Jump to content
Nif

Svenske prøveplader

Recommended Posts

Jeg har prøvet at læse en masse tråde igennem uden at finde det jeg søger, nemig hvor man kan hente prøveplader i Helsingbrg og evt. hvad de koster. Jeg prøvede selvføgelig hos Polis men de anede det slet ikke. Så det var IKKE der. Var i onsdags nede og hente bil, og nu er de tyske plader så udløbet, og jeg har brug for at køre til bla. værksted og syn... Nogen som kan give et svar eller en søgetråd ?!?!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest michaelbo

Når du søger på www.vv.se så søg efter "tilfällig registrering". så vidt jeg husker er det ret omstændigt at få prøve plader. Hva' skal du bruge dem til ? måske er der en anden udvej .

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja nu har jeg så snakket med en som har lidt mere tjek end jeg og han sagde også som du siger: glem det, det er svært og tager LANG tid. Når de henter biler bruger de bare en DK prøveplade. Det er nemt. Jeg skal lige en tur til Mercedes og have lavet en håndbremse som jeg lige har fået ødelagt, og derefter skal jeg en tur til syn så jeg kan få svenske plader på den. Det var bare de to ture jeg skule bruge pladerne til.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg skulle til reg.syn i Sverige med en ny bil købt i DK, lånte jeg forhandlerens faste prøveskilte, som også gælder i de nordiske lande. De almindelige danske "klistermærke" prøveskilte må derimod ikke anvendes i udlandet. /Anders

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Nif. Jeg har samme problem som dig... med at få min bil kørt til sverige for at få den registreret. Kan man godt køre med danske prøve plader til sverige ?
Vi havde samme problem - bil i DK uden plader som skulle til sverige. Jeg fik snakket med både Vegverket, CRM og Politi i DK. Prøveplader fra DK (skilte som man kan låne for 100,-/dag) gælder IKKE i Sverige. De Svenske prøveplader (Røde/Hvide) gælder IKKE i Danmark. Jeg fik forklaret problemstillingen og spurgte til om de havde tænkt sig at man stoppe midt på broen for at skifte plader ? Alle kunne se problemet, med eneste konkrete forslag jeg fik var at leje en trailer ?!?! Bemærk også at man faktisk ikke kan få Svenske import plader, før bilen fysisk befinder sig i Sverige ;o) Good Luck... Mvh Alex

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen der ved hvordan de ser på fælgene ved dette registreringssyn??? Jeg har købt en bil i tyskland som nu holder og venter i DK på at jeg kan få svensk personnumer den 1/9 og bestille en tid til syn, men jeg har hørt at der er problemer hvis fælgene er "for store" i mit fahrzeugbrief ser det ud som at bilen er leveret med 18" fælge, men det er noget der er skrevet "manuelt" under "bewerkungen" for der står samtidig noget om at standard er 225/60-16 eller 225/55-17 i rubrik 20-23, mit spørgsmål er så kan den synes med 18" fælgene????? Tommy

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja nu har jeg så snakket med en som har lidt mere tjek end jeg og han sagde også som du siger: glem det, det er svært og tager LANG tid. Når de henter biler bruger de bare en DK prøveplade. Det er nemt. Jeg skal lige en tur til Mercedes og have lavet en håndbremse som jeg lige har fået ødelagt, og derefter skal jeg en tur til syn så jeg kan få svenske plader på den. Det var bare de to ture jeg skule bruge pladerne til.
Jeg har været inde på politiets egen hjemmeside, der står reglerne omkring prøveskilte tydeligt formuleret: Om faste prøveskilte Du kan få udleveret prøveskilte: hvis du er fabrikant, importør, forhandler eller reparatør Hvis du skal bruge det til midlertidig eller lejlighedsvis kørsel med køretøjer, der ikke har nummerplader. Faste prøveskilte må kun bruges til: afprøvning og indstilling af nye køretøjer eller kørselsprøve efter reparation. demonstration for forhandlere demonstration eller prøve i forbindelse med salg afhentning eller udbringning ved reparation eller salg nødvendig kørsel i forbindelse med registrering eller godkendelse af køretøjet overførsel til anden forhandler/udsalgs-eller udstillingssted eller lager ved import af køretøjer: kørsel fra grænsen til det sted, hvor køretøjet skal registreres eller til bopæl/forretning/værksted. fabrikanters eller importørers optagelse af reklamefilm af køretøjet kortvarig kørsel i optog i forbindelse med almennyttige formål. Kræver politiets tilladelse. Se prisen for faste prøveskilte her Til top Om løse prøveskilte Du kan få udleveret et løst prøveskilt , hvis du i en kort periode har brug for at køre med et køretøjer, der ikke har nummerplader. Løse prøveskilte udleveres på motorkontoret. Løse prøveskilte kan kun bruges til: afprøvning og indstilling af nye køretøjer eller kørselsprøve efter reparation. demonstration for forhandlere demonstration eller prøve i forbindelse med salg afhentning eller udbringning ved reparation eller salg nødvendig kørsel i forbindelse med registrering eller godkendelse af køretøjet overførsel til anden forhandler/udsalgs-eller udstillingssted eller lager ved import af køretøjer: kørsel fra grænsen til det sted, hvor køretøjet skal registreres eller til bopæl/forretning/værksted. fabrikanters eller importørers optagelse af reklamefilm af køretøjet kortvarig kørsel i optog i forbindelse med almennyttige formål. Kræver politiets tilladelse kørsel med et veterankøretøj af teknisk-historiske grunde. Se prisen for løse prøveskilte her Til top Senest opdateret: 10. august 2006 Link:http://www.politi.dk/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror jeg fandt den manglende information. Det kan godt lade sig gøre at få midlertidige svenske prøveskilte. Man kan vælge mellem 2 typer af skilte: tillfällig registrering eller "Bevis om avtalad tid" Skiltene ser ud således ud: http://www.vv.se/templates/page3____998.aspx Ett fordon som saknar giltig registrering i utlandet eller som varit i Sverige i mer än en vecka får inte användas. Utan tillfällig registrering eller "Bevis om avtalad tid" måste fordonet fraktas på släpvagn eller trailer. Behöver du använda fordonet en längre tid, t.ex. för att köra det till och från reparation? Då bör du ansöka om tillfällig registrering. Det tar cirka en vecka från att du skickar en ansökan med samtliga bilagor (se längre ner) till Vägverket tills du får hem beslutet om tillfällig registrering, registreringsbeviset och de särskilda registreringsskyltarna. Tillfällig registrering vid import När kan du ansöka? Tänk noga igenom om du behöver en tillfällig registrering i samband med att du importerar ett fordon för permanent bruk. Du får använda ett fordon som förs in i Sverige permanent i en vecka från införseln, om det har en giltig utländsk registrering. Med lite planering före importen kan du oftast hinna registreringsbesiktiga fordonet under denna första vecka. En ansökan om tillfällig registrering i samband med import är någonting som man endast kan söka i direkt samband med införseln av fordonet till Sverige, fordonet måste således vara infört i landet. Med direkt samband menas därmed att ansökan om tillfällig registrering skall vara Vägverket tillhanda inom två månader från införseldatum. Även om fordonet redan varit i Sverige längre än en vecka, måste man inte alltid ansöka om tillfällig registrering. När du kontaktar Bilprovningen för att beställa tid för registreringsbesiktningen kan du begära ett så kallat "Bevis om avtalad tid". Med det beviset får du köra kortast lämpliga väg till och från besiktningsstationen den dag du ska registreringsbesiktiga fordonet. Men glöm inte att ditt fordon måste vara trafikförsäkrat (gäller inte släpvagnar). Ett fordon som saknar giltig registrering i utlandet eller som varit i Sverige i mer än en vecka får inte användas. Utan tillfällig registrering eller "Bevis om avtalad tid" måste fordonet fraktas på släpvagn eller trailer. Behöver du använda fordonet en längre tid, t.ex. för att köra det till och från reparation? Då bör du ansöka om tillfällig registrering. Det tar cirka en vecka från att du skickar en ansökan med samtliga bilagor (se längre ner) till Vägverket tills du får hem beslutet om tillfällig registrering, registreringsbeviset och de särskilda registreringsskyltarna. Vad menas med giltig registrering i utlandet? Det är en utländsk registrering som innebär att fordonet får användas utan begränsningar och att man kan uppvisa registreringsdokument som är utfärdade av registreringsmyndigheten i det aktuella landet. När man använder ett fordon med en giltig utländsk registrering, ska man medföra ett registreringsbevis som visar • registreringsnumret, • datum för den första registreringen eller fordonets tillverkningsår, • namn på och adress till den person som beviset har utfärdats för, • tillverkarens namn eller varumärke, • fordonets tillverknings- eller serienummer, • fordonets totalvikt, om fordonet är avsett för godstransporter, • bevisets giltighetstid, om den inte är obegränsad. Dessa handlingar ska på begäran visas upp för bilinspektör, polisman eller tulltjänsteman. Uppgifterna ska vara angivna antingen med enbart latinska bokstäver eller engelsk kursivstil eller också upprepade i denna form. Handlingarna ska vara i sådant skick att de kan läsas utan svårighet. Observera att vissa typer av tillfälliga utländska registreringar inte är giltiga i Sverige. Det gäller t.ex. den tyska provisoriska registreringen, också kallad 5-dagarsskylten, som endast är giltig i Tyskland, och icke-nordiska motsvarigheter till Sveriges saluvagnslicens (med grön skylt). Link til ansøgningsblanket: http://www.vv.se/filer/Blanketter/201018_s.pdf Link til information på Vägverkets hjemmeside: http://www.vv.se/templates/page3____1008.aspx

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe de øvrige krav til hjulene er opfyldt, såsom, rullediameter (max ændres +/- 5%) og at de ikke rager ud forbi skærmkanter, så skulle der ikke være problemer med det. Eneste land der har specifikt krav om størrelse er mig bekendt italien, som ikke tillader ændring mere en 2" fra org hjul... Så, go for it

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så længe de øvrige krav til hjulene er opfyldt, såsom, rullediameter (max ændres +/- 5%) og at de ikke rager ud forbi skærmkanter, så skulle der ikke være problemer med det. Eneste land der har specifikt krav om størrelse er mig bekendt italien, som ikke tillader ændring mere en 2" fra org hjul... Så, go for it
Hvis de ikke er godkendt af den SV importör går den ikke,men det er ikke så tit de gider blande sig i det

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det svensk lov? Hvordan kan det så synes med nye fælge/dæk, toning af ruder, styling, anden motorolie etc etc? Ikke for at være nævenyttig, men kommer du med sådan en påstand, så må den osse kunne bakkes op. Hvis loven bare foreskriver at bilen skal være som ny, så kræver det jo sådan set at selv ved udskiftning af dæk, SKAL det være samme dimension og mærke som fra nyt... eller......???

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er det svensk lov? Hvordan kan det så synes med nye fælge/dæk, toning af ruder, styling, anden motorolie etc etc? Ikke for at være nævenyttig, men kommer du med sådan en påstand, så må den osse kunne bakkes op. Hvis loven bare foreskriver at bilen skal være som ny, så kræver det jo sådan set at selv ved udskiftning af dæk, SKAL det være samme dimension og mærke som fra nyt... eller......???
Når du laver et Regsyn skal den väre i orgstand, jeg har prövet det mange gange med biler som har Tüv godkändte ting på,og stadig er blevet afvist til syn.. Tror vi har missss forstået hinanden :):)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Svenske prøvenummerplader Hej Alle :new: :) Jeg skal til Lilauen og hente en ny svæveflyver, om et par måneder. Flyveren bliver leveret i en dertil konstrueret trailer. t41.jpg Jeg agter at sejle via Karlsham (S) <-> Klaipeda (LT). Traileren bliver leveret med Litauenske prøveplader som tillader, at jeg kan kører til færgen i Klaipeda (LT). Jeg kan godt kører det sidste stykke i DK, med danske prøveplader, selvom det ikke er "helt efter bogen", da der ikke må være last i en trailer på prøveplader. Det har jeg prøvet før (...at syne en tilsvarende lang svæveflyve trailer med fly i hos Bilinspektionen, uden at de kommenterede dette). Men: Er der nogen som har noget forslag til, hvad jeg gør de de ca 200 km kørsel i Sverige. Mn skulle jo nødigt få problemer med "Snytten". mvh Erik Bennekou http://www.eb-avionics.dk/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Hm jeg tror dit spm er lidt for unikt til at vidensbasen herinde kan klare det:o . Men men men .. jeg ville kontakte det svenske Vägverket www.vv.se og spørge. Det er dem der står for nummerplader og lign i Sverige...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad koster de, svenske prøveplader ?

Jeg tror jeg fandt den manglende information. Det kan godt lade sig gøre at få midlertidige svenske prøveskilte. Man kan vælge mellem 2 typer af skilte: tillfällig registrering eller "Bevis om avtalad tid" Skiltene ser ud således ud: http://www.vv.se/templates/page3____998.aspx Ett fordon som saknar giltig registrering i utlandet eller som varit i Sverige i mer än en vecka får inte användas. Utan tillfällig registrering eller "Bevis om avtalad tid" måste fordonet fraktas på släpvagn eller trailer. Behöver du använda fordonet en längre tid, t.ex. för att köra det till och från reparation? Då bör du ansöka om tillfällig registrering. Det tar cirka en vecka från att du skickar en ansökan med samtliga bilagor (se längre ner) till Vägverket tills du får hem beslutet om tillfällig registrering, registreringsbeviset och de särskilda registreringsskyltarna. Tillfällig registrering vid import När kan du ansöka? Tänk noga igenom om du behöver en tillfällig registrering i samband med att du importerar ett fordon för permanent bruk. Du får använda ett fordon som förs in i Sverige permanent i en vecka från införseln, om det har en giltig utländsk registrering. Med lite planering före importen kan du oftast hinna registreringsbesiktiga fordonet under denna första vecka. En ansökan om tillfällig registrering i samband med import är någonting som man endast kan söka i direkt samband med införseln av fordonet till Sverige, fordonet måste således vara infört i landet. Med direkt samband menas därmed att ansökan om tillfällig registrering skall vara Vägverket tillhanda inom två månader från införseldatum. Även om fordonet redan varit i Sverige längre än en vecka, måste man inte alltid ansöka om tillfällig registrering. När du kontaktar Bilprovningen för att beställa tid för registreringsbesiktningen kan du begära ett så kallat "Bevis om avtalad tid". Med det beviset får du köra kortast lämpliga väg till och från besiktningsstationen den dag du ska registreringsbesiktiga fordonet. Men glöm inte att ditt fordon måste vara trafikförsäkrat (gäller inte släpvagnar). Ett fordon som saknar giltig registrering i utlandet eller som varit i Sverige i mer än en vecka får inte användas. Utan tillfällig registrering eller "Bevis om avtalad tid" måste fordonet fraktas på släpvagn eller trailer. Behöver du använda fordonet en längre tid, t.ex. för att köra det till och från reparation? Då bör du ansöka om tillfällig registrering. Det tar cirka en vecka från att du skickar en ansökan med samtliga bilagor (se längre ner) till Vägverket tills du får hem beslutet om tillfällig registrering, registreringsbeviset och de särskilda registreringsskyltarna. Vad menas med giltig registrering i utlandet? Det är en utländsk registrering som innebär att fordonet får användas utan begränsningar och att man kan uppvisa registreringsdokument som är utfärdade av registreringsmyndigheten i det aktuella landet. När man använder ett fordon med en giltig utländsk registrering, ska man medföra ett registreringsbevis som visar • registreringsnumret, • datum för den första registreringen eller fordonets tillverkningsår, • namn på och adress till den person som beviset har utfärdats för, • tillverkarens namn eller varumärke, • fordonets tillverknings- eller serienummer, • fordonets totalvikt, om fordonet är avsett för godstransporter, • bevisets giltighetstid, om den inte är obegränsad. Dessa handlingar ska på begäran visas upp för bilinspektör, polisman eller tulltjänsteman. Uppgifterna ska vara angivna antingen med enbart latinska bokstäver eller engelsk kursivstil eller också upprepade i denna form. Handlingarna ska vara i sådant skick att de kan läsas utan svårighet. Observera att vissa typer av tillfälliga utländska registreringar inte är giltiga i Sverige. Det gäller t.ex. den tyska provisoriska registreringen, också kallad 5-dagarsskylten, som endast är giltig i Tyskland, och icke-nordiska motsvarigheter till Sveriges saluvagnslicens (med grön skylt). Link til ansøgningsblanket: http://www.vv.se/filer/Blanketter/201018_s.pdf Link til information på Vägverkets hjemmeside: http://www.vv.se/templates/page3____1008.aspx

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Alex' date=' hvor har du oplysningen om, at de svenske prøveplader ikke gælder i DK?[/quote'] Det samme vil jeg også gerne vide. Jeg kan sagtens finde information om "Tillfällig registrering" på det svenske VV, men kan sgutte finde noget om det på danske SKAT. Er de rød/hvide, 3-måneders "registreringskyltar" at betegne som almindelige svenske prøveplader?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites