunne man virkelig godt bruge derhjemme... Det er slet ikke til at fatte hvor mange der snyder med vægten... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret July 10, 2005 Når først man lige vænner sig til det - er det enormt smart at så meget er på vægt syntes jeg. I Danmark er agurker, blomkål, mm som regel per styk. Heroppe som regel per vægt, så hvis man bare er to kan man tage et lille blomkål og betale for det i stedet for at betale et eller andet "gennemsnit" og forsøge at finde det største. Systemet er præcist som i DK - det er bare ekspedienten der vejer det af for dig. Jeg har endnu ikke oplevet et supermarked heroppe hvor man selv skulle. Til gengæld står der som regel en vægt i afdelingen så man selv kan veje og få en idé om hvor meget man har taget. Bemærk også, at ekspedienten sædvanligvis tager sig tid til at hilse på dig! Det kan syntes lidt fjollet, men har man først vænnet sig til det er den danske model hvor man blot glor ind i skærmen og mumler summen til kassebåndet noget mærkelig... ;-) Velkommen til Sverige i øvrigt! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret July 10, 2005 Tusind tak for velkomsten! Synes også det er et enormt dejligt land... Kunne slet ikke forestille mig at bo i KBH mens jeg studerer, tror jeg er blevet noget hooked på Malmø... Ja det er nu meget smart at betale pr. kilo, troede først priserne var pr. styk så jeg blev noget bleg... Nu har jeg selv været kassedame i DK hvor vi fik strenge ordre på at smile og hilse pænt, men jeg har ikke bidt mærke i at de er meget sødere herovre... Måske fordi jeg prøver på at følge med så godt jeg kan og fordi et nyt supermarked er noget af en spændende udfordning... Der er så mange ting der skal prøves! Men jeg nyder det allerede herovre, at købe en lejlighed her er den bedste investering jeg har gjort længe!! :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret July 10, 2005 En mere af de der: Man har boet for længe i Sverige... når man hilser på en DANSK kassedame! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret July 10, 2005 ... ja det er sq for galt!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Palle... Anmeld indhold Besvaret July 11, 2005 Man har boet for længe i Sverige... når man hilser på en DANSK kassedame! Tja... eller man handler i Citygross... Der er flere danskere der arbejder i kassen ... de hilser nu også venligt, og vi får da af og til en lille snak... Hvilket ikke undre eller irriterre de svenskere der står bag ... den ville sgu nok ikke gå i Netto i lufthavnen (eller andre steder i dk) Og.. jeg hilser ALTID på kassendamen når jeg handler i dk... de kigger godt nok underligt på mig, men det er jeg sgu ligeglad med... gider ikke være så sur, bare fordi jeg handler ind :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret July 11, 2005 Du har ret Palle, man burde plante lidt mere smil og solskin omkring sig i de danske supermarkeder, men efter at have skuet ind i kasseassistenternes hjerter på www.haderkunder.dk går jeg ind i danske selvbetjeningsbutikker neutralt klædt helst i jordfarver med solidt fodtøj, bevæger mig roligt, men ikke for langsomt, orienterer mig om butikkens indretning herunder flugtveje, undgår pludselige bevægelser og undgår øjenkontakt. Sikkerhedsafstand til personale fire meter. Jeg lægger varerne omhyggeligt på båndet, så de er nemme at scanne, men ikke FOR omhyggeligt. Jeg betaler med kort PÅ BELØBET, og jeg forholder mig fuldstændig tavs. Vidste du, at en frisk bemærkning kan få en kasseassistents hovede til at eksplodere? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret July 11, 2005 ... hehe... www.haderkunder.dk er også en af mine absolutte favoritter, specielt som tidligere kasseassistent... Indtil videre har jeg ikke kunnet mærke den store forskel på de danske og svenske kasseassistenter... Det er, selvom man bare sidder på sin flade, et utroligt anstrengende job, så jeg forventer ikke de helt store smil eller gensynsglæde ved kassen... Jeg smiler altid og hilser pænt, men forventer ikke noget igen... Husker selv hvordan det var og tit bliver man noget træt af at sige "hej" og "farvel og tak" 4-500 gange om dagen... Men jeg er imponeret over hvor lækkert der er i de svenske supermarkeder. Det hele ser rigtig indbydende og behageligt ud, og der er ikke nogle varer der er ødelagte eller smurt ind i ubeskrivelige masser... der virker bare så rent og dejlig opstillet... Måske er det bare fordi det er en anderledes måde at drive supermarked på, men det tiltaler mig rigtig meget... Hellere handle her end i DK! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret July 11, 2005 Tja... eller man handler i Citygross... Der er flere danskere der arbejder i kassen ... de hilser nu også venligt, og vi får da af og til en lille snak... Hvilket ikke undre eller irriterre de svenskere der står bag ... den ville sgu nok ikke gå i Netto i lufthavnen (eller andre steder i dk) Og.. jeg hilser ALTID på kassendamen når jeg handler i dk... de kigger godt nok underligt på mig, men det er jeg sgu ligeglad med... gider ikke være så sur, bare fordi jeg handler ind :D Palle::: Det er sku da ikke fordi du hilser:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Palle... Anmeld indhold Besvaret July 12, 2005 ... hehe... www.haderkunder.dk er også en af mine absolutte favoritter' date= specielt som tidligere kasseassistent... Ja, jeg kiggede på siden og fik bekræftet mine fordomme. SERVICEfagene i Danmark er sgu' ikke fyldt med de skarpeste knive ... Det siger en hel del om servicenivauet, når der bliver fremstillet sådan en side. Så find dog et arbejde i den nærmeste skov eller lign. hvis man har så meget imod grundlaget for ens job (kunderne) .... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret July 12, 2005 ... jeg tror ikke de fleste mennesker der skrive på den side har noget imod deres job... og som de fleste nævner, så er det et fåtal af kunder der opfører sig latterligt... der er også alle de andre søde stamkunder... Tror også nærmere siden er en "ventil" for de servicearbejdere og et sted hvor kunden ikke altid har ret... jeg kigger på siden for at få et billigt grin... den er da underholdende! Og det med at de skarpeste knive ikke fylder i servicefagene er en udbredt misforståelse! Man er ikke dum eller mindre begavet fordi man sidder bag en disk... Mange supplerer Su'en med et job i føtex mens de læser til læge eller lignende... Man er da selv en mindre skarp kniv hvis man mener at folks arbejde afspejler deres intelligens... eller hvad? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Palle... Anmeld indhold Besvaret July 12, 2005 Klippet fra www.haderkunder.dk Hvad går det ud på? Som kundemedarbejder ved du, hvadenten du er kasseassistent, ekspedient, receptionist, buschauffør, togrevisor eller whatever Enige Kundeudsagn 3725 Nå... Du sidder nok og keder dig (ved kassen) 2241 jamen, hvis der ikke er pris på, så er varen da gratis! (hørt ved kassen) 1303 Der er ti for xx kr! (jeg er skideligeglad me prisen, jeg skal bruge en stregkode) Enig! 1141 "Har I ikke mere xxx..?" "Nej, desværre, det er udsolgt." Hvorefter kunden spørger: "Er du sikker? Har i ikke noget ude på lageret?" NEJ FOR HELVEDE; HVIS VI HAVDE MERE, HAVDE VI JO NOK SAT DET IND PÅ HYLDEN, TROR DU IKKE DIN Det er vist ikke det højeste gennemsnit der er nødvendigt for at blive togrevisor eller buschauffør eller nogle af de andre nævnte stillinger.... Dog vil jeg sige at "en skarp kniv" ikke nødvendigvis afspejler intelligents eller mangle på samme Og ja... en masse supplere SU'en... fair nok, men... find dog noget arbejde man syntes bare LIDT om .... Ud fra den liste, som der findes på siden ... så ved jeg da fremover hvad jeg skal spørge om når jeg handler ind.... bare for at JEG har det sjovt... :o) "Nårh... du sidder nok og keder dig, hva ??" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Palle... Anmeld indhold Besvaret July 12, 2005 Ups... det er jo ikke "oprindeligt indsendt af Madsen" ... hvad ved jeg om debatfora ?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret July 12, 2005 ... nu er det ikke lige altid at man kan finde et arbejde man elsker, jfr. arbejdsløsheden i DK på nuværende tidspunkt... Har en smule svært ved at forstå hvordan du kan forbinde kundeudsagnene med at være en skarp kniv i skuffen... Hvis du havde prøvet at arbejde som evt. kassedame ville du vide, at det er lidt morsomt, at så mange mennesker kan sige akkurat det samme på en dag, og de meninger der kommer frem på den side fremhæver de mindre begavede kunder eller dem der ikke lige har hovedet med på indkøb... Som nævnt tidligere, så er siden for de ansatte og ikke for kunderne, og derfor kan det godt virke noget stødende på nogle kunder at der findes en sådan side... At man ikke behøver være nogen skarp kniv er jeg noget uenig i. Det virker umiddelbart noget afslappende at sidde på sin flade røv hver dag til minumunsløn, men selvom du har hamrende ondt i maven, så får du penge for at repræsentere virksomheden udaftil, og det hænger mange butikker sig utrolig meget i... derudover skal du finde dig i mange spydige kommentarer om din person, ofte uberettigede... ex. Er du dum eller hvad? Nogle mennersker arbejder for føden, og det er at tage grov pis på dem at kalde dem mindre skarpe... Mange har valgt den livsstil fordi der er flextid og man kan være mere sammen med sine børn, andre fordi at regningerne skal betales og der er nok af arbejdsløse i DK... Måske er man mindre skarp fordi man vælger at det offentlige ikke skal forsørge en? For mange unge mellem uddannelser er det meget smart at komme ud i den virkelige verden og arbejde, og fordi der ikke er så mange muligheder i dagens DK så havner de unge tit der... Mange arbejder der kun i ganske kort tid for derefter at begynde at studere videre... For en arbejdsgiver er valget mellem en ung der har arbejdet 1 år i ex. kvickly, og en ung der har siddet derhjemme og spillet computer i 1 år meget svært? Derfor vil jeg ikke kalde det dumt, mindre begavet eller mindre skarpt... De mindre skarpe knive i skuffen er da dem, der sætter sig ind i andre folks sted og udtaler sig om andre folk meninger og holdninger uden at havde det i noget... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret July 12, 2005 *ggg*...ret sjovt at min kollega´s, efterhånden sagnomspundne, side kan skabe en sådan debat. Det vil jeg da lige lufte for ham imorgen :p Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret July 12, 2005 Wee! Så må endelig hilse og sige tusind tak for god underholdning!! :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites