Jump to content
kremmer

Afdragsfrie lån i Sverige???

Recommended Posts

Hej forum Jeg er meget tæt på at sige ja til en lejlighed i Malmø centrum, og har de sidste par dage kigget lidt på finansieringen. Jeg har selvfølgelig tjekket min lokale afdeling af Nordea, som har været meget villige og hjælpsomme – og vil med glæde give mig både toplånet og bottomlånet afdragsfrit! Min spørgsmål er til jer, er om man kan få afdragsfrie lån i f.eks. SBAB hvor nedenstående eks. er hentet? Indskuddet (kontantinsats) vil jeg om alle omstændigheder låne i DK ved at belåne min danske andelslejlighed, så en svensk finansiering vil kun være på toplånet. Andre gode forslag til finansiering modtages meget gerne :) ------- Eks. fra SBAB Lån Belopp/SEK Bolån 1 144 500 SEK Kontantinsats 150 500 SEK Köpeskilling 1 295 000 SEK Månadskostnad SEK/mån (netto) Bolån 1 969 SEK (beräknat på 2,95%) Amortering 0 SEK Summa lån 1 969 SEK Månadsavgift 3 304 SEK Summa boende 5 273 SEK På forhånd mange tak for hjælpen! Med venlig hilsen Martin – en kommende svensker!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen, og tak! Hmmm... jeg må vist se at lære noget mere svensk ;-) Med hvad er så de 1969 SEK i Bolån de skriver om? Er det mit renteafdrag? og svarer det til mit rentefradrag? eller??? I mit danske låntilbud skal jeg betale 650 dkr pr mdr i renter... og intet andet, så de 1969 lyder af lidt meget...? Endnu en gang tak! /Martin

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Hej De 1969 er den renteudgift du skal betale hver måned. Og hvis du ganger det med 12 og tager højde for kursen kan du trækkke det fra på din selvangivelse. Har du checket løbetiden? Hørte rygter om at SBAB ikke kører over så lang løbetid som andre banker. Det kan godt gøre forskellen. Vi lånte i Nordea SE og de kører optil 50 år så vidt jeg husker.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sad netop og kiggede på SBABs hjemmeside, fordi jeg også går og kigger på bostadsretter. Jeg fandt denne liste. SBAB Renter og løbetid? Og så undre jeg mig over hvad "Räntan bunden till" betyder? Hvad sker der når den dato er nået? Skal renten så genforhandles, og hvilken sikkerhed har man for at den ikke stiger urimeligt? Et lån til 4.70% på 10 år, og så genforhandling lyder risikabelt i forhold til et lån på 5% i 30 år i DK. Er der nogle som har en forklaring?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, efter ti år skal lånet genforhandles, hvis man har bundet det i ti år, og så må man jo betale den rente, der gælder til den tid. Som jeg skrev for nogle dage siden i en anden tråd: Den danske egnsret "fast rente i lånets løbetid" er ikke på menuen, så boligkøbere i Sverige kan vælge, om de vil tage en generel rentestigning som mange små rentesmæk, eller (mod merpris) som ét stort rentesmæld. Man kan også dele lånet i to, så man får begge dele i let afsvækket form. Eftersom man ikke kan gardere sig alligevel, synes jeg, man skal vælge rörlig rente og så måske amortere med det, man sparer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Og så undre jeg mig over hvad "Räntan bunden till" betyder? Hvad sker der når den dato er nået? Skal renten så genforhandles, og hvilken sikkerhed har man for at den ikke stiger urimeligt? Et lån til 4.70% på 10 år, og så genforhandling lyder risikabelt i forhold til et lån på 5% i 30 år i DK.
Altså det med at den er steget urimeligt?? Renten er hvad renten er.. det er markedet der bestemmer renteudviklingen og og sådan har det altid været.. Og genforhandling er måske så meget sagt.. Desuden er det svært at sammenligne de danske realkreditlån da det er baseret på obligationer med de svenske boliglån der ikke har samme grundlag. Desuden kan du jo netop ikke låne til en svenk bolig på det danske realkreditmarked så det er 2 ganske usammenlignelige størrelser.. Jeg holder med Nils, med mindre man i en kort årrække fremover (studier eks) og er særlig rentefølsom bør man lægge sig i den korte rente og tage smækkene som de kommer....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Bankoraklet Moerke har talt ;-) - om rörlig rente ... Tillader mig at være lidt kritisk overfor udsagnet om SBAB's eventuelle kortere løbetid ... Løbetiden på et afdragsfrit lån er vel principielt uendelig. Til stor fordel for långiveren, som scorer markedsrente år efter år efter år ... Jeg vil bøje mig i støvet, hvis Moerke alligevel har ret ...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Kim H, du er altid velkommen til at stille kritiske spm. ;) Nu har jeg tænkt over dit udsagn i nat og må jo selvfølgelig give dig ret i at på et amorteringsfrit lån (på dansk et stående lån) skal der for hver periode betales rentedelen og da hovedstolen er fast (ingen afdrag) er denne rentebetaling uafhængig af løbetiden. Jeg hørte bare at SBAB ikke tilbød samme løbetid på den del af bundlånet hvorpå det skal amorteres. Jeg har kigget på deres hjemmeside og det gør det sgu endnu mere uklart for mig. De skriver bl.a "Amorteringsfritt - ingen amortering under vald bindningstid. För lån upp till 85 % kan du välja amorteringsfritt. För den del som överstiger 85 % har vi krav på amortering. Amorteringens storlek beror på lånets storlek, dock lägst 500 kr/mån." Hvilket vel betyder at selvom de tilbyder samme rente på hele lånet kan man ikke forvente at kunne køre hele lånet med samme løbetid. Eks Du låner 1 mio. Du låner som SBAB reklamerer med 95 % som bundlån. Du kører amorteringsfrit på de 85 % det giver en rest på 5 % i udbetaling og 10 % som der skal amorteres på. De 10 % skal amorteres med min 500 kr om måneden, det er 100.000 sek det er en løbetid på 16,666 år. Den løbetid jeg havde hørt om var 15 så det er måske alligevel rigtigt. Men som sagt deres hjemmeside er uklar synes jeg.. Nå jeg taster en beregning ind og vælger ovenstående værdier beregner den den amorteringsfri rente for en for mig ukendt løbetid, og skriver så nedenunder at jeg kun kan låne de 85 % amorteringsfrit.. "MEGET MÆRK'LIGT FIRMA"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Moerke, Lad mig indlede med at drille dig lidt ... Du skriver, at de skriver, at du kun kan låne de 85 % RENTEfrit. Det er et generøst tilbud - man burde slå til med det samme ;-) Spøg til side. Ellers er jeg helt med på din fortolkning af deres udsagn. Du har lavet et fint eksempel, som resulterer i løbetid på godt 16 år. MEN - det kan jo tænkes at SBAB's minimumskrav på amortering med SEK 500/måned ikke er gældende ved et lån på 1 million - ikk'? I dette tilfælde må man formode at lånets størrelse medfører, at det ikke er nok at amortere med minimumsbeløbet ... Jeg har selv en fjern fortid i den danske finanssektor - og har gjort mig visse anstrengelser for løbende at prøve at forstå den danske boliglånemarked. Det er sådan set gået meget godt. Når man nu er flyttet til Sverige, er det mit indtryk at man nærmest skal begynde forfra - selvom terminologien sikkert er nogenlunde den samme. Forleden hørte jeg fra en svensk ejendomsmægler, at man skulle kunne amortere "som man vil" på et svensk bundlån med "rörlig" rente. Hun mente virkelig "som man vil" - f.eks. at man kunne springe en måned over, hvis man havde behov for det ... Man skal lære så længe man lever ...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Smart med den edit knap:) Ja præcis en pointe med de 500 kr og lånets størrelse, men det var netop min pointe at det er uklart udfra hjemmesiden. Jeg ved godt ikke alle går op i løbetid og sådan men jeg kan altså bedst lide af have oplyst alle variable specielt når en eller anden smart hjemmeside beregner noget for mig. Her er pointen jo at man netop ikke kan låne 95% til den renteudgift som kalkulatoren beregner hvis man låner penge til en ny lejlighed hvor markedsværdien er lig lånebeløbet...Og det er fandme ringe service!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Desuden kan du jo netop ikke låne til en svenk bolig på det danske realkreditmarked så det er 2 ganske usammenlignelige størrelser..
Det er jeg klar over. Derfor jeg ikke skrev realkredit lån. Men der findes jo andre typer lån ;) Hvad er den generelle tildens bla. danskere? At løbe på et kort lån og så tage evt. smæk? Eller sætte sig i 10 år? Og hvad er så gennemsnittet for et "kort" lån? 3 år? Da jeg ikke regner med at jeg bor det samme sted om 3-4 år, ville det så være et smart move at tage den lave rente? For hvis jeg skal flytte til noget større, så skal lånet alligevel laves om, og jeg går ikke udfra man kan beholde den rente man har på det nuværende lån hvis man skal låne mere. Uhh gav det mening?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Det er jeg klar over. Derfor jeg ikke skrev realkredit lån. Men der findes jo andre typer lån ;)
Ja men så kan du ikke låne til 5 % over 30 år...eller er der sket så meget siden jeg forlod det danske ejendomsmarked for 1 år siden? Jeg kender ikke til den nye andelslånelov men den kræver vel stadig pant i ejendommen hvilket stadig er et problem herovre eller hur? Vi har lige omlagt til udelukkende bundlån og lang løbetid (Markedsværdien på vores lejlighed er steget så vores lån udgør mindre end 70 %). Vi har selv valgt at amortere og ligger i den helt korte 3 mdr rente. Det betyder vi kan låne penge til et nyt badeværelse og køkken, amortere 20 % mere end før og stadig sidde et par hundrede billigere om måneden.. Nice deal. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

En rettelse til dit skriv, du skriver at det kun er toplånet du skal have en finansiering af i Sverige, med det er nu bundlånet du skal have finansieret. Bundlånet er normalt 75 - 85 % af købesummen og mellemlånet er resten op til 90 %. Toplånet er over 90 %, men man kan mixe dem andrledes hvis man ikke vil spekulere så meget i lave renter med mere i at udngå store udsving ved rentestigninger. Du kan få afdragefrie lån i stort set alle banker og boligfinansieringsinstitutter her i Sverige. Nordea er de sidste år blevet meget billigere til boliglån her i Sverige de har ellers været noget dyre. Men her er en beregning på SBAB som er med deres nye tilbud, om at finansiere op til 95 % af lånet til budnlånsrente, det er med forbehold med prøv at se. SBAB, det lån du har fået tilbudt kan de måske gøre bedre, prøv at spørge dem om du kan få de nye lån hvor de finansierer helt op til 95% af lånet til en rente af 2,95% af hele lånet. Lån 95% der er 1 230 250 kr 2,95 % (Rörlig) og så kan du selv nøjes med 5% til udbetaling (handpenning). Måndlig ydelse på lånet brutto pr. md 3 024 netto pr md kr 2 117 kr excl amortering se nedenfor För lån upp till 85 % kan du välja amorteringsfritt. För den del som överstiger 85 % har vi krav på amortering. Amorteringens storlek beror på lånets storlek, dock lägst 500 kr/mån. Kontantinsatsen måste vara minst 5 %. Så her slipper du meget billigt ind i boligen med 5% i udbetaling.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites