Jump to content
Kristian Rasmussen1

Arbejdsgiverbetalt brobizz

Recommended Posts

OG i fuld længde... Skattefrit fryns uden klip i pensionen Skatteministeriet giver nu grønt lys til at friholde pension og feriepenge, når ansatte går ned i bruttoløn for at få personalegoder AF ULRIK HORN . Privatøkonomi Danske lønmodtagere kan nu få lov til at beholde hele deres pension og feriepenge, når de går ned i løn, mod at få skattefri personalegoder fra arbejdsgiveren. Det er meldingen fra Skatteministeriet i en ny meddelelse. Indtil nu har det ellers været et krav fra Told og Skats side, at lønnedgangen er reel, så både pension og feriepenge bliver beregnet ud fra en ny og lavere kontantløn. Men ministeriet giver nu grønt lys for, at arbejdsgiver kan forhøje procenten på pensionsbidraget eller bare tælle værdien af personalegoderne med, når pensionen skal beregnes. På den måde bliver der ikke skåret en skive af pensionen, når medarbejderen får bredbånd, sundhedsordning eller et af de andre goder, der kan ligge i en bruttolønsordning. »Der har været mange regler og restriktioner, men bastionerne falder én efter én. Den ny holdning ligger i naturlig forlængelse, for skattevæsenet kan alligevel ikke forhindre, at medarbejderen og arbejdsgiveren finder frem til en ny aftale om pensionen. Der er aftalefrihed i Danmark, og derfor fjerner man det formelle krav,« siger Claus Høegh-Jensen, skattekonsulent i revisionsfirmaet Ernst & Young. Han tilføjer, at kursskiftet gør det meget nemmere at håndtere bruttolønsordningerne i praksis, for eksempel når pensionen er en del af overenskomsten. Forskellig omkostning »Vi ser også situationer, hvor medarbejdergrupperne har forskellige pensionstillæg. Nogle mister 15 pct., og andre mister 6 pct., så lønnedgangen har forskellige omkostninger for medarbejderne. Men nu kan det blive udjævnet ved, at arbejdsgiveren siger, at det hele forbliver, som det var før,« siger Claus Høegh-Jensen. Arbejdsgiveren skal dog lige en tur i tænkeboks, for indtil i dag har de skrappe krav været til klar fordel for arbejdsgiveren. Virksomhederne har nemlig sparet pensions- og feriepengene alene ved at henvise til kravet fra Told og Skat. Nu hvor kravet er væk, er de penge op til forhandling, fordi medarbejderen kan insistere på, at han ikke skal sættes ned i pension, når han siger ja tak til en lønpakke med personalegoder. Alle er stillet lige Med skattevæsenets kursændring er alle lønmodtagergrupper stillet helt lige. Ordningerne bliver mere og mere populære. En undersøgelse, som Greens Analyseinstitut foretog for dagbladet Børsen sidste år, viser, at kun godt hver ottende dansker har en bruttolønsordning, men at yderligere fire ud af 10 danskere er klar til at gå ned i løn til fordel for skattefri personalegoder, hvis de får tilbuddet. Det gælder især de unge, der er på vej ind på arbejdsmarkedet. Taber skat for en mia Ifølge en analyse fra Skatteministeriet koster det de offentlige kasser 1,1 mia. kr. i tabte skatter om året, at danskerne veksler løn, der ellers ville være beskattet med op til 63 pct., med skattefri goder på arbejdspladsen. Tabet er steget omkring 125 mio. kr. på et år. Bruttolønsordningerne kan dække mange goder, men hos omkring 300.000 danskere ligger der sundhedsforsikringer i posen, og for bredbånd er tallet oppe på i alt 175.000 mennesker. Personalegoderne er ret ligeligt fordelt i forhold til indkomstniveauer, fordi flere af ordningerne er skruet sådan sammen, at de skal tilbydes hele medarbejderskaren og ikke blot nogle få udvalgte.
Ved i om denne regel med fuld pension og feriepenge er blevet ændret. Jeg er gået ned i løn og har fået en brobizz. Har snakket med det firma jeg arbejder for og de siger at den artikel fra børsen er forældet, og de henviser mig så til denne side: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=224272&vID=0 Men denne side handler da ik om brobizz? Eller tager jeg helt fejl? Mvh Allan

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke skatteekspert og kender som sådan ikke noget til reglerne, men artiklen er dateret senere end den afgørelse du er blevet henvist til. Så det er i hvert fald ikke på baggrund af den afgørelse reglen kan være ændret tilbage...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er ikke skatteekspert og kender som sådan ikke noget til reglerne' date=' men artiklen er dateret senere end den afgørelse du er blevet henvist til. Så det er i hvert fald ikke på baggrund af den afgørelse reglen kan være ændret tilbage...[/quote'] Det lagde jeg også mærke til, Det er også derfor at jeg spørger, da jeg heller ik er en haj til alt det der skatte halløj

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Jeg er ikke skatteekspert og kender som sådan ikke noget til reglerne' date=' men artiklen er dateret senere end den afgørelse du er blevet henvist til. Så det er i hvert fald ikke på baggrund af den afgørelse reglen kan være ændret tilbage...[/quote'] Jeg har sendt afgørelsen samt den oprindelige meddelelse fra Skatteministeriet til SkatØresund for at få en afklaring. Har ikke fået endeligt svar endnu, men jeg rykker dem når jeg er tilbage fra ferie. Den skulle være god nok..altså at den kun påvirker løn og skat, ikke pension, feriepenge og andet...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har sendt afgørelsen samt den oprindelige meddelelse fra Skatteministeriet til SkatØresund for at få en afklaring. Har ikke fået endeligt svar endnu' date=' men jeg rykker dem når jeg er tilbage fra ferie. Den skulle være god nok..altså at den kun påvirker løn og skat, ikke pension, feriepenge og andet...[/quote'] cool, glæder mig til at høre hvad der sker ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg var hos skatøresund igår. Og de kunne ik svare på om det skulle/ik skulle går ud over ens pension og feriepenge. Typisk
Det kan jeg så :-) DET SKAL DET IKKE I.H.T.: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1520981&vID=0 , og det er det nyeste bindende svar på det punkt, så NILS: Vil du være venlig at rette op i PENDLERGUIDEN Den printer du ud, og afleverer til personalechefen i den virksomhed hvor du er ansat. Så ved han hvorledes han skal forholde sig!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Udmærket link til Skats principielle holdning. Bemærk dog, at holdningen til privat anvendelse formentlig er blødet noget op. Der er sådan set ikke noget at rette i Pendlerguiden Skat lige på det punkt, for det er altså ens arbejdsgiver, man må diskutere med, hvad man skal have i løn, pension og feriepenge og ikke Skat - medmindre det er der, man er ansat selvfølgelig. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Udmærket link til Skats principielle holdning. Bemærk dog, at holdningen til privat anvendelse formentlig er blødet noget op.
Den er altså ikke til at tage fejl af: Hvis den ansatte benytter en af arbejdsgiveren betalt brobizz i forbindelse med anden privat kørsel end kørsel mellem hjem og arbejde, vil værdien heraf (prisen for brobizzen) være skattepligtig i henhold til ligningslovens § 16, stk. 3, 1. pkt. Så længe der ikke eksisterer noget på skrift, så kan det vist ikke tolkes anderledes end at privat anvendelse af brobizzen koster dig ca. 35 DKK per overfart, da der skal svares 70% skat af værdien.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Den er altså ikke til at tage fejl af: Hvis den ansatte benytter en af arbejdsgiveren betalt brobizz i forbindelse med anden privat kørsel end kørsel mellem hjem og arbejde, vil værdien heraf (prisen for brobizzen) være skattepligtig i henhold til ligningslovens § 16, stk. 3, 1. pkt. Så længe der ikke eksisterer noget på skrift, så kan det vist ikke tolkes anderledes end at privat anvendelse af brobizzen koster dig ca. 35 DKK per overfart, da der skal svares 70% skat af værdien.
Samme besked jeg har fået. 2590/50 * antallet af private ture på en måned skal lægges til din indkomst...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor mange af Jer har egentlig en arbejdsgiverbetalt brobizz og er blevet "spurgt" om privare ture af arbejdsgiver? Hvis det aldrig er noget der sker, og ingen tjekker det, så kan man vel godt læne sig op af ministerens udtalelse;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke alle arbejdsgivere som har en økonomisk interesse i.f.m. 'arbejdsgiverbetalt brobizz'. - Arbejdsgiver betaler brobizzen - her kunne der være en interesse fra arbejdsgiver side. - Arbejdsgiver betaler brobizzen, men beløbet bliver trukket via brottolønen hos medarbejderen - her er der ikke den samme interesse fra arbejdsgiver side.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg vist også skriver i Pendlerguiden, kan man tolke det som man vil, og hvis man tolker det restriktivt, så gør man ikke noget galt. Nu er det ikke aktuelt for mig selv, men jeg ville måske om ikke andet så for sportens skyld vælge at tolke, hvad skatteministeren har meddelt senere end den SKM, der citeres i den SKM, du linker til Soap, lidt mere til min egen fordel. Jeg vil mene, at hvis man bruger de sidste ture op til 50, så kommer det ind under det sporadiske, der ikke indebærer et sparet privatforbrug, som der i øvrigt også står om i ligningsvejledningen - det er ikke kun løs ministersnak. Det er en mærkelig formulering, men for at indebære et sparet privatforbrug, så skulle arbejdsgiverens betaling for brobizzen vel gøre, at man slipper for en privat udgift, men det er jo ikke tilfældet. Prisen for arbejdsrejserne er lig med prisen på en brobizzaftale uanset hvad man gør med de overskydende ture, og prisen ville være den samme, hvis man selv havde betalt. Men hvad ved jeg. Måske er der flere derude med mere håndfaste erfaringer? :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Det er ikke alle arbejdsgivere som har en økonomisk interesse i.f.m. 'arbejdsgiverbetalt brobizz'. - Arbejdsgiver betaler brobizzen - her kunne der være en interesse fra arbejdsgiver side. - Arbejdsgiver betaler brobizzen, men beløbet bliver trukket via brottolønen hos medarbejderen - her er der ikke den samme interesse fra arbejdsgiver side.
Det er korrekt, men en arbejdsgiver har en økonomisk interesse i at holde på sine medarbejdere... det kan man jo så gøre ved at stille goder til rådighed hvis man vurderer det administrativt kan lade sig gøre. Mht de enkelte private ture, så er der jo en lignende formulering ved togkort ved træk i bruttoløn. Der står noget i retning af hvis man bruger kortet til under x antal ture pr måned er det ikke skattefritaget. Man kan vel ikke straffe befordringsgoder forskelligt fordi man kører 2 ture over privat om måneden. Så jeg har tænkt mig at bruge den optil de 50 ture uden af foretage mig noget, også se om jeg ryger til ligning:) Så kan de jo kræve skat af 51,8 kr pr tur hvis de har lyst. Det bryder privatøkonomien nok ikke sammen af..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er det ikke lige omvendt? Jeg har da større interesse i, at mit firma betaler min brobizz uden, at jeg går ned i bruttoløn :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Arbejdsgiveren kan ikke fratrække momsen på personalegoder..
Hvis du går tilsvarende ned i bruttoløn er det vel ikke at kalde for en personalegode? Jeg vil mere kalde det for en service fra virksomhedens side.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er du sikker? Jeg havde medarbejderbredbånd' date=' og gik ned i løn, men nedgangen var uden momsen.[/quote'] Det var bare en generel regel.. der er undtagelser. Generelt handler det om, at det skal være en del af virksomhedens momspligtige aktiviteter for at den kan fratrække momsen. Der findes dog en masse obskure undtagelser. Med ADSL kan virksomheden fratrække en andel af momsen svarende til den andel som de mener er erhvervsrelevant. Det samme gælder mobiltelefoner. For fastnettelefoner kan virksomheder fratrække 50% af momsen. Driften af kaffeautomater er fradragsberettigede, men kaffen er ikke.. :rolleye: Men jeg vil sige, at moms er ikke min stærkeste side, så jeg kan tage fejl..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men jeg vil sige, at moms er ikke min stærkeste side, så jeg kan tage fejl..
Du tager fejl ;) Momsen på bizzen over øresund er fradragsberettiget for virksomheden: http://www.ey.com/global/download.nsf/Denmark/moms_og_personalegoder_010405/$file/Moms_og_personalegoder_010405_K.pdf Dog vælger de her ikke at tage stilling: http://www.hlb.dk/publikat/personalegoder/Nypublpersonalegoder.pdf Jeg tolker det sådan at man går 2072,- DKK ned i bruttløn, da det jo også er virksomhedens faktiske udgift! Feriepenge og pensionstillæg bliver udregnet udfra din nye bruttoløn+2072 ifølge SKM Alt i alt hvis ikke man har overdrevet meget overarbejde, så giver det groft sagt en tusse mere i rådighedsbeløb om måneden! For at vende tilbage til det sporadiske privatforbrug af bizz'en, så kan man måske forsvare sig med bagatelgrænsen:
Bagatelgrænsen indebærer, at medarbejderen kun beskattes, hvis den samlede værdi af de omhandlede goder overstiger DKK 5.000 (2005).
Mvh Soap

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites