Jump to content
oleskyum

Dagpenge Fakta.

Recommended Posts

Her er hvordan min kones dagpengeforløb er gået. Hun skulle stoppe arbejde i Danmark 1. maj For at blive overflyttet til Sverige skulle A-kassen i Danmark udfylde en formular E 301 som skulle afleveres til den Svenske afdeling. Her er så det vigtigste tilmelding til arbejdsformidlingen, fra 1. maj Den 15 april bad jeg A-kassen om at lave denne E 301, den modtog vi så fra Danmark 1. juni altså 6 uger efter. Nu er den så afleveret til den Svenske afd. Der skal anmälan om arbejdslöshet ( fås på formidlingen ) samt noget som hedder intyg RESERVRUTIN som formidlingen skal udfylde sendes med. Det er proceduren ved normal dagpenge. Vi har lige fået brev om beløbets størelse, men ikke hvornår vi får penge første gang. Så hvis nogle skal gå på dagpenge er det vigtig, at være beredt på, at det tager mindst 2 mdr. før der bliver udbetalt noget. Dagpengesatsen er 730 x 22 = 16.060 minus skat som jeg ikke kender. Dette beløb er 3 mdr. derefter 680 kr. pr.dag. Dagpengesatsen i Danmark er tilsvarende 654 pr. dag minus skat.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej. Tak for de gode oplysninger. Det vil altså sige, at man skal indmelde sig i en dansk arbejdsløshedskasse, og så overføre sig til en svensk når/hvis man bliver arbejdsløs? Ved du tilfældigvis hvordan det er med studerende, der bliver færdige med studiet? Eller er der andre der ved det? God weekend! KH Helle.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar
:rolleye: Din Kones skat afhænger af hvilke fradrag hun havde i Danmark og her tænkes kun på rentefradrag. De rentefradrag (fællesdelen af bolig, bil, forbrugslån osv) hun havde i Danmark skal hun gå ned på det svenske skattekontor og på reguleret. Husk at det også er ok med danske lån fra Danmark. Hun får så et brev fra skattekontoret med et fradrag som hun sender til A-Kassen. Men i Sverige skal hun max betale kommuneskat = ca. 30% så det er ikke så slemt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Her er hvordan min kones dagpengeforløb er gået. Hun skulle stoppe arbejde i Danmark 1. maj For at blive overflyttet til Sverige skulle A-kassen i Danmark udfylde en formular E 301 som skulle afleveres til den Svenske afdeling. Her er så det vigtigste tilmelding til arbejdsformidlingen, fra 1. maj Den 15 april bad jeg A-kassen om at lave denne E 301, den modtog vi så fra Danmark 1. juni altså 6 uger efter. Nu er den så afleveret til den Svenske afd. Der skal anmälan om arbejdslöshet ( fås på formidlingen ) samt noget som hedder intyg RESERVRUTIN som formidlingen skal udfylde sendes med. Det er proceduren ved normal dagpenge. Vi har lige fået brev om beløbets størelse, men ikke hvornår vi får penge første gang. Så hvis nogle skal gå på dagpenge er det vigtig, at være beredt på, at det tager mindst 2 mdr. før der bliver udbetalt noget. Dagpengesatsen er 730 x 22 = 16.060 minus skat som jeg ikke kender. Dette beløb er 3 mdr. derefter 680 kr. pr.dag. Dagpengesatsen i Danmark er tilsvarende 654 pr. dag minus skat.
Pas på med AF - kontra a-kassan de samarbejder meget dårligt. Vi har nu lavet nogle af papirerne 3 gange, hver gang jeg har rykket dem pr. telefon får vi brev en to dage efter, vi mangler Reservrutin o.s.v. før vi kan udbetale. Alle papirer de skal bruge havde a-kassan først i juni, idag 6. aug. har min kone endnu ikke fået udbetalt en krone. Så pas alvorligt på, hvis i skal bruge det system i Sverige, det mest ubrugelige system jeg nogensinde har oplevet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Forslag: Din kone kan få et job på nogle timer om ugen i DK og kan få suppleret op fra dansk a-kasse, og dermed får hun mere udbetalt, og er ikke i risiko for at bliver sendt ud til noget arbejde hun ikke vil. Har nemlig hørt at SE er meget hurtige til at sende ledige i aktivering.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Forslag: Din kone kan få et job på nogle timer om ugen i DK og kan få suppleret op fra dansk a-kasse' date=' og dermed får hun mere udbetalt, og er ikke i risiko for at bliver sendt ud til noget arbejde hun ikke vil. Har nemlig hørt at SE er meget hurtige til at sende ledige i aktivering.[/quote'] Tak for forslaget, men det kan vi ikke da min kone er Thailænder, og må ikke arbejde i Danmark når vi bor i Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Dags dato 9 aug, har vi modtaget kassakort, som så er retuneret til a-kassan. så nu venter min kone på 3 1/2 mdr udbetaling. Hun har næsten heller ikke flere kræfter, efter at have sultet så længe, jeg har ellers sagt hun godt kunne låne til en skål ris.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Dags dato 9 aug, har vi modtaget kassakort, som så er retuneret til a-kassan. så nu venter min kone på 3 1/2 mdr udbetaling. Hun har næsten heller ikke flere kræfter, efter at have sultet så længe, jeg har ellers sagt hun godt kunne låne til en skål ris.
Næste vanvittige brev fra akassan, har vi modtaget idag. Nu beder man om samme oplysninger, som vi har brev på er modtaget i juni mdr. Så nu har jeg opgivet, at forklare dem, sammenhængen i breve og datoer. Metro Expres kontaktede jeg så, og spurgte om det var en historie for dem, kort efter han ringede til mig og fortalte han havde snakket med dem. Så blev jeg ringet op de havde fundet fejlen lå hos dem. Og de ville sørge for udbetaling af penge næste uge. Men jeg vil se pengene før jeg tror dem. Historien kommer i Metro Expres.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

I for ganske sikkert pengene nu, men til alle så tager det altså typisk 2½ - 3 måneder inden de er i hus, forudsat at men presser meget på. Det er sgu da en forb..... pendler hindring som en eller anden politiker burde tage op.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Anders

Det er da fuldstændigt skandaløst, at der skal gå så lang tid - myndighederne på begge sider af sundet må da til at vågne op, det bliver vel mere og mere almindeligt at folk bor i et land og arbejder i et andet.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har idag modtaget en check fra akassan på 34.580 svenske kroner. Altså en hurtig ekspedition startet 2 maj 2005 og nu endelig 25 aug. klaret. 4 mdr. for en ekspiditions sag, i Norden, EU. Men jeg har sagt til konen, at jeg har 34500 grunde til at elske hende i dag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bestemte mig til, at prøve om der måske kunne gøres noget ved den form for sagsbehandling. Klagede til Justits ombudsmanden. Idag har jeg fået det svar, JO har beslutat att utreda er anmälan. AKassan har fået frist 4 nov. om Begäran om utredning och yttrande. Jeg håber dette vil hjælpe andre der kan komme i samme klemme ved overflytning af akasse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Dagpengesatsen er 730 x 22 = 16.060 minus skat som jeg ikke kender. Dette beløb er 3 mdr. derefter 680 kr. pr.dag. Dagpengesatsen i Danmark er tilsvarende 654 pr. dag minus skat.
Er det danske eller svensk kr du skriver? Min mand er lige blevet fyret. Han fosøger at få dagpenge i DK, med den begrundelse at han har et særligt tilhørsforhold til DK (han har en datter som bor i DK, og hende vil han komme til at se mindre til hvis han skal arb i SE) Vi er meget spændte på deres beslutning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke der vil kunne gives nogen form for dispensation ud over måske, tre mdr. til at søge job. Problemet når man skal flytte til Svensk akassa er ventetiden på første udbetaling. Hvis du har indtægt nok til udgifterne i 2 - 3 mdr. til han får udbetalt første gang i Sverige. Hvis jeg kan hjælpe med noget kan i skrive til mig. oleskyum@gmail.com

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites