Guest nicolaj Anmeld indhold Besvaret December 16, 2004 Svensson & Svensson -> Jeg må indrømme at jeg undrer mig en del over dit indlæg i dette forum, så jeg bliver nød til at spørge hvad er din pointe? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest nikolaj Anmeld indhold Besvaret December 29, 2004 Jeg går så helt automatisk ud fra at svenske statsborgere bosat i DK godt kan stemme til rigsdagsvalget? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest dansken Anmeld indhold Besvaret December 29, 2004 Ja, svenskere kan godt stemme ved valg til riksdagen, selvom de er bosat i udlandet. Hvis de bor i et EU-land kan de også (ligesom os) stemme ved det lokale kommunevalg Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret January 12, 2005 Hejsan! Jeg hørte lige i TV-Lorry/Øresund kl. 12,10, at der er 2 pendlere, der er i gang med at danne en pendlerforening for at lægge pres på Det danske Folketing m.h.t. stemmeret til os pendlere. Der blev desværre ikke opgivet nogen e-mailadresse eller telefonnummer. Navnene på de to er: Joachim Læbo og Johnny Larsen. Er der nogle af jer, der kender til disse to?? Jeg har prøvet "gulasidorna", men uden resultat. Det er vel et initiativ, der er værd at slutte op om!! ;o) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret January 12, 2005 Det her, er virkelig at gøre grin med danskere bosat i udlandet: http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=334566/ Jeg har intet imod at give gratis transport til irakere i DK, ingen problemer for mig, men hvor fa'en er demokratien henne for danskere bosat i udlandet ?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest lars Anmeld indhold Besvaret January 12, 2005 Det er vel beviset på at demokratiet er stærkere Irak end i DK. Måske vi skulle håbe på at Bush snart kommer og befrier Danmark fra A. Fjogh :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest nicolaj Anmeld indhold Besvaret January 12, 2005 Hep hey, jeg har lige sendt en mail til TV2lorry for at høre om de kan skaffe kontakt til de personer som Ulmus nævner. De vender forhåbentlig tilbage med noget brugbar info:-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest nicolaj Anmeld indhold Besvaret January 13, 2005 Hej, jeg har talt med Johnny Larsen og interesserede kan, indtil videre, kontakte ham på stemmeret@sol.dk, og få noget mere info:-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret January 14, 2005 Den manglende stemmeret er i følge bla. Elisabeth Arnold, på grund af den danske Grundlov. Det er derfor hun ikke tror, at der er nogen der vil tage det op i folketinget. En grundlovsændring kræver jo en folkeafstemning. Men hvis der er nogen der vil tage dette op så prøv at tage kontakt til EU, fordi her mangler jo også den frie bevægelighed. Jeg orkede ikke længere Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret January 14, 2005 Nej, som nævnt før er den mistede stemmeret en følge af lov om valg til Folketinget. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest johnny Anmeld indhold Besvaret January 15, 2005 Som flere af jer har set, så er vi ved at danne en forening, der skal arbejde for at danske statsborgere bosat i EU får fuld stemmeret til natioanale valg, og til alle valg/afstemninger i EU-spørgsmål. Dette er en opfordring til alle berørte om at vise interesse. Det kan man gøre ved at sende en mail til mig på STEMMERET@SOL.DK Hvis man vil være med bør man lige nævne om man vil have sine mails "bcc" eller om "cc" er godt nok. Jeg har netop rundsendt forslag til foreningsvedtægter med mere til de der allerede har sagt de er interesserede. Med venlig hilsen Johnny Larsen PS jeg forsøger at være så meget med som muligt, men ærligt talt, så kniber det at følge med i alle fora, da interessen oimkring dette problem med mistet stemmeret er stor. Så det vil være en stor hjælp, hvis alle anvender foreningens mailadresse. Der vil så hurtigt det er muligt blive oprettet en hjemmeside. Til hele debatten har jeg at sige at såvel den skattelovgivning pendlerne rammes af, og den stemmeretsproblematik vi også rammes af begge stammer fra 1950'erne, og siden Danmark blev medlem af EF og senere udvidede engagementet til EU, har der altså ikke været lavet nogen grundlovsændringer. Der er ganske givet andet og mere end vore problemer som trænger til en opdatering :c) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret January 15, 2005 Til Nils Hej Nils prøv lige at via forsiden til Sunddebat.dk at læse brevet: "De radikale om stemmeret" Det er det jeg refererer til hvor de radikale har haft sagen i folketinget. Her er det intet der er sort eller hvidt, men som sædvanlige er alt broget. Det var en korrespondance mellem mig og Elisabeth Arnold om netop stemmeretten. Hun gav efterfølgende sin tilladelse til, at dette brev kunne lægges på www.sunddebat.dk Men det er jo rart at vide hvordan det blev modtaget første gang i folketinget. Hav en god dag. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret January 15, 2005 Hej Carsten - Der eksisterer en myte om, at for at vi østøresundsregionsindbyggere med dansk statsborgerskab skal kunne opnå stemmeret, så skal grundloven ændres. Den myte er en myte. Som nævnt giver lov om valg til Folketinget stemmeret til en række grupper, som helt klart ikke opfylder grundlovens krav om bopæl i riget, og hvis tilknytning til Danmark for nogles vedkommende synes at være væsentligt løsere end danske grænsegængeres. Det er nok denne lov, der er nøglen til genvindelse af den mistede stemmeret og ikke grundloven. PS: Husk at søge om optagelse på valglisten. Der bliver udskrevet valg i næste uge, siger de kloge. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest johnny Anmeld indhold Besvaret January 16, 2005 Hej Nils, Det glæder mig, at det ikke er nødvendigt at ændre grundloven, oh jeg har med nogen fryd læst dine indlæg. Du skal være mere end almindelig velkommen med dit skyts, så jeg kan viderebringe det i medierne hurtigst muligt. Som jeg forstår det mener du at tillægslove er tilstrækkeligt, og at tidsbegrænsningen er besyndelig (jvf. det med skatten). Så jeg vil være yderst taknemmelig for så meget skyts som muligt, herunder særlove/tillægslove, der har været nødvendige i andre sammenhænge, for at få Danmark med uændret grundlov til at passe ind i EU. Er du jurist? eller er du "bare" velinformeret? mvh Johnny Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret January 16, 2005 Hej Nils, det du kalder myte har jeg altså fået fra folketinget, læs brevet fra Elisabeth Arnold. At der var Elisabeth Arnold jeg valgte var fordi hun vist nok i 2001 skrev her i dette forum. Der er en anden herinde der har fået en korrespondance med et folketingsmedlem jeg kan ikke huske hvem, men søg indlæg. Jeg har ligeledes skrevet til Nordisk råd om samme problematik, det var Poul Schlütter der var udset af rådet til at komme med forslag om at gøre Øresundsregionen lidt lettere for brugerne. Men det var samme svar med en vag henvisning til grundloven. Men jeg håber at dine jurakundskaber passer bedre end de disse ovennævnte jeg har hørt fra. og det er ikke ironisk, men det mener jeg. Hav en god dag. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret January 17, 2005 Nu har jeg bedt om de blanketter man skal have for at komme på valglisten fra folkeregistret i Kbh. Bente Jensen tlf. 33666298. Så må vi se om de æder den. Jeg regner NATURLGVIS med at flytte tilbage til dk inden 2 år ( så jeg når det lige ) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret January 17, 2005 Jeg kan desværre ikke stemme da jeg har været her i over 2 år og jeg kommer ikke tilbage til danmark. Jeg kan nu stemme til den svenske rigsdag. Jeg mener bare at det er trist at der i de tre førsten år er 3 år hvor man ikke har stemmeret nogen af stederne, jeg ved godt at hvis man "påregnede" at være her i max 2 år kan man få stemmeret til det danske folketing, men jeg vil have rene linier, det var det jeg først gik ud fra. Men jeg bifalder jer som søger om stemmeret ved valget så tænk på de politikere der tager hensyn til de nu 12.000 danskere der bor på denne side af sundet. Ja vi er faktisk mange. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest johnny Anmeld indhold Besvaret January 18, 2005 Til alle stemmeløse Der er jo altså ret meget der tyder på at Nils, har mere end ret (hvis man kan have det). Lov om valg til Folketingets tolkning af Grundlovens paragraf 29, er i hvert fald så bred, at der IKKE er det mindste i vejen for at udvide tolkningen til eksempelvis: "Den som er statsborger i Danmark, men bor i andet EU-land regnes som boende i Riget". Med en så simpel tilføjelse har vi fået vores stemme tilbage, og vi er igen blevet valgbare. Den med de to år er i sig selv så indskrænket, at den bør kunne fjernes uden videre. Hvorfor kun to år... fire -eller 40 kunne man jo lige så godt skrive, for ikke at nævne muligheden for at fjerne tidsbegrænsningen helt - det vil triods alt være det mest rimelige. Ellers må man da forvente at det bliver som Nils også har nævnt: Skattepligten i Danmark bortfalder også efter to år Jeg kan kun igen opfordre alle til at melde sig som "medlemmer" i vores endnu ikke helt dannede forening. Mange har allerede meldt sig, og vi dækker faktisk det meste af EU. Sørg for at skrive læserbreve, ring til radio og tv, og argumenter for vores ret til at stemme og blive valgt. mvh Johnny stemmeret@sol.dk Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest pedersen Anmeld indhold Besvaret January 18, 2005 Hej. Jeg flytter snart til Malmø. Nu kan jeg se at der nok bliver udskrevet folketingsvalg i Dk. Spørgsmål 1: Hvornår bliver man regnet for fraflyttet danmark og dermed ikke stemmeberettiget til folketingsvalget. ? Er det når man har afleveret sit internordiske flyttebevis med flyttedatoen på eller ? Spørgsmål 2: Hvis ovenstående bliver for send, hvor søger man så om de 2 års stemmeberettigelse, hvis man overvejer at flytte tilbage til Dk inden for 2 år. ?` Tim Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2005 Hej alle: Carsten, nogle jurister har jo argumenteret for, at grænsen for, hvor længe, man kan anses for at bo i riget uden at gøre det, er to år for grænsegængere, mens der ingen begrænsning er for statsansatte, syge, studerende og flere andre udvalgte grupper, der følger særlige mønstre i deres tilværelse. Det er for mig indlysende, at denne form for jura ikke kan unddrages diskussion med henvisning til, at grundloven står i vejen. Det er også indlysende for den gode Elisabeth Arnold, og hvis hendes partis synspunkter havde kunnet samle et flertal, så havde vi haft stemmeret til det folketingsvalg, der udskrives om to timer. Hvis der er en vilje, så er der også en vej. At vi ikke skal have stemmeret er en politisk beslutning foretaget af polikere, også kaldet lovgivere, og ikke højere magters værk. At den afdankede firserpolitiker Poul Schlüter i sit livs aften fik overdraget Øresundsregionen som en hobby, han kunne putte ind mellem sine i-hopla-hold og boulleturneringer, siger også en del om ingen vilje og ingen vej. Han har muligvis ikke selv registreret, hvor tynd hans latterligt opreklamerede skatteaftale blev. Er der i øvrigt nogen det har hørt fra ham for nylig? Er han død? Det optimale er selvfølgelig at ændre grundloven, men det kræver en mere farverig sag og er desuden en langstrakt procedure. Der er lidt snak om den engang imellem, men jeg kan ikke lige komme på nogen sager, der kunne trække en ændring. Var det ikke Ivar Hansen, æret være hans minde, der havde DEN som SIN særlige hobby... Johnny, det argument med skattepligten, der ikke ophører sammen med de demokratiske rettigheder er lidt dumsmart, for stemmeret skal ikke kædes sammen med, at man betaler skat. Stemmeret er ikke noget man betaler for. Her i Sverige havde man før Første Verdenskrig den groteske 40-gradige skala, hvorefter en godsejer kunne have 40 stemmer og en snedkermester måske en enkelt, mens det store flertal af arbejdere, ubemidlede, kvinder, tjenestefolk og umyndiggjorte var uden rettigheder. Imagine. Det er jo egentlig ikke så længe siden. Pedersen, du kan jo stemme i to år efter særlig ansøgning, og det må være datoen for udrejse, der gælder. Jeg har boet længere end to år Skåne, men jeg mener at min "tilknytning" til Danmark "ganske må sidedstilles" med den syge moster i Pyrenæerne m.fl., så jeg har tænkt mig at søge alligevel, men filer stadig på "årsagen til udlandsopholdet", man skal angive - nogen forslag?. Carsten, skal man ikke være svensk medborgare for at stemme til et riksdagsval? Johnny, hvorfor laver du dig ikke en weblog i stedet for den minimalistiske e-mail-adresse? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2005 Nils, Hvorfor hører skattepligten ikke sammen med stemmeretten? Det er folketinget som bestemmer skattepolitiken for staten. Da folketinget sammensættes af borgernes stemmer, så ser jeg da klart sammenhørighed med stemmeret og skattebetaling. Jeg vil da ikke betale for noget, jeg ikke har indflydelse på. Generelt til alle: Hvilke sanktionsmuligheder har de, hvis man på tro og love underskriver, at man kommer tilbage til Danmark indenfor 2 år?? De kan jo ikke ligefrem fjerne ens stemme og meget kan jo ske i ens liv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2005 Ansøgningsskema kan forresten findes på: http://www.im.dk/Index/dokumenter.asp?o=28&n=2&h=11&d=1620&s=4 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2005 Credde, Jeg kan ikke rigtig få kæberne rundt om det der skatteargument... Med pligter skal følge rettigheder, men på den anden side vil der være mennesker, som ikke betaler skat, som alligvel bør have stemmeret, og mennesker som betaler skat, som ikke bør have stemmeret. Følelsen af uretfærdighed knytter sig klart til forestillingen om at være skattemalkeko uden rettigheder, men på den anden side synes jeg ikke stemmeret skal være noget, man køber for sin skat. Såøh, det ved jeg ikke rigtig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest kim Anmeld indhold Besvaret January 18, 2005 Til almindelig orientering - nedenstående er første kapital af den svenska valglov. Det ser IKKE ud som om man får stemmeret til den svenske rigsdag efter 3 år - men til landstingvalg og kommunevalg. Citat start ===> 1 kap. Allmänna bestämmelser -------------------------------------------------------------------------------- 1 § Denna lag gäller för val till riksdagen, för val till landstings- och kommunfullmäktige samt för val till Europaparlamentet. Vid sådana val röstar väljarna på ett parti och har möjlighet att avge en särskild personröst. Vem har rösträtt? 2 § Rösträtt vid val till riksdagen har svenska medborgare som fyller 18 år senast på valdagen och som är bosatta i landet eller någon gång har varit folkbokförda här. Dessa bestämmelser finns i 3 kap. 2 § regeringsformen. 3 § Rösträtt vid val till landstingsfullmäktige har den som fyller 18 år senast på valdagen och är folkbokförd inom landstinget. Rösträtt vid val till kommunfullmäktige har den som fyller 18 år senast på valdagen och är folkbokförd i kommunen. Medborgare i någon av Europeiska unionens medlemsstater (unionsmedborgare) samt medborgare i Island eller Norge som fyller 18 år senast på valdagen och är folkbokförda i landet har rösträtt vid val till landstings- och kommunfullmäktige. Andra utlänningar som fyller 18 år senast på valdagen har rösträtt vid val till landstings- och kommunfullmäktige om de har varit folkbokförda i landet tre år i följd före valdagen. Bestämmelser om rösträtt vid val till landstings- och kommunfullmäktige finns i 4 kap. 2–4 §§ kommunallagen (1991:900). 4 § Den som har rösträtt vid val till riksdagen har rösträtt också vid val till Europaparlamentet. Unionsmedborgare som har rösträtt enligt 3 § andra stycket och som vid val till Europaparlamentet inte röstar i någon annan medlemsstat inom Europeiska unionen, har rösträtt vid ett sådant val i Sverige. 5 § Frågor om rösträtt enligt 2–4 §§ avgörs på grundval av en röstlängd som upprättats före valet. Närmare bestämmelser om röstlängd finns i 7 kap. <=== citat slut Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret January 18, 2005 HALLO JOURNALISTER DET ER VALGTIDER, SÅ SE HER Til alle 12.000 danskere som nu bor i Skåne. Jeg havde tankerne et forkert sted da jeg skrev at man efter 3 år kan stemme til rigsdagen. Det er forkert. Vi kan aldrig få stemmeret til mere end kommunevalget og landstinget uden at skifte statsborgerskab. Man skal være svensk statsborger, for at stemem til rigsdagen og vi er jo danske statsborgere. Så jeg har ingen stemmeret til hverken Rigsdagen eller til Folketinget (har boet her mere end 2 år). Det er jo netop det det hele handler om. Vi er blevet til 2. rangs EU borgere fordi vi bor i et EU land og arbejder i et andet EU land. Er det nu lige fri bevægelighed i EU, det føles ikke som sådant. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites