Jump to content
steelsky

Hvilepladser på toget

Recommended Posts

Er der andre end mig som ofte sidder på hvilepladserne i toget når der kommer en flok 40+ svenskere ind p*sse fulde og syngende og 100% ligeglade med at folk kan være på vej hjem fra arbejde? DSB/Skånetrafikken virker ikke til at være intereserede i det så det er svært at gøre andet end at finde sig i det selv om jeg bliver ultra p*sset af specielt som idag hvor 1 tog var annuleret og det næste var over 10 minuter forsinket. /Søren

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Ja, det kan jeg også tilslutte mig, jeg sidder ofte i hvile-vognen, lige for at få fred og ro oven på en stresset dag.. (og en lille lur på vej hjem) :-) der er ofte enormt meget larm i disse vogne, folk har svært ved at respektere at her skal være "tyst" .. jeg forstår stadig ikke hvorfor folk med små børn sætter sig ind i sådan en vogn og prøver at få deres børn til at være stille, der er ikke mange små børn som kan sidde stille i 25 min. fra hovedbanen til malmö, det er lidt syndt syntes jeg. mange udlændinge, japanere m.m har overser nemt de (alt for små skilte om hvile-afdeling, og har måske også svært ved at tolke og læse dem) jeg er sikker på at mærkede man dørene til hvile-afdelingen med store skilte som alle kan forstå ville det måske tage det værste. En helt anden ting er, jeg har flere gange været ude for at på hovedbanen kommer der folk ind som har reseveret en plads i toget. Ofte har der været diskution om hvornår resevationen gælder fra.. flere gange har personalet i toget understreget at en resevation i dette tog først gælder fra malmö C, andre gange er folk blevet "smidt" væk fra deres pladser af personle som nu påstår at resevationen gælder fra hovedbanen.. . Det har ikke været muligt for mig at for et enslydnede svar fra skåne-trafikken og DSB.. så hvad skal man tro på???

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest toft

Helt enig i problematikken omkring hvilepladserne! Det virker nærmest som om folk ikke aner det er en hvilekupé de sidder i, eller også fordi folk ikke gider respektere det. I øvrigt er hvilekupéen en mulighed for de rejsende, modsat Business Class kupéen, som koster extra - og derfor ALTID står tom! Jeg er godt nok lige så træt af de 3-vogns tog, der er totalt overfyldte med folk der står i mellemgange og ved dørene - og så sidder der enten en enkelt inde i Business Class, eller også sidder der tre toldere og en hund! Så nedlæg dog den latterlige Business Class kupé!!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor har I dog ret! Det er så drønirriterrende, at folk ikke kan respektere, at de skal være stille. Jeg var ude for her for nylig, at et par brovtende svenskere, på grund af et overfyldt tog, satte sig overfor mig i "tyst-avdelingen" og kværnede. Jeg gjorde dem høfligt opmærksom på, at de sad i en stillekupe, men fik svaret, at det var de tvunget til på grund af manglende plads, så de var i deres gode ret til at snakke. Jeg svarede så, at det kunne godt være, at de var TVUNGET derind, men der var sq da ingen, der tvang dem til at snakke. De grinede bare hånligt og fortsatte deres meget højlydte snak. Der var desværre ingen andre i kupeen, der bakkede mig op. Jeg har flere gange forslået DSB, at "omdøbe" "hvileplads" til "Stillekupé". Det betyder det svenske navn jo direkte, mens der på dansk og engelsk (rest room) kun er tale om hvileplads, og man kan vel godt hvile sig selvom nogen snakker!!?? Det er som regel argumentet fra snakkerne. DSB har dog endnu ikke reageret og det er nu 3 år siden, jeg startede på opfordingerne. M.h.t. pladsreservationerne går der ikke een dag uden, at der bliver diskuteret i toget hjem fra København. Alle pendlerne nægter at rejse sig, og de andre rejsende bliver sure og råber og brokker sig. Gentagne forespørgsler på stationen giver 2 forskellige svar. Nogle mener at reglen er lavet om og andre, at reservationen gælder først fra Malmö. Grunden er, at toget indtil Malmö kører som REGIONALTOG for DSB og først fra Malmö kører det for Skånetrafikken. Det mest groteske oplevede jeg den dag, da en hel skoleklasse stod og viftede med deres pladsbilletter og fik fat i en togfører, der kom fra forrreste vogne og gav dem ret. Samtidig kom der en togfører fra bageste vogn og sagde det modsatte. Jeg siger jer: Der var vild diskussion, og skoleklassen måtte stå op til vi nåede Svågertorp, hvor der altid bliver masser af plads. Der er ingen af pendlerne, der giver sig, hvilket også ville være urimeligt. Jeg fatter ikke, at vi ikke snart kan undgå disse daglige irritationsmomenter og få lidt fred på vores ellers dejlige tur over sundet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest palle

Ulmus, mit engelske er vist godt nok til, at jeg tør sige, at rest room vist ikke har noget med hvileplads at gøre ;o) Helt ærligt.... det drejer sig om 25 min. af jeres liv. Hvis det virkelig kan bringe jer sådan ud af balance, så køb en bil og få fred

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Når man nu har ret til den plads man nu engang har fundet, skal man så bøje sig for en forkert mening om at pladsen er reseveret når man selv ved den ikke er? Når man nu engang har valgt en hvileplads, skal man så finde sig i at andre vælger at snakke højlydt, når det er skiltet at her skal være fred og ro?.. næææh det skal man nemlig ikke, godt nok taler vi om 25 minutter... men det er 2x25 minutter alle hverdage, det er togkort kontra brobiz (pris), man kan ikke affærdige det med "Hvis det virkelig kan bringe jer sådan ud af balance, så køb en bil og få fred" . Det handler om at få den vare man betaler for.. så enkelt er det. Så er det en hvileplads så skal der sgu være stille.. og sidder jeg her så er det min plads !(ihvertfald til malmö) hehe..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest andreas

Palle, der hopper du lige "let og elefant" over problemstillingen. Gid det var så let. Men jeg kan følge de andre og håber det blir lavet om, inden jeg begynder med toget i december måned, når bilen skal i garagen. Mvh

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har skam en bil, det er bare hurtigere mellem job og hjem med toget, livet er for kort til Helsingør motorvejen. Hvordan får du forresten Hellerup>Svågertorp til 25 minuter? De pissefulde og larmende Svenskere komme på toget allerede deroppe ind i mellem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Palle - dit engelsk er virkelig ikke godt nok. Iflg. min ordbog (Gyldendals røde) betyder rest = hvile room = rum, værelse Hvordan kan du få det til andet end hvilekupé?? Iøvrigt HAR jeg en bil, men at køre gennem havnen og indre by i København om morgenen er så stressende, at jeg foretrækker toget. Og ligesom jeg holder på, at man skal overholde reglerne, når man kører bil, så gælder det, efter min mening, i alle forhold og dermed også i toget. Hvis folk ikke kan sidde i et tog i 35 minutter uden at kværne løs, så må de sq sætte sig et andet sted!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest palle

Tja, Ulmus... Mit engelske rækker til at ha' undervist i sproget... Iøvrigt har jeg måtte begå mig på engelske hverdag siden 1997, så et eller andet har jeg vel lært ? Som Gio siger... restroom = toilet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Netop - i toget står det som 2 ord. Og jeg har da iøvrigt aldrig set nogen udlænding, der har forsøgt at bruge "rest room" som toilet, så mon ikke DE godt forstår det, men bare ikke vil holde kæft. ;o)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest palle

Nu må i sgu styre jer.... Der står IKKE rest room i toget, men derimod Rest Seat.... Der er sgu da ingen ved deres fulde fem, der ville skrive rest room i 2-3-4 eller 100 ord. Tænk jer nu lidt om. Hvor meget til grin tror I man ville blive, hvis man kaldte hvilepladserne for toiletter ????

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest lene,

Alle de fulde svenskere ville bare begynde at pisse i hvile-kupéen, ha ha .... undskyld....ups...det røg vist bare lige ud.... I England spørger man også efter "the restroom" og ikke "the toilet" på bl.a restauranter og hoteller (ikke dem på værelserne - det er bathrooms :-) ), så restroom er nok ikke så ukendt ord for turister. Ha'en go' dag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

UHA-uha - jeg sidder her med meget røde øren. I toget står der rent faktisk "rest seats", altså hvileplads. Men stadigvæk burde DSB oversætte den svenske tekst, så det for alle tre sprog betød STILLE-kupé. Ikk oss. ;o)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest susan

Når I alligevel har synpunkter på skiltene i toget, kan jeg oplyse jer om at der på "svensk" står "tyst avdeling". Det er MEGET tydeligt at det er en dansker der pröver at skrive på svensk. Det hedder "tyst avdelning" eller "viloavdelning" og intet andet. *GRRRRR* /Svensk sprogmedarbejder der pröver at skrive på dansk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites