Jump to content
vincent

Den mistede stemmeret ...

Recommended Posts

"Stk. 3. Personer, der opholder sig i udlandet, anses ligeledes for at have fast bopæl i riget, såfremt de agter at vende tilbage til riget inden for 2 år efter udrejsen," står der nu i reglerne, og man skal afgive en hensigtserklæring ved at sætte et kryds. Senere at ændre hensigter og alligevel blive boende er der jo ikke noget ondt endsige kriminelt i. Hvilke længsler, man huser i sit hjerte, og om disse følelser er dybe og ægte, bliver det altså lidt svært for kommunen eller Indenrigsministeriet at få et klart billede af, for det kan jo være svært nok for en selv! Man kan jo også se det på den måde, at man agter at vende tilbage til riget ca. 220 gange om året. Selv har jeg boet i Sverige i tre et halvt år, så jeg falder uden for reglerne, men jeg kunne da overveje at flytte til København et smut, hvis det er det, der skal til for at bevare sin valgret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, så fik vi endnu en gang mr. Besserwisser, Nils, på banen og det med et fuldstændigt idiotisk forslag om, at man skal flytte ud og ind af landet hvet andet år, hvis man vil have lov til at udføre sin borgerret. Hvis man mener noget med at flytte til Sverige og ikke bare er ude efter en stor dyr bil, er det en uholdbar løsning. Som jeg tidligere har skrevet: Den fattigste og usleste bonde i Baginden har ret til at sætte sit kryds eller fingeraftryk, men VI, der hver dag arbejder i Danmark og betale skat dér, kan stå med håret i postkassen uden ret til at være med til at vælge dem, der skal forvalte vores penge. Heller ikke i vores nye land, må vi stemme. Man tager altså helt vores borgerrettigheder fra os. Totalt uanstændigt. Det ville være rart, hvis nogen havde overskud til at få prøvet sagen ved menneskerettighedsdomsstolen i Haag. Jeg tror, det ville blive en overraskelse for Danmarks lovgivere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest nicolaj

Som kommende Malmøborger er jeg også forundret over at jeg mister min stemmeret, men det er vel ikke mere slemt end at man kan ændre det? Det kræver nok en del lobbyvirksomhed, men hvis vi er pågående nok så kan det vel lade sig gøre at skabe lidt opmærksomhed omkring emnet op til det kommende valg? Det kræver vel ikke mere, til at starte med, end at vi alle sender et par mails for "lige at høre" om det ikke er noget det parti vi nu stemmer på vil kigge nærmere på det? Det handler trods alt om Øresundsregionen, og mistede stemmer, hvilket vel er noget der interesserer enhver politiker?:-)) Kom så op sf stolen, og skriv til dit parti:-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Nicolaj, det er tilsyneladende ikke så let at rette for vore kære politikere, da det desværre kræver det en ændring i Grundloven. Flere af politikerne har udtryk ønske det forkerte i at vi mister stemmeretten til folketingsvalget, men den desværre stopper viljen, at det kræver ændring af Grundloven.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det irriterer mig grænseløst, at man betaler skat for noget man ikke har indflydelse på. Min holdning er klar, enten giver de os stemmeret eller også skal vi have et væsenligt skattefradrag. mvh, Christian

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest kim

Til Willerup, Du har fat i noget væsentligt - nemlig tanken om at gøre noget, i stedet for bare at læsse sin frustration af her i dette forum (sidstnævnte fører vel ikke til andet end mere frustration). Det er vist tidligere beskrevet, at en ændring af Grundloven er en langtstrakt proces, som kun kan komme for sent i gang. Jeg ser en mindre kompleksitet i dit forslag om at påvirke de danske partier - vi kan jo ikke stemme - men, vi kan jo satse på, at politikerne alligevel kunne "stå på vognen" og lade emnet indgå som en emne i en debat.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest nicolaj

Kim H -> Lige præcis:-) Hvis den eneste mulighed for at ændre på sagerne er en ændring af grundloven, så må det være vejen... Men det undrer mig at der tilsyneladende er nogle der kan få lov at stemme (Ambassadefolk), selvom de heller ikke er bosiddende i DK, og der er da så vidt jeg ved ikke sket en grundlovsændring... Anyway, jeg tror på at det kan ændres:-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nicolaj: det er bestemt ikke sådanne at ændre på Grundloven, det kræver blandet andet (så vidt jeg husker), flertal i folketinget, folketingsvalg og igen flertal i folketinget. Der er sikkert en stribe andre ting, som også skal være opfyldt for at grundloven skal kunne ændres.... Der er forskel på at være udstationeret i udlandet og bosidende i udlandet. Og netop derfor kan ambassadefolk godt stemme til folketingsvalget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest nicolaj

Swoop -> Jeg ved at det kræver en del for at ændre på grundloven. Men min pointe er dog, at hvis du og jeg accepterer at vi ikke kan / skal gøre noget for at ændre på noget vi finder uretfærdigt, fordi det er svært eller kræver en del, så er vi vist heller ikke så interesseret i at ændre på det?! Og nu skal det siges at jura ikke er min stærkeste side, så det kan være at jeg bare ævler, men hvordan hænger det sammen? Altså udstationering og flytning til udlandet - Ambassadefolk flytter vel også deres adresse? Jeg har lige siddet og kigget lidt i Grundloven - knap så spændende læsning...:-/ Men ved grundlovsændring i 1953, blev valgretsalder nedsat til 21 år, og nu er den 18? Dette kræver altså ikke en grundlovsændring? Kan nogen svare på den? Sorry, hvis der er nogen der synes at jeg øffer, men blev lige grebet lidt:-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I Grundloven står der helt entydigt, at man skal have fast bopæl i riget for at kunne stemme, men det forhindrer ikke, at en lang række personer, som helt entydigt ikke har fast bopæl i riget "anses at have fast bopæl" og dermed kan stemme alligevel. De har fået stemmeret uden at Grundloven er ændret. Lovgiverne har blot ændret Lov om Valg til Folketinget, så sådan kan man altså gøre. Valgretsalderen er i øvrigt ikke fastsat i Grundloven. Lovgiverne har for nylig igen demonstreret, at de kan give stemmeret til hvem de vil uanset Grundloven. De kan endda skride hen over Grundloven og lade afrivningskalenderen være mere afgørende for tildeling af valgret til Folketinget, sådan at visse mennesker uden fast bopæl i riget bevarer deres valgret, indtil der er forløbet 24 måneder. (Jeg har ikke set nogen steder, at skattepligten også udløber efter 24 måneder.) Der er således ingen grænser for, hvordan lovgiverne kan pjatte rundt med folks borgerlige rettigheder uden at ændre et komma i Grundloven. De kunne såmænd også teoretisk set lave fornuftig lovgivning uden at ændre Grundloven. Almindelige mennesker har tit bøvl med Biblen, fordi der står ting som at de rige ikke kan komme ind i Himlen, og at onde mennesker ryger til Helvede, hvilket kan sprede en negativ stemning, men præster kan et trick med, at man skal læse bibelteksterne ind i den moderne virkelighed, og så er de rige ikke rigtig rige og de onde ikke rigtig onde og hyggen reddet endnu en søndag. På samme måde burde man genlæse Grundloven: Man skal - ud over at have indfødsret og være gammel nok - have fast bopæl i riget, siger Grundloven i 1953, men hvad er riget i moderne forstand? Findes Øresundsregionen? Ja, Øresundsregionen findes, den er en såkaldt realitet. Hører Øresundsregionen til riget? Ja, Øresundsregionen hører til riget, så hvis man bor i Øresundsregionen, bor man også i riget. Riget i moderne forstand er altså blandt andet Øresundsregionen. Hvor svært kan det være. Ulmus synes at være nået et stadium, hvor det ikke er hende der svinger med håndtasken, men håndtasken, der svinger med hende, så jeg vil gå let hen over formen og tonen, men blot understrege, at det ikke er noget "forslag" fra min side, at man skulle flytte frem og tilbage for at bevare stemmeretten, men en overvejelse, jeg selv har, da jeg har en bolig i København. Her er teksten fra Lov om Valg til Folketinget med undtagelserne. Stk. 3 er den allerseneste tilføjelse: ”§ 2. Personer, der er ansat i den danske stat og beordret til tjeneste uden for riget, anses for at have fast bopæl i riget. Stk. 2. Følgende personer, der midlertidigt har taget ophold i udlandet, anses ligeledes for at have fast bopæl i riget: 1) Personer, der er udsendt for at gøre tjeneste i udlandet som ansat af en dansk offentlig myndighed eller en herværende privat virksomhed eller forening. 2) Personer, der opholder sig i udlandet som ansat i en international organisation, hvoraf Danmark er medlem. 3) Personer, der er udsendt for at gøre tjeneste i udlandet af en dansk hjælpeorganisation. 4) Personer, der opholder sig i udlandet i uddannelsesøjemed. 5) Personer, der opholder sig i udlandet af helbredsmæssige grunde. 6) Personer, der opholder sig i udlandet, og som i henseende til tilknytningen til riget ganske må sidestilles med de personer, der er nævnt i nr. 1-5. Stk. 3. Personer, der opholder sig i udlandet, anses ligeledes for at have fast bopæl i riget, såfremt de agter at vende tilbage til riget inden for 2 år efter udrejsen.”

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, kan man ikke klare sig på anden måde, kan man jo slynge nogle tåbelige, personlige floskler ud og så ellers til bevidstløshed gentage de ting, man lige har skrevet 5 gange tidligere. Ordflom på ordflom med indflettede paragraffer på paragraffer ændrer ikke ved det faktum, at vi er frarøvet vores borgerret. Brug dog din skriveglæde til at skrive til nogle, der KAN ændre på sagerne i stedet for at "spilde" alle de flotte ord her i debatten.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest victor

Hej Lige en kommentar: Nils, du skriver fabelagtigt godt! Ulmus har ret så langt (og desværre kun så langt), at du virkelig burde skrive i andre fora - mange flere kunne have fornøjelse af at læse, hvad du skriver - her tænker jeg primært på udtrykket, indholdet er næste ligegyldigt, for du skriver bare rigtig godt. Ulmus - der er som du kan se andre end mig, der mener, du er alt, alt for negativ - slap dog af! Hakuna Matata!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

quote:
..her tænker jeg primært på udtrykket, indholdet er næste ligegyldigt..

Hvad er dog det for noget hat at skrive? Jeg vil til hver en tid hellere læse en tekst skrevet mindre "levende", men derimod med indhold - end jeg ville læse en omgang forchromet ingenting. Nils har det skrevne ord i sin magt, enig. Men mange gange syntes jeg bare jeg ser dette brugt som fyld, og ikke som indpakning for ekstrem brugbar information. Og lad nu være med at hakke på hinanden. Heller ikke selvom denne hakken er pakket ind i glitrende papir (læs: Nils´ forrygende evne til at lade dametasken tale i sit indlæg) Ulmus kan da sikkert godt lyde som en hejre til tider (no offence happy.gif), men ikke desto mindre er jeg af den opfattelse, at Ulmus har bidraget sin betydelige del til dette forum igennem tiden. Måske sjældent formuleret så englene synger, men derimod kort og brugbart. Og skulle jeg vælge at læse 220 linier for at finde et svar, hvis jeg havde valget om at læse 20 og få samme information...tja. Det giver vist sig selv. Og for at vende tilbage til emnet, så kan jeg heller ikke se hvordan den danske stat, med go´ smag i munden, fortsat kan inddrage skat men ikke give stemmeret i vores/jeres tilfælde. Der er, som tidligere skrevet, noget grundlæggende galt. Men ér det ikke, i bund og grund, en sag for en velskrivende Nils at forfatte et oplæg til politisk debat, og sende det til vores alle sammens Schlüter? Istedet for bare at kaste rundt med galde i dette lille rum, som dette forum jo nu engang er. Og jow...problemet er ikke-eksisterende for mig, eftersom jeg er flyttet tilbage til den grundlovs-definerede del af "Riget". Men som ex-Öresundare har jeg selv været ramt af problemet, og derfor været irriteret over den manglende mulighed for at lade min stemme tælle. Derfor, delvist, dette indlæg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest palle

"Og jow...problemet er ikke-eksisterende for mig, eftersom jeg er flyttet tilbage til den grundlovs-definerede del af "Riget". Er det ikke lige netop der det største problem er ??? At langt de fleste flytter tilbage, og dem der skal køre sagen, derved mister interessen ??? Personligt vil jeg hellere kæmpe for at få lov til at bo i dk, end bare at stemme i landet.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Palle: Jeg kan kun give dig ret i din sidste kommentar. Og netop din/jeres situation gjorde vel netop udfaldet: i valgte Sverige, eftersom reglerne i DK (igen!) gør tingene umulige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest victor

Gio - vi kan godt blive enige om, at i et forum som dette er indholdet det væsentligste, og det fremgik måske ikke af mit tidligere indlæg. Min ros til Nils går på, at han skriver godt, og at han netop burde skrive i andre fora, hvor der er bedre "plads" til den slags - hvor form er vigtigere end indhold - og ikke desto mindre er form jo mange gange vigtigere end indhold, hvor mange er ikke blevet citeret for at sige noget alment kendt på en fed måde? At Ulmus kommer med gode indlæg skal der ikke herske tvivl om, hvad jeg også flere gange tidligere har gjort opmærksom på, men den negative tone bliver man simpelthen super træt af...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Victor: Pas nu på ikke at blive allergisk overfor Elm. Selvom træet er af lettere ældre dato, så kommer der skam friske knopper i ny og næ. Prøv at spørge Judith om Stockholm...så skal du bare sætte dig til rette. *s*

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest per

Jeg så, at en fra et institut i Øresund netop skrev, at det var for dårligt, at danskere i Sverige ikke kunne stemme til folketingsvalg. Og at det ville være en naturligt ting, at det ville blive ændret i den nærmeste fremtid. Debatten har jo ikke engang været rigtigt oppe i hverken det ene eller det andet land endnu.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest nikolaj

Palle: Det tror jeg ikke, ellers tror jeg ikke han ville sige:"Jeg er dybt rystet over, at jeg ikke kan stemme, bare fordi jeg bor i Sverige. Og det er ved at udvikle sig til en mani hos mig, især fordi jeg åbenbart ikke kan få nogen til at interessere sig for det..." Har dog sendt ham en mail om det. Hvis han læste dette forum ville han vide at vi interesserer os for det - tror ikke han ved det eksisterer happy.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest palle

Jamen Nikolaj... Han kan da ikke skrive... "ja, jeg ved udemærket godt at der er andre der også tænker over det"... så ryger sensationen jo fra B.T.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest svensson

kaere vincent Jeg har tidligere sagt, at DK er den sidste kommunistiske pastjon i europa. precis som Rumenien og andre oest blok i 70- 80 talet, derfor det undrer mig ikke at I blev frataget retten til at stemme. det galder ikke bare stemmeret men masse foreskellige sager i DK, De skal af med det gammle kommunistiske mishandling af det danske samfundet. det er en skam at Danmark behandler sine medborgere paa en saa skidt maade. Ta med ro det er sandhed .

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest palle

Svensson,... so what ? Heldigvis er det ikke en sag du behøver at blande dig i, og da vi allerede bor i Sverige, er det måske fordi vi HAR opdaget det ? Hvad med iøvrigt at registrere dig, så du skriver med samme navn hver gang ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites