Guest jan Anmeld indhold Skrevet January 21, 2005 ordbog i lommeformat. Koster rundt 100:- ISBN 91-7227-169-8 ISBN er bogens "personnummer" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
göte_børge 0 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2005 Jag ser att ni på debatten diskuterar mycket kring "flytning". Slå gärna upp i er nyinköpta ordbok vad detta betyder på svenska, så förstår ni varför era svenska vänner undviker ämnet. (eller slå upp det på min hemsida under lömska ord) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
göte_børge 0 Anmeld indhold Besvaret May 9, 2005 På svenska heter det ko-fot! På danska heter det ko-ben! Ben eller fot? Vilket är mest riktigt? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Persson 10 Anmeld indhold Besvaret May 9, 2005 ben eller fod - der er vel under ordnet... istedet bør man tænke på alle de stakkels køer som bliver slået ihjel hvert eneste år, for at kunne levere værktøj til gør-det-selv-folket og små kriminelle amatør bil tyve ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret May 10, 2005 "ko-ben" må være det mest rigtige, længden taget i betragtning. Spidsen af værktøjet kan rigtig nok minde om en fod på en ko....men så er der jo også det lange stykke inden den effektive del af forbrydernes foretrukne værktøj. Lavede du et ko-ben/en "ko-fod" med bare den effektive del i spidsen, så ville du ikke have momentet - som netop længden på dimsen giver. Så det er altså mest rigtigt med "ko-ben" :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
göte_børge 0 Anmeld indhold Besvaret May 12, 2005 Perssons synpunkter är mycket relevanta och bör tas på allvar. Vi är alldeles för inhumana mot djur i dagens verktygssamhälle. Jag tror Gio är inne på en annan viktig sak. Det svenska ordet kofot relaterar sig endast till en del av verktyget. På det sättet kan den erfarne beskriva för eleven att han inte ska hålla i kofoten utan istället i ko-knät. Jag har en ny opgave: Jag skulle gärna vilja förklara för mina förvirrade svenska besökare vilka regler som gäller i danmark med mellem-navn og efternavn. När man gifter sig vilka olika möjligheter har man att para ihop namn? Vilket efternamn får barnen, osv. Någon som kan hjälpa mig lite? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
göte_børge 0 Anmeld indhold Besvaret May 16, 2005 Vill bara testa om det är något fel på detta ämne så det är omöjligt att svara på det... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
göte_børge 0 Anmeld indhold Besvaret May 16, 2005 Nej... Då är det nog som jag trodde, fel på min fråga. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret May 16, 2005 Vill bara testa om det är något fel på detta ämne så det är omöjligt att svara på det... Jeg har forsøgt at svare dig 2 gange, men de er altså jätte svært at forklare disse regler. De fleste danskere kender ikke reglerne 100 %, og det kan måske afholde dem fra at svare.. '(ihvertfald gælder det for mig:flov: ) Så med det forbehold at jeg ikke er 100 % sikker på den præcise formulering så kan du få en lille "hjemmebrygget" udgave af mig hvis du er interesseret.. Et andet punkt er at reglerne snart bliver ændret, der ligger en ny navnelov til behandling i folketinget som forhåbentlig snart træder i kraft... Skriv lige hvis du er interesseret så skal jeg forsøge at anstrænge mig til at skrive et læseligt indlæg;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret May 16, 2005 Jag har en ny opgave: Jag skulle gärna vilja förklara för mina förvirrade svenska besökare vilka regler som gäller i danmark med mellem-navn og efternavn. När man gifter sig vilka olika möjligheter har man att para ihop namn? Vilket efternamn får barnen, osv. Någon som kan hjälpa mig lite? Der findes kun fornavne og efternavne i DK. Hvis man har f.eks. 3 navne, er de to første fornavne og det sidste efternavn, med mindre der er bindestreg imellem de sidste 2. Mellemnavne eksisterer ikke mere i DK. ex.1: Lars Schmidt Petersen = Hans Schmidt er fornavne og Petersen er efternavn. ex.2.: Lars Schmidt-Petersen = Hans er fornavn og Schmidt-Petersen efternavn. Så langt så godt. Så vidt jeg ved, kan et barn få navn efter en af forældrede eller dem begge. Det bestemmer man selv. Man kan også sætte bindestreg imellem moderens og faderens efternavne og så kalde barnet det. Når man gifter sig, kan man, inden for visse grænser, selv konstruere et fælles efternavn af begge parters navne, hvis man ønsker det. Eller pigen kan tage sin mands navn eller manden sin piges. Håber dette klarer lidt på begreberne, ellers er du velkommen tilbage. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
göte_børge 0 Anmeld indhold Besvaret May 16, 2005 Jag vill mycket gärna ha din beskrivning. Är den bara 75% riktig har jag kommit 50% längre än jag är idag... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret May 16, 2005 Ok så prøver jeg.. Jeg er helt enig i Ulmus forklaring selvom jeg mener den godt kunne trænge en en uddybning;) Det er korrekt at der kun findes fornavne og efternavne i DK, og at man kun kan have 1 efternavn (medmindre det er med bindestreg som Ulmus nævner, men så betragtes det stadig som 1, og vil være at finde under S for ex Smidt-Petersen i telefonbogen) Dog benytter mange danske familier et familienavn som ikke opfattes som et fornavn, men som i lovens forstand er det. Ex Lars Smidt Petersen.. Et eksempel: Lars Smidt Petersen vil gerne gifte sig med Lone Skov Andersen.... De kan vælge mellem følgende.. Lars Smidt Petersen og Lone Skov Petersen Lars Smidt Andersen og Lone Skov Andersen, eller de kan hedde Lars Smidt Andersen-Petersen og Lone Skov Andersen-Petersen...Eller de kan vælge at stryge Smidt og/eller Skov.. Men de kan altså ikke hedde Lars og Lone Smidt Petersen f.eks.. Lone kan aldrig få Smidt og Lars kan aldrig få Skov... (med mindre de hed Smidt-Petersen eller Skov-Andersen...selvfølgelig) Deres børn derimod kan få begge familie(for)navne... så her er faktisk frit valg på alle hylder Peter Smidt Skov Andersen-Petersen... men her vil Smidt Skov stadig være et fornavn.. Så er der alle de smarte løsninger, hvor man betaler sig fra at droppe et efternavn også tage familie(for)navnet som efternavn. Men det koster penge og er kun tilladt hvis ikke familie(for)navnet i forvejen er beskyttet som efternavn... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret May 16, 2005 Så er der alle de smarte løsninger, hvor man betaler sig fra at droppe et efternavn også tage familie(for)navnet som efternavn. Men det koster penge og er kun tilladt hvis ikke familie(for)navnet i forvejen er beskyttet som efternavn... Moerke, lige en tilføjelse: Det koster IKKE noget at tage et familienavn, hvis bare ens forældre eller bedsteforældre har båret navnet. :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
göte_børge 0 Anmeld indhold Besvaret May 17, 2005 Tak Ulmus och Moerke! Det var verkligen inte så som jag trodde. Varje dag lär jag mig någon nytt om Danmark! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Palle... Anmeld indhold Besvaret May 17, 2005 ex.1: Lars Schmidt Petersen = Hans Schmidt er fornavne og Petersen er efternavn. ex.2.: Lars Schmidt-Petersen = Hans er fornavn og Schmidt-Petersen efternavn. HAHAHAHA.... sorry... det er næsten FOR godt .... Ulmus, du finder selv fejlen :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret May 17, 2005 HAHAHAHA.... sorry... det er næsten FOR godt .... Ulmus' date=' du finder selv fejlen :D[/quote'] OK-OK-OK, jeg er idiot. Men det er da rart, at du kan finde et af mine indlæg til at grine af. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
göte_børge 0 Anmeld indhold Besvaret June 18, 2005 Så är Moerke och Ulmus odödliggjorda som Namn-gurus på Andra Sidan Sundet. Tack för hjälpen att allmänbilda den svenska befolkningen! http://www.andrasidansundet.se/artikel.asp?adressID=114 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret June 19, 2005 Så vil jeg kommentere at der i fredags den 17. juni 2005 blev vedtaget en ny navnelov i folketinget, så alt hvad der er beskrevet ovenfor nu altså ikke gælder længere;) Det bør du vel lige have med i din artikel.... så nu må Lone og Lars vist frit vælge efternavn.. så længe de ikke vælger et specielt beskyttet familienavn der tilhører en anden familie... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
göte_børge 0 Anmeld indhold Besvaret June 19, 2005 Så synd att man förenklat reglerna... Jag är glad för alla områden jag hittar där reglerna i Danmark är ännu mer komplicerade än i Sverige Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites