Jump to content
Guest toft

Er du kunde i SEB, så læs her!

Recommended Posts

Guest toft

Pr. 1/4-04 indfører SEB-DK et gebyr på kr. 50.00/kvartal for at have en Brokonto. Uden at have informeret sine kunder om hvorfor dette gebyr bliver indført, har jeg derfor skrevet følgende brev til SEB-DK: Til rette vedkommende. Til min store overraskelse/irritation kan jeg læse på www.seb.dk, at der pr. 1/4-04 indføres et gebyr på kr. 50.00/kvartal for at have en Brokonto. Jeg kan ikke finde noget brev fra banken om dette når jeg logger ind på min netbank. Det ville ellers klæde SEB-DK om man sendte et brev ud til sine kunder med Brokonto, hvor man retfærdiggjorde denne forringelse som privatkunde. Denne forringelse er så stor for de få kunder der har en Brokonto (gætter på ca. 1-2000 kunder), at det ikke er nok bare at klemme ændringen ind i et skema med 40-50 andre ændringer. Send venligst et brev, så folk bliver ordenligt orienteret når de logger ind på deres netbank. Hvis jeg skal til at betale gebyr til SEB-DK for at få udbetalt min løn på min Brokonto, for derefter "gratis" at få den overført til min svenske SEB-konto, ja så må jeg sige at jeg er meget ked af jeg skiftede bank til SEB i februar 2003. I øvrigt er det min opfattelse, at med SEB-DK's nye gebyrer/ændringer for privatkunder, at banken desværre har trukket sig selv ned på samme lave niveau som Danske Bank og Nordea. Eneste mærkbare forskel efterhånden er at det stadig er gratis at betale sine regninger selv via netbank, samt det er gratis at hæve kontanter i en fremmed bank. Jeg håber på et hurtigt og seriøst svar, og derefter vil jeg overveje min situation mht bank. Mvh, Casper Toft Jeg kan kun anbefale andre utilfredse kunder i SEB at skrive deres mening til banken om denne forringelse på seb@seb.dk Og til dem der ikke er kunder i SEB, og som ikke deler min mening om DB og Nordea, lad venligst vær med at komme med jeres kommentarer i denne tråd her. happy.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest thomas

Jeg blev også rent ud sagt pissesur, da jeg læste om gebyrerne. Jeg har fulgt Tofts gode eksempel, og vedlægger her min henvendelse til forhåbentlig yderligere inspiration. Hej SEB, Jeg har været meget tilfreds kunde hos jer i lidt mere end to år. Men i dag er jeg blevet opmærksom på jeres nye/ændrede gebyrer, og føler derfor behov for at dele nogle tanker med jer. Min begejstring for SEB har haft tre vigitge begundelser. 1. Lave udlånsrenter. 2. Fraværet af gebyrer, som gør det nemt at gennemskue, hvad jeg egentlig betaler når jeg køber jeres seviceydelser. 3. En enkel, effektiv og billig Brokonto, som jeg har haft stor glæde af siden jeg i slutningen af november flyttede til Malmö. Jeg tillader mig at antage, at det er unødvendigt at udpensle, hvorfor grundlaget for min tilfredshed skrider. Derfor vil jeg afslutningsvis gøre opmærksom på, at jeg i den kommende tid vil undersøge, hvad jeres konkurrenter kan tilbyde mig mhp at skifte bank, hvis det kan give mig en besparelse. I øvrigt tror jeg SEB begår en fejl ved at begynde at dreje på gebyrskruen. SEB er trængt ind på det danske marked ved udelukkende at være en internetbank - og ved at have meget få og små gebyrer. En strategi, der helt oplagt tiltrækker prisbevidste og mobile kunder. Og det undrer mig, at SEB på denne måde er parat til at sætte sit kundegrundlag på spil. For uden at vide det formoder jeg, at mange kunder tænker - og handler - som jeg. Venlig hilsen osv

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest toft

Så kom der svar idag fra SEB-DK, og det lyder ordret: Hej Casper, Tak for din mail. Med inførelsen af de nye gebyrer forsøger vi at afdække nogle af de omkostninger vi har ved driften af f.eks. brokontoen. Der er et forholdsvis stort manuelt arbejde for os hver måned med overførsler til og fra Sverige, hvorfor vi vurdere, at det er rimeligt at de kunder som har glæde af brokontoen afholder disse omkostninger. Vi kommunikere såvidt muligt elektronisk, for at spare porto mv. Venlig hilsen J.H. Kundecenter S|E|B Vognmagergade 9 1120 København K Tlf: 7015 1501 Fax: 7015 1502 www.seb.dk Hmm, gad godt vide hvad "forholdsvis stort manuelt arbejde" dækker over? Mig bekendt er de da den eneste bank, som nu tager sig betalt for dette produkt. Eller er der andre der kan be- eller afkræfte at deres bank tager sig betalt for et lignende produkt som en Brokonto er? Nåh, men man skal nok ik fremover forvente sig så meget af manuelle SEB mere, så jeg tror sgu lige jeg går i tænkeboks :-(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Toft, selvom du startede tråden med at sige, at du ikke ville høre fra andre end SEB-kunder, så ber du jo nu om det modsatte. Jeg har haft NORDEA i både DK og S i 2½år og har aldrig betalt gebyr for min Sundskonto. Jeg får overført 1 beløb fast pr.måned, og der er aldrig problemer, hvis jeg en måned vil ændre dato eller beløb.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest toft

Ulmus: Det jeg mente med de sidste to linier i mit første indlæg, var for at undgå en gang mudderkastning med min-bank-er-bedre-end-din-bank-blah-blah.... Nogle herinde føler sig jo meget provokeret, hvis jeg skriver at Danske Bank og Nordea er til grin med deres uendelig mange gebyrer + manglende/minimale indlånsrenter. De trofaste kunder som altid har haft samme bank, og som godt vil betale alle disse gebyrer, fordi de måske samtidig har en fin rådgiver eller andet, ville måske så se det som et angreb på dem, og begynde at skrive i denne tråd her med alt muligt, som jeg så bare ville undgå. Derfor, men tror godt du var klar over det på forhånd happy.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest thomas

Ja så fik jeg også et svar, der i alt væsentligt (og i lange passager ordret) svarer til Tofts. Men det er også samme afsender. Jeg vil derfor spare jer for en kopi - blot følge efter Toft ind i tænkeboksen...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest andré

Jeg har lige talt med min bankrådgiver hos Jyske Bank, som har forklaret flg.: Når Jyske Bank åbner en pendlerkonto i Sverige for en kunde (hos Föreningssparbanken), kan kunden selv styre hvor meget han/hun vil overføre til den, og dette HELT GEBYRFRIT. Hver dag. Teknisk foregår det sådan: 1. Kunden overfører xxx DKK fra sin danske lønkonto til Pendlerkontoen, via sin netbank. 2. Pendlerkontoen "tømmes" automatisk hver dag af Jyske Bank. 3. Det tømte beløb sættes ind på kundens konto hos Föreningssparbanken. Undskyld hvis jeg skriver noget helt banalt og selvfølgeligt her, men jeg synes ihvertfald det lyder godt. Er jeres ordninger sådan også? Jeg mener nemlig at have forstået andetsteds her på Forum, at f.eks. Nordea kun tillader ét fast beløb månedligt uden gebyr, men det kan være jeg har misforstået. Hmm, forsøger ikke at sælge noget her, men det kan være I kan bruge dette til noget? Mvh.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest toft

André: Slap nu af du. Nu skal du jo heller ik udlægge dig selv som værende en stor undskyldning hver gang du skriver et indlæg i en tråd, som jeg tidligere også har skrevet indlæg i. Læs mit 2. og 3. indlæg (fra bunden), og så er det nok også ok at andre (dig f.eks.) kommer med deres input skal du se. happy.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest nikolaj

Jeg skrev en forespørgsel til Jyske Bank efter jeg læste André's indlæg hér: Hej Nikolaj Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår spørgsmålet helt korrekt. Med konto og netbank i Jyske Bank, kan det pt. ikke lade sig gøre, at overføre penge til udlandet. Vi har dog dette ønske på vores prioteringsliste over nyudvikling til Netbanken. Venlig hilsen Jyske Bank Anette Kristiansen -----Oprindelig meddelelse----- Fra: nikolaj_vincent@hotmail.com [mailto:nikolaj_vincent@hotmail.com] Sendt: 9. januar 2004 09:00 Til: WEBMASTER WWW (Videresend til JN DATA) Emne: Idekassen Navn: Nikolaj Vincent Email: nikolaj_vincent@hotmail.com Min Jyske Bank afdeling: - Jeg er ikke kunde - Mit ærinde: Andet Beskrivelse: Hej. Jeg har prøvet at finde oplysninger om en konto hvor man kan overføre til sverige på en daglig basis, men har måttet forlade jeres website med uforrettet nødtørft. Jeg er bosat i Malmö, men arbejder i DK og er derfor altid på udkig efter bedre bankmuligheder end det jeg har. Grunden til jeg kom herind var fordi kontoen var omtalt på www.sunddebat.com, men jeg kan altså ikke finde noget information om den - for private ;) Det virker som om der er én af de to ansatte i Jyske Bank der ikke ved hvad de laver happy.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest christian

Har lige ringet og talt med Jydskebank kundeservice. De to første jeg fik fat i vidste ikke noget om det, men den anden fandt dog ud af (efter lang venten) at der var noget om snakken, men hun kunne ikke lige finde en der præcis kunne forklare om det, så hun ville få en til at ringe mig op i næste uge...så den er vist god nok. Men må dog sige at det ikke ligefrem skriger af professionalisme mht. til uddannelsen af medarbejdere i produkterne...men hvad faen, hvis det er så godt som det lyder såååå....anyways nu ser vi hvad der sker i næste uge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest andré

Hej, er lige kommet ind ad døren efter en laaaaang køretur i Skåne-landet, uhhh, godt jeg nåede hjem inden sneen begyndte for alvor. Ja, der er tydeligvis forvirring i Jyske Bank, men det kan netop være fordi det er så nyt. Jeg har stor tiltro til min bankrådgiver, og han var helt sikker i sin sag. Men det er rigtigt, der står intetsomhelst om det endnu på bankens hjemmeside, men det skal nok komme. Jeg tror, man skal gøre som Christian og Nikolaj (og jeg selv): Simpelthen tage kontakt til sin bankrådgiver i Jyske Bank og bede ham forklare sagen, eller - hvis man ikke er kunde - bede dem ringe én op med nærmere besked. Kundeservice er sikkert grønne i det hvis det er et nyt system, og det tror jeg det er. Jeg kontakter min bankrådgiver igen og spørger ham, om han ikke kunne maile mig noget på skrift omkring det her - så vil jeg bringe det her på forumet i original formulering, OK? Herlig weekend til alle!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest andré

Hej, Har lige skrevet til min bankrådgiver og bedt ham sende mig noget officielt på pendlerkontoen - så skulle I have noget konkret at referere til. Jeg er i Spanien fra søndag 11 JAN til 18 JAN, men vil løbende følge min e-post og vil bringe min bankrådgivers svar her i denne tråd såsnart jeg har modtaget noget fra ham. Venligste hilsner, André

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest christian

Jeg blev ringet op af en meget venlig dame efter jeg skrev mit sidste indlæg og hun havde gode nyheder: For at oprette en pendlerkonto skal man gå ned i Föreningssparbanken og medbringe pas. Det er dem sætter processen igang. Så er der to alternativer: 1. Man får et såkaldt "tømningskonto" i JB i DK og en Pendlerkonto i S (Föreningssparbanken) som man så kan bruge til netbank. "Tømningskontoen" bliver som nævnt tømt for indestående beløb hver dag, og det ryger så videre til S. 2. vil man også have lønkonto i JB kan man have 2 konti i JB der og så overføre til "tømnigskontoen" når man lyster. For mig som gerne vil beholde min nuværende bank i DK er løsning 1 helt perfekt. Så overfører jeg bare penge til den når jeg vil og et par dage efter er de så i sverige på min konto i Föreningssparbanken...og så kan jeg få betalt mine regninger uden at skulle vade på posthuset hver gang...glæder mig allerede.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Well...tja. Stadig bedre, men ikke perfekt. Kunne jo være lækkert man også kunne overføre fra sin svenske konto til den danske på dén måde. Men det bliver der ikke nævnt noget om.(?) Eks. overfører man jo til budget´en herovre, og efter et stykke tid, så har man et pænt plus som man godt ville bruge til at lappe på kreditten i DK. Det kan man jo ikke lige få lov til, medmindre man betaler et skyhøjt gebyr for at føre pengene tilbage. For faen...når jeg kan, manuelt, gå ned og hæve pengene her i SE, og derefter tage dem med til DK og sætte dem ind manuelt - hvorfor dælen skal det så være så besværligt via Netbank!? Jeg kunne forstå hvis det var imellem to forskellige pengeinstitutter. Men det er det jo ikke engang. *suk*

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Persson: Pga lovgivning? Næææ .. jeg mener, at det er rent og skær sløvhed (nogle vil sikkert sige det med andre ord), men det har intet med lovgivning at gøre. Da jeg var kunde i FöreningsSparbenken kunne jeg da sagtens overføre til udenlandske konti al det jeg lystede. Og jeg har da set blandt andet norske og finske netbank'er, som kan det det, så jeg kan ikke se noget argument i at det skulle være lovgivningen som stopper det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Swoop: Vi snakker ikke om overførslen af penge mellem banker, men om integrationen af netbanker på tværs af grænser. Det ville jo være logisk at man havde en netbank istedet for to, når man nu alligevel benytter samme bank på hver side af sundet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Persson: Ohh sorry, den missede jeg i farten. Ja det ville være lidt sejt, hvis man kan kunne klare det hele fra en og kun en Netbank. Mit bud på den bank, som kommer først med dette er Danske Bank & Skåne Provinsbank. Og en lille stråg tanke, hvor svært kan det være at fixe sådanne en integration? *S*

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest martin

Allan: Ja nu sidder jeg jo ganske tilfældigvis i den bank og laver nørd arbejde, læs koder. Desværre ved jeg også at det ikke lige umiddelbart er på planen da der er noget der hedder dataadskillelse.. De skal først lige løse den del af barrieren.. men inden for et par år vil jeg tro det er implementeret og nej det er ikke svært, lige så snart man har løst det andet lille problem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg talte lige med min danske Nordea-afd., og bankrådgiveren der fortalte, at det er vore forskellige valutaer, der er problemet. Hvis vi havde samme valuta, ville alt være meget lettere. Og da det drejer sig om, at hele Norden skal stå sammen, har det nok lange udsigter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest martin

Jeg har både DB og SP - og i mine netbanker kan jeg uden problemer overføre penge til udlandet. Mine stående månedlige overførsler til forbrug og budget virker også upåklageligt, og er gratis (så længe det varer).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites