Guest dorthe Anmeld indhold Skrevet November 9, 2004 Vi flytter til Sverige om 3 mdr. men det store problem er, at jeg ikke forstår Svensk. Jeg kommer fra Jylland, men min mand kommer fra Helsingør, så for ham er problemet ikke så stort. Er der nogen der har kendeskab til Svensk sprogundervisning. Helst i nærheden af Helsingør eller Helsingborg? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret November 9, 2004 Folkeuniversitetet udbyder specielle aften kurser i svensk for danskere. Du kan finde mere på www.folkeuniversitetet.se Jeg kan se der er en klasse i Malmø ved ikke noget om Helsingborg.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret November 9, 2004 Du skal lige fjerne et "e" i linket. www.folkuniversitet.se Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret November 9, 2004 *Hmm ja det er jo det;-) det er konsekvensen af ikke have lært svensk endnu... Tak Palle... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest dorthe Anmeld indhold Besvaret November 9, 2004 Tak for den hurtige tilbage melding. For andre interesseret skal der lige "et" på til sidst. Altså www.folkuniversitetet.se :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret November 10, 2004 Generelt om Svensk for Danskere på Folkeuniversitetet i Malmö: De kører meget på grammatikken så I skal kunne jeres grammatik i forvejen på Dansk. Der er lidt hjemmearbejde blandt andet med det gramatiske. I lærer også udtaleser i en vis udstrækning med det handler meget om gramatik og skrivning. Folkeuuniversitetet i Malmö har tidligere fået en det negativ kritik af netop dette. Ellers er det et udmærket kursus. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest henning Anmeld indhold Besvaret November 10, 2004 Hej Du kan også forsøge om du kan komme på SFI - Svensk for indvandrere. Normalt optages danskere ikke, hvis de kan klare sig i Sverige på dansk. Det foregår i kommunalt regi, så tag op og tal med dem og sørg for at sige hvbehar til alt hvad der bliver sagt ;-) Du kan da prøve ! Det er gratis undervisning dag og aften. Aftenholdene her i Malmø er 2*2 timer og en del hjemmearbejde. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret November 10, 2004 quote: sørg for at sige hvbehar til alt hvad der bliver sagt ;-) Du kan da prøve!*LOL*...go´ idé, Henning... Mon ikke også lidt skosværte i ansigtet ville være på sin plads? ;o) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret November 11, 2004 Henning, SFI er vist fuldtidsstudie ??? Det kan dog godt være at danskere kan klare sig med 2x2 timer, men indvandere som ikke har nordisk sprog har 35-40 timer ugentligt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest henning Anmeld indhold Besvaret November 11, 2004 Jesper - Du er sgu opfindsom ;-) Man kan også iføre sig en burka ! Palle > Ikke korrekt. Min kone går på SFI og hendes medstuderende har ingen forudgående forudsætninger. Man kan gå 30 timer om ugen, men hvis man har arbejde kan det nok knibe med at afse 30 timer til undervisning. Min kone taler faktisk godt dansk, men fik lov at gå gratis på SFI, for da hun var til interview sagde hun helt bevidst " jag ik´ fåstå " og voila - Så var hun optaget, dog på et fortsætter hold. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest henning Anmeld indhold Besvaret November 11, 2004 Min kone gør mig i øvrigt lige opmærksom på at hun går 2*3 timer om ugen fordelt på 2 aftener. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret November 11, 2004 Koner er generelt pokkers go´e til at sige "jeg forstår dig ikke" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest sanni Anmeld indhold Besvaret November 12, 2004 Koner er vist, har jeg hørt, også sådan nogen, der lige retter lidt her og dér, sådan nogen, der "lige gør opmærksom på, at.." ;) God morgen! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest anfield Anmeld indhold Besvaret November 12, 2004 Sanni: Ja, sådan nogle der liiige skal rette på sin frisure her og der, og liiige skal gøre opmærksom på at græsset er langt (midt i fodboldkampen) - er det det du mener?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret November 12, 2004 Henning, min kæreste har gået fuldtid, og har bestået SFI'en efter 8 måneder. Det gør det unægtelig lettere at finde arbejde i Sverige, hvis man kan svensk. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest sanni Anmeld indhold Besvaret November 12, 2004 Præcis Toft! ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest nielsen Anmeld indhold Besvaret December 10, 2004 Nu har Folkeunversitetet endelig igen fået oprettet kurser for danskere der vil lære svensk... Både med nybegynder hold og fortsætter hold.. Det er ikke de samme som på KOMVUX eller SFI, dette er specielt til danskere som vil lære svensk. http://www.folkuniversitetet.se/templates/ArrListingAndCat.aspx?id=40341 Hvis man er ansat i Sverige kan man ofte få tilskud af sin arbejdsgiver til kurset.. nogle er endda så søde at de betaler det hele.. Jeg har selv kæmpet bravt om at få lov til at gå på aften skole og lære svensk, uden held... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest mig Anmeld indhold Besvaret January 7, 2005 I kommer aldrig at lære svensk( voksne), så la være med at gøre jeres selv til grin, se på andre danskere som er flytett her i 1980 og op af, de snakker uforståeligt dansk-svensk.Jeg kan høre og kender dansk dialekt fra 10 km lang afstand. I kan bare prale af jeres store biler, taket være Sverige og svensk bilafgift. søde I behover ikke at kalde mig, jeg ved ikke hvad, men det er bare sandhed, det er ikke noget kritik. venlig hilsen og godt nyt år Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest ole Anmeld indhold Besvaret January 7, 2005 Til mig. Vil vi det ??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret January 7, 2005 Mig... når du omtaler alle som "I", så er det fordi du allerede har lært svensk, heller ? Og, selvfølgelig praler du heller ikke med din bil, det er kun alle andre der gør ? (min bil er ikke noget at prale med, så det undlader jeg såmænd gerne) Kære mig... det er aldrig for sent at lære, og bare fordi man ikke er flydende i et fremmed sprog, så er det ikke det samme som man ikke skal forsøge at lære det. Måske du skulle overveje hvorfor du overhovedet er i denne del af verden, alt er jo så uretfærdigt imod dig. Heller intet ondt i det, og du behøver heller ikke kalde mig alle mulige ting. Jeg undre mig bare over, at din personlige udvikling åbenbart er gået helt istå (læs: vil ikke lære nyt) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest mig Anmeld indhold Besvaret January 7, 2005 hej stop lige nu min ven, er din natur , eller dansk mentalitet at hidse op når man tanker lidt andeledes,du er (squ) født et (demokratisk og frit land) ,så må du heller akceptere det som andre mener og udtaler sig for, ellers du ligner en som har ikke set andet en totalitarisme i sit liv. Jeg har sagt det, det var ikke noget kritik. og med det omkring min udvikling, jeg garantere dig hr. Hansen at min udvikling feiler ikke en skid, selv om jeg er ikke opvokset i (ET FRIT LAND)som dig. en gang til, næsten alle voksne danskere kan ikke løbe fra det som jeg kalder dansk-svensk sprog, dialekt osv.,og jeg snakker heller ikke perfekt dansk, det er ikke noget skal jeg skamme mig over ( men jeg snakker mange sprog..hahahahah) Hr. Hansen jeg er ligeglade om du er enig eller ej med mig, lær at akceptere det som andre mener.. ellers blir det som dansk DDR. have en god nat Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Persson 10 Anmeld indhold Besvaret January 7, 2005 er det ikke lidt sent at nytårstorsken indtager æteren og imiterer pausefisk ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret January 8, 2005 Mig: Det fatter jeg slet ikke en pind af. Skal vi ikke bare holde her, for din logik er den eneste der du'r, og fred være med det. Jeg har stadig svært ved at forstå hvorfor danskere (og andre) ikke skal forsøge at lære svensk ??? Hvorfor i alverden skal man da ikke det ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret January 8, 2005 Ærlig talt: kan vi ikke bare TIE disse mærkelige indlæg fra "mig" ihjel?? Denne frustrerede persons indlæg tjener jo ikke noget formål overhoved, bortset fra at genere os andre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest birgitte Anmeld indhold Besvaret January 27, 2005 Hej Nu er det to måneder siden min kæreste og jeg flyttede til Bjuv og nu har jeg fået mit internet op og stå hurra!! Jeg har tilmeldt mig et svensk kursus for danskere på folkuniversitetet i Helsingborg. det skulle have været startet nu, men der er for lidt tilmeldte,-da jeg tilmeldte mig var vi tre. Men hun sagde at de ville forsøge at starte et mindre hold op i uge 6 eller7, så hvis der er nogen så meld jer endelig til. Hilsen Gitte Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites