Jump to content
thomas_lund

Advarsel mht flytning af folkeregister før salg af bolig

Recommended Posts

Guest Johan

Et lille indput Hej Alle, En af mine venner har taget kontakt til Fjold&Pjat(Told & Skat), ang. næsten det samme. Men det kan jo være at der er nogen der kan bruge denne information til noget....... Her er spørgsmål og svar. -------------------------------------------------------------------------- Sendt: 28. marts 2005 Til: SkatteCentrets postkasse Emne: Salg af ejendom ved flytning til Sverige. Hejsa, Jeg ville høre hvordan reglerne er mht salg af ejendom i Danmark, hvis det er med henblik på at flytte til Sverige. Vi har boet i huset i Danmark i under 2 år. Hvis der skulle være en fortjenest ved salget af huset i Danmark, vil vi så bliver beskatte af den fortjenest hvis vi flytter til Sverige? Hvis beskatning, hvor meget og hvornår udløber stoppe i med at beskatte fortjeneste? Eks. 3, 6 eller 12 måneder? Hilsen, Dan -------------------------------------------------------------------------- Sent: Thursday, March 31, 2005 Subject: SV: Salg af ejendom ved flytning til Sverige. Hej Dan Beskatning af fortjeneste ved salg af ejendom beboet under 2 år er ophævet. Med venlig hilsen Hanne Meisler SkatteCentret København Syd I/S Ekspeditionsafdelingen Gammel Lyngvej 2 DK-4600 Køge Tlf. 8870 1337 Fax. 8870 1308 mailto:hmm@skattecentret.dk http://skattecentret.dk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab

hehe sej e-mail adresse de har skattevæsnet.. Men problemet er der så nok stadig ved ejendomme der er ældre end 2 år. eller hvor købet er ældre end 2 år. Jeg vil dog ikke tage nogen chancer =)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså... det danske skattevæsen beskatter ikke overskud ved salg af ejendomme i Danmark (eller alle mulige andre steder) medmindre man falder ind under en masse undtagelser som de fleste af os ikke gør. MEN spørgsmålet her er om det svenske skattevæsen kunne finde på at beskatte overskud (reavinst) når man flytter fra Danmark til Sverige og ikke har solgt sin ejendom i Danmark inden man officielt flytter til Sverige. Jeg har endnu ikke fundet ud af hvordan det svenske skattevæsen evt. får de oplysninger medmindre man selv fortæller dem det? Og har de i det hele taget lov til at beskatte overskuddet, når ejendommen ikke ligger i Sverige?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Pernille - det er præcis samme situation som hvis jeg i Danmark havde udenlandske aktier. Sælger jeg dem og får en fortjeneste, så beskattes de i Danmark. Bopælsadressen afgør hvilket skattesystem du er under. Ang. hvor de får deres oplysninger fra, så talte jeg med en SkatØresund person. Hun fortalte, at når vi registrere os som grænsegænger skal vi fremligge beviser for, at hussalg er foregået inden fraflytning af landet. De havde lige været på internt kursus, hvor de havde fået det hamret ind med 7-tommer søm.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har endnu ikke fundet ud af hvordan det svenske skattevæsen evt. får de oplysninger medmindre man selv fortæller dem det? Og har de i det hele taget lov til at beskatte overskuddet, når ejendommen ikke ligger i Sverige?
Ja det er jo det, de lærde strides om. Der er jo ingen tvivl om, at en svensk svensker fra Sverige med svensk bopæl, der sælger en ejendom i udlandet eksempelvis Danmark skal betale kapitalvinstskatt. Når man som dansker flytter til Skåne, ligner man jo skattemæssigt denne svensker i uhyggelig grad. :eek: Så forsigtighed tilrådes. Til det hører vel også at holde lidt lav profil.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Yep - spørgsmålet er, om man tør tage chancer. Vi taler jo typisk ikke 20 kr her. Og hvem vil gerne have et skattesmæk 4 år senere når de opdager det ved et tilfælde?!?! Måske endda med "dobbelt op" bøde - hvis svenskerne har en sådanne. *løber koldt ned af ryggen* Nemmest er bare at sælge først og så flytte adresse derefter. Ingen ko på isen der.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Yep - spørgsmålet er, om man tør tage chancer. Vi taler jo typisk ikke 20 kr her. Og hvem vil gerne have et skattesmæk 4 år senere når de opdager det ved et tilfælde?!?! Måske endda med "dobbelt op" bøde - hvis svenskerne har en sådanne. *løber koldt ned af ryggen* Nemmest er bare at sælge først og så flytte adresse derefter. Ingen ko på isen der.
Helt Enig.. Vi tager heller ingen chancer. Er lejligheden ikke solgt inden vi flytter, så er det kun den ene af os der flytter folkeregister osv. (Vi ejer ikke begge lejligheden)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja de bliver jo dygtigere og dygtigere til at køre registre sammen, selv om Danmark endnu har meget at lære af Sverige. Hvis man i stedet for at overholde den lille formalitet med folkeregisteradressen, eller eventuelt følge den vist nok lidt hjemmelavede regel med kun at opgive den del af kapitalgevinsten, der er opstået efter man er flyttet - det bliver ikke meget, når mæglerens salær er trukket fra... hvis man i stedet for skulle have lyst til at kaste sig ud i komplikationer med det svenske skattevæsen, så skal man huske, at man kan søge udsættelse med skatten, når man sælger sin danske permanentbostad og køber en svensk bolig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa Nogen der kan svare på følgende? Gælder de samme regler for andelslejligheder? Jeg har en andelslejlighed, som jeg købte for 3 år siden. Den kostede 110000 kroner, hvoraf jeg smed de 50000 kontant. Derudover lånte jeg altså 60000kr samt yderligere ca 100000kr som jeg satte lejligheden i stand for. Jeg regner med at den bliver solgt med følgende overskud: 25000kr afbetalt på lån, 5000kr pga andelskronens vækst i de 3år samt 20000kr på forbedringerne (altså at lejligheden vurderes til 20k mere end mine totale udgifter har været til forbedringer). Så kan jeg ikke finde ud af hvad min "gevinst" er: Er afbetaling på lånet?, Er andelskronens vækst? Jeg regner med at vurderingen vil være det, men er der nogen der ved hvordan det hele regnes ud? For hvis de siger at gevinsten er: ex. 250,000kr minus oprindelig køb på 110,000kr, skal jeg jo pludselig betale skat af 140,000kr, hvoraf kun en meget lille del er reel gevinst... Føj for et gedemarked :-) Spørgsmålet kom lidt pludseligt, for vi skal over og kigge på lejlighed i Ribersborg i eftermiddag, og måske købe....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Jeg kender ikke specifikt til salg af andelslejligheder, men som reglerne er i Sverige så er det boligens værdistigning minus evt forbedringer der er skattepligtig. Så hvad du har afdraget eller endog måske betalt kontant er irrelevant.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest johnnya

aps lad et aps som du selv ejer købe huset/lejligheden for en høj pris! lad pengene indgå som indskud i selvskabet, når du så senere selvskabet sælger ejendommen så stopper du slanterne lige ned i lommen uden skat!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

... og ved at fremvise et lettere falsum af en tilgodeseddel fra Elmer Auto viser du, at du aldrig havde i sinde at køre i den ellers pæne, kun lettere brugte Ferrari, så du nu, stik imod dine skattemæssige hensigter ved oprettelsen af dit kulbrinteskatteordningsrådgiverfirma, faktisk sparer en hel del på grønne afgifter. Som bekendt er penge sparet penge tjent, men det er jo nævnt i dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel nr. QPF/14*~, at sparede midler ikke er skattepligtige i det land, hvor den tilbageleverede bil har fået sin kardanaksel fra, så lige præcis dér er du heldig og kan stoppe slanterne lige ned i lommen uden skat! Nej, jeg tror dette er lige så uholdbart som johnnya's plan - men jeg tror ikke min plan er lige så bøvlet...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest johnnya

Jeg mener nu at min "plan" virker og er fuldt lovlig! Jeg kan ikke lige se hvad der er galt, ja det er selfølgelig for at slippe for skat og ja hvad så det er vel det der er meningen! Men bortset fra det er der så overhovet nogen det har måtte betale avanceskat af penge tjent på en dansk bolig? Venlig Hilsen Johnny

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

...og så skal der henvises til, at vi ikke diskuterer metoder til unddragelse af skat på dette forum. Medmindre metoden er fuldt ud lovlig - men i ovenstående tilfælde kan der vist stilles spørgsmålstegn ved dette.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det behøver vel ikke være et APS og sig selv, man kan jo bare sælge ejendommen til kæresten eller til svigerfar og købe tilbage igen eller kæresten kan. Så bliver der ingen kapitalgevinst. Man kan også bare tage den nemme, knap så Egon Olsen-agtige plan: Trin 1: Sælg. Trin 2: Flyt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
...og så skal der henvises til' date=' at vi ikke diskuterer metoder til unddragelse af skat på dette forum. Medmindre metoden er fuldt ud lovlig - men i ovenstående tilfælde kan der vist stilles spørgsmålstegn ved dette.[/quote'] Hvorfor gør vi ikke det? Står det nogen steder? Er det ligesom det med ponolinkene? Er der andre ting, vi ikke må nævne. Skatteunddragelse er altid ulovlig, men ikke at snyde sig selv i skat er ikke ulovligt. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sunddebatten skal ikke have ry for "stedet der linker til nøgne damer, og har go´ info-guf om at snyde i skat". Steen og jeg er vist pænt enige om, at denne debat ikke skal indeholde lyssky sager, og tiltrække unødig opmærksomhed fra både hosting (som ikke tillader at der linkes til u-sobert indhold) og danske/svenske skattemyndigheder. Correct me, if im wrong - Steen :) Jeg er ikke ude på at være en kedelig knallert og lyseslukker. Der er bare nogle, meget simple, regler der skal overholdes herinde. Sværere er det faktisk ikke ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest johnnya

Gio! Hvorfor tror du det er ulovligt er det fordi det lyder sådan? Jeg mener stadig metoden er fuldt lovlig, men som Niels så rigtig skriver kan man jo også sælge til kæresten eller fammilien, hvis man vil have blandet dem ind i besværlighederne! MVH Johnny

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sunddebatten skal ikke have ry for "stedet der linker til nøgne damer, og har go´ info-guf om at snyde i skat". Steen og jeg er vist pænt enige om, at denne debat ikke skal indeholde lyssky sager, og tiltrække unødig opmærksomhed fra både hosting (som ikke tillader at der linkes til u-sobert indhold) og danske/svenske skattemyndigheder. Correct me, if im wrong - Steen :) Jeg er ikke ude på at være en kedelig knallert og lyseslukker. Der er bare nogle, meget simple, regler der skal overholdes herinde. Sværere er det faktisk ikke ;)
Jamen tante Gio dog, der findes masser af disse selskaber, som ikke er spor ulovlige. Jeg tror heller ikke det er ulovligt, at sælge en lejlighed til sin svigerfar, men correct me if i'm wrong. Og hvis vi ikke må nævne a**'er, hvordan skal vi så kunne finde ud af, om de er lovlige. :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

/moderation ON Jeg pointerer bare at skattesagerne der skal diskuteres i dette fora, skal være fuldt ud lovlige. Og jeg tror ikke tvivlen om lovligheden i johnnya´s model er væk endnu. Og da denne tvivl var der fra første indlæg efter det oprindelige, så ville jeg såmænd pointere reglerne herinde på området. Andet var det såmænd ikke. /moderation OFF

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
/moderation ON Jeg pointerer bare at skattesagerne der skal diskuteres i dette fora, skal være fuldt ud lovlige. Og jeg tror ikke tvivlen om lovligheden i johnnya´s model er væk endnu. Og da denne tvivl var der fra første indlæg efter det oprindelige, så ville jeg såmænd pointere reglerne herinde på området. Andet var det såmænd ikke. /moderation OFF
Der findes i og for sig kun ét væsentligt spørgsmål, når man diskuterer skat nemlig: er dette lovligt eller er det ulovligt? Hvis man ikke kan diskutere om noget er ulovligt, kan man ikke diskutere skat. Skal man s**** sin ejendom til sin s******** eller til k******* eller måske til et a**? Og er det mon u*******? :new::laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites