Jump to content
hinloevdk

sygesikringskort til børn af pendlere

Recommended Posts

Efter at have ringet til försäkringskassen og kommunen i DK adskillige gange, og blive oplyst det stik modsatte ved hvert opkald, tror jeg nu jeg har fundet det rigtige svar. Ifølge indenrigs og sundhedsministeriet i KBH, skal den danske kommune udstede det blå eu sygesikringskort til børn af pendlere. Ved ophold i udlandet(altså udover Sverige og Danmark) er denne sikring børnene så opnår ikke lige så god som det gule grænsegænger kort pendlere har. Derudover: De har som børn af pendlere altid ret til akut hjælp i DK. I Sverige er de dækket, som var de svenskere. Jeg har nu en kontaktperson i indenrigs og sundhedsministeriet i KBH, så i tilfælde af at de danske kommuner er besværlige er i velkomne til at maile mig, og jeg vil give jer navnet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Hinloev betyder ovenstående ikke, at det knapt kan betale sig at rekvirere et blåt eu-sygesikringskort? For vores børn har vel automatisk ret til akut hjælp i DK, på samme måde som svenske børn af ikke-pendlere har det? Eller er der noget jeg har misforstået? Mvh Henrik

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Talte lige med Københavns Folkeregister som jo udsteder vores gule sygesikringsbevis. De har ganske rigtigt et skriv om at de skal udstede det blå kort til vores børn, hvis vi er på ferie. Det tager 2-3 uger og kan kun udstedes for hver gang man rejser. Altså skal man ringe til dem hver gang man tager på ferie til udlandet for at få det udstedt. Vi er så "heldige" at vi har et dansk cpr-nr., for så kunne hun i det mindste se vores barn i systemet. Men kortet blev alligevel udstedt på baggrund af mit cpr-nr. Hvad hun skulle gøre hvis man ikke havde cpr-nr. i Danmark (dem som fødes i Sverige) det anede hun ikke (jeg spurgte bare af nysgerrighed). Samtalen og forvirringen tog ca. 15 minutter. Held og lykke allesammen hvis i rejser fx. 5 gange om året.........

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sygesikring af børn Ved ikke om man kan sige at børnene ikke er ligeså godt dækket som deres forældre på rejser. Med det blå EU-bevis er man dækket ved alt nødvendig behandling, det gule dækker kun akut opstået sygdom. Det gule dækker dog i nogle flere lande og også hjemtransport. Det blå kun i EU/ EØS-lande, dækker ikke hjemtransport og man kan komme ud for en egenbetaling, da det dækker på samme måde, som var man dækket af det land man får behandling i. Det er desuden ikke noget problem med børn som ikke har dansk personnummer. Det udstedes blot i en forældres cpr og barnets navn. Børn af pendlere har rigtig nok ret i til akuthjælp i Danmark. De bliver betragtes på ligevis som turister. I Danmark behandles turister uden betaling, hvis de skulle få brug for akut sygehjælp. Men mange pendlere tror at de kan få deres børn undersøgt/ behandlet hos en dansk læge, som de plejer og det kan man ikke desværre. Det gælder også sygesikringstilskud på medicin på apoteket. Det er kun i tilfælde, hvor barnet kommer akut til skade ved ophold i Danmark. VH Karina

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu lige fået det der særlige tilskudsbevis man skal fremvise på apoteket til min knægt, og apoteket sagde at det han ret til. Og jeg sagde da ikke nej :-) Så vi får tilskud (når han når op på de 500 kr) Derudover så går vi lige så ofte til læge med ham i DK som i Sverige. Vaccination kan vi ikke få, for som vores læge siger - det er lidt svært at kalde akut. Men alt andet klarer hun. Heldigvis, for han går i vuggestue i DK, og vi når sgu aldrig hjem mens vårdcentralen er åben.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Dit barn har hverken ret til medicintilskud eller lægebehandling. Du skal være opmærksom på, at du risikerer at modtage regninger for disse ting. Jeg har selv en nabo som har gjort det samme indtil det blev opdaget. Hun modtog en regning på kr. 6.000,- som hun ikke var særlig glad for. Men hun lærte da at gå til læge i Sverige ;o). Bare en lille advarsel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

det er det bevis du skal have hvis du arbejder i Danmark og bor i Sverige. Du skal have det hos den kommune i danmark hvor du boede sidst. De fleste kommuner beder om kopi af sidste lønseddel. Det gælder for et år ad gangen. Karina

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Karina, hvordan ser det der grænsegængerbevis ud, som du skriver om?? Jeg har boet i Sverige i 4 år og arbejder i Danmark. Jeg har da ikke noget grænsegængerbevis. Og har iøvrigt aldrig haft brug for noget sådant. :confused:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ligner det bevis man fik inden plastickortet blev opfundet. Det er et gult pap-kort som udfyldes og stemples af kommunen. Du har skal vise det hos lægen i Danmark for at undgå at betale selv. Karina

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

OK så, men det er jo bare det EØS-sygesikringsbevis, vi alle har fået efter at være flyttet over. Det kan man da ikke kalde et grænsegængerbevis. Jeg troede, du mente et eller andet "pas-lignende" kort, vi nu skulle slæbe rundt på. Jeg har i øvrigt aldrig skullet sende nogen lønseddel ind. Der kommer bare et skema en gang om året, hvor jeg skal skrive under på, at der ikke er nogle ændringer siden sidste år, så kommer det nye EØS-sygesikringsbevis med posten.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Jeg har et European Helth Insurance Card udstedt af Försäkringskassan i Skåne, er det det du mener med EØS-sygesikringsbevis?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er IKKE det samme. Et European health insurance card er et blåt plastickort. Det anvendes ved ferie o.l i andre EU/EØS.lande. Det dækker IKKE almindelige lægebesøg/ speciallægebesøg i Danmark. Du skal have dig et grænsegængerbevis, hvis du arbejder i Danmark for at kunne opsøge læge i DK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså :fight: ... Karina gør en prisværdig indsats :rose: for at forklare os andre, hvordan sygesikringssystemet fungerer. Hvis I andre fortsætter med jeres nådesløse kritik af, at Karina kalder et gult papirsygesikringskort for et grænsegængerbevis, så risikerer vi at Karina bliver træt af at hjælpe os. Karina - bliv ved med at bidrage med din viden om sygesikring - det er til stor hjælp for de fleste af os :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er det samme med et EU-sygesikringsbevis. Det bestilles hos den kommune, hvor du har fået grænsegænger-beviset, hvis er en af os. Hvis du ikke er grænsegænger er det hos Forsäkringskassan. :laugh: Karina

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites