Jump to content
Guest thomas

Firma brobizz

Recommended Posts

Guest thomas

Jeg har hørt noget om, at det kan betale sig at få arbejdspladsen til at betale en brobizz, mod at de trækker beløbet i lønnen... Er der nogen der har erfaring med det?? og hvordan gør man??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest christian

Lad være med det... Det er skattesvig, har jeg læst i en eller anden tråd herinde... men søg efter det. :o)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Thomas. Der er lidt uenighed på området. En af mine kolleger siger det er ok, en fra skattevæsenet at det ikke er. Jeg vil forsøge at få klarhed over problemet i løbet af ugen og vende tilbage med et svar. Om det er skattesvig eller ej kan man diskutere, men effekten, rent skattemæssigt er, at du ikke skal betale det samme i AM-bidrag, SP-bidrag og skat (da du jo bliver trukket i lønnen). Da udgiften bliver lagt over på virksomheden i stedet har de fradrag for udgiften, men da det bliver modregnet i en besparelse i din løn går det nogenlunde lige op. Personligt kan jeg ikke hidse mig op over 2.600 i mistet AMB pr. år - og endnu mindre i skat.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest peter

I børsen i dag står der en artikel omkring firmabetalt brobizz, som skal beskattes....... Det er godt nok vedr. Storebælt, men mon det også gælder Øresundsforbindelsen??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tillader mig lige en c&p på nedenstående, da artiklerne jo har det med at "forsvinde" ofte, efter et stykke tid. So here goes...: "Danske pendlere over Storebælt risikerer at få et skattesmæk på op til 30.000 kr. om året, hvis de har ladet deres arbejdsgiver betale en brobizz som en del af fri befordring. Det skriver dagbladet Børsen. Ligningsrådet mener, at fri brobizz er et skattepligtigt gode og ikke en del af fri befordring for de medarbejdere, der har fået stillet fri bil til rådighed, og som pendler over broen for at komme på job. Skattekonsulent i KPMG Søren Aagaard mener, at rådets afgørelse får besynderlige konsekvenser. Han har svært ved at se konsekvensen i at medarbejdere, der får et togkort over broen for at komme på arbejde ikke beskattes af den indbyggede broafgift, men skal betale afgiften, hvis han kører i bil. En pendler-brobizz koster 4050 kroner om måneden og rækker til 50 enkeltture. Det giver en udgift på knap 50.000 kr. om året. Beskattes den pludselig af de to daglige bip på vej til og fra arbejde, kan det med en marginalbeskatning på 60 procent udløse et skattesmæk på næsten 30.000 kroner for hvert år, medarbejdere har kørt med pendler-bizz på arbejdsgiverens regning."

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også svært ved at se logikken i ligningsrådets afgørelse på dette område. Vi har fået lov til at få betalt befordringsudgifter (jf. tidligere indlæg) mod at frastå vores befordringsfradrag. Dette er for så vidt i orden, men at dem der tager bil i stedet skal straffes kan jeg ikke se meningen i. Hvis man skal se logikken i Ligningsrådets afgørelse, at man skal beskattes af den ekstra transportudgift, bør man i stedet tillægge brobizzens årsudgift til bilens værdi (som man bliver beskattet af - minimum 40.000) som en del af den frie bils værdi. Men dermed sagt at man derfor også får genindsat sit befordringsfradrag da man jo dermed ikke får befordringen betalt, men i stedet bliver beskattet af den. Jeg ved ikke men det lyder umiddelbart som det mest logiske fra min synsvinkel? .. eller?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest peter

Men hvis man har privat bil og får befordringsbidrag er det så i orden at arbejdsgiveren giver mig en erhvervsbrobizz til Øresundsbroen som de betaler??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Peter K. Dit spørgsmål kan ligestilles med om arbejdsgiver må betale for togkort. Kort resume af det er: Får du betalt transport af firmaet kan du ikke fratrække befordringsfradrag på selvangivelsen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest peter

Hmmmm.......har lige hørt at når man bor i Sverige og arbejder i DK, skal man ikke beskattets af en evt. B-indkomst......Og en firmabetalt brobizz må jo betragtes som en B-indkomst!!!?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest peter

Det er en af mine venner som netop er flyttet herovre. Det er hans arbejdsgiver som siger dette. Firmaet er mellemstort, så jeg håber det er rigtigt. I øvrigt er vi kun begrænset skattepligtige.......Det står ihvertfald på min selvangivelse!! Hilsen Peter K

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest thomas

Det lyder som en mærkelig ting, det med B-skatten. Så kunne man jo få et job på en grillbar som A- indtægt, og så blæse sit top-svine-skattede job ind på B-kortet og betale minimum skat. Ej den tror jeg nu ikke helt på. Hvis ikke engang Told&Skat kan finde ud af at bare tolke nogenlunde ens, tror jeg personligt det er lidt risikabelt at tro på en privat virksomhed. Men hvis nogen kan dokumentere det med B-Skatten vil jeg da gerne have et tip, da jeg går og roder med noget i min fritid og betaler over 2/3 i skat af det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

For det første er jeg enig med Thomas. For det andet: At kilden er et mellemstort firma er ikke nogen kildehenvisning. Kom med en henvisning til lovtekst så vil jeg måske godkende det. Kom med noget brugbart i stedet for andenhåndsviden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Pas lige på med den med "begrænset skatteyder" - vi har skrevet om det tidligere her på siden. Hvis du fortsat vil være "begrænset", kan du ikke trække renter og A-kasse fra.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest peter

HMMMM......Nu går jeg over til min nytilflytne ven og banker ham i hovedet.... Tillid er godt.....kontrol er bedst....I´ll beback.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest thomas

Var det også ham der solgte dig de 2 sæt alu fælge der ikke passede på Audien ??? *Hyder-hyder-hyder* Ej den var lav...sorry...man laver ikke grin med en mands køretøj :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I må da godt gøre grin med min bil! :-) Ser da frem til at futte rundt i SE i en hvermands-corolla fra ´88. Og så er den endda også rød! hehe Jeg må dog indrømme, at jeg ikke har fået styr på parkerings-forholdende ved min nye adresse endnu. Der er ikke tilknyttet parkering, desværre. Så enten skal jeg holde på gaden...eller også skrives op til en plads et sted. Nogen der har forslag? Jeg flytter ind på Nobeltorget 31 maj. Nærmere bestemt Lantmannagatan 3A, lige overfor Olof Palmes Plads/Folkets Hus. Tips og tricks modtages med åbe arme og varm kaffe.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest peter

GIO........tror han mente mig......Jeg føler mig ihvertfald ramt......haha..... Nej det var hans bror som arbejder i bilbranchen...!!!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites