Jump to content
Guest palle

Øresundsbroen

Recommended Posts

Guest palle

Alle jer der pendler over broen, har vel lagt mærke til de blå/grønne nylonreb ? Hvad pokker er de til ??? Nogle gode ideer ??? Det er forhåbentlig ikke dem der holder broen sammen ?? ;o)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest ole

Her Palle er der lidt nylonreb. Håber det holder. Taget fra Øresundsboren hjemmeside. Tiltag mod kabelsvingninger på Øresundsbron Svingningsdæmperne til kablerne på Øresundsbron tåler ikke det barske nordiske klima og skal skiftes ud. Indtil den endelige langsigtede løsning, som afprøves nu, findes, skal der monteres spændbånd mellem kablerne og brodækket for at modvirke, at kablerne kommer i svingninger. - Det er af afgørende vigtighed, at Øresundsbron og broentreprenøren Sundlink kan fuldføre det igangværende forsøg med den ny dæmpertype, således at Sundlink fastslå, hvilke svingningsdæmpere der skal monteres for at opfylde vore krav og forhindre forstyrrende svingninger i Øresundsbrons skråstag, siger Øresundsbrons administrerende direktør Sven Landelius. Arbejdet med at montere de midlertidige spændbånd indledes mandag den 2. februar og ventes at stå på hele ugen. I den tid vil højbroens højre kørebane være lukket, og hastigheden nedsættes til 70 kilometer i timen. Når den ene side er klar, fortsætter arbejdet på den anden side. Øresunsbrons højbro er en skråstagsbro, hvor vejbane og jernbanedæk bæres af et system af kraftige stålkabler – i alt 80 kabelpar. Trods kablernes store dimensioner skal de være fleksible og kunne tåle, at konstruktionen bevæger sig, når den udsættes for store belastninger og temperaturudsving. En bivirkning ved denne fleksibilitet er, at et kabel kan komme i svingninger i stærk blæst kombineret med regn, sne eller isbelægning. Alle kabelbroer konstrueres så de kan tåle endog meget store kabelsvingninger uden at tage skade. I det lange løb skal svingninger dog helst undgås dels af hensyn til holdbarheden, dels fordi det kan føles ubehageligt for trafikanterne. Derfor blev der på Øresundsbron fra begyndelsen installeret dæmpere, som skulle modvirke svingninger. Disse dæmpere viste sig imidlertid i vinteren 2001-2002 at være utilstrækkelige. Siden da har Øresundsbro Konsortiet sammen med entreprenøren Sundlink diskuteret andre løsninger, og nu gøres der et forsøg med en ny type svingningsdæmpere på to af de i alt 80 kabelpar.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest palle

Sig mig engang... er det 1. april idag ??? Det er da løgn ... "Svingningsdæmperne til kablerne på Øresundsbron tåler ikke det barske nordiske klima og skal skiftes ud" ... Hvad havde de regnet med ? Klima forandringer pga en ny bro ? Eller er det et firma fra Zambia der har lavet de beregninger ?? Men, tak for informationen.... Er jeg den eneste der ser en vildt svingene bro for sig, med biler og mennesker der bliver slynget ud over kanten ? ...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Så er det tid for salg af amfibiebiler til nervøse pendlere i Skåne. Og slap så lige af. Kan i ikke se at de har bundet broen fast nu! biggrin.gifuhoh.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest nikolaj

Floooot morgen på øresundsbron i morges happy.gif Skyfrit og vindstille - pånær røgsøglen fra Avedøvereværket der strakte sig helt til Helsingborg. Kiggede man så tilbage på Barsebäck undrer man sig over hvorfor danskerne ikke også har valgt atomkraft *GG*

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest palle

Credde.... hehe... ja, det var lige den bro jeg havde i tankerne ..... Dækker kaskoen, hvis bilen ryger over kanten ??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjah det ved jeg ikke. Det tror jeg faktisk ikke den vil gøre, hvis det er en katastrofe situation, så er det nok staten som dækker. Men det er vist nok en mindre ting. Forresten, hvorfor har de lukket brobizz banen mod DK, det tager da en krig at køre ind til bommen og vente... hehe. mvh, Christian

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Credde: Fordi folk blææææser igennem BB-banen! biggrin.gif Nu vil de lave BB-banen som en halv rundkørsel istedet, så de får folk til at sætte farten ned.lol.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest nikolaj

Der er mange der ikke ved det men der er faktisk ialt 3 brobizz gennemkørsler. Palle og mig tager altid den over til højre. Der er alligevel aldrig nogen der bruger den... hehe Må forresten lige komme med et opfordring til at holde afstand i BB-banen. En skovl der ikke gjorde det i sidste uge måtte lave en katastrofe-opbremsning og var ved at få ridset forruden da bommen gik ned bag os. Kun fordi den pågældende billist ikke kunne holde den nødvendige afstand. Det går ikke ud over dem der holder afstand, men gør man ikke det kan man altså risikere at få en bom gennem forruden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest thomas

Der er kun en måde at lære ikke at køre fumlekørsel, og det er at tænke over det imens bilen er til pladesmeden. Nogen skal lære det på den hårde måde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Nu var det ikke lige i BB-banen jeg havde en oplevelse idag, men på det lille stykke vej fra Lernäcken og til Svågertorp. Jeg kører stille og roligt 120, er ved at overhale en forankørende...og SMASK...så hænger der en Mercedes næsten oppe i kofangeren på mig og blinker med lyset og fagter med armene. Han ville gerne forbi...men han måtte pænt vente til jeg var kommet forbi i min overhaling, og derefter trak ind. Men han hang ikke mere end 2 meter bag mig, og jeg var dårligt begyndt at trække ind inden han blæste udenom. Og dér snakker vi max en meter imellem ham og mig. Behøver jeg sige han fik Den Universelle Hilsen! Sådan en klaphat. *føj*

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest homer

Der findes faktisk en sms-tjeneste i Sverige hvor du indtaster regnr., sender den til et nummer, og vupti så får du navn og adresse på ejeren. Det kræver blot svensk abonnement på mobilos. Så går der jo ikke andet end et par dage før fjolset i Mercedes får samtlige varer fra Kupon-nyhederne leveret lige til hoveddøren.. :-) Kan selvfølgelig ikke huske nummeret, men det tilgår...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest kasper

Mja nok heller ikke mange der har kørekort den dag de står med laserpistolen i tunnelen. Det er vel bare at sætte døren på klem ind til nødtunnelen :o)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest nikolaj

Jesper: Jeg er også tit blevet forsøgt overhalet på strækningen mellem lufthavnen og ørestad st. Specielt Taxier er dårlige til at blænde ned for det lange lys, selvom man er midt i en overhaling. Jeg har tænkt på at man jo kunne lade montere et sæt svenske vinterlygter, så næste gang de overhaler giver man dem bare samme tur. F.eks sådan en fætter: http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=18225 Hørte forresten i radioen i morges at danske billister er de værste billister - hvis man sammenligner os med samtlige af vores nabolande. Det har vist noget at gøre med deres super-ego ... de mener at de er bedre billister iforhold til deres medbillister der er nogle tåber. Hmm ... gad vide om det er billigere for svenske statsborgere at blive forsikret i dK?!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Siden de lukker broen, så må det da være temmelig alvorligt! Mon de er helt ærlige i deres info til folket? Tænk hvis de pludselig blev nødt til at lukke broen ned i 14 dage for at skifte alle kablerne ud! *gg* & *gys*

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Tja...byggeriets alder taget i betragtning, så ser den allerede en kende slidt ud. Og de arbejder på den hele tiden. Ofte kører jeg hjem efter midnat, og der er den ene bane i tunnelen ofte spærret af, fordi de lapper og reparerer. Og i denne uge er det stålwirerne der er problemet. Og igår måtte de jo så ligefrem LUKKE broen p.g.a. dem. Det harmonerer ligesom ikke med deres tidligere udtalelser om, at problemet ingen sikkerhedsrisiko udgjorde for billisterne. Man undres...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gio: Jeg tror du hentyder, det som går under betegnelsen 'vedligeholdelse'. Og jeg må da indrømme, at jeg sætter pris på at Øresundbroen bliver vedligeholdt lidt mere seriøst, end f.eks togskinnerne på Fyn ? ;-) Så vidt jeg fik læst mig frem til, blev broen lukket fordi en af spændbåndende rev sig løs og 'flapsede' frem og tilbage over vejbanerne.. Og godt nok har jeg ikke en cabriolet, men min lille Audi sætter nok pris på ikke at få "ridset lakken" af lidt frit flyvende fiskesnøre af den seriøse kaliber. Mht de venlige bilister som i ny og næ, får lyst til at hjælpe med at kaste lidt lys over din vej. I de situationer har jeg opdaget at min bil har en defekt .. Af en eller anden grund bliver det fuldstændigt umuligt .. uanset hvor meget jeg trykker på speederen, at komme til at køre bare en lille smule stærkere end den bil jeg var igang med at overhale. Dette plejer at gå over efter et par kilometer, selvfølgeligt afhængig af hvor hurtigt mit bakspejl indeholder andet end et par blodskudte øjne. Jeg har overvejet at tage min bil forbi forhandleren til et check, men der er måske andre der ved hvad det kan skyldes ? - Det er især taxi'er der frembringer denne 'motor' fejl, men også som nævnt tidligere - de venlige med billister der forsøger at hjælpe mig med bedre at kunne se vejen foran.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites