Guest tom Anmeld indhold Skrevet December 18, 2004 Hejsa Vi er blevet anbefalet af banken og få et dansk kreditkort og et svensk kreditkort. Jeg vil lige høre om erfaringer med dette. Fungere det fint at have både dansk kroner og svenske kroner på sig? Eller betaler folk altid "på beløbet"? Koster det også 50 øre hver gang man benytter sit svenske kort? (ligesom i DK efter 1 jan.) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret December 18, 2004 Det svenske kort skal du bruge til din svenske konto, som jo er svær at komme udenom. Ofte er dette minimum et VISA Electron, som du kan bruge til at betale med i butikkerne også. "Det andet" kort er typisk et VISA/Dankort udstedt af din danske bank, som fungerer som det plejer - på begge sider af sundet. Husk dog at få lavet et ID-kort i din bank - ISÆR efter de nye Dankort ikke indeholder billed af ejeren længere. Vedr. gebyret på 50 øre...så må jeg være dig svar skyldig. Det har jeg aldrig skænket en tanke i de 1½ år jeg nåede at bo i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret December 19, 2004 Vi har såvel et svensk visa som et dansk visa/dankort. Jeg har ikke observeret gebyr ved brug af mit svenske visa. Men derved ikke sagt at det ikke bliver trukket.. Svenskerne er ikke så kreditkort orienteret som i Danmark så du kan ikke forvente altid at kunne bruge et kreditkort i Sverige. Derfor har vi ofte svenske kontanter på os, mod næsten aldrig danske kroner. Jeg har anskaffet mig en pengepung med 2 møntrum og det fungerer ok selvom den tynger en del mere end tidligere;-( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret December 19, 2004 Hej Moerke, jeg er helt uening med dig om at Svenskerne ikke er så kreditkortfikseret som i Danmark, det er tvært om. Jeg kan købe alt på mit Svenske visakort her i Sverige, men ikke altid med mit Danske visakort i Sverige. Jeg køber endda for meget små beløb og det er normalt for Svenskerne, men pas på hvis de tager bebyr, det skal de dog annoncere tydeligt med. Men i Danmark kan jeg for eksempel normalt købe ind i Bilka, Føtex og Netto (foruden ved broen)på mit Svenske Visakort, jeg har enddog klaget til Fields og spurgt direktøren hvorfor F..... at de reklamerer her i Skåne når man ikke overalt kan bruge et internationalt Visakort. Jeg har før stået i Bilka i Fields og skulle betale, de sagde at jeg kunne lade vognen stå og gå ud og trække penge i en kontantautomat, komme tilbage og betale?? Det var sidste gang jeg kom i Bilka. Den eneste grund til at jeg har lidt småmynt er til bussen her i bilrestriktive Lund. Der er det lettere og hurtigere at komme rundt med Bus end med bil. Jeg har nødtvunget måtte oprette et Dankort men ellers handler jeg her hvor det meste er billigere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
swoop 0 Anmeld indhold Besvaret December 20, 2004 Moerke: jeg er faktisk ganske enig med Cartsen, at svenskerne er langt mere til kreditkort end danskerne. Jeg benytter mit Mastercard overalt i Sverige, de fleste steder i Danmark og hvor jeg ellers kommer. Danmark er Dankort fikseret, hvilket også er derfor man ofte kun kan betale med Dankort og ikke de gængse internationale VISA- eller Mastercard-kort. I mit læderdyr findes der oftes kun svenske småmønter. Tom: du bør dog være opmærksom på, at der oftes vil være et minimumsbeløb du skal handle for, når du benytter dit betalingskort. Hvis ikke, vil du ofte blive pålagt 5:- eller lignende. At du kan blive pålagt 5:- i gebyr, skyldtes at butikken betaler gebyr til VISA eller Mastercard. Og det er faktisk også derfor man ikke kan betale mit sit kreditkort i Bilka eller andre Dansk Supermarked butikker (Føtex, Netto m.fl.). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
swoop 0 Anmeld indhold Besvaret December 20, 2004 Carsten: sidste år skrev jeg til Bilka om præcis det samme, og her fik jeg følgende svar: Tak for din mail. Grunden til at Bilka ikke tager Master Card er, at det koster mellem 2 - 3 % at benytte kortet - altså en fordyrelse af varens pris. Der er kun een til at betale dette - nemlig kunden. Det har vi ikke ment var relevant. Jeg kan oplyse, at vi i Hundige Storcenter hvor Bilka ligger har 3-4 pengeautomater hvor man kan veksle med Master. Jeg håber mit svar er tilfredsstillende. med venlig hilsen Bilka Hundige At hvorfor de så ikke bare lægger de 2-3% oveni prisen og synligøre dette på bonen fatter jeg ikke. De vil jo netop til at gøre dette med det nye Dankort gebyr (50 øre). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret January 2, 2005 Allan Andersen (Swoop) Hej Allan til din information: i Sverige betaler butikkerne 2,75 Skr. for brug af udenlanske visa eller Masterkort og 0,75 Skr. for Svenske Visa eller master kort, så måske skulle Danmark forhandle lidt bedre priser for internationele kort istedet for at Opfinde det dybe vand igen. Jeg kan godt trække penge ud, men så skal jeg betale for at veksle dem til Svenske igen eller liggen inde med "død Valuta" Det er det der ærger mig. Så vi er enige og jeg informerer de svenskere jeg kender at de skal lægge ca. 2% til de danske priser for at kompensere for dette valuta cirkus før de hæver for mange penge, men det er jo op til Dansk Supermarked om de vil have andre kunder end danskere der bor i Danmark. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites