Jump to content
Guest thomas

Kørsel over broen pr. 1/1-04

Recommended Posts

Guest thomas

Nu er der jo ikke så længe til vi skal til at nyde vores længe ventede brofradrag - hvor mange af jer herinde fra forummet skal til og køre over og hvor mange penge regner i med at skulle bruge ekstra om måneden på at køre bil kontra kører med DSB??? Selv regner jeg med omkring 1000 kr mere efter fradraget men ved ikke helt om mit budget holder vand :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Jeg skal også lige have regnet på det. Jeg er ikke tilfreds med ST/DSB for tiden. Kan sgu´ ikke være rigtigt jeg skal stå ved bussen kl. 05:25 for at nå på arbejde til kl. 7! Jeg havde netop sørget for at have en sikkerhedsmargin her til morgen...og det var sgu´ godt jeg gjorde det! :-/ Jeg stod først på Kgs. Nytorv kl. 06:50 Öresundstoget var forsinket p.g.a. defekte bremser Metro´en kørte kun i et spor, og med store forsinkelser. Undskyld mig lidt...men rend mig i r**** hvor er det irriterende. Skal jeg betale små 1000 ekstra for at køre i bil på arbejde efter 1/1 2004, så gør jeg det sgu. I starten gik det ellers så godt med ST/DSB...men nu!...*føj & øv*

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest thomas

Jeg var også næsten tilfreds med DSB det første år vi boede i Sverige men nu nedlægger DSB strækningen mellem lufthavnen og Roskilde - så for at komme til Glostrup er jeg tvunget ind over hovedbanegården og DSB sutter overdrevet meget for tiden så jeg må også grave i tegnedrengen efter en tusse mere :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest homer

Jeg "hoppede" selv af toget for et år siden - uden det på nogen måde var et økonomisk guldæg, men blev slet og ret træt af forsinkede tog, aflyste tog, overfyldte tog og sure miner fra morgenstunden. Desværre må jeg tage toget enkelte gange (primært når jeg først skal hjem efter druktur i København), og HVER gang er der problemer med toget, så jeg bliver bekræftet i min beslutning om at bruge ekstra penge på transport - det andet er simpelthen for surt! Men regnestykket må nogenlunde se således ud: Udgifter ved togtransport: Togkort SEK 1500 Parkering Svågertorp SEK 400 "værdi" af nyt skattefradrag SEK -400 UDGIFT SEK 1500 Udgifter i egen bil (v/110 km. frem og tilbage om dagen) Brobizz SEK 3100 Brændstof SEK 1500 "værdi" af nyt skattefradrag SEK -1600 UDGIFT SEK 3000 ...altså en ekstraudgift på ca. SEK 1500 pr. måned ved at køre i bil. Ovenstående er naturligvis kun et eksempel - der findes mange andre måder at regne det ud på, lissom jeg ikke har indregnet øvrige udgifter til bil, afskrivning o.a.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest peter

Kære Homer! Du har helt ret - der findes mange beregningsmetoder, men...du bør dog huske på at fradraget ikke er en krone for krone indtægt for dig. Et fradrag på 1500 kr., har en skattemæssig fradragsværdi på ca. 33%, d.v.s. at det svarer til ca 500 kr. efter skat. Din brobizz skal du imidlertid betale efter skat. Din udgift i dit eksempel bliver dermed reelt 1000 kr. højere. (uden afskrivninger og andre sjove beregningsmetoder)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Pwc kom frem til en ca. skatteværdi på 600 DKK pr. måned. Hvis fradraget er 100,- pr. dag (50,- pr. tur) og der er 20 arbejdsdage pr. måned er den skattemæssige værdi af fradraget = 33% af 2.000 = DKK 667 / SEK 803 (@kurs 83). Men det er jo dybest set bagateller ... det rykker ikke noget ved at det stadig er mindst dobbelt så dyrt at køre over broen i bil, som i toget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest homer

Peter> Njarh, jeg HAR nu ret, men min formulering er forkert. Jeg har indregnet det "almindelige" kørselsfradrag også - derfor kr. 1.500/md. (ved 110 km. kørsel pr. dag) *S*

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest peter

Hej Thomas & Homer! Thomas, fradraget tæller ikke fra i din topskat - beregningsmetoden kan du se på told og skats hjemmeside. Homer - så kan jeg bedre forstå dine tal - men....jeg kan nok alligevel ikke forstå dit eksempel idet at befordringsfradraget får du jo også når du kører med tog - så dine to beregninger kan ikke sammenlignes (tilgiv mig, men jeg er belastet af at være økonom;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest thomas

Peter Hansen: 1. Det er da ikke en belastning at være økonom! 2. Jeg har rodet lidt rundt på toldogskat.dk men jeg har ikke fundet det jeg leder efter. Har du mon et dybt link?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest peter

Hej Thomas! Måske ville jeg istedet anbefale dig at købe bogen "snyd ikke dig selv i skat" - den koster noget der ligner en 50-60 kr og heri er beregningseksempler og iøvrigt gennemgang af samtlige regler af interesse for dig som personskattepligtig. Forklaringen er jo at vi har et progressivt skattesystem, hvor der skelnes mellem fradrag i den personlige indkomst, kapitalindkomstfradrag og ligningsmæssige fradrag. Eksempelvis giver indskud på pensionsordninger som regel fradrag i din personlige indkomst og hermed i topskatten. Bogen fås hos stort set alle boghandlere, dsbstationer etc.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest kenneth

Det er sikkert blevet spurgt om tidligere, men har jeg ret i at kilometer fradraget gælder fra jeg kører fra min svenske bopæl, til jeg ender på min arbejdsplads i dk? Ikke kun fra den danske side?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fra den danske grænse måske? Jeg var selv i tvivl om præcis det samme, da jeg flyttede. Men der er præcis samme regler for fradrag for os pendler, som der er for alle andre i Danmark. Dvs du får for hele afstanden mellem bopæl og job minus de sædvanlige 24 km.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites