Admin 12 Anmeld indhold Skrevet June 16, 2005 Der står på mit sygesikringsbevis at det udløber 2002. Er der nogen andre der får tilsendt nyt bevis herovre ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
claus 0 Anmeld indhold Besvaret June 16, 2005 Så vidt jeg ved skal man selv hente det , når det gamle udløber , og vidst nok medbringe en lønseddel så de kan se at du stadig arbejder i DK Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret June 16, 2005 Mit gælder et år ad gangen. Jeg flyttede herover i juli sidste år og har netop fået et brev, hvor der står at det udløber her i juli 2005. De har medsendt et brev som jeg skal underskrive (garanti for at jeg stadig arbejder i DK). De vil efterfølgende sende mig et nyt sygesikringsbevis. Jeg ville nok lige kontakte myndighederne, det ser ud som om du er blevet "tabt" i systemet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kim H 10 Anmeld indhold Besvaret June 16, 2005 Kan man gå ud fra, at du allerede ved, at man skal have et særligt papir-sygesikringsbevis? Det udstedes af den kommune, som man i sin tid flyttede fra. Man skal ganske rigtigt dokumentere, at man er berettiget - f.eks. ved kopi af lønseddel. Beviset udstedes for et år ad gangen. Jeg har selv måttet bede om et nyt, da der var gået et år. Andre kommuner har åbenbart bedre service for deres (eks)borgere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret June 16, 2005 Vi fik som Mette skriver, et fint brev om at beviset snart udløb og en frankeret svarkuvert.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret June 16, 2005 Sygesikringsbeviset skal udstedes af den kommune, hvor man arbejder (i Danmark) ikke, fra der hvor man boede. Jeg har lige været nede og få fornyet mit - det måtte jeg naturligvis selv finde ud af! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret June 16, 2005 Du skal ringe til Sikringsstyrelsen, som står for udstedelse af papirsygesikringsbeviserne. Jeg kan ikke lige huske nr., men det finder du meget let på krak. Selv får jeg hvert år i april/maj et brev om, at jeg skal skrive under på, at der ikke er ændret noget siden sidste år, :) og kort tid efter får jeg tilsendt det nye bevis, der gælder 1 år. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kim H 10 Anmeld indhold Besvaret June 16, 2005 Tja - jeg forsøgte i 2004 at få "papiret" fra Københavns Kommune, hvor jeg arbejder. Det gik ikke - de henviste til Tårnby, som jeg flyttede fra. Og - her i 2005 har jeg fået et friskt eksemplar - fra Tårnby. Men - det skulle ikke undre mig, at I andre har ret m.h.t. Sikringsstyrelsen - måske skulle jeg prøve det til næste år. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret June 16, 2005 Jeg fik mit bevis fra min fraflytningskommune (Sorø) - men arbejder i København. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Karina 20 Anmeld indhold Besvaret June 20, 2005 sygesikringsregler Jeg er ansat i Helsingør Kommune og vil derfor lige give en enkelt forklaring til alle interesserede. Grænsegængerbeviset(sygesikring) udstedes af den kommune man er udvandret fra. Har man aldrig boet i Danmark er det arbejdskommunen. Det gælder et år ad gangen og man skal selv sørge for at få det fornyet. Kommunedata har ikke opdaget Øresundsbroen endnu ;o). Når det skal fornyes skal man sende en kopi af sidste lønseddel til kommunen, som derefter udsteder beviset. Det eneste der kræves er, at man betaler ATP i Danmark og bor i et andet EU-land. Da Danmark er det eneste land med en rejseforsikring til alle borgere, kan det jo klart være en fordel at have det, også selvom man går til læge i Sverige. VH Karina 1 Admin reacted to this Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Karina 20 Anmeld indhold Besvaret June 20, 2005 Til orientering så har sikringsstyrelsen ikke noget med disse beviser at gøre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret June 20, 2005 hvad gør man så hvis man er selvstændig i DK??? og ikke har overskud i egen virksomhed??? Jeg er ansat i Helsingør Kommune og vil derfor lige give en enkelt forklaring til alle interesserede. Grænsegængerbeviset(sygesikring) udstedes af den kommune man er udvandret fra. Har man aldrig boet i Danmark er det arbejdskommunen. Det gælder et år ad gangen og man skal selv sørge for at få det fornyet. Kommunedata har ikke opdaget Øresundsbroen endnu ;o). Når det skal fornyes skal man sende en kopi af sidste lønseddel til kommunen, som derefter udsteder beviset. Det eneste der kræves er, at man betaler ATP i Danmark og bor i et andet EU-land. Da Danmark er det eneste land med en rejseforsikring til alle borgere, kan det jo klart være en fordel at have det, også selvom man går til læge i Sverige. VH Karina Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret June 20, 2005 hvad gør man så hvis man er selvstændig i DK??? og ikke har overskud i egen virksomhed??? Så hører man under den svenske sygesikring, vil jeg mene. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jesper008 10 Anmeld indhold Besvaret June 20, 2005 hvad gør man så hvis man er selvstændig i DK??? og ikke har overskud i egen virksomhed??? Det udelukker da ikke at man stadigvæk kan fremvise en lønseddel? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Karina 20 Anmeld indhold Besvaret June 21, 2005 sygesikring Hvis du er selvstændig kan du ikke vise en lønseddel. Istedet skal du medbringe dit SE-nummer. Du er altså stadig sygesikret i Danmark. Eller rent faktisk er både arbejdstagere og selvstændige sygesikret i begge lande. I sverige bruger du bare dit personnummer og i Danmark dit grænsegængerbevis. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret June 21, 2005 jeg får mit bevis sendt fra Folkeregistret i København hvert år, efter at jeg har sendt dem en kopi af en lønseddel fra Dk. Det sker helt automtatisk og det er Folkeregistret der forvalter det i København. Ring evt. til Lene Færch Jensen, som er hende der har underskrevet mit kort. Hende har jeg tidligere talt med om diverse regler og hun lød til at vide det hele. Nummret er Københavns Folkeregister som jeg ikke lige har på mig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret June 21, 2005 tlfnr er: 3366 3366 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jesper008 10 Anmeld indhold Besvaret June 21, 2005 Hvis du er selvstændig kan du ikke vise en lønseddel. QUOTE] Kan du venligst forklare hvordan du kommer frem til at man som selvstændig ikke kan fremvise en lønseddel? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret June 21, 2005 Jeg har boet i Sverige i 4 år, og jeg har aldrig sendt nogen lønseddel ind for at få mit pap-sygesikringskort. Jeg får hvert år en skrivelse, som jeg skal returnere med oplysning, om jeg stadig arbejder i DK og bor i S. Derefter sender de mit nye sygesikringskort til mig. Det er rigtigt, at det er Folkeregistret, der udsteder kortet, men det er Sikringsstyrelsen, man skal henvende sig til om spørgsmål vedr. "sygevæsenet". Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret June 21, 2005 Jeg fik også mit automatisk, da det gamle var udløbet. I mit tilfælde var fraflytter-kommunen Roskilde. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Karina 20 Anmeld indhold Besvaret June 22, 2005 Jesper jeg forstår ikke helt dit spørgsmål. Jeg er ikke ekspert i selskaber, men har ihvertfald været ude for mange selvstændige, som ikke laver lønsedler til sig selv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret June 22, 2005 Ja jeg har for et par år siden fået et "European Helth Insurance Card" hvor jeg er skreven i Skåne. Det bestilte jeg af via webben i Försäkringskassan og de sendte det bare Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Karina 20 Anmeld indhold Besvaret June 23, 2005 Det bevis du henviser til, er en anden type sygesikringsbevis, som man bruger når man rejser indenfor EU-landene. Det kan man ikke bruge i det land man bor. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret June 27, 2005 Ups ja det er rigtigt nok, jeg har så intet sygesikringskort da jeg altid kun viser mit ID kort, jeg både bor og arbejder i Sverige. Det jeg nævnte var bare i de tilfælde hvor jeg skulle til frankrig for at hente vin. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Admin 12 Anmeld indhold Besvaret June 27, 2005 Jeg kan så sige at jeg inde på Græsted-Gillelejes hjemmeside fandt en formular som jeg udfyldt og sendte ind og få dage efter havde jeg et nyt sygesikringsbevis. Sådan gør man altså. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites