Guest lasse Anmeld indhold Skrevet October 4, 2004 Fra Berlingske Tidende mandag den 4. oktober 2004 10.000 pendler jævnligt over Øresund Af Annette Hagerup Tætpakkede Øresundstog og en firedobling af pendlertallet over broen fortæller historien om en integration, der er ved at lykkes. Et stigende antal danskere bosætter sig i Malmø, og det er ikke proforma. Integrationen mellem København og Malmø på tværs af Øresund er nu i fuld gang efter en lidt tøvende start. Antallet af pendlere er mere end firedoblet, siden broforbindelsen mellem København og Malmø åbnede i sommeren 2000. Nye tal fra Øresundsbro Konsortiet viser, at det samlede antal personer, der pendler over Sundet, nu udgør ca. 10.000. Det svarer stort set til pendlingen mellem Helsingør og hovedstadsområdet. Trafikminister Flemming Hansen (K), der også er minister for nordisk samarbejde, ser det øgede pendlertal som et klart tegn på, at danskerne nu har taget Øresundsbroen til sig. Han glæder sig samtidig over, at interessen også går den anden vej: »Det er yderst positivt for det nordiske samarbejde, at København er blevet en metropol, der i stor stil tiltrækker svenskerne.« De tætpakkede Øresundstog i specielt morgen- og eftermiddagstimerne fortæller ifølge fremtidsforskeren Uffe Paludan deres egen historie om en øget integration. Uffe Paludan forudsagde allerede i sin bog »Øresundsbroens muligheder« fra 1993, at der ville komme en dag, hvor danskere i tusindvis ville pendle over Øresund hver dag, og hvor det ville blive lige så naturligt at studere i Lund som i København. I sin nye bog »Bro til fremtiden« analyserer han integrationsprocessen og skriver bl.a., at både København og Malmø har gennemgået en total forvandling på det tiår, der er gået. »Der er på begge sider af Sundet en stemning af optimisme og åbenhed,« skriver han. Som eksempler på den vellykkede integrationsproces nævner Uffe Paludan bl.a., at flere danskere nu flytter til Malmø, at der er etableret et Øresundsuniversitet og igangsat en lang række erhvervssamarbejder, og at man i dag langt hyppigere hører det danske sprog i Malmøs gader. »Det sker alt sammen, selv om medierne på begge sider nærmest ynder at lægge integrationen død,« siger Uffe Paludan fra Institut for Fremtidsforskning i København. Malmøs borgmester Ilmar Reepalu siger, at for ham er det stærkeste fingerpeg om en integrationssucces de mange, der hver dag pendler over Øresund. »Før broen blev bygget, pendlede mellem 1.000 og 1.500 dagligt over Sundet. De nyeste tal viser, at tallet nu nærmer sig de 10.000. Før broen flyttede 400-500 danskere hvert år til Malmø, mens det samme antal svenskere flyttede til Danmark. Siden er antallet af danske tilflyttere steget jævnt og er nu oppe på 2.000 om året. Og der er vel at mærke ikke tale om proforma-flytninger«, understreger Ilmar Reepalu. Både borgmesteren og fremtidsforskeren er dog enige om, at lavere brotakster ville sætte yderligere fart i integrationen. Men det er også et spørgsmål om at overvinde kulturelle og sproglige barrierer mellem de to lande, mener trafikminister Flemming Hansen: »Når Øresundsbroen har haft en langsommere vækst end Storebæltsbroen, skyldes det, at det altid vil være sværere at forbinde to lande end to landsdele. I dag må vi sige, at Øresundsbroen er blevet det aktiv, man forudså, da man planlagde at bygge den. Det, vi ser nu, er kun starten på en større udvikling,« siger han. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites