Jump to content
Guest Rasmus Rundtosset

Beskatning af værdipapirbeholdninger ved flytning fra Danmark til Sverige

Recommended Posts

Guest Rasmus Rundtosset

Jeg har forsøgt at få hoved og hale på dette, men har nu givet op, og tænkte jeg ville spørge her i dette forum, hvor nogen nok har oplevet det på egen krop. Det drejer sig om det eksempel, hvor man flytter fra Danmark til Sverige, men fortsætter med at arbejde i Danmark. Er der nogen, som har nogen bud på, hvad der sker med beskatning af ens aktiebeholdninger? Bliver man af DK beskattet som om man har afhændet sine aktier (sker vistnok hvis man flytter permanent til fx.USA, England eller lign.)? Vil man fremover blive beskattet af aktiegevinster + udbytter efter dansk eller svensk skattelovgivning? Eller lidt af hvert? Eller opgiver skattemyndighederne også og ender med at slå plat eller krone? Næste spørgsmål: Hvorhenne bliver man beskattet af gevinster + renteindtægter fra obligationer? Hvordan hænger dette sammen med fradragsretten for renteudgifter på boliglån? Ved godt at dette er svære spørgsmål - det er bestemt tilladt blot at svare på et enkelt af dem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var mange spørgsmål - jeg kan levere en smule information. Ved flytning til SE betragter det kære danske skattevæsen aktierne som afhændede, og man kan komme til at betale skat af en eventuel gevinst. Der findes dog nogle bagatel-grænser som skal overskrides, før det gør ondt i tegnebogen. Som grænsegænger - bolig i SE - arbejde i DK - kan man fradrage renteUDGIFTER i dansk beskatning. KapitalINDKOMST (aktieudbytte, obligationsrenter og andre renter) beskattes principielt i SE. For aktieudbytte har det danske skattevæsen af uransalige årsager ret til en forhåndsskat på 15 % af udbytttet (normalt er det 28 %). Der findes en særlig erklæring til skattevæsenet om dette - den skulle angiveligt give mulighed for tilbagebetaling af de for meget betalte 13 % i skat til DK. Bagsiden af medaljen synes at være at men i SE egentlig skal betale 30 % og at man kun kompenseres for de 15 % som bliver i DK. Afsnittet om aktieudbytte er indtil videre teoretisk - jeg har endnu ikke oplevet af få refunderet penge fra DK - eller at betale 15 % til SE. Du har glemt et spørgsmål om beskatning af aktiegevinst i SE - når/hvis du sælger dine aktier. Her er min personlige teori, at "anskaffelseprisen" for aktierne BØR være den værdi de havde, da de blev udført af DK. Dette er imidlertid ikke engang en teori - snarere en fantasi - men jeg synes selv, at det lyder logisk. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest TraderJoe

Vedr. udbytte: Betales i Sverige. Skriv udbyttet på den svenske selvangivelse, skriv en meddelelse nederst på selvangivelsen at du har betalt skat på udbytte og hvor meget du har betalt og vedlæg en kopi af udbyttemeddelelsen fra banken ved selangivelsen som bilag, så skattemyndighederne kan se det. Reglerne findes her: http://skatteverket.se/faq/privat_rantor/oss_putdel_1_rsv.html Ellers gør jeg samme vurdering som Kim H. med hensyn til anskaffelsesværdi.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vedr. udbytte: Betales i Sverige. Skriv udbyttet på den svenske selvangivelse, skriv en meddelelse nederst på selvangivelsen at du har betalt skat på udbytte og hvor meget du har betalt og vedlæg en kopi af udbyttemeddelelsen fra banken ved selangivelsen som bilag, så skattemyndighederne kan se det. Reglerne findes her: http://skatteverket.se/faq/privat_rantor/oss_putdel_1_rsv.html Ellers gør jeg samme vurdering som Kim H. med hensyn til anskaffelsesværdi.
Er det stadigvæk korrekt? Linket til skatteverket virker ikke mere :rolleye: Hilsen Mr. Kubik

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det var mange spørgsmål - jeg kan levere en smule information. Ved flytning til SE betragter det kære danske skattevæsen aktierne som afhændede, og man kan komme til at betale skat af en eventuel gevinst. Der findes dog nogle bagatel-grænser som skal overskrides, før det gør ondt i tegnebogen. Som grænsegænger - bolig i SE - arbejde i DK - kan man fradrage renteUDGIFTER i dansk beskatning. KapitalINDKOMST (aktieudbytte, obligationsrenter og andre renter) beskattes principielt i SE. For aktieudbytte har det danske skattevæsen af uransalige årsager ret til en forhåndsskat på 15 % af udbytttet (normalt er det 28 %). Der findes en særlig erklæring til skattevæsenet om dette - den skulle angiveligt give mulighed for tilbagebetaling af de for meget betalte 13 % i skat til DK. Bagsiden af medaljen synes at være at men i SE egentlig skal betale 30 % og at man kun kompenseres for de 15 % som bliver i DK. Afsnittet om aktieudbytte er indtil videre teoretisk - jeg har endnu ikke oplevet af få refunderet penge fra DK - eller at betale 15 % til SE. Du har glemt et spørgsmål om beskatning af aktiegevinst i SE - når/hvis du sælger dine aktier. Her er min personlige teori, at "anskaffelseprisen" for aktierne BØR være den værdi de havde, da de blev udført af DK. Dette er imidlertid ikke engang en teori - snarere en fantasi - men jeg synes selv, at det lyder logisk. ;)
Enig i dit indlæg bortset fra følgende: ""anskaffelseprisen" for aktierne BØR være den værdi de havde, da de blev udført af DK". Anskaffelsesprisen er den faktiske anskaffelsespris. Dette medfører dobbeltbeskatning mellem DK og Sverige på aktiekursgevinster. Sverige skal lempe for dansk beskatning ifølge det danske skattevæsen - Sverige er uenig, da den danske regel strider mod EU-retten. Har selv betalt 90% skat (heldigvis ikke over 100%!!) på visse aktiegevinster i den anledning - men smerten (og sikkert også omkostningerne) ved det er nok mindre end ved at føre skattesager i 2 lande samt evt. EU-domstolen. Aktier anses for afhændet ved udflytning af DK. Du kan få henstand med skattebetaling indtil salg, samt valgfri omberegning til faktisk gevinst ved salg. HVER gang du sælger en aktie skal du (hvis du har henstand med havelågeskat) indlevere ny selvangivelse til det danske skattevæsen. Er du daytrader og sælger 20 aktieposter pr. måned får du 20 manuelt reviderede årsopgørelser pr. måned. Bemærk at INTET nævnes om aktier i forbindelse med den udførlige Øresundsinformation på nettet. Det virker som om de (skattevæslerne) ønsker at fortie, hvad de faktiske regler er for aktieskat for Øresundspendlere af hensyn til administrationsbyrde. HUSK - du har ansvaret for, at din skat bliver betalt korrekt. Der vanker bøder på 40% af skatten i SE, uanset om du var i god tro. Bøder i DK er 100% ved 'grov uagtsomhed' - ubetinget fængsel+bøde for snyd. I DK er straffen (helt enestående i Verden) for at snyde i skat hårdere end for (socialt) bedrageri. Groft skattesvig straffes i snit hårdere end voldtægt. (I Schweiz straffes skattesvig ikke - det gør bedrageri.) Hvis du med vilje i DK ikke lægger 100.000 i 'fælleskassen' er bøden 100.000 kr. samt ubetinget fængsel. Tager du uberettiget 100.000 af fælleskassen slipper du uden bøde samt med betinget straf. Nu er du advaret!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anskaffelsesprisen er den faktiske anskaffelsespris. Dette medfører dobbeltbeskatning mellem DK og Sverige på aktiekursgevinster. Sverige skal lempe for dansk beskatning ifølge det danske skattevæsen - Sverige er uenig, da den danske regel strider mod EU-retten. Har selv betalt 90% skat (heldigvis ikke over 100%!!) på visse aktiegevinster i den anledning - men smerten (og sikkert også omkostningerne) ved det er nok mindre end ved at føre skattesager i 2 lande samt evt. EU-domstolen.
Fuck det lyder helt sindsygt og dybt urimeligt det der! Nu er der måske ikke tale om de helt store beløb, siden du ikke har ført sag. Kunne det virkeligt ikke lade sig gøre at fradrage den danske skat i den svenske skat med den fælles nordiske dobbeltbeskatningsaftale i hånden? Eller det var måske før dennes indførsel? Hvis det passer, at der ikke er tale om misforstået praksis, er der da helt klart tale om en skattefælde af rang og endnu en alvorlig skattemæssig forhindring mod EU-forordningen om arbejdskraftens fri bevægelighed - igen primært fra den svenske side. Er det forøvrigt ikke de svenske regler, som er EU stridige og ikke de danske? Jeg mener at kunne huske, at de danske regler netop blev lavet om til de nuværende efter at de tabte en sag ved EU-domstolen - de blev straks indklaget igen for de nye regler, men denne sag vandt de vist, så vidt jeg husker. Det kan være at jeg husker forkert. I hvert fald er jeg nu meget glad for, at jeg solgte mine beholdninger før jeg flyttede over for at rejse cash til flytningen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

hmmm..... jeg mener ikke vi kommer ind i en problemstilling som denne, fordi man flytter til sverige. Så længe du arbejder i Danmark, vil kildelandet altid være Danmark mht. beskatning. Så du vil kunne beholde din aktiebeholdning uden beskatning, ved udrejsetidspunkt. Dog er det sandt, at der i følge dobbeltbeskatningsindkomsten mellem de nordiske lande, er fastlagt at kildelandet har beskatningsretten til aktiegevinster, men kun op til danske %'er. Tager sverige en højere beskatning, skal DK ikke creditlempe med mere end hvad der maximalt kunne være blevet beskattet i Danmark. Ophørs beskatning af værdipapirer, ved flytning til udlandet - kommer da vist kun i betragtning, såfremt man ophører med sine skattepligt til Danmark ? Og desuden er jeg ret sikker på man kan få henstand med skattebetalingen, frem til det faktiske realisationstidpunkt af ens værdipapirer, jf. kildeskatteloven.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hmmm..... jeg mener ikke vi kommer ind i en problemstilling som denne, fordi man flytter til sverige. Så længe du arbejder i Danmark, vil kildelandet altid være Danmark mht. beskatning. Så du vil kunne beholde din aktiebeholdning uden beskatning, ved udrejsetidspunkt. Dog er det sandt, at der i følge dobbeltbeskatningsindkomsten mellem de nordiske lande, er fastlagt at kildelandet har beskatningsretten til aktiegevinster, men kun op til danske %'er. Tager sverige en højere beskatning, skal DK ikke creditlempe med mere end hvad der maximalt kunne være blevet beskattet i Danmark. Ophørs beskatning af værdipapirer, ved flytning til udlandet - kommer da vist kun i betragtning, såfremt man ophører med sine skattepligt til Danmark ? Og desuden er jeg ret sikker på man kan få henstand med skattebetalingen, frem til det faktiske realisationstidpunkt af ens værdipapirer, jf. kildeskatteloven.
Opgiver dig (og kone+børn) bopæl ved udrejse til Sverige bliver du begrænset skattepligtig til DK selvom du beholder dit job i DK. Når det land hvori du er skattemæssigt hjemmehørende skifter, bliver du fraflytterbeskattet. Det er korrekt at du kan få henstand. Der er IKKE begrænset skattepligt af aktiegevinster i DK. Dobbeltbeskatningsaftalen kommer hermed kun i anvendelse for urealiserede aktiegevinster ved udrejse fra DK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Opgiver dig (og kone+børn) bopæl ved udrejse til Sverige bliver du begrænset skattepligtig til DK selvom du beholder dit job i DK. Når det land hvori du er skattemæssigt hjemmehørende skifter, bliver du fraflytterbeskattet. Det er korrekt at du kan få henstand. Der er IKKE begrænset skattepligt af aktiegevinster i DK. Dobbeltbeskatningsaftalen kommer hermed kun i anvendelse for urealiserede aktiegevinster ved udrejse fra DK.
Vil ikke gå ind i en nærmere diskution omkring det, personen skal hellere tage en snak med SKAT Øresund eller en revisor. Folk har det med at misforstå de fagbetegnelser der bruges, og så ender man med at snakke om pære og æbler :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så skal jeg også lige have skåret noget ud i pap. Vi flytter til Sverige til November. Jeg har nogle aktier som jeg har købt for år tilbage, og derfor ikke skal betale skat af. Hvis jeg beholder disse aktier for så sælge dem om nogle år, er det så lige pludseligt andersledes fordi jeg bor i Sverige (og arbejder i Danmark)?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så skal jeg også lige have skåret noget ud i pap. Vi flytter til Sverige til November. Jeg har nogle aktier som jeg har købt for år tilbage' date=' og derfor ikke skal betale skat af. Hvis jeg beholder disse aktier for så sælge dem om nogle år, er det så lige pludseligt andersledes fordi jeg bor i Sverige (og arbejder i Danmark)?[/quote'] JA - hvis dine aktier er skattefri nu (pga. >3år samt < ca. 130.000 - overgangsregel) i DK, så få dem solgt inden du flytter!! Du kan evt. købe dem tilbage, når du er flyttet. (Lad der gå mindst nogle dage - ellers betragtes salget som 'proforma'.) Det samme gælder ejerbolig - læs Niels' indlæg. Hvis du sælger din danske ejerbolig i Sverige, napper Sverige 20% af gevinsten i skat.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis du sælger din danske ejerbolig i Sverige, napper Sverige 20% af gevinsten i skat.
Forholder det sig så også sådan, at hvis du bor i Danmark og har en bostadsrätt/villa i Sverige som du udlejer for sidenhen at sælge med gevinst, at du beskattes efter danske regler? Dvs. ingen skat af gevinsten? Hvordan er reglerne hvis du bor og arbejder i Sverige, men har en lejlighed i Danmark som du opholder dig i sammenlagt 1-2 måneder om året?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Forholder det sig så også sådan, at hvis du bor i Danmark og har en bostadsrätt/villa i Sverige som du udlejer for sidenhen at sælge med gevinst, at du beskattes efter danske regler? Dvs. ingen skat af gevinsten? Hvordan er reglerne hvis du bor og arbejder i Sverige, men har en lejlighed i Danmark som du opholder dig i sammenlagt 1-2 måneder om året?
Nej du beskattes altid af gevinst ved boligsalg i Sverige, ligemeget hvor du bor.... du må godt "sove ude" selvom du har svensk adresse.... det blander de sig nu ikke i....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Forholder det sig så også sådan' date=' at hvis du bor i Danmark og har en bostadsrätt/villa i Sverige som du udlejer for sidenhen at sælge med gevinst, at du beskattes efter danske regler? Dvs. ingen skat af gevinsten?[/quote'] Husk på at gevinsten kun er skattefri i Danmark såfremt at du bor eller har boet i lejligheden i en periode. Hvis du ikke opfylder det krav, er gevinsten at betragte som kapitalindkomst, hvilket kan medføre skat på op til 59%, hvis du betaler topskat og samlet set får positiv kapitalindkomst.:eek:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nej du beskattes altid af gevinst ved boligsalg i Sverige' date=' ligemeget hvor du bor.... du må godt "sove ude" selvom du har svensk adresse.... det blander de sig nu ikke i....[/quote'] Jeg kan godt se idéen med at det svenske skattevæsen ikke blander sig i det, men hvad med danskerne? Kan de ikke hævde at man har bopæl i DK og derfor har krav på en del af skatten? Som jeg har forstået det foregår der for tiden en ret aggressiv kamp om "kunderne"... Man vil jo nødig havne i en situation, hvor man risikerer dobbeltbeskatning, og i øvrigt er det mest praktisk for os, hvis al beskatning foregår et sted.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kan godt se idéen med at det svenske skattevæsen ikke blander sig i det' date=' men hvad med danskerne? Kan de ikke hævde at man har bopæl i DK og derfor har krav på en del af skatten? Som jeg har forstået det foregår der for tiden en ret aggressiv kamp om "kunderne"... Man vil jo nødig havne i en situation, hvor man risikerer dobbeltbeskatning, og i øvrigt er det mest praktisk for os, hvis al beskatning foregår et sted.[/quote'] Jo, det er såden set rigtigt. Med bibeholdt helårsbolig (uanset om du bor i den eller ikke) er du som udgangpunkt fuldt skattepligtigt i DK, så ja, man kan godt risikere at betale skat i DK. Men typisk vil det "kun" väre på kapitalindkomster fra DK. Indtägt mv. beskattes i bopälslandet. Hvis du kommer i en situation hvor der både skal betales skat i SV og i DK, vil danskerne modregne den allerede betalte skat i SV.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites