mrode 10 Anmeld indhold Besvaret September 29, 2005 Gio! Hvorfor tror du det er ulovligt er det fordi det lyder sådan? Jeg mener stadig metoden er fuldt lovlig, men som Niels så rigtig skriver kan man jo også sælge til kæresten eller fammilien, hvis man vil have blandet dem ind i besværlighederne! MVH Johnny Nu har du stadig ikke forklaret din metode særligt grundigt, så det er stadig lidt svært at sige. Men kort fortalt kan jeg se følgende: Du sælger huset til en høj pris ved indskyde huset i selskabet - dette overholder muligvis ikke armslængdeprincippet. Derfor vil du ikke kunne gøre det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret September 29, 2005 Hvis min hukommelse er i god behold, blev Glistrup vist knaldet på, at der ikke var nogen som helst realitet bag de selskaber, der skubbede rundt med penge, og som endte i en skattebetaling på 0 kr. Så vidt jeg kan se, er der heller ikke nogen realitet bag johnnya's planer - det eneste reelle er vel ideen om at slippe for skat på en sindrig måde, og dermed er vi nok ovre i noget, der i skattemæssig henseende er lidt flosset i kanten. Jeg er til en vis grad enig med Gio i, at dette ikke er stedet, hvor folk skal stikke hovederne sammen for at knække halsen på skattefar og -pappa. Men jeg kan da for en god ordens skyld sige, at det kunne jo være, at jeg i dag udfører noget arbejde i DK, som ikke bliver afregnet på den helt normale vis, men hvad ved jeg om det? Min far siger godt nok at det lyder som sort arbejde, men det er det jo faktisk ikke - ikke før den indkomst bliver holdt ude af min selvangivelse. Det er jo også derfor det er lidt svært at være kontrolmyndighed - i dag kan det se ud som sort arbejde, men selvangiver vedkommende det, bliver der jo beregnet skat og AM-bidrag af indkomsten, og så er det ganske hvidt. At fx ferieloven, arbejdsmiljøloven og sikkert en masse andre så ikke bliver overholdt er jo ikke skattefars problem... Snyder en pokerspiller, der har et ekstra es i ærmet, hvis det ikke bliver brugt? Men det glæder mig, at dette er et forum, hvor fuskere hurtigt fortrækker sig, og jeg kan kun opfordre til, at folk, der kender folk, der fusker (med afgift, skat eller andet) hurtigst muligt meddeler rette myndighed om det. Til sidst kan jeg lige nævne, at sort arbejde ikke er mig - det ville nok ikke sømme sig for en af skattefars tidligere undersåtter... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest johnnya Anmeld indhold Besvaret September 29, 2005 M RODE! Nu sagde jeg godt nok at ejendommen skulle sælges til en høj pris. det behøver man selvfølgelig ikke, men blot til markedspris! Det det handler om er vel at slippe for at betale skat af en værdistining man har optjent måske over mange år! Armslængdeprincipet kan du vist ikke bruge til noget! Venlig Hilsen Johnny OECD's grundlæggende definition af armslængdeprincippet findes i OECD's modeloverenskomst artikel 9 om forbundne foretagender. Såfremt der mellem forbundne foretagender "... er aftalt eller fastsat vilkår vedrørende deres kommercielle eller finansielle forbindelser, som afviger fra de vilkår, som ville være blevet aftalt mellem uafhængige foretagender, kan enhver fortjeneste, som, hvis disse vilkår ikke havde foreligget, ville være tilfaldet et af disse foretagender, medregnes til dette foretagendes fortjeneste og beskattes i overensstemmelse hermed." Sammenlignelighed Ved anvendelsen af armslængdeprincippet skal der foretages en sammenligning af vilkårene mellem forbundne parter og uafhængige parter. Dette forudsætter, at der eksisterer et sammenligningsgrundlag i en eller anden tilgængelig form, dvs. at sammenligningsgrundlaget er identisk eller, at der kan korrigeres for eventuelle forskelle. Den sammenlignelighedstest, der skal foretages, er udførligt beskrevet i OECD's retningslinier. Sammenlignelighedstesten indeholder følgende elementer: Sammenligning af de udvekslede varer og tjenesteydelser, Funktionsanalyse, Sammenligning af kontraktsvilkårene, Sammenligning af de økonomiske omstændigheder i form af markedsvilkår m.v., og Sammenligning af parternes forretningsstrategier. Funktionsanalyse Ved transaktioner mellem to uafhængige parter vil den økonomiske kompensation normalt afspejle de funktioner, som hver part påtager sig, herunder hvilke aktiver, der er indsat og hvilke risici, man har påtaget sig. Ved funktionsanalysen vurderes, hvorledes opgaver og risici er fordelt mellem parterne, dvs. det undersøges, hvem af parterne, der udfører de forskellige funktioner som f.eks. design, produktion, montering, forskning og udvikling, service og garanti, indkøb, distribution, reklame og marketing, transport, finansiering og ledelse m.m. Sammenlignelighedstesten skal gennemføres uanset hvilken metode, der benyttes til prisfastsættelse. Armslængdeprincippet bør ideelt set anvendes på enkelte transaktioner. Disse enkelte transaktioner kan imidlertid være så tæt forbundne, at de må vurderes sammen. Er en aftale indgået som en pakke, der inkluderer betaling for benyttelsen af et patent, knowhow, varemærker m.v., kan det være nødvendigt at opdele denne med henblik på at vurdere de enkelte transaktioner. I sådanne tilfælde skal der imidlertid afslutningsvis foretages en samlet vurdering af, om pakken er indgået på armslængdevilkår. Interval af priser Transfer pricing er ikke en eksakt videnskab, og anvendelsen af den mest hensigtsmæssige metode eller de mest hensigtsmæssige metoder kan føre til fastsættelse af et interval for armslængdeprisen. Armslængdeprisen er således ikke nødvendigvis en eksakt pris, men kan ligge indenfor et afgrænset interval af priser, indenfor hvilket der ikke foretages korrektion. Falder prisen derimod udenfor dette prisinterval, bør en korrektion af prisfastsættelsen ske til det punkt i intervallet, der bedst reflekterer den foreliggende transaktions betingelser. Med henblik på at opnå en fuldstændig forståelse af de forhold, der omgiver den interne transaktion, kan det være hensigtsmæssigt, at der anvendes data fra en flerårig periode. Praksis Den i afsnit S.I.1.1. nævnte praksis om indkomstopgørelsen i koncernforhold, illustrerer også armslængdeprincippet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret September 29, 2005 Hej Johnnya Det kunne du jo bare have sagt, men måske er det bare en erhvervsskade at læse hvad der står og ikke tolke hvad der menes ;) (og det er en fin copy/paste vedr. armslængdeprincippet, men jeg vidste det nu i forvejen) Såfremt at man via apportindskud stifter et selskab, hvis eneste aktiv er en ejendom (målt til markedsværdi) og selskabet senere sælger ejendommen (uden avance) og likvideres, så kan det muligvis godt lade sig gøre. Der kommer dog nogle andre omkostninger til en ejendomsmægler og revisor, men det vil nok være mindre end en svensk beskatning af avancen. Som det dog også tidligere nævnt ikke første gang at skattemyndigheder underkender handlinger baseret på decideret skatteundragelse. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
göte_børge 0 Anmeld indhold Besvaret October 3, 2005 Der findes i og for sig kun ét væsentligt spørgsmål, når man diskuterer skat nemlig: er dette lovligt eller er det ulovligt? Hvis man ikke kan diskutere om noget er ulovligt, kan man ikke diskutere skat. Skal man s**** sin ejendom til sin s******** eller til k******* eller måske til et a**? Og er det mon u*******? Kære Nils Jag måste verkligen hålla med dig i detta. Skattediskussioner handlar ju nästan uteslutande om var gränsen mellan ok och ikke ok går. Snart introducerar jag ett revolutionerande forum där skatteplaneringsdiskussioner är varmt välkomna. Håll ut tills dess!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
tjoah 10 Anmeld indhold Besvaret May 20, 2006 Linket du henviser til findes ikke!!!!! Jeg kan stadig ikke tro at dette er lovligt. Det lykkede mig faktisk at fremfinde dobbeltbeskatningsaftalen mellem de nordiske lande, som Skatteverket har liggende fremme. Det er den, som alle de nordiske lande er enige om: http://www.skatteverket.se/skatter/internationellt/nordavtal/nordavtal1.html Ved du hvor man kan finde det!!! På forhånd tak! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 20, 2006 Det lykkede mig faktisk at fremfinde dobbeltbeskatningsaftalen mellem de nordiske lande, som Skatteverket har liggende fremme. Det er den, som alle de nordiske lande er enige om: http://www.skatteverket.se/skatter/internationellt/nordavtal/nordavtal1.html Ved du hvor man kan finde det!!! På forhånd tak! Du kan ikke rigtig bruge dobbeltbeskatningsaftalen til noget her. Den er lidt for overordnet. Reglerne du skal bruge findes et eller andet sted i Skatteverkets PDF-helvede, for der gælder samme regler som for (andre) svenskere med bolig i udlandet. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest PeterK Anmeld indhold Besvaret May 23, 2006 Undgå svensk beskatning Lige for at vende tilbage til tråden i dette emne har jeg et foreslag. Fx: Mit hus kan sælges for: kr 3.000.000 Jeg skylder kr. 2.000.000 Dvs. en potentiel gevinst på kr. 1.000.000 Kan man så ikke bare belåne/hæve sin friværdi på kr. 1.000.000, flytte til Sverige og så have god tid til at sælge sit hus i DK til den rigtige pris. På den måde er gevinsten minimal og man undgår beskatning i Sverige!! Håber på et yderst kvalificeret svar omkring ovenstående, da vi står i denne situation!!!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret May 23, 2006 Lige for at vende tilbage til tråden i dette emne har jeg et foreslag. Fx: Mit hus kan sælges for: kr 3.000.000 Jeg skylder kr. 2.000.000 Dvs. en potentiel gevinst på kr. 1.000.000 Kan man så ikke bare belåne/hæve sin friværdi på kr. 1.000.000, flytte til Sverige og så have god tid til at sælge sit hus i DK til den rigtige pris. På den måde er gevinsten minimal og man undgår beskatning i Sverige!! Håber på et yderst kvalificeret svar omkring ovenstående, da vi står i denne situation!!!!! NEj regnestykket hedder: Købspris-salgpris= gevinst Herfra trækkes så udgifter til forbedringer og mæglersalær inden du beskattes. Hvad du har af friværdi er total ligegyldigt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest PeterK Anmeld indhold Besvaret May 23, 2006 NEj regnestykket hedder: Købspris-salgpris= gevinst Herfra trækkes så udgifter til forbedringer og mæglersalær inden du beskattes. Hvad du har af friværdi er total ligegyldigt. __________________ Ok.......men det er måske ikke så tosset at leje sit hus ud i DK en årrække og betale ca. 20% af gevinsten senere, i stedet for at lave et "desperat lyn salg" .....?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret May 23, 2006 __________________ Ok.......men det er måske ikke så tosset at leje sit hus ud i DK en årrække og betale ca. 20% af gevinsten senere, i stedet for at lave et "desperat lyn salg" .....?? Det kræver vel man er i stand til at spå om boligmarkedet:) Og hvad vi taler om af prisstigning der kan ryge til beskatning, samt størrelsen af det nedslag der skal til for at sælge... Lidt for mange ubekendte til jeg vil involvere mig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 23, 2006 __________________ Ok.......men det er måske ikke så tosset at leje sit hus ud i DK en årrække og betale ca. 20% af gevinsten senere, i stedet for at lave et "desperat lyn salg" .....?? Det er måske ikke så tosset, eller måske er det tosset, i hvert fald er det ikke så tosset - hvis man har mulighed for det - at afvente den nye svenske lovgivning om udsættelse af kapitalgevinstskat også for udenlandske boliger, som jeg skrev om andetsteds. Allerede i næste måned skulle de være klar med et lovforslag - altså en tekst og ikke en færdig lov - men der kan man måske danne sig et indtryk af, hvor hurtigt lovændringen kan træde i kraft, og om man kan nå at få glæde af den. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest PeterK Anmeld indhold Besvaret May 23, 2006 Det er måske ikke så tosset' date=' eller måske er det tosset, i hvert fald er det ikke så tosset - hvis man har mulighed for det - at afvente den nye svenske lovgivning om udsættelse af kapitalgevinstskat også for udenlandske boliger, som jeg skrev om andetsteds. Allerede i næste måned skulle de være klar med et lovforslag - altså en tekst og ikke en færdig lov - men der kan man måske danne sig et indtryk af, hvor hurtigt lovændringen kan træde i kraft, og om man kan nå at få glæde af den. :)[/quote'] Hej Nils, Lyder særdeles spændende, for vi er for alvor presset. Skal senest flytte 1. aug og vi har problemer med at komme af med huset i DK og har købt i SE.. Dog har vi en pæn friværdi på ca. 1,5 mio. Kan man ikke videreføre friværdi fra DK til SE.....ligesom hvis man sælger hus i SE og køber nyt i SE? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret May 23, 2006 Jeg kom til at tænke på følgende i dag. Jeg står selv i samme situation med min ejerlejlighed. Hvis man laver et dansk anpartsselskab og sælger sit hus over til det har man jo realiseret den historiske gevinst. Derefter kan ens anpartsselskab sælge huset eller ejerlejligheden videre i ro og mag. Dog bliver ens aps beskattet af en eventuel ny gevinst - hvorhenne ved jeg ikke, men pointen er vel at den nye gevinst nok ikke bliver noget særligt. Problemet så vidt jeg kan se er, at man ender med at betale tinglysningsgebyr 2 gange - derudover kommer en række ekstraomkostninger til advokater, mæglere, revisorer osv.osv. plus at der kommer en masse ekstra papirarbejde. Kort sagt dyrt og meget besværligt. Så foreløbig klapper jeg lige hesten og forsøger at væbne mig med tålmodighed i stedet for - for mig er det trods alt billigere at betale for en tom lejlighed i stedet for. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thomas_lund 10 Anmeld indhold Besvaret May 23, 2006 Det med salg af bolig til sit aps skulle klart være en mulighed. Det var noget min revisor kom op med også da jeg stod med et DK hus som brændte mellem fingrene på mig. Det man skal passe på med skulle være, at man sælger sit hus for dyrt til ApS'et - så er det nemlig "ulovligt". Sælger man omvendt for billigt, så skal dit ApS betale en større del af gevinsten i skat. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret May 23, 2006 Yeps.. det er bestemt også en mulighed og det behøver faktisk ikke være så dyrt igen. Men hvis man er meget desperat og det er mange penge man snakker om, så er det da en fordel at der findes måder at omgå det på. Mikkel Jeg kom til at tænke på følgende i dag. Jeg står selv i samme situation med min ejerlejlighed. Hvis man laver et dansk anpartsselskab og sælger sit hus over til det har man jo realiseret den historiske gevinst. Derefter kan ens anpartsselskab sælge huset eller ejerlejligheden videre i ro og mag. Dog bliver ens aps beskattet af en eventuel ny gevinst - hvorhenne ved jeg ikke, men pointen er vel at den nye gevinst nok ikke bliver noget særligt. Problemet så vidt jeg kan se er, at man ender med at betale tinglysningsgebyr 2 gange - derudover kommer en række ekstraomkostninger til advokater, mæglere, revisorer osv.osv. plus at der kommer en masse ekstra papirarbejde. Kort sagt dyrt og meget besværligt. Så foreløbig klapper jeg lige hesten og forsøger at væbne mig med tålmodighed i stedet for - for mig er det trods alt billigere at betale for en tom lejlighed i stedet for. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret May 23, 2006 Det man skal passe på med skulle være' date=' at man sælger sit hus for dyrt til ApS'et - så er det nemlig "ulovligt". Sælger man omvendt for billigt, så skal dit ApS betale en større del af gevinsten i skat.[/quote'] Du får en ejendomsmægler til at vurdere boligen og SKAT kan ikke komme efter dig når du har en ekstern vurdering (sålænge den er rimelig - man kan nemlig godt få "bestilt" arbejde fra en ejendomsmægler :)). Et ApS bliver beskattet efter ejendomsavancebeskatningsloven, men den vil højst sandsynlig ikke være særlig stor, når selskabet køber til markedsværdi af dig og selskabet bagefter sælger videre kort tid efter. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret May 23, 2006 Mange tak Thomas og Mikkel Det lyder som min plan B, hvis det bliver ved med at trække ud. Utroligt at man skal rode sig ud i den slags, bare fordi at man forsøger at flytte fra et land til et andet, og helst vil undgå at få urimelige skattesmæk på halve eller hele millioner. Det dyre består nok i de ekstra omkostninger man har til ejendomsmægler, realkreditinstitutter og statens tinglysningsgebyrer ved en sådan manøvre. Jeg har jo allerede indgået en kontrakt med en ejendomsmægler, og kan ikke uden videre opsige den uden selv at skulle betale en del - ok måske en mægler var til at snakke med, hvis man lovede ham at han også fik lov at formidle det "næste" salg. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret May 23, 2006 Mange tak Thomas og Mikkel Det dyre består nok i de ekstra omkostninger man har til ejendomsmægler, realkreditinstitutter og statens tinglysningsgebyrer ved en sådan manøvre. Jeg har jo allerede indgået en kontrakt med en ejendomsmægler, og kan ikke uden videre opsige den uden selv at skulle betale en del - ok måske en mægler var til at snakke med, hvis man lovede ham at han også fik lov at formidle det "næste" salg. Ja, men ejendomsmæglere vurderer jo som regel gerne lejligheder gratis (specielt hvis de får det næste salg som du nævner). Derudover får du en revisor til at skrive under på at du opretter ApS'et ved apportinskud af lejligheden til den markedsværdi den er vurderet til. Så får du flyttet lånene over i selskabet, eller får en bank til at oprette en midlertidig kredit (alt efter hvad der er billigst - har ikke så meget forstand på finansiering). Når lejligheden skal sælges beregnes der en ejendomsavance som selskabet beskattes af og derefter likviderer man selskabet. Det kan alt sammen gøres med en revisors hjælp og burde ikke koste alt for meget. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 24, 2006 Det hører måske lige med i billedet her, at man jo kan søge udsættelse af betalingen af kapitalgevinsskatten, når man flytter fra et dansk hus - ikke ejerlejlighed - efter Skatteverkets almindelige regler. Hvis den nye bolig i Sverige er billigere end den danske, får man kun udsættelse med en del af skatten. At sælge til Sig Selv APS er jo prototypen på et arrangement, der kun har til formål at undgå at betale skat, og derfor virker det lidt sårbart. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret May 24, 2006 At sælge til Sig Selv APS er jo prototypen på et arrangement' date=' der kun har til formål at undgå at betale skat, og derfor virker det lidt sårbart. :)[/quote'] Jeg sidder til daglig og laver projekter som primært er for at undgå at betale skat og det er som regel ikke noget problem :) Godt nok er det primært en udsættelse af skatten, men laves det rigtigt kan man også mere eller mindre undgå det eller i hvert fald nedsætte den. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret May 24, 2006 At sælge til Sig Selv APS er jo prototypen på et arrangement, der kun har til formål at undgå at betale skat, og derfor virker det lidt sårbart. :) Ja, men teknisk set er den vel i orden. Man kommer til at have et juridisk gyldigt papir, som man kan vise de svenske skattemyndigheder, hvor der står at man har solgt sin faste ejendom inden man flyttede - den er bare solgt til et selskab. Hvis man skal underkende et sådan arrangement skal man så underkende den danske lovgivning, hvilket der ikke er så mange svenske eksperter i. Underkendelsen skal vel så ske efter en rimelighedsbetragtning, men i en rimelighedsbetragtning vil vel også indgå rimeligheden i at beskatte en gevinst optjent over mange, mange år mens man har hørt til et andet skattesystem, og som rationelt set ikke kan relateres til det svenske skattesystem på nogen måde ud over de allersidste par måneder. Det der er problemet er, at svenskerne mangler at gøre en værdiansættelse af ens ejendomme ved indflytning til Sverige. Tror forøvrigt også at denne her skøre skatteregel var oplagt at indklage for EU. Den er da i høj grad mod arbejdskraftens fri bevægelighed. Det må forøvrigt også være et problem for alle andre EU borgere, som flytter til Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest PeterK Anmeld indhold Besvaret May 24, 2006 Det hører måske lige med i billedet her, at man jo kan søge udsættelse af betalingen af kapitalgevinsskatten, når man flytter fra et dansk hus - ikke ejerlejlighed - efter Skatteverkets almindelige regler. Hvis den nye bolig i Sverige er billigere end den danske, får man kun udsættelse med en del af skatten. At sælge til Sig Selv APS er jo prototypen på et arrangement, der kun har til formål at undgå at betale skat, og derfor virker det lidt sårbart. :) Kan Du udspecificere dette punkt: Hvis den nye bolig i Sverige er billigere end den danske, får man kun udsættelse med en del af skatten. Vi køber en svensk villa for SEK 3.350.000 (50/50 ejerskab mellem konen og mig). Efter vi er flyttet til Sverige (desværre) sælger vi vores danske for DKK 4.600.000, som vi gav DKK 3.150.000 (50/50 ejerskab)........ Kan vi udskyde hele skatten i ovenstående?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 24, 2006 Kan Du udspecificere dette punkt: Hvis den nye bolig i Sverige er billigere end den danske, får man kun udsættelse med en del af skatten. Vi køber en svensk villa for SEK 3.350.000 (50/50 ejerskab mellem konen og mig). Efter vi er flyttet til Sverige (desværre) sælger vi vores danske for DKK 4.600.000, som vi gav DKK 3.150.000 (50/50 ejerskab)........ Kan vi udskyde hele skatten i ovenstående?? Forholdet mellem salgsprisen på den gamle bolig og salgsprisen for den nye bolig afgør, hvor stor en del af kapitalgevinsten, man kan få udsættelse med. Hvis den nye bolig koster eksempelvis 65 procent af, hvad den gamle kostede, så kan man få udsættelse med 65 procent af skatten, så nemt er det - og dyrt i jeres tilfælde. Og skørt. (Men når man bor i et land, hvor der fremsættes lovforslag om, at en hest, der går på en mark, altid skal have selskab af en anden hest, så skal man nok bare vænne sig til skøre regler.) Her kan du læse mere om boligsalg, kapitalvinstskatt og "uppskov": http://www.skatteverket.se/download/18.dfe345a107ebcc9baf80007683/37912.pdf :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest PeterK Anmeld indhold Besvaret May 24, 2006 Forholdet mellem salgsprisen på den gamle bolig og salgsprisen for den nye bolig afgør, hvor stor en del af kapitalgevinsten, man kan få udsættelse med. Hvis den nye bolig koster eksempelvis 65 procent af, hvad den gamle kostede, så kan man få udsættelse med 65 procent af skatten, så nemt er det - og dyrt i jeres tilfælde. Og skørt. (Men når man bor i et land, hvor der fremsættes lovforslag om, at en hest, der går på en mark, altid skal have selskab af en anden hest, så skal man nok bare vænne sig til skøre regler.) Her kan du læse mere om boligsalg, kapitalvinstskatt og "uppskov": http://www.skatteverket.se/download/18.dfe345a107ebcc9baf80007683/37912.pdf :) Hej Nils, Tak for dit svar (så hurtigt)....Gik totalt i panik i dag og har stillet spørgsmålet i en ny tråd:) Alternativet til ovenstående er at vi dumper prisen på vores hus og måske taber mere end det koster os i skat i SE!!! Vil Du være yderst behjælpelig og tjekke mit regnestykke i den nye tråd? Pft.......:) PS: hvad nu hvis vi lynhurtig ændre ejerforholdet i det nye hus så det kun er mig som ejer dette? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites