Jump to content
LONDA

Enkeltmandsvirksomhed

Recommended Posts

Hej alle :) Er der mon nogen, der har styr på de svenske regler for enkeltmandsvirksomhed? Hvad kan bedst betale sig, når man bor i Sverige og vil arbejde hovedsageligt i DK? Dansk eller svensk virksomhed? Begge dele? Vil gerne kunne trække broen fra - svensk bil fra osv. Håber der er nogen der kan give os lidt gode råd! Mvh. LONDA

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Det afhænger meget af hviken form for virksomhed I beskæftiger jer med. Hvis i har det primære i DK så acepterer det Danske skattevæsen ikke at i driver det fra Sverige. Men mail mig direkte så kan jeg måske hjælpe jer på rette vej. Selskabsformerne er det mindste og at blive selvstændig her i Sverige er meget let sammenlignet med Danmark. Her i Sverige træder det offentlige til med et smil, for at hjælpe, og særligt hvis man vil være selvstændig. I Danmark er man nærmest kriminel hvis man vil forsøge noget sådant, fordi man så er en potentiel skatteundrager. Men mail mig gerne direkte med telefonnummer, jeg har erfaring på dette område. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Også enkelmandsfirma, men arbejder hjemmefra Hej, Jeg er helt vild glad for at have fundet dette forum, og derved alle Jer aktive bidragsydere med alle mulige supergode råd. Stort tak til dig/jer der har lavet denne site. Nu har jeg igennem 2 mdr. gået med den seriøse tanke om at flytte til Skåne. Jeg har eget firma og vil, når det er, flytte mig selv og firmaet hinsidans. Pt. kan jeg kun se fordele, men jeg har et hav af spørgsmål, som måske nogen af Jer har erfaring med og evt. kan og vil være så venlige at fortælle om/svare på. Jeg vil med tiden rette direkte henvendelse til skatteverket i den kommune hvori jeg vil bosætte mig. Men at sætte sig ind i div dansk/svenske skatteregler, læse og forstå div., frasortere det der alligevel ikke vedrører én, er som at læse en akademisk redegørelse i kvantefysik på russisk! Jeg er selvstændig grafiker, er registreret som enkeltmandsfirma hos Told&Skat.dk. Jeg vil arbejde 100% hjemmefra, men vil få alt mit arbejde leveret fra og "lønnen" udbetalt fra DK. Jeg skal aflevere og afhente jobs i KBH, ca 5 gange pr md. Dvs, at når jeg flytter hinsidans, vil det blive det samme. Jeg ved at jeg nok skal registrere mit lille firma i Sverige og derved også indberette moms til de svenske myndigheder? Jeg vil bosætte mig i Sverige, så jeg vil jo komme til at betale skat til Skatteverket i den pågældene kommune? Eller hvad???? Det er ikke en forhindring. Måske er det meget enkelt, jeg kan bare ikke gennemskue det pt.? Lønnen, og penge indbetalt fra en dansk bank til min anden dansk ejede bank! Hvordan lader det gøre sig rent praktisk? hmmm. Bankerne omregner jo ikke differancen på valutaen sådan gratis. Det jeg tænker er at jeg vil få mit job udbetalt i danske penge, men vil bruge svenske KR i det daglige! Hvad og hvordan sker det, sådan praktisk? Nogen erfaringer her, som I vil bidrage med? Er der nogen faldgruber på det område jeg skal være særlig opmærksom på? Eller er der måske links mv. I kan henvise til? Glæder mig til at høre fra Jer. Fortsat god weekend MVH. Møller

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Møller Hvis jeg forstår dig ret, så har du ingen indtægter fra ansættelsesforhold, men er selvstændigt erhvervsdrivende, der udfører opgaver og sender fakturaer ud. Så kan du jo bare sige tack og hej (mest hej) til det danske skattevæsen og blive fullfjädret svensk näringsidkare med eksport til Danmark. Du bliver så heller ikke grænsegænger, sådan som de fleste, der dukker op herinde er, og du vil altså ikke længere have ret til danske sociale ydelser. Så er det så nemt. Du skal have dig en F-skatteseddel - kan fixes på nätet - og derefter indbetale din egen preliminære skat og socialafgifter, og så skal du føre regnskab og momsregnskab. Hvert år skal du indsende en selvangivelse. Her kan du læse mere (end du behøver at vide) om livet som företagare http://skatteverket.se/broschyrer/295/29509.pdf . Især er der megen inspiration til, hvad man kan trække fra som udgifter. Bemærk dog at en svensk mil er 10 kilometer. Det med banken er et ikke-problem. Det koster nogle få promille at veksle. venlig hilsen Nils, skovejer

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Fr. Møller kan så fakturere sine kunder i Danmark uden moms, og de kan derefter selv afløfte momsen i henhold til EU reglerne om fri handel (eller hvad det nu hedder). Men Told Skat i Dk bliver tossede over denne handlen fra sverige over grænsen til Danmark fordi de forlanger at et firma der har en smule business i Dk skal have adresse i DK så de kan få deres moms og skatter. Men de kan vist ikke gøre så meget ved det. Jeg arbejder selv her i Sverige med handel til DK Jeg har tidligere opfordret til at dem, her i forummet, der vil vide lidt mere om at etablere sig i Sverige skulle sige til så kan vi holde en aften sammen for at få en pragmatisk synsvinkel om dette emne. Der er et andet sted i debatten 2 der gerne ville dette og jeg afventer nærmere. Det vil være fint om du var med Nils, du besidder vist en ikke helt ringe viden om dette!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det vil være fint om du var med Nils, du besidder vist en ikke helt ringe viden om dette!
Takker, men det skulle mest være for hyggens skyld, jeg er ikke den store virksomhedsleder, men jeg syntes blot fr. Møller havde stået så længe i kø, at jeg måtte bidrage med lidt almindeligheder. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker for Jeres svar. Det med at jeg kan fakturere min kunder i DK uden moms, ihenhold til EU's regler om frihandel, lyder mystisk men meget interessant. Carspar: Er det noget du har erfaring med? Bare jeg ikke laver for meget rav i den overfor kunder/levenrandører i DK. Jeg ved for svære det danske skattevæsen/ Told&Skat er at danse med ;-) Det overrasker mig bestemt heller ikke at de "forlanger" at et firma m. en smule forretning i DK også skal have adresse der. Et total urealistisk krav, sålænge man ikke modtager sociale ydelser o.a. fra DK, kan de da være ligeglade! Jeg er frisk på et møde, hvor og hvornår? MVH Møller, der også hedder Lene

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Fakturere kunder uden moms, ja det gør jeg selv. Det har dog ingen indtjeningsmæssig betydning. Du skal opgive dit registreringsnummer fra Sverige (CVR nr) til kunden, når du fakturerer og så skal kunden selv afløfte momsen. Du slipper for at afløfte momsen og dette gøres fordi at din kunde bor i Dk og skal ikke indbetale moms som du derefter skal aflevere i Sverige. Men netop dette gør at det danske skattevæsen strengt holder øje med om der foregår struktureret business i dk uden at det pågøldende firma har oprettet en Filial. Man må dog godt lave business i Dk uden at have filial bare det er "engangsforetagelser" og ikke målrettet bearbejdning mod det danske markede. Du må efter min mening også i en opstart. Den anden måde du kan gøre det på er at oprette en filial, du behøver bare en postadresse (virtuel uden kontor) og et telefonnummer. Men så skal du aflægge årsregnskab i Sverige samr årsregnskab for filialen i Danmark for den del der har med Danmark at gøre, det er dog let hvis dit samlede arrangement kun er i Danmark fordi så er filialens regnskab næsten som den svenske del og begge lande kører efter EU reglerne om aflæggelse af regnskab. Du kan så aflønne dig selv fra både danmark og fra sverige så når du aldrig at ramme topskatten i nogen af landene, og dette er helt lovligt, men det er lidt mere kompliceret at beregne hvad der kan betale sig. Jeg vil lige finde de andre interesserede og så laver vi en aften. Vi kan tale problemstillingerne igennem og jeg kan give min mening om det. Jeg kan give jer lidt med om hvor i kan henvende jeg, fordi det er altid vigtigt at i har en professionel bag jer i en sådan situation. Jeg har selv prøvet at starte op herovre, med er ikke selv professionel virksomhedsrådgiver. Men hvis i andre ser dette så skriv igen og så laver vi en aften gerne her i Lund da jeg her har et lokale til dette. Hav en god dag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Jeg prøver at stable et møde på benene og det kunne være hyggeligt hvis du kunne komme også. Jeg er heller ikke nogen virksomhedsguru, men vil blit give lidt af mine erfaringer videre og kunne give lidt med om hvor de kan henvende sig. Det er mest udikkerheden over for et nyt system de nye står over for og det gjorde jeg jo selv dengang, så jeg kender næsten spørgsmålene. Men hvis du kunne være med, er vi dog 2, så er det ikke så snæver en viden de går med.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Hej Londa og Frk. Møller, jeg har netop startet en ny tråd under Banker & Økonomi, hvor jeg for de interesserede vil finde en dag/aften, meld jer gerne under denne. Hav en god dag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Hej igen Nils, jeg har startet en ny tråd under Banker & Økonomi for at samle de interesserede. Du må meget gerne være med da jeg tror at du kan bidrage med noget. Men jeg vil finde en dag/aften sammen med de interesserede. Jeg har muligvis også fundet en anden der vist har startet op selv her i Sverige. Hav en god dag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fakturere kunder uden moms, ja det gør jeg selv. Det har dog ingen indtjeningsmæssig betydning. Du skal opgive dit registreringsnummer fra Sverige (CVR nr) til kunden, når du fakturerer og så skal kunden selv afløfte momsen. Du slipper for at afløfte momsen og dette gøres fordi at din kunde bor i Dk og skal ikke indbetale moms som du derefter skal aflevere i Sverige. Men netop dette gør at det danske skattevæsen strengt holder øje med om der foregår struktureret business i dk uden at det pågøldende firma har oprettet en Filial. Man må dog godt lave business i Dk uden at have filial bare det er "engangsforetagelser" og ikke målrettet bearbejdning mod det danske markede. Du må efter min mening også i en opstart. Den anden måde du kan gøre det på er at oprette en filial, du behøver bare en postadresse (virtuel uden kontor) og et telefonnummer. Men så skal du aflægge årsregnskab i Sverige samr årsregnskab for filialen i Danmark for den del der har med Danmark at gøre, det er dog let hvis dit samlede arrangement kun er i Danmark fordi så er filialens regnskab næsten som den svenske del og begge lande kører efter EU reglerne om aflæggelse af regnskab. Du kan så aflønne dig selv fra både danmark og fra sverige så når du aldrig at ramme topskatten i nogen af landene, og dette er helt lovligt, men det er lidt mere kompliceret at beregne hvad der kan betale sig.
Hej, Takker for dit svar, og det med EU's love omk. firhandel vil jeg da bestemt skrive mig bag øret, undersøge... at der foreligger også muligerheder i EU's regi. Det har jeg ikke tænkt før. Det er måske lidt overkill, at skulle oprette en filial i DK...bare fordi jeg vælger at bosætte mig & firma i Sverige. Så stor er min jo virksomhed heller ikke. Og hvad mener Told&Skat med "engangsforestillinger". ? Jeg kender dem, de er ikke til at bide skeer med. Jeg er meget suspekt over om den EU frihandel aftale osgå gælder for mig, men det vil jeg da selvfølgelig undersøge. Ser frem til evt. sammenkomst. Herligst Lene

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa Jeg skal lige høre om alt dette også gælder online handel? .. Jeg skal jo som nogen af jer ved starte en alm. børnetøjs butik i Lövestad .. Men vil fortsat have min online handel. Og har da en del danske kunder som fortsat gerne vil købe hos mig igennem min online butik. Hvordan foregår det? Samt jeg fortsat vil blive ved med at sælge mit tøj til de danske forretninger der allerede har det i deres butikker? Kh. Camilla

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er I kommet videre med jeres firmaer? Hej Londa, Frk. Møller, Camilla Madsen... Hvordan går det med jeres projekter? Jeg er selv mildest talt frustreret over at skulle starte op på ny i Sverige (og det skal jeg til sommer) - min situation er sådan set meget lig den du beskriver Frk. Møller (vi laver endda det samme :th2: ). Jeg deltog i det gode møde som Carspar har nævnt i tråden (var der nogle af I andre dér?) De gode Carspar og Nils, har jo forsøgt at beskrive hvordan det skal gøres - men jeg finder det ikke så lige til. Nok fordi jeg mest af alt er nervøs for ikke at forstå det svenske system (jeg synes jo det er temmelig besværligt bare at finde ud af det danske). Men er I andre kommet videre? Og hvis ja - kunne I tænke jer at vi evt. stak hovederne sammen og udvekslede tanker - idéer? Håber at høre fra jer, :) Winnie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest PeterK
Hej Londa, Frk. Møller, Camilla Madsen... Hvordan går det med jeres projekter? Jeg er selv mildest talt frustreret over at skulle starte op på ny i Sverige (og det skal jeg til sommer) - min situation er sådan set meget lig den du beskriver Frk. Møller (vi laver endda det samme :th2: ). Jeg deltog i det gode møde som Carspar har nævnt i tråden (var der nogle af I andre dér?) De gode Carspar og Nils, har jo forsøgt at beskrive hvordan det skal gøres - men jeg finder det ikke så lige til. Nok fordi jeg mest af alt er nervøs for ikke at forstå det svenske system (jeg synes jo det er temmelig besværligt bare at finde ud af det danske). Men er I andre kommet videre? Og hvis ja - kunne I tænke jer at vi evt. stak hovederne sammen og udvekslede tanker - idéer? Håber at høre fra jer, :) Winnie
Hej, Vi er et par i midten af 30érne som skal starte en webbaserede børneshop på nettet som primært skal henvende sig til det danske marked. Vi flytter til Klagshamn 1. juli og skal køre webshoppen derfra!! Vi er også meget i tvivl omkring det praktiske - Dvs. hvor det bedst kan betale sig at have virksomheden registreret etc.!! Så vi er helt klar frisk på "debat-møde"!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej, Vi er et par i midten af 30érne som skal starte en webbaserede børneshop på nettet som primært skal henvende sig til det danske marked. Vi flytter til Klagshamn 1. juli og skal køre webshoppen derfra!! Vi er også meget i tvivl omkring det praktiske - Dvs. hvor det bedst kan betale sig at have virksomheden registreret etc.!! Så vi er helt klar frisk på "debat-møde"!!
Hej PeterK, Har du set at jeg har åbnet en tråd under "arrangementer" - en netværksgruppe. Måske I kunne have lyst til at være en del af den? Smil, Winnie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites