Jump to content
Kristian Rasmussen1

Arbejdsgiverbetalt brobizz

Recommended Posts

Guest Trine

Tríst hvis det er sandt, min arbejdsgiver er ikke momsregisteret (finansiel virksomhed) så deres reele udgift er 2590....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du tager fejl ;) Momsen på bizzen over øresund er fradragsberettiget for virksomheden:
Desværre Soap.. men jeg har ret.. ;) Jeg har fået dette svar fra en af vores rådgivere i Deloitte:
Der er ikke fradrag for moms på driftsudgifter vedr. personbiler - som udover brændstof og service også gælder f.eks. færgebilletter, broafgifter og parkering. Så hvis udgiften til en brobizz skal finansieres 100% - skal lønnedgangen svare til udgiften inkl. moms. Der skal være tale om en generel og reel lønnedgang, der som udgangspunkt skal løbe over en hel lønperiode (et år) - og som vil påvirke grundlaget for beregning af feriepenge og pension mv. - med mindre andet er aftalt. Det er korrekt, at skattemyndighederne har lempet på de tidligere stillede krav til en lønnedgang, således at beregningsgrundlaget ikke nødvendigvis skal være lig den nye lavere løn. Men hvis beregningsgrundlaget for pension og feriepenge ønskes holdt uændret ift. før lønnedgang, må det særskilt aftales, at beregningsgrundlaget fremadrettet tillægges værdien af det tilvalgte personalegode (brobizz´en) - her svarende til den aftalte lønnedgang.
Da jeg stadig var lidt i tvivl mht. momsen pga dit link til KPMG's lille folder, så satte jeg mig for at studere det lidt dybere..
Ifølge § 42, stk. 7, kan virksomheder uanset bestemmelsen i § 42, stk. 1, nr. 7, fradrage momsen på passagen af den faste forbindelse over Øresund. Betalingen for passagen er ikke omfattet af driftsomkostningsbegrebet for motorkøretøjer i momslovens forstand. Det er herefter lovens almindelige regler, der finder anvendelse, dvs. at fradragsretten fastlægges for hver enkelt rejse. Hvis kørslen kun vedrører momspligtige formål, kan momsen fradrages fuldt ud. Vedrører kørslen kun private formål eller ikke-momspligtige formål, kan momsen ikke fradrages. I tilfælde, hvor kørslen vedrører både momspligtige og ikke-momspligtige, men dog erhvervsmæssige formål, fastsættes den fradragsberettigede andel af momsen efter reglerne i § 38, stk. 1. Se J.2.1.1. Hvor kørslen både vedrører momspligtige og private formål, fastsættes den fradragsberettigede andel af momsen efter et konkret skøn. Se J.2.1.2.1 om skønnets udøvelse. Fradragsretten omfatter også den svenske del af momsen på passagen. Se J.1.5.
Ergo har virksomheder fradrag når det har erhvervsmæssige formål, hvilket transporten af en medarbejder fra hjem og til arbejde (og omvendt) ikke er.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Er der nogen der ved om man skal registere sin arbejdsgiverbetalte brobizz hos Skat? Jeg tænker når man får HUR kort mod bruttolønsnedgang skal arbejdsgiveren framelde ens befordringsfradrag hos Skat... Gælder der lignende regler for brobizz. Vi får jo stadig fradrag for afstanden modsat HUR kort...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er der nogen der ved om man skal registere sin arbejdsgiverbetalte brobizz hos Skat? Jeg tænker når man får HUR kort mod bruttolønsnedgang skal arbejdsgiveren framelde ens befordringsfradrag hos Skat... Gælder der lignende regler for brobizz. Vi får jo stadig fradrag for afstanden modsat HUR kort...
Så længe du ikke beregner brofradraget med i dit samlede befordringsfradrag, så skulle der ikke være nogen ko på isen. "Arbejdsgiveren framelder befordringsfradrag"??! Det har arbejdsgiveren da ikke noget at gøre med.. det burde da være lønmodtagerens egen pligt at få ændret sin forskudsopgørelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
HMMMM!!!!! :mad: Jamen så er der jo næsten igen fidus ved det længere!
Jeg har med lidt høkerregning fundet ud af at jeg burde have 800-1000 kr. mere til mig selv om måneden hvis jeg får min arbejdsgiver til at give mig en brobizz mod lønnedgang. Det er selvfølgelig mest fordelagtigt hvis man betaler topskat.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
"Arbejdsgiveren framelder befordringsfradrag"??! Det har arbejdsgiveren da ikke noget at gøre med.. det burde da være lønmodtagerens egen pligt at få ændret sin forskudsopgørelse.
Netop ved HUR kort har min arbejdsgiver skulle informere skat om de pågældede medarbejdere har fået skattefrit togkort... også selv de i forvejen ikke fik fradrag pga 24 km reglen...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har med lidt høkerregning fundet ud af at jeg burde have 800-1000 kr. mere til mig selv om måneden hvis jeg får min arbejdsgiver til at give mig en brobizz mod lønnedgang. Det er selvfølgelig mest fordelagtigt hvis man betaler topskat.
Det kan da aldrig blive til så meget. Om du trækker dem fra, eller du går ned i løn bliver da det samme i den sidste ende. Det kan da max. blive til en besparelse på: 8% * 2600 DKK = 208 DKK (Besparlelse af Arbejdsmarkedsbidrag) Lad os sige du ikke kan dokumentere at du har været på job i 10/50 ture om måneden: 10/50*2600 DKK = 520 DKK som skal svares TOPSKAT af ca. 45 % trækprocent + 15% TOPSKAT * 520 DKK = 312 DKK I alt = 520 DKK NETTO

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Det kan da aldrig blive til så meget. Om du trækker dem fra, eller du går ned i løn bliver da det samme i den sidste ende.
Nja, du får jo kun bundskattefradrag for brobizzen hvis du køber den selv (dvs 32 % af ca. 2000 kr.). Går den fra i bruttoløn går den ud af topskat. (hvis man er der..) Mine beregninger ligger også omkring 800-1000 kr pr måned..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nja, du får jo kun bundskattefradrag for brobizzen hvis du køber den selv (dvs 32 % af ca. 2000 kr.). Går den fra i bruttoløn går den ud af topskat. (hvis man er der..) Mine beregninger ligger også omkring 800-1000 kr pr måned..
Ok, vi har jo den der spasser måde at skjule hvad folk egentlig skal betale i skat! Så tilslutter jeg mig Rodens´og dine beregninger!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Ok, vi har jo den der spasser måde at skjule hvad folk egentlig skal betale i skat! Så tilslutter jeg mig Rodens´og dine beregninger!
Enig:) Godt så... men sørg for at få din arbejdsgiver til at beregne pension og feriepegne af løn+værdien af brobizz. Ellers bliver det endnu mindre fordelagtigt...(og uigennemskueligt iøvrigt)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites