Jump to content
Guest Johannes

Fortsætter prisstigningerne ?

Recommended Posts

Guest Johannes

Købte selv en lille skod 2V'er i Lindeborg for snart 3 år siden til 200K sek. Har set samme borätt til salg for helt op til 525K sek. Og med de nye lån ser det ud til at fortsætte......, men gad vide når det topper? ---------------- Hysteri på bolånemarknaden Aftonbladet har ringt runt till banker och bolåneinstitut. Antalet låneansökningar har rusat i höjden, skriver tidningen. SBAB:s vice vd Peter Gertman vittnar om en enorm ökning sedan bolaget införd ändrade låneregler, där man slopade topplånen ”Antalet låneansökningar har mer än tredubblats. Det kommer in tusentals förfrågningar varje dag”, säger han till Aftonbladet. Konkurrenterna Länsförsäkringar Bank och Nordea ökade sin utlåning med 42 respektive 15 procent under första kvartalet i år, jämfört med samma period året innan. Trenden gå mot att allt fler av bolånekunderna ansöker elektroniskt. Hos Länsförsäkringar kommer 15 procent av de totala bolåneansökningarna in via nätet. ”Sedan år 2000 har antalet bolåneansökningar via nätet sjudubblats. Under februari ansöktes det om bolån på mellan 600 och 700 miljoner kronor via nätet”, säger Länsförsäkringar Banks vd Tomas Johansson till tidningen. Dagens PS 2005-05-02 12:54

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Det tror jeg roligt du kan regne med. Ihvertfald ude i omegnen af Malmø... Folk flygter herud til Svedala og Vellinge for at finde boliger der er til at betale...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det tror jeg roligt du kan regne med. Ihvertfald ude i omegnen af Malmø... Folk flygter herud til Svedala og Vellinge for at finde boliger der er til at betale...
Jamen så har jeg også lært noget i dag. Jeg var af den opfattelse at Vellinge ikke var området billigste sted at købe bolig. Men man kan jo altid blive klogere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Det har jo noget med de steder folk vil bo. Derfor er omegnen attraktiv. Vellinge er ikke det billigste sted, men der er til at finde huse der koster det samme om måneden som en bostadsrätt inde i Malmö. Har du lidt penge på lommen, så er det da muligt at komme ned og sidde for omkring 8000 med det hele. Der er da mange der har tjent godt på deres bostadsrätt og gerne vil købe hus. Derfor er det så svært at finde noget herude i Vellinge. Der er ikke meget ledigt og det der er, bliver solgt hurtigt... Vi havde en mægler på, for at få en vurdering af lejl herude og hun havde en køber klar allerede inden hun kom. De var villige til at smide 1,5 mill. kontant.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jamen så har jeg også lært noget i dag. Jeg var af den opfattelse at Vellinge ikke var området billigste sted at købe bolig. Men man kan jo altid blive klogere.
Var da også af den overbevisning at Vellinge var i den dyere ende. Ikke mindst efter jeg så hvad min bror gav for et rækkehus Mvh Brian

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har før forsøgt at lede efter prisstatestikker for boligmarkedet i Malmö. Jeg har ikke kunnet finde andet end hvad man ser i Metro Hus och Hem. I ny og næ ser jeg også at metro skriver om prisudviklingen. Nogen der har en god kilde?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er Villabarometern, du tænker på, er den jo så god som nogen statistik og bygger på faktiske handler/lagfarter, men på www.maklarsamfundet.se kan man finde lidt specialiteter. Mæglersamfundet hævder, at statistikken er bedre (hvad huse angår), fordi den bygger på underskrevne köpekontrakter og ikke på bevilgede lagfarter og dermed er uden forsinkelse. Det mest interessante for den gennemsnitlige grænsegænger er nok prisudviklingen for bostadsrätter i tre forskellige områder af Malmö, hvor man kan se, hvad man skulle have købt, da broen åbnede, nemlig (med en let overfortolkning fra min side): A1-lejligheder med A1-beliggenhed.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Johannes

Boblen brister snart ?? Nästa fastighetskris är nära 2005-05-06: di.se Fastighetspriserna har fördubblats på sju år, och prisnivåerna för boende är nu orimliga på lång sikt. Parallellerna med 1980-talet är flera och illavarslande. Det ges topplån med bottenlåneränta och lån utan formell säkerhet, och ettåriga boendekalkyler visar att alla har råd. För att priserna ska kunna ligga kvar på den nivån, krävs att Sverige helt plötsligt hamnar i toppen av den europeiska välståndsligan, hävdar fastighetsekonomerna Stellan Lundström och Erik Persson på KTH. Den här artikeln är hämtad ur pappersversionen av Dagens Industri. Klicka här för att bli prenumerant! En av Einsteins fysikaliska teser lyder: "Allting går i vågor." Och den tesen gäller än i dag, såväl inom ekonomin i stort som för fastighetsmarknaden. Vi har mentalt bäddat för nästa fastighetskris. Som på 1980-talet har vi kollektivt glömt att extrema högkonjunkturer inte är normala. Investerare, långivare, mäklare, byggare och bostadsköpare visar genom sitt agerande att de tänkt bort en konjunkturnedgång och fallande priser. Men nedgången kommer - det är bara en fråga om när och vilka effekter den får. Bostadspriserna har i många lägen sakta ökat, eller legat på ungefär samma reala nivå, i 30 år fram till 1997. Nu har priserna fördubblats inom loppet av sju år. Ska priserna plana ut på den nivån, krävs att det har skett någon form av kraftigt skifte i samhällsekonomin, och att kapital, oberoende av räntor och tillväxt, fortsätter att dras till villa- och bostadsrättsmarknaderna. Ett bestående nivålyft för bostadspriserna skulle kräva att Sverige helt plötsligt hamnar i toppen av den europeiska välståndsligan. Häromveckan skrev DI. "Dags för en blågul revansch." På den kommersiella marknaden handlas svenskt igen. Det gör oss betänksamma. Vi påminns om en väletablerad teori på fastighetsmarknaden, "The bigger fool theory". Fritt översatt: det finns alltid någon oförståndig investerare som är villig att betala mer än det jag själv betalat. Frågan är bara om den mindre kloke måste vara svensk. Rubriken i DI kunde lika gärna ha varit: Utländska investerare tackar för sig för den här gången och "cashar" hem. Artikeln har följts upp av flera svenska förkunnare från fornstora dar som vittnat om att det nu är dags att köpa fastigheter! Parallellerna med 1980-talet tränger sig på. Med start 1983 ökade priserna för fastigheter oavbrutet under sju år. Till en början försiktigt och till ackompanjemang av aktörernas förundran, men efter hand allt snabbare och med ökat instämmande från investerare och finansiärer. I slutet av 1980-talet hade "priserna kommit upp på rätt nivå". Att priserna började falla i städer som Oslo och London var inget som skulle beröra Sverige. Möjligen skulle priserna mattas av och plana ut, men falla var det inte tal om, åtminstone inte i de större städerna. Då liksom nu var det guldår för finansiärer, byggare och mäklare och konsulter. Sålunda kunde man läsa följande i decembernumret 1989 av tidningen "Fastighetsvärlden" i en analys av Stockholmsmarknaden. "Under 80-talet har värdeutvecklingen på fastigheter varit otrolig … Värdeutvecklingen börjar nu sakta in men än är loppet inte kör… Sannolikt får Stockholms fastighetsmarknad en nytändning i början på 90-talet." Detta skrivet och allmänt accepterat ett halvt år före den stora kraschen! De som händelsevis varnade för ett prisfall kallades för kortsynta, utan kunskap om marknadens fundamenta. Därefter kom som bekant sju magra år, som åter har följts av sju feta år. Ska bibelns profetior återigen upprepas? År 2005 handlar det hittills mest om bostadsmarknaden. De samhällsekonomiska förutsättningarna är helt annorlunda jämfört med 1980-talet, men parallellerna är ändå slående. Vi har som på 1980-talet haft en sjuårig stadig prisuppgång, parad med en dito låneexpansion. SBAB lånar ut topplån med bottenlåneränta. Olika typer av finansbolag erbjuder lån utan formell säkerhet. Bostadsbyggarna producerar för högvarv. Värderarna bekräftar värdena. Fastighetsmäklarna visar med ettåriga boendekostnadskalkyler att allt fler har råd att köpa hus. Det finns en aktörskedja där var och en inte gör något direkt fel, men tillsammans skapar utrymme för beslut som inte är långsiktigt hållbara. Liksom på 1980-talet kan en rad i sig positiva utvecklingar sammantaget leda till en katastrof. Om priserna börja falla, är frågan hur aktörerna, köparna och säljarna långivarna, byggarna, mäklarna och värderarna agerar. Långivarna kan se att några hundratusental hushåll har lån som överstiger värdet på bostaden. Vid en måttlig prisnedgång betyder det föga, eftersom räntor och amorteringar fortfarande betalas. Big bang kommer om och när räntorna stiger, och amorteringskraven ökar - och det gör de ju. Avkylningen av samhällsekonomin kan bli påtaglig när flertalet hushåll betalar ökningen av räntor och amorteringar genom att dra in på annan konsumtion.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Jeg tror ikke på det... Argumentet er at, vi har haft lavkonjunktur i forbindelse med 11 sept. Nu er markedet ved at finde sig til rette efterfølgende... Desuden er det vigtigt at se på de store friværdier folk har i huse og lejligheder sammenholdt med de faktorer der gjorde sig gældende i 80'erne. Renten er lav, arbejdsløsheden er lav, folk har penge på lommen og de ting havde folk ikke i 80'erne. Der var renten højere, arbejdsløsheden var stor og folk havde en lille friværdi i ejendommen... Igen jeg tror ikke på det... Dog kunne man forestille sig at stigningerne fladede ud, så de ikke stiger 30% om året, men måske "kun" 10%.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja du har ret Brian, jeg tror heller ikke vi ser et prisfald på lejlighederne, det kan være der kommer et år eller to nu hvor de beholder niveauet , men de vil ikke falde i værdi. En stigning på 10 % er jo også værd at tage med... Svenskere med penge vil jo også helst bo i nærheden af en metropol, dvs enten Stockholm eller i Malmö, og den trend ændrer sig nok ikke...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Min bedstemor sagde altid: "What goes up must come down". Sikke dog en livsklog, gammel kvinde!!! Næh, ikke rigtig, for hun sagde aldrig andet... De to økonomer er ligeså kloge som Bedste: "What goes up must come down", gentager de, og hvor har de dog ret, men man ville måske gerne vide lidt mere om, hvornår kollapsen sætter ind og hvorfor. Økonomerne belægger deres "analyse" med "iagttagelsen", at efter syv fede år kommer syv magre. Kilde: Det Gamle Testamente. Hvis de har nogen faglig ære af betydning, så hænger den da i en tynd tråd. (klukker, fniser) De går ud fra tre så at sige bibelske sandheder nemlig 1: boliger er for dyre og 2: renten vil stige, og 3: det vil medføre en "syndflod", hvor mange vil "drukne", men er disse "sandheder" egentlig andet end kællingesnak? Ad 1: Boliger for dyre i forhold til hvad? I forhold til nyproduktion? Nej. I forhold til den tekniske værdi? Nej. I forhold til efterspørgslen på længere sigt? Nej. I forhold til København? Nej, tværtimod. I forhold til internationale niveauer? Nej, uhadada. I forhold til, hvad folk kan betale? Nej. Udbud og efterspørgsel går nogenlunde op. Der er ikke spekulation i form af masseopkøb eller lignende. Der er boliger til rådighed i alle prisklasser. Der er sådan set et velfungerende marked i ligevægt. Ad 2 (renten): I løbet af de næste fem-ti år vil konkurrencen blive skærpet, når det gælder realkredit. Så vil der blive danske vilkår i Sverige med "ægte" lange lån til "ægte" fast rente. Hver gang styrerenten skal fastsættes kommer Riksbanken under pres fra de store organisationer etc. for at sænke renten og dermed skabe flere job. Presset går altså ikke den anden vej. Opsvinget, der er liiiiiige om hjørnet, og som får renten til at eksplodere op i hovedet på os, skal man vel også snart være religiøs for at tro på. Ad 3 (syndfloden): Det er muligt, at mange svenskere privatøkonomisk går uden seler og livrem - og enkelte går sikkert uden bukser - men ifølge profetien skal syndfloden udløses af en rentestigning, der opstår på grund af, at der kommer mere gang i økonomien. Død, hvor er din brod?, siger jeg bare. Skånske boliger er billige, renten vil falde yderligere og markedet er sundt og solidt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtigt godt link der, Nils! Det var lige det jeg ledte efter. Noget tyder på at det er samme data Metro Hus Och Hem benytter, dog er det noget mere detaljeret her. Nu kan jeg bare ærge sig over at jeg ikke er med i Limnham/Västra Hamnen-klubben, idet det ser ud til de har haft dobbelt så store prisstigninger som mit område har haft det seneste år ;-)

Hvis det er Villabarometern' date=' du tænker på, er den jo så god som nogen statistik og bygger på faktiske handler/lagfarter, men på [url']www.maklarsamfundet.se kan man finde lidt specialiteter. Mæglersamfundet hævder, at statistikken er bedre (hvad huse angår), fordi den bygger på underskrevne köpekontrakter og ikke på bevilgede lagfarter og dermed er uden forsinkelse. Det mest interessante for den gennemsnitlige grænsegænger er nok prisudviklingen for bostadsrätter i tre forskellige områder af Malmö, hvor man kan se, hvad man skulle have købt, da broen åbnede, nemlig (med en let overfortolkning fra min side): A1-lejligheder med A1-beliggenhed.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest William

Ja jeg kan kun give jer ret. Malmø/skåne området har lagt fra toppet endnu. Desunden så jeg en udsendelse i tv at flere og flere fra Stockhom flyttede til Malmø, pga af Øresundregionen. Kig blot på priserne i Stockholm/Gøteborg eller København, så er Malmø klart det billigeste sted at bo. Ved godt det er svært at sammenligne, men efter at være fyttet fra Kbh Ø til Malmø Centrum 50 meter fra gågaden, ja så kan jeg kun sige at det er ærgeligt jeg ikke har købt en lejlighed før, det er en fantastisk by. Det var kun fordi konen ikke ville, at vi ikke flyttede før. Nu 2 år senere luftede jeg for sjovt om vi ikke skulle købe et hus i Greve/solrød (kunne aldrig finde på det), hun fik totalt hønserøv, og råbte og skreg at hun ville aldrig flytte fra Malmø igen, HEHE så hurtig kan det altså gå. Disse link til dagens Berlingske er med til at understrege hvor billigt der er et bo i Malmø, hvis man låner det samme, køber samme bil osv. http://www.berlingske.dk/upload/webred/html/FlytogSpar.htm http://www.berlingske.dk/business/artikel:aid=572796:fid=100100520/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Palle...

Tildels enig... men, jeg tror ikke vi vil opleve stigninger som vi har set de seneste år. Og, det er der to grunde til.... Priserne i hovedstadsområdet (i dk) tror jeg, som så mange andre, er ved at toppe. Lige nu tror jeg at folk er ved at indse at de nye lånetyper ikke er så super fede som alle har troet. Derudover tror jeg ikke at der er så mange der er villige til at betale åbenlyse overpriser for hvad de får. Ikke så længe der er risiko for at renten KAN stige. Den anden grund er, at markedet for bostätteratter er ved at komme op i et prisleje hvor det bedre kan betale sig at købe et hus. Derved vil en del nok vælge eget hus, fremfor bostätsratt. Derfor vil denne type lejligheder ikke stige nær så voldsomt som vi har set de seneste år. Dette gælder selvfølgelig kun for ...bostättsratter.. Hvis huspriserne fortsætter himmelflugten (hvilket jo tildels er vores (danskernes) skyld), så håber jeg at jeg tager fejl. Men, min lejlighed blev dobbelt i værdi det første år... den stigning har der ihvertfald ikke været efterfølgende

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest William

Nej, selvfølgelige vi bostättsratterne næppe stige med samme hast som tidligere år, med bostättsratterne er stadig langt billigere end i KBH, Gøteborg eller Stockholm. Og at markedet for bostätteratter er ved at komme op i et prisleje hvor det bedre kan betale sig at købe et hus, den tror jeg ikke på, og slet ikke for en svensker. eller for en dansker med arbejde i Sverige. Fordi: Et hus til 3 mill sek, der skal du typisk betales 20.000 sek i ejendomsskat om året(som dansker under 3000 sek, hvis begge arbejder i DK, ellers betales der fuld ejendomsskat). Dertil skal der ligges driftomkostninger på Ca. 30000 sek. Dertil kommer vedligeholdelse af ejet hus osv. Og hvis huset ligger bare et lille stykke fra Malmø, så er man næsten nød til at have 2 biler, dette er også en ekstra udgift. Dette giver minimum en "husleje" på over 4000 sek om måneden. For 3mill sek og en månedlig husleje på lidt over 4000 sek, der kan du få rigtig rigtig meget bostättsrat i Malmø. Men det er da rigtig at renten kan stige i morgen til 6%, men nu skal der lige gang i den Tysk/Fransk økonomi først for vi kommer til at se den første rente stigning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke helt overbevist hvad angår de prisstigninger... Forventningerne til boligmarkedet, i Malmö, er mangel på boliger, og det til trods for at der skal bygges ca. 1000 boliger om året i de næste par år. Boligmangel er ensbetydende med store prisstigninger, og jeg tror ikke at der vil komme færre boligsøgende med øresundsregionen. Trafikken stiger over broen, flere og flere DK'er søger til Malmö, og det samme gør mange SE'er, så jeg er ikke sikker. Malmö forsøger at markere sig kraftigt i forhold til CPH, med mange arrangementer - både for private og erhvervsliv, så jeg tror at den stagnation i prisudviklingen er midlertidig, og at vi kan forvente endnu et kraftigt hop hvis renten holder sit lave niveau.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Palle...

Ja flot...hvis du sammenligner huskøb til 3 mill med køb af en (gennemsnits) bostatsratt så har du sikkert ret... Dog tror jeg ikke at hovedparten af de danskere eller boligsøgende svenskere køber noget der er så dyrt... Men, det er jo kun vores gæt, og som sagt håber jeg at jeg tager fejl.... Jeg vil da gerne ha' at min lejlighed stiger mere

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Palle...

Jeg har iøvrigt valgt at overse at nogle kalder malmö for en metropol. Det svarer lidt til at kalde Kbh er verdens centrum....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest William

Men Palle der var nu også mere tænk som eks. på at der er en "husleje" selv om man bor i et hus, eller for den sags skyld i en ejerlejlighed i KBH, forskellen er bare at der er skiltet med udgifterne på en bostatsratt. De sidste måneder har jeg været på jagt med min kammerat der allerede bor i Malmø efter en lejlighed i Centrum, men hvergang han har budt er der nogle Svenskere der har budt over. Alle de lejligheder vi har kigget på har været til salg under 3 uger og alle er solgt til over 2 mill!! Så det går hurtigt i øjeblikket. De 720 nye lejligheder i Docken som er ved at blive bygget, er også solgt eller folk har lagt billet ind på dem. Jeg kunne ingen gang blive skrevet op da der allerede var mange i der stod i kø til lejlighederne. Noget kunne tyde på at flere og flere ønsker at bo i Malmø, og jeg kan godt forstå dem og så synes jeg de har og bygger meget mere attraktive boliger end man ser i KBH.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har iøvrigt valgt at overse at nogle kalder malmö for en metropol. Det svarer lidt til at kalde Kbh er verdens centrum....
hvis du nu læste ordentligt, ja så var det at bo i nærheden af en metropol ( københavn..)...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites